مشکلات پلاسکو همچنان ادامه دارد

کاسبان پلاسکو بعد از گذشت سه سال هنوز آواره هستند و يکي از آنها مي‌گويد: «هيچ وضعيت مشخصي نداريم و تعدادي از کسبه را از خيابان طالقاني به خيابان فردوسي منتقل کرده‌اند. وضعيت بازار و کسب‌وکارمان چندان خوب نيست، قول‌هايي داده‌اند اما همه آنها فراموش شد و ما مانديم و بار مشکلات. گذشت زمان باعث شده برخي از مسئولان ملي‌بودن اين پروژه را به دست فراموشي بسپارند و شهرداري خواستار حق و حقوقي همچون پرداخت عوارض و امثالهم شده است که بخشش آنها از سوي دولتي‌ها به کاسبانش وعده داده شد.»
ساخت پلاسکو درگير مشکلات بنياد و شهرداري
اواسط مهرماه امسال بود که محمد سعيدي‌کيا، رئيس بنياد مستضعفان از به سرانجام رسيدن ساختمان جديد پلاسکو در 2 سال خبر داد و گفت: «در زمان گودبرداري ساختمان جديد پلاسکو، نقشه‌ها تکميل و پروانه- ساخت- نيز دريافت مي‌شود.» اما 5 آذر امسال و در حالي که شهردار منطقه 12 تهران از توقف ساخت ساختمان پلاسکو در پي عدم دريافت پروانه ساخت و ساز خبر داد؛ نماينده بنياد مستضعفان در پروژه ساخت پلاسکو ضمن گلايه از سنگ‌اندازي شهرداري گفت: «مسئولان شهرداري مدعي هستند نقشه‌هاي ساختمان جديد به آنها داده نشده است اين در حالي‌است که نقشه‌هاي اصلاح شده پلاسکو بعد از رفع ايرادات شهرداري، آماده بود ولي امکان بارگذاري اين نقشه‌ها در سيستم شهرداري تهران وجود نداشت.» و اين داستان همچنان ادامه دارد.
پروژه متوقف شده است


در اين رابطه محمد سالاري، عضو شوراي شهر تهران گفت: اکنون کار احداث ساختمان جديد پلاسکو پيش نمي‌رود و صرفا در طبقات تحتاني اقدامات مقاوم سازي را انجام مي‌دهند. شهرداري براي صدور پروانه ساختمان پلاسکو نياز به دريافت اطلاعات دارد. وي با بيان اينکه سه سال از وقوع حادثه پلاسکو گذشته است، گفت: بعد از اين همه مدت که تمام سطوح تصميم گيري به آن ورود داشتند و وعده‌هايي براي همراهي دادند تا ساختماني مبتني بر تمام استاندارد‌هاي ايمني و شهرسازي ساخته شود، اما هنوز اين اتفاق رخ نداده است. شوراي شهر و شهرداري تهران حداکثر همکاري لازم را براي ارسال پرونده به کميسيون ماده 5 و شوراي عالي شهرسازي داشته‌اند و شهرداري منطقه 12 به‌رغم اينکه هنوز نقشه‌هاي کامل مربوط به اين ساختمان را از سوي مالک دريافت نکرده براي فرآيند گودبرداري اجازه داده است. واقعيت اين است که آن ساختمان نبايد بيش از اين بدون مجوز ساخته شود. او با بيان اينکه صدور پروانه نياز به اطلاعات کامل دارد، گفت: در آخرين جلسه مشترک کميسيون شهرسازي و معماري شهرداري تهران و بنياد مستضعفين قرار شد اطلاعات ارائه شود و اميدواريم موضوع پيگيري شود و شاهد سرعت در احداث اين ساختمان باشيم.
آتش نشانان يا شهداي خدمت
يکي ديگر از مشکلاتي که در يک سال گذشته در رابطه با پلاسکو مطرح بوده، موضوع «شهيد خدمت» اعلام شدن 16 شهداي آتش‌نشان در حادثه پلاسکو است. 24 مهر امسال بود که خانواده‌هاي آتش نشانان شهداي پلاسکو در مقابل ساختمان شهرداري تجمع کردند و بر اين باور بودند که هنوز در حکم اين شهدا و در مصوبه «اعطاي تسهيلات به جانباختگان و شهداي آتش نشاني» نام اين عزيزان «متوفي» و «جان باخته» است و به«شهيد» و يا «شهيد خدمت» تغيير نکرده است. اين در حالي است که حجت الاسلام شهيدي محلاتي، نماينده ولي فقيه در بنياد شهيد و امور ايثارگران، معاون رئيس جمهور و رئيس بنياد شهيد بعد از حادثه پلاسکو اعلام کرد که «بنياد شهيد و امور ايثارگران آتش‌نشاناني را که در اين حادثه جان خود را از دست دادند شهيد خدمت محسوب مي‌کند.» اين در حالي است که آيين‌نامه تعيين مصاديق احراز شهيد و ايثارگر در 27 ارديبهشت‌ماه سال 93 به پيشنهاد بنياد شهيد، وزارت دفاع و ستاد کل نيروهاي مسلح در دولت تصويب شد. در آيين‌نامه تعيين و احراز مصاديق شهيد و ايثارگر، عناوين و مصاديق مختلفي براي احراز شهادت در شرايط مختلف افراد مطرح شده اما هيچ‌جايگاهي براي احراز شهادت آتش‌نشانان در نظر گرفته نشده است.
در انتظار پاسخ بنياد شهيد هستيم
اما در رابطه با اين تجمع خانواده‌هاي شهداي حادثه يک عضو شوراي شهر تهران به «آرمان ملي» مي‌گويد: شهرداري از دوره مديريت قبل هم پيگير اين موضوع بود که نام اين عزيزان در ليست شهيد خدمت قرار بگيرد، ولي شوراي شهر نمي‌تواند اعلام کند که چه کسي شهيد خدمت است، چون بنياد شهيد در اين باره تصميم مي‌گيرد و اين موضوع به تسهيلات آنها ارتباط دارد و گرنه از نظر ما آتش نشانان حادثه پلاسکو شهيد هستند و همواره از آنها به‌عنوان شهداي سازمان آتش نشاني ياد مي‌کنيم. زهرا نژاد بهرام خاطر نشان کرد: در سال‌هاي اخير رايزني‌ها و نامه‌نگاري‌هاي زيادي از طريق رئيس شوراي شهر و شهردار تهران با بنياد شهيد صورت گرفته تا بتوانيم نام اين افراد را در ليست شهداي خدمت بنياد شهيد قرار دهيم اما تا به امروز موفق به انجام اين کار نشديم. وي در ادامه خاطرنشان کرد: بنياد شهيد مي‌گويد در چهارچوب و آيين نامه‌اي که ما براي نامگذاري شهيد داريم، اين افراد در آن چهارچوب قرار نمي‌گيرند و اين بزرگترين مانع براي اعطاي تسهيلات به جانباختگان و شهداي آتش نشاني است.