دمای خانه‌تان را از امروز تنظیم کنید




عطیه لباف


خبرنگار
«آسمانی ابری گاهی همراه با بارش برف و باران»؛ از امروز در سراسر ایران رقم خواهد خورد. گفته می‌شود سرمایش بی‌سابقه نیست اما آنقدر استخوان سوز هست که تا مدت‌ها در خاطرمان بماند. با این کاهش شدید دمای هوا که از جمعه شروع می‌شود و تا یکشنبه ادامه دارد، مصرف گاز کشور احتمالاً از 605 میلیون متر مکعب عبور می‌کند. اما چطور می‌توانیم این سرمای شدید را با مصرف گاز کمتری پشت سر بگذاریم تا گاز خانه‌ها و حتی نیروگاه‌ها و صنایع قطع نشود؟ چند راهکار ساده دارد.
انتقال 792 میلیون مترمکعب گاز در یک روز
صنعت گاز کشور وضعیت «آماده باش» به خود گرفته تا تمام تقاضای بخش خانگی را پاسخ دهد. این اواخر، شرکت ملی گاز حجم میزان مصرف کل کشور و انتقال گاز را اعلام نمی‌کرد و فقط به بیان ارقام مربوط به بخش خانگی و تجاری بسنده می‌کرد؛ اما با افزایش سرسام آور مصرف و ثبت رکوردهای پیاپی، آمارها اعلام شد.
مدیرعامل شرکت انتقال گاز ایران می‌گوید در روزهای گذشته، 792 میلیون مترمکعب گاز در یک روز منتقل شده که برای ثبت این رکورد، 15 ایستگاه تقویت فشار بالاتر از ظرفیت اسمی فعالیت داشته‌اند. این رقم بی‌سابقه در تاریخچه انتقال گاز کشور است.
شرکت ملی گاز ایران به نقل از سعید توکلی می‌نویسد: «در حال حاضر، شبکه گاز کشور از توان و ظرفیت انتقال روزانه 900 میلیون مترمکعب گاز در روز برخوردار است.»
توکلی با اشاره به افزایش وسعت خطوط لوله و تعداد تأسیسات تقویت فشار گاز برای زمستان امسال در مقایسه با مدت زمان مشابه پارسال، اظهار کرد: «با وجود تلاش‌های شبانه‌روزی صنعت گاز برای تأمین نیاز زمستانی مشترکان، از مردم درخواست می‌شود که صرف‌جویی جدی در مصرف گاز را در دستور کار قرار بدهند.»
چرا نیاز به صرفه‌جویی است؟
شاید یادتان باشد! حتی تا دهه دوم انقلاب، بسیاری از خانه‌ها با نفت سفید که همان سوخت هواپیماست گرم می‌شد. در واقع ایرانی‌ها گران‌ترین فرآورده پالایشی را در خانه هایشان می‌سوزاندند و به آن نفت می‌گفتند. معمولاً در هر خانه‌ای که نفت می‌سوخت، درهای اتاق‌های اضافه را می‌بستند و پشت پنجره‌های قدیمی اگر پرده ضخیم نداشت، پتو آویزان می‌کردند.
 با توسعه صنعت گاز، کم‌کم این سوخت پاک جای سوخت مایع و دردسرهایش را گرفت. اما فراموش کردیم که زمانی در نبود گاز، چه سختی‌هایی را برای گرم کردن خانه‌ها تحمل می‌کردیم و شروع به مصرف بی‌رویه گاز در بخش خانگی کردیم. اکنون زنگ خطری جدی به صدا درآمد است. بدمصرف‌ترین کشور جهان در زمینه گازسوزی که اتفاقاً سومین تولیدکننده نیز هست، ممکن است روزی با معضل کمبود گاز مواجه شود. گفته می‌شود که مصرف گاز بخش خانگی ایران حتی از کشور پرجمعیتی مانند چین هم بیشتر است. حالا در دو دهه آینده قیمت جهانی گاز از نفت پیشی خواهد گرفت و ما در ایران بازهم مصرف‌کننده گران‌ترین منبع انرژی دنیا در منازل خواهیم بود. اگر این روند متوقف و معکوس نشود، روزهای سختی در انتظارمان خواهد بود.
راه ساده مدیریت مصرف گاز
در شماره امروز روزنامه و در صفحه 9 آن به موضوع اجرای مبحث 19 مقررات ملی ساختمان، مصائب و مشکلات آن پرداخته شده است. مسأله مهمی که باید برای کاهش شدت مصرف انرژی جدی‌تر گرفته شود و بخشی از پرت انرژی مربوط به رعایت نکردن این قانون در ساخت و سازهاست. اما کاهش مصرف راهکارهای ساده تری نیز دارد که می‌توان از همین امروز انجام داد. کارهایی که در دنیا سابقه اجرا دارد و جواب داده است.
بهتر است صرفه‌جویی را از ساده‌ترین راه‌ها شروع کنیم.
راهکار نخست، استفاده از پوشش مناسب، پرده‌های ضخیم، شیرهای ترموستاتیک و رعایت دمای رفاه (18تا 21درجه) است.
راهکار دوم، لازم است که به پوشش مناسب موتورخانه‌ها و تعمیرات لازم در آنها نیز توجه کنیم.
راهکار سوم، دو جداره و عایق کردن در و پنجره هاست. یک پنجره با شیشه تک جداره تقریباً 10 برابر یک دیوار عایق‌کاری شده هم اندازه خود تلفات حرارتی دارد. برای
دو جداره کردن پنجره یک جداره موجود می‌توان یک لایه دیگر از شیشه یا اکریلیک شفاف دیگر روی آن نصب کرد و فضای بین آنها را کاملاً درزبندی کرد. در این فضا باید مقداری ماده جاذب رطوبت قرار داد تا رطوبت این فضا را کاملاً بگیرد. کار ساده‌تری که می‌توان انجام داد این است که در چند هفته از سال که هوا خیلی سرد است روی پنجره‌ها نایلون کشید و دور تا دور آن را با چسب نواری پهن چسباند.
راهکار چهارم، استفاده درست از اجاق گاز است که یکی از بزرگ‌ترین دلایل اتلاف سوخت است. زیاد کردن بیش از حد شعله، قرار دادن ظروف کوچک روی شعله‌های بزرگ و ظروف بزرگ روی شعله‌های کوچک، از مهم‌ترین اشتباه‌ها است.
راهکار پنجم، رعایت مصرف آب در حمام است که نه تنها در مصرف گاز، بلکه در مصرف آب نیز مؤثر خواهد بود.
راهکار ششم، بستن کامل درهای منزل و حتی اتاق‌هاست. اگر اتاق سردی دارید که داخل آن بخاری یا هیچ وسیله گرمازایی روشن نیست، یا از آن استفاده نمی‌کنید، در طول زمستان در آن را ببندید.
راهکار هفتم، خیلی ساده است. در اوج سرما، اتاق‌های خانه را نباید آنقدر گرم کرد که به باز گذاشتن پنجره‌ها نیاز شود.
راهکار هشتم، جلوگیری از وجود هرگونه ترک در دودکش است که می‌تواند مقدار زیادی از انرژی گرمایشی را هدر دهد.
راهکار نهم، تنظیم دمای آبگرمکن‌ روی 60 درجه سانتی گراد و حتی کمتر است. اگر درجه آبگرمکن بیشتر از 75 درجه سانتی‌گراد باشد، مفهوم آن هدرسوزی گاز است. برچسب مصرف انرژی آبگرمکن را حتماً قبل از خرید چک کنید و آبگرمکن‌های قدیمی را کنار بگذارید.
راهکار دهم، عایق‌بندی لوله‌های‌ آب گرم و رادیاتور مرکزی است.
راهکار یازدهم، انتخاب سیستم گرمایشی با مصرف بهینه است. حتی اگر قرار است این گرما از اسپیلیت تأمین شود. چراکه این وسیله برق مصرف می‌کند و نیروگاه برای تولید این برق گاز استفاده کرده است. ضمناً، سعی کنید از شومینه استفاده نکنید.
راهکار دوازدهم، بستن کانال‌های کولر با پوشش‌های ضخیم است.
فراموش نکنیم که کم کردن فقط یک درجه از دمای خانه، می‌تواند هزینه‌هایی را که صرف گرمایش منزل می‌شود تا پنج درصد کاهش دهد. با مجموع این اقدامات می‌توان علاوه بر کاهش شدت مصرف انرژی، تا 20 درصد هزینه‌ها را کاهش داد.

عطف گزارش

بارش‌های امسال ۴۰درصد بیشتر از میانگین دراز مدت است
وزیر نیرو: ما آماده‌ایم

بارش برف و باران اگرچه منجر به افزایش مصرف بی‌رویه گاز در کشور ما می‌شود، اما اساساً یک نعمت است؛ نعمتی که آه صنعت نفت را بلند می‌کند اما موجب خوشحالی صنعت آب کشور می‌شود. چرا که در ایران با اقلیم خشک و نیمه خشک هر قطره باران و برف به مفهوم کاهش دغدغه‌های تأمین آب در فصول گرم است. در این رابطه وزیر نیرو توضیح می‌دهد: «بارش‌هایی که از ابتدای سال‌ آبی جاری (مهرماه۹۸ تا پایان شهریور۹۹) در کشور رخ داده حدود ۴۰ درصد از متوسط دراز مدت بیشتر است. بارش‌ها حدود چهار تا پنج درصد نسبت به پارسال که سال تری هم بود بالاتر است.» به گزارش ایرنا، رضا اردکانیان از آمادگی برای بارش‌های جدید خبر می‌دهد و می‌گوید: «وقوع سیل در فروردین ماه امسال باعث شد تا توجهات بیشتری برای تأمین منابع مالی طرح‌های لایروبی و مهندسی رودخانه‌ها شود که تا حدود زیادی هم تأثیر‌گذار بود. نکته قابل توجه در سیلاب وسیعی که در منطقه سیستان و بلوچستان رخ داد این بود که در سیلاب‌های قبلی تلفات جانی مشاهده می‌شد اما امسال در اثر آمادگی‌ها و تلاش‌های صورت گرفته و نیز همکاری خود مردم تلفات جانی رخ نداد. اکنون وضعیت سدها در وضعیت خیلی خوبی است و اگر با همین روند جلو برویم و با همکاری مردم در مصرف، تابستان آرامی را در پیش رو خواهیم داشت.»