حمایت از برجام علت رد صلاحیت

رئیس دفتر رئیس جمهوری از آنچه «مهندسی انتخابات با هدف کاهش مشارکت مردم» خواند، انتقاد کرد و گفت که در این صورت، این نتیجه انتخاب همه ملت نیست.
به گزارش «ایران»، محمود واعظی روز گذشته در حاشیه نشست هیأت دولت، در پاسخ به پرسش‌های خبرنگاران درباره واکنش دولت نسبت به رد صلاحیت‌ها، با تأکید بر اینکه دولت نسبت به رد صلاحیت‌هایی که براساس قانون باشد، به هیچ وجه مطلبی ندارد، اظهار کرد: گزارش‌هایی از نمایندگان حاضر در مجلس یا نامزدها دریافت می‌کنیم که به آنان گفته شد شما از برجام حمایت کردید، یا از دولت طرفداری کرده‌اید و مسائلی را در پرونده آنها مطرح کرده‌اند که مربوط به مسائل تفکر و اندیشه (افراد) است. واعظی با بیان اینکه نمی‌شود همه ناحق باشند و فقط سخنگوی شورای نگهبان حق باشد، گفت: وقتی علی لاریجانی درباره مسأله رد صلاحیت‌ها صحبت کرد، سخنگوی شورای نگهبان پاسخ وی را داد و هر کسی در هر جایی صحبتی درباره مسأله رد صلاحیت‌ها انجام داده آقای کدخدایی به وی پاسخ داده است. او اضافه کرد: برهمین اساس، ما همه آنچه در مسائل مالی اقتصادی و اخلاقی تخلف است را قبول داریم اما این طور نیست که بخواهند با فکر و اندیشه  افراد این کار را انجام بدهند.
رئیس دفتر رئیس جمهوری با اشاره به تأکید رهبر معظم انقلاب مبنی بر برگزاری انتخابات پرشور و با مشارکت حداکثری، ادامه داد: تفکری دیگر هم هست مبنی بر اینکه مهم نیست چند درصد افراد در انتخابات شرکت می‌کنند، بلکه مهم نتیجه انتخابات است. ما می‌گوییم که اگر شما می‌خواهید مهندسی کنید که تعداد کمی در انتخابات شرکت کنند و افراد خاصی نتیجه این انتخابات باشند، این نتیجه انتخابات همه ملت ایران نیست.
واعظی که همزمان عضو مؤسس و شورای مرکزی حزب اعتدال و توسعه هم هست، درباره وضعیت تأیید صلاحیت نامزدهای این حزب هم گفت: اکثر نامزدهایی که از حزب اعتدال و توسعه برای انتخابات ثبت نام کرده بودند به واسطه‌ اینکه که طرفدار دولت هستند، رد صلاحیت شده‌اند.


اداره صدا و سیما از سوی یک گروه محدود
رئیس دفتر رئیس جمهوری در بخش دیگری از سخنان خود، هرگونه اختلاف دولت و صدا و سیما را رد و تأکید کرد: ما از صدا و سیما چیز زیادی نمی‌خواهیم، جز اینکه صحبت‌های رئیس جمهوری و وزرا بدون تبعیض و براساس آنچه می‌گویند را مطرح کند.
واعظی گفت: اینکه برخی از مطالب به دلیل مصلحت نبودن کار نمی‌شود یا برداشت‌های خود را از صحبت‌های رئیس جمهوری و وزرا زیرنویس می‌کنند، مورد قبول نیست، چندین بار هم تذکر داده شده که در مواردی زیرنویس‌های پخش شده با فیلم و نوار سخنرانی‌های رئیس جمهوری مغایر است. او با اشاره به اینکه دولت مجموعه عظیم کارکنان این سازمان در سراسر کشور را از خود می‌داند، اضافه کرد: اما متأسفانه تعداد اندکی از افراد سیاسی در ۱۵ سال گذشته پست‌های کلیدی را در اختیار گرفته و با این جایگاه به عنوان یک حزب برخورد می‌کنند و دولت معتقد است نباید صدا و سیما از سوی آن گروه محدود جناحی اداره شود. واعظی، صدا و سیما را یک رسانه ملی و متعلق به کل کشور و نظام دانست و افزود: همان گونه که برای قوا و نهادهای دیگر بسته خبری تدارک می‌بینند، در مورد دولت هم همان گونه عمل کنند. برای مثال پوشش خبری وزیر دولت که دو روز در هرمزگان از تمام جاهای سیلزده بازدید کرده در مقایسه با نهادها و افراد دیگری که مثلاً در حال غذا دادن به سیلزده‌ها هستند یکسان نیست، برای دومی ۳ دقیقه زمان اختصاص داده می‌شود، در حالی که برای اولی تنها ۱۰ ثانیه!
تصمیمی برای خروج از «ان.پی.تی» گرفته نشد
رئیس دفتر رئیس جمهوری درباره مسأله خروج از «ان.پی.تی» که اخیراً از سوی وزیر خارجه مطرح شد نیز گفت: در دولت بحثی درباره تصویب خروج ایران از «ان پی تی» نداشتیم و طبیعی است که این موضوع از اختیارات خود دولت است و تصمیم آن باید جای دیگری گرفته شود. او با اشاره به نامه رئیس جمهوری به سران کشورهای ۴+۱ که اردیبهشت‌ ماه امسال نوشته شد، ادامه داد: رئیس جمهوری در این نامه اعلام کرده بود اگر امریکا یا هر یک از طرفین تلاش کنند تا پرونده ایران به شورای امنیت ارجاع داده شود، در آن صورت ایران تصمیم به اقدامات سخت‌تری خواهد گرفت، که خروج از «ان پی تی» یکی از آن‌ها خواهد بود. واعظی درباره ابهامات انتخاب رئیس سازمان هلال احمر هم گفت: شورای عالی تشکیل شده در آن زمان بسیار با عجله بود و استعفایی که «پیوندی» به رئیس جمهوری داد، هنوز پذیرفته نشده بود. لذا مشکلاتی هم در رأی‌گیری و انتخابات به وجود آمد. در این انتخابات ۹ نفر شرکت کرده بودند دو نفر از داخل همان شورا [عالی هلال احمر] و هفت نفر از بیرون. ۷ نفر از بیرون زمان محدودی برای ارائه برنامه و حرف زدن در اختیار داشتند در حالی که بقیه عضو شورا بودند. اتفاقاً همان دو نفر هم انتخاب شدند و ۷ نفر درباره موضوعات مختلف اعتراض کردند و به رئیس جمهوری نامه نوشتند. وی اضافه کرد: رئیس جمهوری دستور پیگیری و بررسی بی‌طرفانه در معاونت حقوقی را داد و معاونت حقوقی به انتخابات اشکال گرفت و پیشنهاد داد این انتخابات تجدید شود و این دست خود شورای عالی است که انتخابات را تجدید کنند. اگر انتخابات درست انجام شود رئیس جمهوری هم یکی از دو نفر را انتخاب خواهد کرد. رئیس جمهوری تا زمانی که اختلاف درونی گروه‌ها حل نشود، حکم فردی را امضا نمی‌کند.

گروه سیاسی/ رئیس جمهوری با اشاره به تأکید رهبر معظم انقلاب مبنی بر لزوم قوی شدن کشور، گفت که قدرت اقتصادی در کنار قدرت سیاسی، فرهنگی و امنیتی ساخته می‌شود و قابل جدا کردن نیست و اگر کسی تصور می‌کند می‌توان اینها را از هم جدا کرد، بدون تردید مسائل استراتژیک دنیا را بخوبی درک نکرده است. حجت‌الاسلام حسن روحانی که روز گذشته در هیأت دولت سخن می‌گفت، درعین حال اضافه کرد که هیچ قدرتی بالاتر از حضور، ایستادگی، فداکاری و اتحاد مردم نداریم و هر کجا با مشکل مواجه شدیم، با حضور، اتحاد و وفاق مردم از این مشکلات عبور کردیم. بر همین اساس، روحانی بر ضرورت حضور پرشور و گسترده مردم در انتخابات به منزله سازنده قدرت اجتماعی و سیاسی تأکید و خاطرنشان کرد که حضور پرشور مردم در انتخابات در گرو وجود فضای رقابتی است، باید رضایت عامه مردم مدنظر باشد؛ رضایت خاصه و یک جناح و یک قوم ما را به جایی نمی‌رساند.
قدرت ملی، ترکیبی از چهار قدرت
به گزارش پایگاه اطلاع‌رسانی ریاست جمهوری، حجت‌الاسلام حسن روحانی، با اشاره به خطبه‌های مقام معظم رهبری در نماز جمعه تهران و تأکید ایشان بر مسأله قدرت ملی و توانمند شدن، قدرت ملی را ترکیبی از قدرت فرهنگی، اقتصادی، امنیتی و سیاسی دانست و گفت: این چهار قدرت باید در تعامل با یکدیگر قرار بگیرند تا بتوانیم در مسیر درست حرکت کنیم.
رئیس جمهوری، مردم ایران را بزرگ‌ترین قدرت دانست و با بیان اینکه هراس عمده دشمنان از قدرت اقتصادی، نظامی و امنیتی کشورمان نیست، افزود: دشمنان از قدرت مردمی و فرهنگی ایران بشدت در هراس هستند، زیرا ملتی که خودش را برای ایثار و فداکاری آماده کند و در مسائل و حوادث مختلف در کنار هم باشند، از قدرتی عظیم و بزرگ برخوردار و شکست ناپذیر است.
رئیس جمهوری با تأکید بر تقویت قدرت اقتصادی اظهار کرد: اینکه امروز در سایه صادرات غیرنفتی درآمدهای کشورمان افزایش یافته و 20 میلیارد دلار صادرات به بانک مرکزی و سامانه نیما واریز شده، این نشان دهنده قدرت اقتصادی کشورمان در سایه صادرات غیرنفتی است.
روحانی با اشاره به اینکه قدرت اقتصادی بدون قدرت سیاسی امکانپذیر نیست، گفت: نمی‌توان با دنیا رابطه و تعامل نداشته باشیم اما قدرت اقتصادی پیدا کنیم. بدون تردید اگر بخواهیم تولیدات‌مان افزایش پیدا کند، باید بازارهای دیگر را در اختیار داشته باشیم و لذا در اقتصاد مقاومتی توجه به حوزه درون‌زا و برون‌زا مورد تأکید قرار گرفته است، اما ظاهراً عده‌ای برون‌گرا را درون‌زا می‌خوانند. او گفت: اگر توان سیاسی نداشته باشیم حتی اگر بتوان قدرت اقتصادی را در داخل ایجاد کرد و این ناممکن با عصای موسایی ممکن شود، این قدرت در منطقه و جهان تأثیرگذار نخواهد بود.
رئیس جمهوری با تأکید بر اینکه باید دستورالعمل رهبری را مبنی بر افزایش قدرت به صورت حساب شده عملی کنیم، گفت: اگر کسی در کشور می‌خواهد اقدامی انجام دهد که با قدرت ملی کشورمان سازگار نیست، حتماً مسئول است و باید در برابر مردم پاسخگو باشد. اگر کسی کلام، سخن و مصوبه‌اش به یک تنش غیرضروری تبدیل شود، باید به مردم پاسخگو باشد و اگر قوانین و مقرراتی تصویب می‌شود که رابطه بانکی و مالی کشورمان را با دنیا دچار مشکل می‌کند، باید در مقابل آن مسئول بوده و به مردم جوابگو بود.
همه مسئولان مشروعیت خود را از مردم می‌گیرند
رئیس جمهوری در بخش دیگری از سخنان خود با بیان اینکه هیچ نهاد غیر انتخابی در کشور وجود ندارد و همه نهادها و مسئولان مشروعیت خود را از اراده و خواست مردم کسب می‌کنند، اظهار کرد: به همین دلیل است که مردم را پای صندوق رأی دعوت می‌کنیم والا چه لزومی دارد که اکثریت مردم در انتخابات شرکت کنند.
روحانی اضافه کرد: اینکه خداوند به پیامبر خویش دستور می‌دهد که با مردم مشورت کن و از زنان و مردان بیعت بگیر، به خاطر این است که بخش بزرگی از مشروعیت اجتماعی و حقوقی از جانب مردم حاصل می‌شود و به همین دلیل هر کاری در کشور انجام می‌دهیم، نباید رضایت عامه نادیده گرفته شود.
او تصریح کرد: رضایت خاصه و رضایت یک جناح و یک قوم ما را به جایی نمی‌رساند و باید رضایت عامه مردم را مدنظر قرار دهیم و بر این اساس اقدام و حرکت کنیم. روحانی افزود: اگر مردم بخوبی بدانند که امروز و فردا رأی و نظر آنان حاکم است بی‌تردید اگر از عملکرد فردی ناراضی بودند در انتخابات بعدی می‌توانند جبران کنند و در چنین حالتی به آینده امیدوارتر خواهند بود.
رئیس جمهوری با اشاره به اهمیت انتخابات آتی و قدرت سیاسی و اجتماعی حاصل از آن، اظهار کرد: باید همه پای صندوق آرا حضور پیدا کنند و درست است که باید با دقت افرادی که شرایط لازم را دارند، برگزینند اما نباید هدف را فراموش کنیم و هدف اصلی حضور اکثریت قاطع مردم پای صندوق آرا است، والا می‌توان انتخاباتی مانند بعضی از کشورها حتی برخی از کشورهای اروپایی با حضور 15 و 20 درصدی مردم برگزار کرد، اما چنین انتخاباتی مورد رضایت ما نیست و هیچ وقت نخواستیم که در انتخابات حضور مردم کمرنگ باشد.
روحانی با طرح این پرسش که حضور پرشور مردم را چگونه می‌توان ایجاد کرد، گفت: بدون تردید تنها عامل ایجاد چنین شرایطی وجود فضای رقابتی است و مردم بایستی به سلامت، امنیت و رقابتی بودن انتخابات اطمینان داشته باشند. او اظهار کرد: اگر توصیه و نصیحت به دیگران مورد رضایت آنان نیست اما به وزارت کشور، استانداران، فرمانداران و مردم عزیز توصیه می‌کنم اهمیت انتخابات را مدنظر قرار داده و با قوت به پای صندوق آرا بیایند. همه باید بدانند که بالاتر از مردم و بالاتر از قانون نداریم. هیچ نهادی مقدس نیست مگر اینکه در چارچوب قانون و خواست مردم حرکت کند. اینها برای ما روشن است.
خودمان را برای بازسازی مناطق سیلزده آماده کنیم
روحانی در هیأت وزیران، با اشاره به همیاری مردم کشور نسبت به سیلزدگان سیستان و بلوچستان، هرمزگان و کرمان و نیز حضور بموقع همه نیروها و سازمان‌های امدادی تأکید کرد که  باید خودمان را برای مرحله بازسازی مناطقی که در سیل تخریب شدند، آماده کنیم.
رئیس جمهوری افزود: به رئیس سازمان برنامه و بودجه دستور دادم به استان سیستان و بلوچستان سفر کرده و طراحی‌ها و اعتبارات لازم را برای بازسازی مناطق سیلزده در سه استان مذکور انجام دهد و تقریباً 17 هزار و 500 واحد مسکونی باید در این استان‌ها بازسازی شود.
روحانی با تسلیت دوباره سانحه هواپیمای اوکراینی، تصریح کرد: از امروز به بعد غیر از همدردی با خانواده جانباختگان، سایر امور از لحاظ فنی و تخصصی برعهده متخصصان امر و سازمان هواپیمایی کشور است. ضمن اینکه در این زمینه همکاری با کشور اوکراین که اتباع آن دچار حادثه شده و همچنین رعایت همه مقررات بین‌المللی مورد توجه جدی قرار خواهد گرفت. روحانی گفت: بی تردید در بررسی این حادثه در هر بخشی به نتیجه رسیدیم، آن را به مردم اعلام خواهیم کرد و قوه قضائیه نیز مسئولیت خود را انجام خواهد داد.
رئیس جمهوری در بخش پایانی سخنان خود، با اشاره به تحول مثبت اقتصادی که علیرغم فشارهای امریکا و بدخواهان در بخش اقتصادی کشور ایجاد شده است، اظهار کرد: بر اساس گزارش وزیر صنعت از 100 قلم کالای ضروری، قیمت 54 قلم در یک ماه گذشته روند کاهشی داشته و 24 قلم هم از افزایش بسیار اندکی برخوردار بوده است. همچنین نرخ تورم که در آذرماه 3.2 درصد بوده، در دی ماه به 0.8 درصد رسیده، تورم نقطه به نقطه نیز در آذرماه 27.8 درصد بوده که در دی ماه به 26.3 درصد رسیده ضمن اینکه تورم سالانه نیز در آذرماه 40 درصد و در دی ماه 38.6 درصد بوده است.

بـــرش

روحانی خطاب به سه کشور اروپایی:
انسان شرافتش را به خاطر تعرفه زیر پا نمی‌گذارد

روحانی در ادامه سخنان خود، با اشاره به خطای خروج از برجام و ترور شهید سلیمانی از سوی امریکا، خطاب به سه کشور اروپایی گفت: آیا شما هم می‌خواهید خطا و اشتباه کنید؟ شما می‌دانید در توافقی که به نام توافق هسته‌ای با هم انجام دادیم همه تعهداتی داریم و باید به آنان عمل کنیم، این چه حرف مستکبرانه‌ای است که یک دولتی بگوید من به تعهد خود عمل نمی‌کنم، اما شما باید به آن متعهد باشید؟
روحانی تأکید کرد: مگر شما بعد از خروج امریکا، به ما 11 تعهد ندادید که به آن عمل کنید؟ به کدام یک از آنها عمل کرده‌اید؟ بی‌تردید وفای عهد، اخلاق، تاریخ و شرافت بالاتر از تعرفه ماشین است. انسان که شرافت و عهدش را به خاطر تعرفه زیر پا نمی‌گذارد.
روحانی با بیان اینکه ایران از برجام خارج نشده و کاهش تعهدات هم ذیل این توافق بوده، گفت: هر روزی که شما به تعهد کامل‌تان برگردید، همان روز ما نیز نسبت به آن متعهد خواهیم بود و اگر برنگردید هر چقدر شعار بدهید و اجتماع و جلسه تشکیل دهید و تهدید کنید، بی‌ارزش است.
رئیس جمهوری با تأکید بر اینکه جمهوری اسلامی ایران به دنبال سلاح هسته‌ای نبوده و نیست، گفت: حتی اگر برجام و پادمان هم از بین برود و روابط کشورمان با آژانس بین‌المللی هسته‌ای خوب یا بد باشد، به دنبال سلاح هسته‌ای نیستیم و بر مبنای فتوای رهبری عزیز و مطابق تعهد اخلاقی هیچ وقت دنبال سلاح هسته‌ای هم نمی‌رویم اما در عین حال می‌خواهیم روابط خوب با شما داشته باشیم.
روحانی گفت: در جایی که نمی‌خواهید کاری بکنید، نگویید که ناتوان و ضعیف هستید اما چطور در جایی که می‌خواهید تخلف کنید، توانمند می‌شوید؟ جایی که باید به عهد خود عمل کنید ناتوان می‌شوید و می‌گویید امریکا فشار می‌آورد و نمی‌توانید و از ما عذرخواهی می‌کنید، اما چطور علیه ملت ایران، یک مرتبه توانمند می‌شوید؟ وقتی نسبت به ملت ایران می‌خواهید تعهدات را عمل کنید سر را به زیر می‌اندازید و می‌گویید ناتوان هستید.