رضایت یک جناح در انتخابات غير رقابتی ما را به جایی نمی‌رساند

آرمان ملي: رئيس‌جمهور با تاکيد بر اينکه امروز قدرت ملي بايد بيش از هر زمان ديگري مورد توجه قرار بگيرد، اظهارکرد: قدرت ملي ترکيبي از قدرت فرهنگي، اقتصادي، امنيتي و سياسي است و اين چهار قدرت بايد در تعامل با يکديگر قرار بگيرند تا بتوانيم در مسير درست حرکت کنيم. حجت‌الاسلام حسن روحاني در جلسه هيات دولت با اشاره به خطبه‌هاي مقام معظم رهبري در نماز جمعه تهران و تاکيد ايشان بر مساله قدرت ملي و توانمند شدن گفت: بزرگترين قدرتي که خداوند در کشور ما قرار داده است قدرت ملي و مردمي است و مردم ايران بزرگترين قدرت ما هستند و هيچ قدرتي بالاتر از حضور، ايستادگي، فداکاري و اتحاد مردم نداريم. هر کجا با مشکل مواجه شديم، با حضور، اتحاد و وفاق مردم از اين مشکلات عبور کرديم. روحاني با بيان اينکه هراس عمده دشمنان از قدرت اقتصادي، نظامي و امنيتي کشورمان نيست، گفت: دشمنان از قدرت مردمي و فرهنگي ايران به شدت در هراس هستند چرا که ملتي که خودش را براي ايثار و فداکاري آماده کند و در مسائل و حوادث مختلف در کنار هم باشند همچنان که در حادثه هواپيما و شهادت فرمانده بزرگ کشورمان سردار سليماني در کنار هم قرار گرفتند، چنين ملتي از قدرت بسيار عظيم و بزرگي برخوردار است و شکست ناپذير مي‌باشد. تا زماني که لطف خدا بر بالاي سرمان باشد و مردم متحد و همدل باشند از هيچ چيزي هراسي نداريم. اهم اظهارات رئيس‌جمهور در جلسه هيأت دولت را در ادامه مي‌خوانيد:
اينکه امروز در سايه صادرات غيرنفتي درآمدهاي کشورمان افزايش يافته و 20 ميليارد دلار صادرات به بانک مرکزي و سامانه نيما واريز شده، اين نشان دهنده قدرت اقتصادي کشورمان در سايه صادرات غيرنفتي است. امروز کشورهايي در جهان هستند که به اندازه درآمد نفتي ما در يک سال معمولي، از بخش توريسم درآمد دارند و کشور ما مي‌تواند با توجه به برخورداري از امنيت و آثار تاريخي، تنوع اقليمي و زيبايي‌هاي طبيعي بالاترين درآمد را از لحاظ توريسم داشته باشد.
وقتي از قدرت صادراتي برخوردار باشيم به طور طبيعي توليد نيز افزايش پيدا مي‌کند، اگر صادرات داشته باشيم توليدات کشورمان مي‌تواند حتي جمعيتي يک ميلياردي را هم پوشش دهد و حتي توليدات خود را به کشورهايي مانند هند، چين و کشورهاي همسايه و اطراف نيز صادر کنيم اما اگر قدرت صادراتي نداشته باشيم در نهايت شايد بتوان صرفا نيازهاي داخل کشور را تامين کرد.
قدرت اقتصادي بدون قدرت سياسي امکان‌پذير نيست، نمي‌توان با دنيا رابطه و تعامل نداشته باشيم اما قدرت اقتصادي پيدا کنيم. بدون ترديد اگر بخواهيم توليداتمان افزايش پيدا کند بايد بازارهاي ديگر را در اختيار داشته باشيم و لذا در اقتصاد مقاومتي توجه به حوزه درون‌زا و برون‌زا مورد تاکيد قرار گرفته است اما ظاهرا عده‌اي برون‌گرا را درون‌زا مي‌خوانند. بخش بزرگي از مقوله اقتصاد مقاومتي درباره صادرات است لذا بايد صادرات و ارز داشته باشيم تا حوزه توليد پيشرفت کند. همچنين بايد بتوانيم کالاهاي مورد نياز خود را وارد کنيم و در مقابل کالاهاي توليد شده را صادر کنيم. البته هر چقدر به سمت خودکفايي و خوداتکايي حرکت کنيم نشان دهنده توانمندي و هنرمان است اما در عين حال بايد به سمت صادرات هم حرکت کنيم.


بدون صادرات نمي‌توانيم رقابت و پيشرفت علمي داشته باشيم و پيشرفت علمي و فناورانه در سايه رقابت و حضور در بازارهاي جهاني است. اگر توان سياسي نداشته باشيم حتي اگر بتوان قدرت اقتصادي را در داخل ايجاد کرد و اين ناممکن با عصاي موسايي ممکن شود، اين قدرت در منطقه و جهان تاثيرگذار نخواهد بود. اگر از گاز، نفت و توان خدمات فني مهندسي برخوردار باشيم چنين توانمندي و ظرفيت‌هايي در حد خودکفايي داخلي است و زماني تاثيرگذار است که بتوانيم آن را به ساير کشورها صادر کنيم.
اگر کسي در کشور مي‌خواهد اقدامي انجام دهد که با قدرت ملي کشورمان سازگار نيست حتما مسئول است و بايد در برابر مردم پاسخگو باشد. اگر کسي کلام، سخن و مصوبه‌اش به يک تنش غيرضروري تبديل شود بايد به مردم پاسخگو باشد و اگر قوانين و مقرراتي تصويب مي‌شود که رابطه بانکي و مالي کشورمان را با دنيا دچار مشکل مي‌کند بايد در مقابل آن مسئول بوده و به مردم جوابگو بود.
اينکه خداوند به پيامبر خويش دستور مي‌دهد که با مردم مشورت کن و از زنان و مردان بيعت بگير، به خاطر اين است که بخش بزرگي از مشروعيت اجتماعي و حقوقي از جانب مردم حاصل مي‌شود و به همين دليل هر کاري در کشور انجام مي‌دهيم نبايد رضايت عامه ناديده گرفته شود. رضايت خاصه و رضايت يک جناح و يک قوم ما را به جايي نمي‌رساند و بايد رضايت عامه مردم را مدنظر قرار دهيم و بر اين اساس اقدام و حرکت کنيم. اگر مردم به خوبي بدانند که امروز و فردا راي و نظر آنها حاکم است بي‌ترديد اگر از عملکرد فردي ناراضي بودند در انتخابات بعدي مي‌توانند جبران کنند و در چنين حالتي به آينده اميدوارتر خواهند بود.
دوستان اروپايي دچار خطا و اشتباه نشوند، آمريکا يک خطاي بزرگي را در خروج از برجام و زير پا گذاشتن تعهدات خود مرتکب شد که يک خطاي بزرگ اخلاقي، سياسي، حقوقي و حتي نسبت به احترام به قوانين و مقررات بين‌المللي و سازمان ملل بود. آمريکا همچنين در به شهادت رساندن سردار بزرگ کشورمان هم خطاي بزرگ ديگري مرتکب شد و تصور کرد که سردار سليماني از بين بردني است در حالي که کسي با شهادت از بين نمي‌رود بلکه جاودانه مي‌شود. آمريکا با اين کار خود سردار سليماني را براي هزاران سال و در تاريخ جاودانه کرد و آرزو مي‌کنيم خداوند چنين توفيقي به انسان دهد که پايان عمرش جاودانگي باشد.
سازمان برنامه و بودجه کمک‌هاي خوبي به هلال احمر به منظور تخصيص به سيل‌زدگان انجام داده است که بر اين مبنا 100 ميليارد تومان براي شارژ انبارها و 50 ميليارد تومان براي وسايل پروازي تخصيص يافته است و مردم استان مطمئن باشند که دولت تا آخر در کنارشان خواهد بود. همانطور که با سرعت مشکل بخش راه، برق و تقريبا آب استان برطرف شده است و تا حل و فصل تمام مشکلات، اين روند ادامه پيدا خواهد کرد.