غنی‌سازی اتمی به میزان دلخواه

سرویس سیاسی جوان آنلاین: به گزارش مهر، علی اصغر زارعان، دستیار ویژه رئیس سازمان انرژی اتمی در جریان بازدید جمعی از فرماندهان، مدیران و مسئولان نمایندگی ولی فقیه و هادیان سیاسی در سپاه حفاظت انصارالمهدی و رده‌های تابعه از سایت غنی سازی شهید دکتر علیمحمدی (فردو) طی سخنانی ضمن گرامیداشت یاد و خاطره شهدای انقلاب اسلامی و دفاع مقدس و همچنین شهدای هسته‌ای، شهید والامقام سردار سپهبد بسیجی، حاج قاسم سلیمانی را انسانی انقلابی با اخلاص، متواضع، خداترس توصیف کرد و اظهار داشت: این شهید با بصیرت همواره خداوند متعال را ناظر بر اعمال و رفتار خود می‌دید.
صنعت هسته‌ای از مؤلفه‌های اقتدار ایران اسلامی
زارعان تصریح کرد: ما هم در عرصه هسته‌ای با تلاش بی وقفه و شبانه‌روزی و به واسطه داشتن سرمایه‌هایی، همچون شهید شهریاری که موجب افتخار این مرزوبوم بوده و هستند، بر خود می‌بالیم که هم اکنون صنعت هسته‌ای از مؤلفه‌های قدرت و اقتدار ایران اسلامی است. در این عرصه با دشمن شناسی و کوشش‌های شبانه روزی تمامی بخش‌های چرخه سوخت از اکتشاف، استخراج، فرآوری، غنی‌سازی، طراحی و تولید انواع مجتمع‌های سوخت به منظور استفاده در راکتور‌های تحقیقاتی و در آینده نزدیک در رآکتور قدرت مانند نیروگاه اتمی بوشهر و همچنین تولید آب سنگین، را بومی سازی کرده و به خوداتکایی رسیده‌ایم.
وی تأکید کرد: از الزامات اصلی این چرخه، طراحی و ساخت ماشین سانتریفیوژ است. در مقطعی این مهم مهندسی معکوس گردید ولی هم اکنون سازمان انرژی اتمی با نوآوری و دانش بومی با تمرکز روی تکنولوژی سانتریفیوژ‌های جدید، در دو مسیر اساسی گام نهاده است. در مسیر اول با ساخت ماشین‌های دارای سو بالا، اقتدار علمی و دانش طراحی خود را در این حوزه به رخ جهانیان کشیده است. در سال جاری پروژه‌هایی در این زمینه با نام قمربنی هاشم آغاز شد. از جمله این پروژه‌ها ساخت ماشین سانتریفیوژی با دو برابر توان ماشین IR۸ که به ۵۰ سو می‌رسد، است. در این زمینه سازمان انرژی اتمی با تجربه چندین ساله، نزدیک به ۲ هزار سند در حوزه طراحی ماشین IR۹، تولید کرده است. این ماشین دارای پنج بیلوز و ارتفاع چندین متر است. هر چه تعداد بیلوز در این ماشین‌ها بیشتر باشد، تکنولوژی و دینامیک آن پیچیده‌تر است و کسانی که اهل فن باشند متوجه می‌شوند این چه اقدام بزرگ و چه دستاورد شگرفی است.


جهش نسل ماشین‌ها از ۵ به ۱۶
زارعان خاطرنشان کرد: طراحی این نسل از ماشین‌ها بر اساس روند استاندارد تکوین محصول طراحی شده و بیش از ۲۵۰۰ سند طراحی برای این ماشین به دست آمده است. این‌ها نشانه چیست؟ اقتدار، خداباوری، تلاش خالصانه و کار جهادی است که با حمایت‌های ویژه مقام معظم رهبری (مدظله العالی) و همه دولت‌ها تا به امروز به نتیجه رسیده. وی با اشاره به تأکید رهبر معظم انقلاب بر علوم هسته‌ای به عنوان یکی از بزرگ‌ترین دستاورد‌های بشری و ضرورت این مهم به عنوان قوت کشور، گفت: خوشبختانه با رویکرد آینده‌نگری و رفع نیاز تکنولوژیکی، در حالی‌که پیش از برجام، در حوزه تحقیق و توسعه حدود پنج ماشین در مراحل مختلف تحقیق گازدهی و توسعه داده می‌شدند، به صورت آگاهانه و بر حسب ضرورت و عدم اعتماد به بیگانگان در یک جهش بی سابقه از چهار سال گذشته تاکنون این پنج نسل به ۱۶ نسل سانتریفیوژ افزایش یافته و این ماشین‌ها با سو بالا طراحی و ساخته شدند و هم اکنون بعضی از آن‌ها در حال گذراندن تست‌های پایداری در حوزه مکانیکی هستند. صرفاً در سال جاری ۹ نسل از این ماشین‌ها به صورت زنجیره ۲۰ تایی، چند ماشین و تک ماشین در مسیر فعالیت قرار گرفته‌اند.
وی افزود: پیش از برجام تعداد ماشین‌های سانتریفیوژ حدود ۱۹ هزار بود که از این تعداد حدود ۹۶۰۰ ماشین گازدهی می‌شد. یا به زبان ساده‌تر محصول تولید می‌نموده و پس از برجام به ۶۱۰۴ ماشین کاهش یافته است. ظرفیت غنی‌سازی پیش از برجام حدود ۱۰ هزار سو و تولید روزانه ۵/ ۷ کیلوگرم با غنای کمتر از ۵ درصد بوده، که هم اکنون به لطف خداوند توأم با تدابیر فنی اندیشیده شده و با بهره گیری از توان فنی متخصصان صنعت هسته‌ای و ارتقای زیرساخت‌ها، تولید اورانیوم با غنا‌های کمتر از ۵ درصد به ۱۰ کیلوگرم در روز افزایش یافته است. ماشین‌های IR۴ و IR۲m که قبل از برجام در مسیر تحقیق و توسعه به نصب و گازدهی زنجیره‌های شاهد رسیده بودند، امروزه پس از گام سوم آخرین مرحله آن در حال انجام بوده و این زنجیره‌ها با ماشین‌های سانتریفیوژ پیشرفته به منظور تولید اورانیوم غنی شده گازدهی می‌شوند و پس از آن می‌توان به طور صنعتی شاهد به‌کارگیری این ماشین‌ها و در نتیجه جهش در تولید باشیم. در فردو قبل از برجام ۶۹۶ ماشین سانتریفیوژ غنی سازی انجام می‌داده ولی هم اکنون ۱۰۴۴ ماشین فعال تولید اورانیوم می‌کند.
ذخایر اورانیوم از مرز ۱۲۰۰ کیلو گذشت
زارعان همچنین افزود: وزن اورانیوم خارج شده از کشور حدوداً ۵/۸ تن بوده که به کشور روسیه تحویل شده است و به ازای آن ۴۰۰ تن کیک زرد یا U۳O۸ تحویل گرفتیم که مواد اولیه تولید اورانیوم غنی شده است. هم اکنون بعد از گام پنجم ذخایر اورانیوم تولید شده از مرز ۱۲۰۰ کیلوگرم گذشته است که با سرعت تمام به ذخایر اورانیوم غنی شده اضافه می‌شود.
وی ادامه داد: این نیز حاصل تلاش و آماده‌سازی همه زیرساخت‌ها بوده است. هم اکنون اگر نظام تصمیم بگیرد، سازمان انرژی اتمی به عنوان مجری، توان غنی‌سازی اورانیوم با هر درصد از غنا را خواهد داشت. فردویی که دشمن به دنبال تعطیلی آن بود هم اکنون مجموعه ساخت و تولید تجهیزات خلأ و همچنین راه‌اندازی مرکز مهندسی مواد که با آزمایشگاه‌های متعدد مشغول به فعالیت است و عملیاتی نمودن فاز اول فناوری ایزوتوپ‌های پایدار را در کارنامه درخشان خود دارد. اگر از نظر دانش با فناوری غنی سازی مقایسه‌ای بکنید، خواهید دید از نظر استراتژیک، اهمیت فناوری ایزوتوپ‌های پایدار اگر بیشتر از غنی‌سازی نباشد، کمتر نیست. خوشبختانه مکان تولید مواد اولیه ایزوتوپ‌های پایدار نیز در این سایت در حال ساخت می‌باشد و در ماه‌های آینده رسماً به بهره‌برداری خواهد رسید.
دستیار ویژه صالحی گفت: مدت‌های مدید هدف‌گذاری نظام سلطه این بوده و هست که زیرساخت‌های این صنعت بومی را آسیب برساند و برای این کار به انواع حیله‌ها و حتی نفوذ و جلب همکاری نیروی انسانی متوسل شده است. اما سازمان انرژی اتمی با دشمن‌شناسی و روحیه انقلابی تا به امروز اقدامات دشمنان را خنثی و امید دشمن را به یأس تبدیل نموده است.
زارعان در پایان به احداث واحد‌های ۲ و ۳ نیروگاه اتمی بوشهر با بیش از ۲۲ میلیارد کیلو وات ساعت تولید برق اشاره کرد که پس از تکمیل تحویل شبکه سراسری خواهد شد و همراه با نیروگاه اتمی در حال فعالیت بوشهر، از ورود ۲۱ میلیون تن آلاینده به هوای کشور جلوگیری خواهد کرد. برای ساخت دو نیروگاه اتمی جدید در بوشهر ۱۰ میلیارد دلار سرمایه‌گذاری می‌شود.