نقش امارات در منطقه؛ از حمایت تروریستها تا جاده‌صاف‌کنی اسراییل

سردمداران امارات عربی متحده، از ابتدای سال 90 به روش غیر معقول و ناشیانه‌ای سعی کرده‌اند نقش بیشتری را در تحولات منطقه‌ای ایفا کنند؛ حضوری که با افول نقش قطر همراه شد و اکنون امارات سعی دارد، همه‌جا حضور داشته باشد.
با شعله‌ور شدن خیزش اسلامی در منطقه، برخی از کشورها از جمله عربستان، امارات، قطر و ترکیه، به دنبال منافع خود از درون کشورهای بحران زده برآمدند.در نوشته‌های بسیاری به تحلیل نوع رفتارهای این کشورها در ورای تحولات منطقه و پس از ظهور تکفیری‌های داعش توجه شده، اما کمتر به رفتار رژیم امارات و تحرکات این کشور، پرداخته می‌شود.شاید یک دلیل این بی‌توجهی و نادیده انگاری، مینیمال بودن این کشور از یکسو و شیشه‌ای بودن و شکنندگی آن در صورت وقوع حوادث احتمالی ازسوی دیگر باشد ولی همین موارد، ضرورت بکارگیری عقلانیت را در سیاست خارجی این کشور کوچک مینیاتوری بیشتر می‌کند.
این کشور ذره‌ای امیرنشین، بخصوص پس از تشکیل ائتلاف غربی علیه «داعش» در خاورمیانه، سعی کرده نقشی را در باصطلاح مبارزه با داعش ایفا کند ولی در حقیقت،این بهانه‌ای بوده برای اینکه حاکمان ابوظبی نیز همراه با بقیه کشورهای غربی حمایت بیشتری را از تروریسم علیه کشورهای مستقل به عمل آوردند. امارات عربی متحده، به ویژه پس از کنار گذاشته شدن قطر از ایفای نقش پر رنگ سابق در منطقه، ظهور و بروز بیشتری در برخی کشورها، از جمله سوریه، مصر، لیبی و یمن داشته است.
همه می‌دانند کشورهایی همچون امارات در منطقه، به دلیل اینکه فاقد مولفه‌های قدرت هستند در طول چند سال گذشته با بحران آفرینی‌های مختلف در سوریه، لیبی، مصر، تونس، عراق و یمن به ابزار قدرت‌های کشورهای بزرگ خارج از منطقه به ویژه امریکا تبدیل شده‌اند.شاید مهمترین عامل گسترش تروریسم در منطقه خاورمیانه، سیاست برخی از کشورهای عربی از جمله امارات باشد.برای همه کسانی که دستی بر مسائل دارند آشکار است که سیاست‌های امارات و عربستان در حمایت از تروریسم در سوریه و عراق و...، جهان اسلام را در سال‌های اخیر با تهدید تکفیری‌ها و داعشی‌ها رو به رو کرد.


صادرات تروریسم توسط حکام عرب از جمله امارات و همکاری و مدیریت گروههای تروریستی توسط آنان، نمایانگر ماهیت شرارت بار چنین رژیم‌هایی است. رفتارهای مقامات ابوظبی نشان می‌دهد، تروریسم پروری، اساس سیاست خارجی امارات را تشکیل می‌دهد.
حضور در ائتلاف ضد سوری
سوریه به عنوان یکی از مهمترین کشورهای عضو محور مقاومت با توطئه کشورهایی نظیر امارات وارد یک جنگ تروریستی تمام عیار شد و در نتیجه این جنگ و راهبرد کشورهای عربی از جمله امارات، گروه‌های تروریستی در سوریه تکثیر شدند.
امارات که از ابتدای بحران سوریه نقش فعالی در آتش افروزی علیه بشار اسد بر عهده داشت، باتشکیل ائتلاف باصطلاح ضد تروریسم در سال 93 سعی کردنقش فعالی را در بین کشورهای عربی از خود نشان دهد. این کشور علاوه بر میزبانی از پایگاه هوایی فرانسه در خاک خود و پرواز جنگنده‌های رافائل از این پایگاه، خود نیز در مواردی دست به حمله به مواضعی در خاک عراق و سوریه زد.
حضور امارات در ائتلاف ضد سوری، روز به روز فعال‌تر شد. البته پس از اینکه اعلام شد، امارات حملات خود را علیه داعش متوقف کرده است، این کشور به طور فعال‌تری وارد این قضیه شد و رئیس امارات، دستور داد تا یک اسکادران هوایی از جنگنده‌های اف16 در اردن مستقر شوند. از آن زمان به بعد، امارات حملات متعددی در استان دیرالزور (شرق سوریه) بر روی تاسیسات نفتی سوریه انجام داد.
افشای نقش امارات در مسلح کردن داعش
چند سال پیش در پی تحقیقات بعمل آمده ازسوی مقامات سوئیس، اعلام شد که امارات مهمات خریداری شده از این کشور را به تروریست‌های سوریه داده است.روزنامه «سونتاگز بلیک» سوئیس در گزارشی نوشت: سوئیس سلاح‌هایی را به امارات فروخته و این سلاح‌ها در سوریه به دست داعش رسیده است؛ همچنین تروریست‌های داعش در ادلب، بمب‌های دستی و کمربندهای انتحاری و خمپاره‌های ساخت شرکت «RUIG» سوئیس در اختیار دارند.
طبق این گزارش، در سال 2012 تصاویر خمپاره‌های سوئیسی در دستان تروریست‌ها در سوریه منتشر شد و سخنگوی شرکت سازنده گفت که ظن بسیار قوی وجود دارد که این خمپاره‌ها بخشی از محموله‌ای است که به امارات فروخته شده است.
در همین حال باید گفت که سوئیس علی‌رغم اطلاع از این موضوع، همچنان به امارات سلاح می‌فروشد و این همکاری گسترده غرب و حکام عربی در حمایت تسلیحاتی از داعش را نشان می‌دهد.
چندی پیش روزنامه انگلیسی "تایمز" نیز نوشت: برخی مسئولان انگلیسی اذعان می‌کنند که یکی از کشورهایی که مکان مناسبی را برای پولشویی گروه تروریستی داعش فراهم کرده بود، امارات و بازارهای مالی دبی است.
حضور در مصر
امارات متحده عربی همواره، با یک ویژگی شناخته شده است و آن هم ضدیت شدید با جنبش اخوان‌المسلمین است.هرچند محمد مرسی، رئیس‌جمهور برکنار شده مصر تلاش کرد تا با عربستان و امارات رابطه خوبی برقرار کند، اما چه در زمان اولین انتخابات ریاست‌جمهوری و رقابت «احمد شفیق» با «محمد مرسی» که امارات برای رای‌آوری احمد شفیق بسیار تلاش کرد و چه پس از برکناری مرسی، امارات تمام کوشش خود را برای انزوای اخوانی‌ها در مصر به کار گرفت.
ابوظبی، پس از کودتای ارتش و برکناری مرسی، 3 میلیارد دلار به مصر داد که یک میلیارد آن کمک بلاعوض و 2 میلیارد دلار به شکل وام بود.امارات همچنین به اطلاع آمریکا رساند که در صورت عزل مرسی از قدرت، امارات سه برابر کمک‌های مالی واشنگتن به مصر را ارسال خواهد کرد.
دخالت در لیبی
دخالت امارات، پس از کودتای «خلیفه حفتر» در لیبی آشکار شد.خلیفه حفتر، از فرماندهان جدا شده از ارتش معمر قذافی است. وی که نفوذ بالایی در میان فرماندهان نظامی لیبیایی داشت، هدف خود را مبارزه با اخوان‌المسلیمن ذکر کرد، بنابراین هنگامی که نام مبارزه با اخوان‌المسلمین به میان می‌آید، امارات نیز باید در آن‌جا حضور داشته باشد. عربستان و امارات از ابتدای سقوط قذافی سعی داشتند، تا به ترکیه و قطر اجازه نفوذ در لیبی را ندهند؛ بنابراین پس از سقوط قذافی، لیبی عملا عرصه رقابت امارات و عربستان با ترکیه و قطر شد. آنکارا و دوحه سعی کردند تا گروه‌های اخوانی را بر سر کار بیاورند.
بنابراین همزمان با کودتای خلیفه حفتر، امارات و عربستان به عنوان اصلی‌ترین طرف‌های حمایت‌کننده از وی مطرح شدند. اوج حضور و دخالت امارات در لیبی، حمله جنگنده‌های این کشور به فرودگاه طرابلس پایتخت لیبی بود. داستان از این قرار بود که نیروهای موسوم به «فجر لیبی» سعی داشتند تا فرودگاه لیبی را از دست متحدان «خلیفه حفتر» خارج کنند که در پی این درگیری‌ها، جنگنده‌های اماراتی و مصری در 31 مرداد 93 به فرودگاه طرابلس حمله کردند و خسارت‌های سنگینی نیز به فرودگاه وارد کردند؛ به طوری که 90 درصد فرودگاه آسیب دید و 13 فروند هواپیما نیز منهدم شد.
این حمله، دخالت غیر مستقیم امارات در لیبی را وارد فاز دخالت مستقیم و نظامی کرد، حملاتی که ازسوی وزارت خارجه‌ آمریکا نیز تایید شد.
حمایت از تروریست‌های داعش
امارات عربی متحده، در جرگه کشورهایی است که به حمایت از تکفیری‌های داعش متهم است.«جو بایدن» معاون باراک اوباما، با انتقاد بی‌سابقه از سیاست‌های ترکیه، عربستان و امارات، به صراحت این کشورها را حامیان تروریست‌ها در منطقه معرفی کرد که به خاطر براندازی بشار اسد، صدها میلیون دلار به گروه‌هایی از قبیل القاعده، جبهه النصره و گروه‌های تکفیری کمک کرده‌اند.
البته جوبایدن پس از این افشاگری، سریعا طی یک تماس تلفنی، از سران این کشورها عذرخواهی کرد، اما به گفته سید حسن نصرالله، این عذرخواهی از لحاظ دیپلماتیک، تاثیری در افشاگری او ندارد و او گفت آنچه می‌بایست بگوید.
امارات همچنین لیستی منتشر کرد که بنا بر ادعای خودش لیست گروه‌های تروریستی بود و در این لیست، نام گروههای مقاومت عراقی از جمله سازمان بدر نیز دیده می‌شد که این حرکت ابوظبی با واکنش تند بسیاری از مقامات عراقی روبه روشد و «ابراهیم جعفری» وزیر خارجه عراق، امارات را به حمایت از تروریسم متهم کرد.
جنایات امارات در یمن
امارات یکی از کشورهایی است که به همراه عربستان از فروردین 94 اقدام به قتل عام وحشیانه مردم بیگناه یمن کرد. با توجه به آنکه سعودی‌ها بیشترین جنایات را در یمن مرتکب شده‌اند، تمرکز رسانه‌ها بیشتر، روی افشای جنایات این کشور بوده ‌اما امارات نیز در حملات خود به مردم یمن، کارنامه کاملا سیاهی دارد. در واقع «محمد بن زاید»، ولیعهد ابوظبی به همراه «محمد بن سلمان»، ولیعهد عربستان گویی در کشتار غیرنظامیان یمنی با هم مسابقه گذاشته‌اند. نکته مهم اینکه، گفته می‌شود این دو روابط بسیار نزدیکی نیز با هم دارند و تمام اقدامات بن‌سلمان علیه شاهزادگان سعودی نیز با مشورت‌های بن‌زاید صورت می‌گیرد تا آنجا که یک سازمان حقوق بشری در انگلیس از امارات متحده عربی به ‌دلیل «ارتکاب جرائم جنگی در یمن»، به دادگاه لاهه شکایت کرد.
«جوزف بریهام»، وکیل این سازمان حقوق‌بشری گفت: این شکایت به «استفاده از سلاح‌های ممنوعه»، «حملات بی‌هدف علیه غیرنظامیان» و «شکنجه در زندان‌های یمن توسط مزدوران تحت حمایت امارات» مربوط است. به گفته وی «مرتکبان این جنایات مزدورانی هستند که با امارات همکاری می‌کنند و این مزدوران از کلمبیا، پاناما، السالوادور، آفریقای جنوبی، یا استرالیا می‌آیند. این سازمان، مزدوران امارات را به استفاده از بمب‌های خوشه‌ای که به‌موجب کنوانسیون اسلو استفاده از آن ممنوع است، هم متهم کرده است.
امارات یکی از متحدان اصلی عربستان است که در تجاوز به یمن و به خاک و خون کشاندن مردم بی‌دفاع و مظلوم این کشور نقش پررنگی ایفا کرده است. امارات جنوب یمن از جمله شهر عدن را به ‌اشغال خود گرفت. پیش از این رسانه‌های یمنی وجود زندان‌های سری امارات در یمن را برملا و تصاویری از شکنجه شدن یمنی‌ها توسط نظامیان اماراتی در این زندان‌ها را منتشر کرده‌اند.
«احمد الرمیحی» مدیر دفتر رسانه‌ای وزارت امور خارجه قطرنیز، نقش امارات در یمن را «کثیف و تروریستی» می‌خواند.وی در واکنش به پیام توئیتری «انور قرقاش»، وزیر مشاور در امور خارجی امارات، که نقش امارات در یمن را «تاریخی و شجاعانه و مایه افتخار» خوانده بود، نوشت که امارات نقش «کثیف و تروریستی» در یمن بر عهده گرفته و این همان کاری است که امارات در مصر و لیبی پیش گرفت.
باید گفت امارات، همچون قطر که در دوره‌ای بسیار سعی داشت تا حضور و بروز بیشتری در معادلات منطقه‌ای از خود نشان دهد، در این سالها بی‌محابا در امور کشورها‌ی منطقه مداخله می‌کنند اما از آن‌جا که امارات از مولفه‌های قدرت، کمبودهای فراوانی دارد، همواره پیرو سیاست‌های آمریکا، انگلیس وعربستان است و بدون حضور این کشورها، قادر به هیچ عملکردی نیست.
گام‌های پرشتاب امارات برای عادی سازی روابط با اسرائیل
گزارشهای مطبوعاتی پیاپی این سالها از پیشرفت در عادی سازی روابط رژیم صهیونیستی با امارات و شادمانی گسترده صهیونیست‌ها از ضربه زدن ابوظبی به مسئله فلسطین حکایت دارد.هر روز گزارش‌ها از افزایش پیشرفت در روند عادی سازی روابط با امارات حکایت دارد.این امر تهدیدی برای مسئله فلسطین به شمار می‌رود که رژیم اسرائیل و همپیمانانش در تلاش برای از بین بردن آن هستند.
ایدی کوهین تحلیلگر رژیم اسرائیل پس از سفر وزیر خارجه و جهانگردی اسراییل و دهها هیات دیگر به ابوظبی در مصاحبه‌ای تلویزیونی گفت: اکنون دوران عادی سازی روابط با امارات است. همواره روند عادی سازی پشت پرده بوده، اما امروز همه چیز آشکار شده است.وی این موضوع را که این رژیم اسرائیل بوده است که برای رابطه با کشورهای عربی پیشقدم بوده است، رد کرد و گفت: این کشورهای عربی و در صدر آن امارات هستند که چنین کاری را انجام داده‌اند.
کوهین افزود: "این امارات است که کنیسه یهودیان را باز کرده است و روابطی با یهودیان آمریکا دارد تا از طریق آن نسبت به اسرائیل و غرب و آمریکا تملق گویی کند".
این گفته‌ها چند روز بعد از آن مطرح شد که روزنامه صهیونیستی یدیعوت آحرونوت اعلام کرد که امارات به "اسرائیلی ها" اجازه ورود به خاک خود را در مدت برگزاری نمایشگاه بین‌المللی اکسپو سال 2020 داده است.این رسانه نوشت: به عنوان میزبان رسمی این رویداد بین المللی، پیش‌بینی می‌شود که این کشور عرب خلیج فارس (امارات) درهای خود را به روی گردشگران اسرائیلی در سال 2020 بگشاید.
روزنامه یدیعوت آحرونوت به نقل از یک منبع بدون ذکر نام نوشت: "مسئولان اسرائیلی و اماراتی از مدتی پیش درحال مذاکره هستند تا همه دارندگان گذرنامه اسرائیلی اجازه یابند در دبی حضور داشته باشند".این روزنامه به نقل از محمد خاطر یکی از مدیران گردشگری امارت نوشت: "فکر می‌کنم که اسرائیلی‌ها حتی بعد از برگزاری نمایشگاه هم خواهند آمد. الان اسرائیلی‌های کمی به امارات سفر می‌کنند و خوشحال خواهیم شد که همه گردشگران اسرائیلی را جذب کنیم".
بنیامین نتانیاهو نخست‌وزیر رژیم صهیونیستی در جریان دیدار با اعضای هیاتی که به دبی رفته بودند، گفت: "سفر شما به دبی تصادفی نبوده است بلکه نشان دهنده آن چیزی است که روی آب است. جریان‌هایی در زیر آب روی می‌دهد ".
نتانیاهو در اشاره تلویحی به فروش دستگاههای جاسوسی به امارات در طول سالیان گذشته گفت: "اسرائیل با بسیاری از کشورها به علت فناوری و توانمندیها علیه دشمن مشترک رابطه برقرار کرده است".
مطبوعات رژیم اسرائیل نوشتند: اسرائیل و امارات مدتهای مدیدی است که در زمینه فناوری و اطلاعات جاسوسی و سایبری با هم همکاری می‌کنند.این مطبوعات به وجود نمایندگی رژیم اسرائیل در ابوظبی خبر دادند که در داخل آژانس انرژی‌های تجدید پذیر سازمان ملل فعالیت می‌کند.
شیطان عرب کیست؟
روزنامه فرانسوی فیگارو چندی پیش در مقاله‌ای از تشدید اختلاف ناپیدای دو امارت دبی و ابوظبی در امور سیاست خارجی پرده برداشت. در این مقاله آمده،دبی به دنبال فعالیت باثبات اقتصادی و حفظ جایگاه خود است اما امارت ابوظبی که گفته می‌شود خط ‌دهنده اصلی به ولیعهد سعودی و عامل سیاست‌های بحران‌ساز در منطقه هست، دبی را تحت فشار گذاشته که روابط با ایران را بکاهد.
به نوشته این روزنامه، در برخی مطبوعات عربی « بن زاید» به «شیطان عرب» معروف شده است زیرا سیاست‌های مخرب امارات در یمن، بحرین، شاخ آفریقا و حتی علیه ایران، زیر سر اوست. در فضای رسانه‌ای جهان عرب معروف است که «محمد بن زاید»‌ خط دهنده اصلی به «محمد بن سلمان» است.
ازسوی دیگرمجله امریکایی فوربس در مقاله‌ای نوشت: "محمد بن زاید بخشی از مشکل خاورمیانه است."مجله "فوربس" ولیعهد امارات را به "دیکتاتوری" و دست داشتن در درگیری‌های خاورمیانه متهم کرد.
در این مطلب آمده است:" نخستین چیزی که باید به آن اشاره کرد این است که محمد بن زاید، ولیعهد امارات تاکنون بخشی از مشکل چشم‌انداز هولناک آینده خلیج فارس و خاورمیانه بوده، نه بخشی از راه حل آن."
این گزارش اظهار می‌کند که بن زاید از ارتش و منابع مالی امارات برای "دفع ظهور گرایش‌های دموکراتیک در این منطقه تحت پوشش مبارزه با افراط گرایی" استفاده کرده است.
به گزارش خبرگزاری آناتولی، این مطلب در ادامه بیان می‌کند که فروش تسلیحات 27 میلیارد دلاری آمریکا به امارات طی دهه گذشته راه را برای نقش سیاسی و نظامی آن در یمن، لیبی و مصر باز کرده که "اغلب مخرب و بی‌ثبات‌کننده بوده است".
در این مطلب آمده است: امارات به طور خودسرانه افرادی را که از مسئولان این کشور انتقاد می‌کنند، بازداشت و در برخی موارد به زور ناپدید می‌کند. این کشور نقشی مهم در ائتلاف سعودی دارد که حملات غیرقانونی‌ای در یمن داشته که برخی از آن‌ها احتمالا جنایت جنگی هستند. امارات همچنین در سوء استفاده از بازداشت‌شدگان چه در داخل این کشور و چه در خارج از آن دست داشته است.
این مطلب با تاکید بر اینکه نفوذ محمد بن زاید فراتر از مرزهای این کشور پیش رفته است، او را به پیوستن به عربستان برای "ایجاد کودتایی که عبدالفتاح السیسی را در مصر روی کار آورد" متهم می‌کند و می‌افزاید، دولت او همچنین "نیروهای خلیفه حفتر را علیه دولت به رسمیت شناخته شده ازسوی سازمان ملل حمایت و تسلیحات آن را تامین کرده است".
این مطلب همچنین اظهار می‌کند که اگرچه بن زاید حضوری کاهش یافته در یمن دارد، ولی گفته می‌شود که هنوز رابطه نزدیکش را با گروه‌های جدایی‌طلب و شبه نظامی حفظ کرده است.
طبق گزارش مجله فوربس، امارات به دلیل برخورداری از "یکی از قدرتمندترین" لابی‌ها در واشنگتن از انتقادات "بزرگ‌تر" قسر در رفته است.
این مطلب می‌افزاید: دولت باراک اوباما، رئیس جمهور سابق آمریکا بن زاید را "بازیگری خطرناک و سرکش" می‌دانست، با این حال او در دوران ریاست جمهوری دونالد ترامپ، رئیس جمهور فعلی آمریکا به عنوان "شریکی منعطف" دیده شده است.
*کشورهایی همچون امارات در منطقه، به دلیل اینکه فاقد مولفه‌های قدرت هستند در طول چند سال گذشته با بحران آفرینی‌های مختلف در سوریه، لیبی، مصر، تونس، عراق و یمن به ابزار قدرت‌های کشورهای بزرگ خارج از منطقه به ویژه امریکا تبدیل شده‌اند
*برای همه کسانی که دستی بر مسائل دارند آشکار است که سیاست‌های امارات و عربستان در حمایت از تروریسم در سوریه و عراق و...، جهان اسلام را در سال‌های اخیر با تهدید تکفیری‌ها و داعشی‌ها رو به رو کرد
* صادرات تروریسم توسط حکام عرب از جمله امارات و همکاری و مدیریت گروههای تروریستی توسط آنان، نمایانگر ماهیت شرارت بار چنین رژیم‌هایی است. رفتارهای مقامات ابوظبی نشان می‌دهد، تروریسم پروری، اساس سیاست خارجی امارات را تشکیل می‌دهد
*امارات عربی متحده، در جرگه کشورهایی است که به حمایت از تکفیری‌های داعش متهم است.«جو بایدن» معاون باراک اوباما، با انتقاد بی‌سابقه از سیاست‌های ترکیه، عربستان و امارات، به صراحت این کشورها را حامیان تروریست‌ها در منطقه معرفی کرد که به خاطر براندازی بشار اسد، صدها میلیون دلار به گروه‌هایی از قبیل القاعده، جبهه النصره و گروه‌های تکفیری کمک کرده‌اند
*گزارشهای مطبوعاتی پیاپی این سالها از پیشرفت در عادی سازی روابط رژیم صهیونیستی با امارات و شادمانی گسترده صهیونیست‌ها از ضربه زدن ابوظبی به مسئله فلسطین حکایت دارد.هر روز گزارش‌ها از افزایش پیشرفت در روند عادی سازی روابط با امارات حکایت دارد. این امر تهدیدی برای مسئله فلسطین به شمار می‌رود که رژیم اسرائیل و همپیمانانش در تلاش برای از بین بردن آن هستند
ایدی کوهین تحلیلگر رژیم اسرائیل پس از سفر وزیر خارجه و جهانگردی اسراییل و دهها هیات دیگر به ابوظبی در مصاحبه‌ای تلویزیونی گفت: اکنون دوران عادی سازی روابط با امارات است. همواره روند عادی سازی پشت پرده بوده، اما امروز همه چیز آشکار شده است.وی این موضوع را که این رژیم اسرائیل بوده است که برای رابطه با کشورهای عربی پیشقدم بوده است، رد کرد و گفت: این کشورهای عربی و در صدر آن امارات هستند که چنین کاری را انجام داده اند
*بنیامین نتانیاهو نخست‌وزیر رژیم صهیونیستی در جریان دیدار با اعضای هیاتی که به دبی رفته بودند، گفت: "سفر شما به دبی تصادفی نبوده است بلکه نشان دهنده آن چیزی است که روی آب است. جریان‌هایی در زیر آب روی می‌دهد "
* دیگرمجله امریکایی فوربس در مقاله‌ای نوشت: "محمد بن زاید بخشی از مشکل خاورمیانه است."مجله "فوربس" ولیعهد امارات را به "دیکتاتوری" و دست داشتن در درگیری‌های خاورمیانه متهم کرد