اولتیماتوم جدی ایران به اروپا و واکنش روسیه

از NPT خارج می‌شویم اگر...
گروه ایران و جهان - در حالی که سه کشور اروپایی آلمان، انگلیس و فرانسه هفته گذشته مکانیسم حل اختلاف برجام موسوم به ماشه را فعال کردند و مدعی شدند که اقدامات ایران در نقض برجام موجب اتخاذ چنین تصمیمی از سوی آنها شده است؛ محمدجواد ظریف وزیر خارجه کشورمان روز گذشته به صراحت گفت که اگر اقدامات مخرب اروپا در قبال توافق هسته‌ای ادامه داشته باشد، ایران از NPT خارج خواهد شد.
NPT یا پیمان منع گسترش سلاح‌های هسته‌ای با تقسیم کردن کشورهای جهان به دو گروه دارنده سلاح اتمی و فاقد آن وظیفه جلوگیری از اشاعه هسته‌ای و نیز تداوم مذاکرات برای خلع سلاح اتمی را بر عهده دارد. معاهده‌ای که 188 عضو سازمان ملل در آن عضویت داشته و تنها هند، پاکستان، رژیم صهیونیستی و کره‌شمالی در آن حضور ندارند.
هشدار جدی ایران به کشورهای اروپایی در حالی صورت گرفته که همزمان با ورود ایران به گام پنجم کاستن از تعهدات هسته‌ای خود که از این پس طبق بیانیه دولت برنامه هسته‏ای دیگر با هیچ محدودیتی در حوزه عملیاتی شامل ظرفیت غنی‏سازی، درصد غنی‏سازی، میزان مواد غنی‏شده و تحقیق و توسعه مواجه نیست و صرفا بر اساس نیازهای فنی خود پیش خواهد رفت، سه کشور آلمان، انگلیس و فرانسه با فعال کردن مکانیسم ماشه، خواهان بازگشت کامل ایران به تعهدات هسته‌ای شدند. مکانیسم ماشه یا همان سازوکار حل و فصل اختلافات در برجام جزئی از سازوکار توافق هسته‌ای است که در صورت اجرایی نشدن تعهدات یک طرف، طرف مقابل می‌تواند بخش یا تمامی تعهدات برجامی خود را متوقف کند. بر این اساس، طبق بندهای توافق هسته‌ای در صورت عملی نشدن تعهدات هر یک از طرفین برجام، مشکلات از طریق رایزنی‌ها در کمیسیون مشترک برطرف خواهد شد. در صورت اینکه این مشکلات در ظرف مدت 15 روز برطرف نشد یا طرفین تصمیم به تمدید کمیسیون مشترک خواهند گرفت، یا اینکه پرونده به شورای امنیت سازمان ملل متحد موضوع ارجاع خواهد شد.


هرچند برخی از کارشناسان داخلی و حتی مقامات اروپایی تاکید کرده‌اند که هدف از فعال کردن مکانیسم، بازگشت تحریم‌های بین‌المللی علیه ایران نیست، اما ممکن است در صورت ارجاع پرونده به شورای امنیت از آنجا که ایالات متحده بازیگر مسلط این شوراست، زمینه‌های تحریم‌های بین‌المللی علیه ایران فراهم شود؛ موضوعی که می‌تواند به صورت کامل منجر به فروپاشی توافق هسته‌ای شود.
در همین راستا، دیروز ظریف که برای پاسخگویی به سوالات نمایندگان به مجلس شورای اسلامی رفته بود، در گفت‏وگویی با خبرگزاری خانه ملت با بیان این که دستگاه دیپلماسی ایران از مسیر حقوقی تصمیم اخیر کشورهای اروپایی درباره فعال کردن سازوکار حل و فصل اختلاف را دنبال می‌کند،‌ گفت: جمهوری اسلامی ایران بحث روش حل اختلاف را به صورت رسمی اردیبهشت‏ماه سال ۱۳۹۷ بعد از خروج آمریکا از برجام آغاز کرد. در این راستا، سه نامه در ۱۰ می سال ۲۰۱۸، ۲۶ اوت سال ۲۰۱۸ و نوامبر سال ۲۰۱۸ نیز به خانم موگرینی نوشته شد و در آن رسما اعلام شد که ایران روش حل و فصل اختلافات را شروع کرده است. در نامه‌ای که در نوامبر ۲۰۱۸ به خانم موگرینی (مسئول سابق سیاست خارجی اتحادیه اروپا) نوشته شد، تاکید کردیم که ایران مکانیزم حل و فصل اختلافات را شروع کرده و به پایان رسانده است و لذا ناگزیریم که برنامه کاهش تعهدات برجام را اجرایی کنیم.
ظریف یادآور شد: جمهوری اسلامی ایران پس از نامه مذکور ۷ ماه به اتحادیه اروپا فرصت داد و در اردیبهشت‏ماه سال ۱۳۹۸ (می سال ۲۰۱۹) کاهش تعهدات برجام را آغاز کرد که تقریبا دو ماه پس از آن، آثار عملی داشت. به همین دلیل اظهارات اروپایی‌ها هیچ وجه قانونی ندارد و ما از بلاوجه بودن اقدام اروپایی‌ها استفاده می‌کنیم. منتهی اگر اروپایی‌ها اقدام دیگری انجام دهند، طبق نامه رئیس‌جمهوری در همان اردیبهشت ۱۳۹۷، موضوع خروج ایران از NPT مطرح می‌شود.
ظریف همچنین با بیان اینکه ایران پنج گام در راستای کاهش تعهدات برجام برداشته است و قرار نیست گام دیگری برای کاهش تعهدات بردارد، گفت: در صورتی که اروپایی‌ها به تعهدات خود برگردند ایران هم کاهش تعهدات را متوقف می‌کند، اما اگر اروپایی‌ها به رویه خود بر اساس بازی‌های سیاسی ادامه دهند ما امکانات متعددی داریم. در این رابطه، در نامه رئیس‏جمهوری آمده اگر این موضوع به شورای امنیت ارجاع شود، خروج ایران ازNPT مطرح خواهد بود، اما پیش از آن برنامه‌های دیگر را می‌توان در دستور کار قرار داد.
این صحبت‌های ظریف در حالی مطرح شد که همزمان با فشار آمریکا و کارشکنی اروپا در قبال حفظ و تداوم توافق هسته‌ای،
سرگئی ریابکوف، معاون وزیر امورخارجه روسیه در گفت‌وگو با خبرگزاری اسپوتنیک و در واکنش به اظهارات وزیر خارجه کشورمان مدعی شد: به ایران راجع به اقدامات حساب‏نشده بر حسب حفظ تعهدات جمهوری اسلامی ایران در معاهده NPT هشدار می‌دهیم و بر این باوریم که دلیلی برای مطرح کردن چنین مسئله‌ای وجود ندارد. همکاران ایرانی از موضع ما به خوبی باخبر هستند!
سایر اخبار این روزنامه
«ابتکار» از شایعه وایتکس تا آفلاتوکسین در شیر گزارش می‌دهد سایه بی‌اعتمادی بر سر محصولات لبنی محمدرضا ستاری رمزگشایی از اقدام برجامی اروپا «ابتکار» از نگاه دوگانه نسبت به پیوستن ایران به لایحه مبارزه با پولشویی گزارش می‌دهد «ابتکار» از دلایل کاهش معاملات و افزایش قیمت خودرو گزارش می‌دهد قفل معاملات بر در بازار خودرو چرا شاعران ایرانی دیگر چندان به مضامین اجتماعی نمی‌پردازند؟ سنگ‌هایی زیر پای لنگ شعر تسهیلات 240 میلیونی مسکن هم دردی را دوا نمی‌کند پابرجا بودن چالش قدرت خرید مسکن گمانه‌زنی‌ در مورد توافق گروه‌های عراقی بر سر انتخاب نخست‏وزیر جدید گام بغداد برای عبور از انسداد سیاسی اولتیماتوم جدی ایران به اروپا و واکنش روسیه رهبر معظم انقلاب اسلامی در دیدار مسئولان حج: ایستادگی ملت ایران آمریکا را عصبانی کرده است سخنگوی وزارت خارجه: دستگاه دیپلماسی در مورد FATF تصمیم‏گیر نیست ذوالنوری: موشکی که به هواپیما خورد یک موشک ریز بود که خود خلبان هم نفهمید! رئیس قوه قضاییه: نماز جمعه اخیر تهران از روزهای به یادماندنی انقلاب شد سرلشکر سلامی: «شهید سلیمانی» زنده‌تر از قاسم سلیمانی و برای دشمن خطرناک‏تر از گذشته است