هاچ بک های 100 میلیونی

متین نصیری  روزنامه‌نگار
برای بیشتر خانواده‌ها، صندوق‌عقب حرف اول را در خرید خودرو می‌زند. دلیلش هم جمعیت خانواده و مسافرت‌های برون‌شهری است که آن‌ها را مجاب می‌کند تا یک خودروی جادار و نسبتاً بزرگ بخرند. عاملی که سبب شده بخشی از قشر متوسط جامعه در سال‌های اخیر به سمت خرید خودروهای کراس‌اوور بروند. با ‌وجود این، همه خانواده‌های ایرانی بچه کوچک ندارند، وسایل زیادی حمل نمی‌کنند و به دلیل مشغله کاری دیربه‌دیر به مسافرت می‌روند. بنابراین ترجیح شان این است که یک هاچ بک کوچک و ارزان بخرند تا هم هزینه‌های خود را کاهش دهند و هم در شهر به مشکل پارک برنخورند. با افزایش قیمت خودرو، انتخاب این دسته از خانواده‌ها –که عموماً زوج‌های جوان هستند- کمتر شده است اما بازهم گزینه‌های مناسبی در محدوده قیمتی 100 میلیون تومان وجود دارند که باهم نگاهی به آن‌ها می‌اندازیم.
پژو 206
در اوایل دهه 1990 پژو تصمیم گرفت جایگزینی برای مدل 205 ارائه نکند؛ دلیلش هم آن بود که فکر می‌کرد دوران خودروهای هاچ بک کوچک و سوپرمینی به سر آمده است. اما کمی بعد متوجه شد که اتفاقاً فروش این کلاس خودرویی در حال افزایش است و می‌بایست هر چه سریع‌تر جایگزینی معرفی کند. بنابراین پژو با استخدام مهندسان و طراحان شرکت ایتالیایی «پنین‌فارینا» کار طراحی مدل جایگزین را آغاز کرد و ماحصل آن را «206» نامید. این خودرو در سال 1998 با سه پیشرانه 1.1، 1.4 و 1.6 لیتری بنزینی به همراه یک موتور 1.9 لیتری دیزلی به بازار اروپا عرضه شد. سه سال بعد از معرفی 206، این خودرو به ایران آمد و به دلیل ظاهر جدید، پیشرانه کم‌مصرف و امکانات مناسب نظر بسیاری از خریداران را به خود جلب کرد. تا به امروز شش تیپ مختلف از این خودرو تولید شده است و همین موضوع باعث شده قیمت نمونه‌های دست‌دوم آن تا 100 میلیون تومان اختلاف قیمت داشته باشند! با بودجه‌ای که در نظر گرفتیم، می‌توانید یک نمونه بدون رنگ 206 تیپ 5 را با پیشرانه 1.6 لیتری به قدرت 110 اسب بخار، کارکرد 50 هزار کیلومتر و امکاناتی چون سنسور پارک، پاور ویندو، ترمزهای دیسکی و رینگ آلومینیومی در حدود 90 میلیون تومان بخرید.


 
لیفان ایکس50
کراس‌اووری چینی که نخستین بار در نمایشگاه خودرو گوانژو 2013 به نمایش درآمد و به دلیل استفاده از پلتفرم مدل 530، به نوعی هاچ بک کراس آن محسوب می‌شود. این خودرو ابتدا در بازار چین و با دو پیشرانه 1.3 و 1.5 لیتری با قدرت 126 و 139 اسب بخار عرضه شد. انتقال قدرت در ایکس50 از طریق دو جعبه‌دنده پنج سرعته دستی  یا پیوسته اتوماتیک سی‌وی‌تی به چرخ‌های جلو صورت می‌گیرد. این خودرو در بازار چین حدود 60 تا 83 هزار یوآن قیمت دارد که با نرخ فعلی ارزهای خارجی این رقم به 110 میلیون تا 150 میلیون تومان می‌رسد. مدل‌های کارکرده ایکس50 در بازار کشورمان با کارکردهای مختلفی وجود دارند که می‌توانید نسخه اتوماتیک آن را با کارکردی در حدود 80 هزار کیلومتر خریداری کنید. البته مسائلی چون گیربکس بی‌کیفیت، مونتاژ ضعیف، متریال نامناسب کابین و کیفیت پایین سواری ممکن است شما را از خرید این خودرو منصرف کند. مواردی که گاهی در پژو 206 نیز دیده می‌شود و به همین دلیل می‌بایست تمام خوبی‌ها و بدی‌های یک خودرو را در هنگام خرید در نظر بگیرید. با ‌وجود این لیفان ایکس50 خودرویی است که به دلیل ظاهر جدیدتر نسبت به بعضی از خودروهای هم‌رده و داشتن آپشن‌های گوناگون می‌تواند در این لیست پیشنهادی قرار گیرد.
 
ام‌وی‌ام 315
چری «فولوین 2» یا «ای 13» که در بازار کشورمان تحت برند ام‌وی‌ام تولید می‌شود، هاچ بک کوچکی است که ابتدا در نمایشگاه خودرو پکن 2008 رونمایی شد و چهار سال بعد نسخه فیس‌لیفت آن در نمایشگاه گوانژو به معرض نمایش درآمد. این خودرو تا به امروز در کشورهای مختلفی نظیر اوکراین، برزیل، چین و ایران حضور داشته و برخی می‌گویند که کار طراحی آن توسط شرکت ایتالیایی «تورینو» انجام شده است. ام‌وی‌ام 315 همانند بسیاری از محصولات چری با پیشرانه 1.5 لیتری 16 سوپاپ به قدرت 107 اسب بخار و گشتاور 140 نیوتن متر عرضه می‌شود. انتقال قدرت در این خودرو بر عهده دو جعبه‌دنده دستی یا اتوماتیک پنج سرعته است و می‌تواند به حداکثر سرعت 170 کیلومتر بر ساعت دست یابد. اگر قصد خرید این خودرو را دارید، باید بدانید که نسخه صفرکیلومتر آن بیش از 140 میلیون تومان قیمت دارد اما مدل‌های کارکرده به دلیل افت قیمتی که تجربه می‌کنند، با بودجه گفته شده قابل خریداری هستند. برای مثال یک دستگاه ام‌وی‌ام 315 مدل 1396 با سطح تجهیزات اسپرت اکسلنت و با کارکردی به میزان 80 هزار کیلومتر، کمتر از 90 میلیون تومان قیمت دارد.
 
بایک سابرینا
بایک یکی از بزرگ‌ترین خودروسازان چینی است که علاوه بر مونتاژ محصولات هیوندای و مرسدس برای عرضه به بازار چین، انواع خودروهای سواری را با نشان خود تولید می‌کند. همچنین این شرکت کارخانه‌های بی‌ای‌دبلیو، سِنوا و فوتون را تحت مالکیت خود دارد و حجم تولیداتش به بیش از دو میلیون دستگاه در سال می‌رسد. سنوا دی20 یکی از محصولات زیرمجموعه بایک است که در سال 1394 با مشارکت دیار خودرو و نام «بایک سابرینا» به کشورمان راه یافت. با شروع عرضه این خودرو به نظر می‌رسید که می‌تواند فروش خوبی تجربه کند؛ چراکه هم کیفیت نسبتاً مناسبی داشت و هم تا حدودی به نسل‌های قدیمی مرسدس بنز B کلاس شبیه بود. اما ضعف شریک ایرانی در معرفی و تولید سابرینا نتیجه عکس داد و این خودرو هیچ‌گاه فرصتی برای عرض‌اندام در بازار کشورمان پیدا نکرد. پیشرانه 1.5 لیتری میتسوبیشی به قدرت 113 اسب بخار در کنار جعبه‌دنده چهار سرعته اتوماتیک آیسین نشان از کیفیت بالای قوای محرکه و بخش انتقال قدرت دارد و می‌توان روی این ویژگی سابرینا حساب ویژه‌ای باز کرد. در مقابل خدمات پس از فروش ضعیف و گرانی قطعاتش از مهم‌ترین مشکلات آن به شمار می‌روند. هم‌اکنون مدل 1394 بایک سابرینا با کارکردی به میزان 90 هزار کیلومتر کمی بیش از 100 میلیون تومان خریدوفروش می‌شود.
 
برلیانس اچ220
از نیمه سال ۱۳۹۵ بود که برلیانس اچ۲۲۰ قدم به ایران گذاشت و توانست به رقیب پژو 206 در بازار انحصاری هاچ بک‌های ارزان تبدیل شود. گرچه اچ220 ظاهر جدیدتر، آپشن‌های رفاهی بیشتر و کیفیت مونتاژ بهتری نسبت به رقیب فرانسوی داشت اما با استقبال خریداران ایرانی روبه‌رو نشد و به همین دلیل بازار دست‌دوم پرمخاطبی ندارد. قلب تپنده این خودرو پیشرانه 1.5 لیتری 4 سیلندر به قدرت 103 اسب بخار است و می‌تواند با دو جعبه‌دنده پنج سرعته دستی یا شش سرعته اتوماتیک ای‌ام‌تی جفت شود. گرچه برلیانس اچ220 در محور عقب از ترمزهای کاسه‌ای بهره می‌برد و به دلیل نرمی سیستم تعلیق هندلینگ ضعیفی دارد اما در آزمون تصادف موسسه انکپ چین به 5 ستاره ایمنی دست یافته که با در نظر گرفتن قیمتش، قابل‌توجه است. ازجمله امکانات نسخه دستی می‌توان به کیسه هوای راننده و سرنشین، ترمز ضد قفل، توزیع الکترونیکی نیرو ترمز، شیشه بالابر برقی جلو و عقب، صندلی‌های عقب تاشو، قفل اتوماتیک درها و ایموبلایزر اشاره کرد. مدل 1396 دنده‌ای این خودرورا با کارکردی به میزان 40 هزار کیلومتر و قیمت 90 میلیون تومان می‌توانید مدنظر قرار دهید.