«ابتکار» از تلاش اصولگرایان برای فضاسازی علیه رقیب گزارش می‌دهد استفاده ابزاری از «نام‌ها» در انتخابات

الهام برخوردار
هرچه فضای انتخابات از سوی اصلاح‌طلبان با سکوت سنگینی همراه است، در مقابل اصولگرایان با تمام قوا و همه نیروهای خود میدان‌دار فضای انتخاباتی کشور شده‌اند. شاید این دوره از انتخابات مجلس یکی از بی‌سابقه‌ترین دوره‌ها از نظر عدم حضور سلایق و جریان‌های سیاسی مختلف باشد، به نوعی که بیشتر نامزدها از یک جریان خاص حضور دارند. با این حال و با وجود آنکه اکثریت کاندیداها از جریان اصولگرایی هستند اما این جریان سیاسی مانند همیشه از نبود یک چهره شاخص و عدم وحدت درونی رنج می‌برند و برای فرار از این کمبودها اخیرا با شایعه پراکنی می‌خواهند از شخصیت‌هایی به نام افراد پشت پرده معادلات انتخاباتی بهره‌بردای کنند که مانند همیشه موفق نشدند. درواقع این دست تحرکات در شرایطی که فضا کاملا در اختیار آنهاست نشان از سردرگمی و ضعف آنها در حل مشکلات درونی خود دارد.
اصولگرایان که تمام تلاش خود را کردند در این دوره اصلاح‌طلبان را از میدان رقابت خارج کنند حالا وقتی میدان رقابتی وجود ندارد و انتخابات به نوعی یک دست شده و فقط یک جریان در آن حضور حداکثری دارند باز هم راضی نیستند و می‌خواهند خلاء نبود یک رهبر در این جریان و چندپاره شدن اصولگرایان را با اخبار کذب و شایعات پر کنند. آنها تلاش دولت روحانی را نسبت به رد صلاحیت‌ها از سوی شورای نگهبان برنتابیده و حالا با تمام توان درصدد تخریب دولت و از جمله جریان اصلاحات هستند.
روز جمعه هفته گذشته در فضای مجازی خبرهایی درباره دیدار حسن روحانی، رئیس‌جمهوری و رئیس دولت اصلاحات در کاخ سعدآباد منتشر شد که گفته می‌شد حسن روحانی در جلسه با حضور رئیس دولت اصلاحات، حسن خمینی و ناطق نوری گفته نامزدهای رد شده جایی برای دفاع ندارند چون عمدتا مسائل مالی و پرونده دارند. این درحالی است که دفتر ناطق نوری خبر دیدارهای انتخاباتی وی با برخی شخصیت‌ها را تکذیب کرد. دفتر حجت الاسلام والمسلمین ناطق نوری که یک چهره اصولگرا است داستان‌سرایی اخیر انتخاباتی برخی محافل دروغ‌پرداز و شایعه پراکن درخصوص محتوای جلسه‌ای با حضور برخی شخصیت‌ها را اقدامی ناشایست، غیرحرفه‌ای و قابل پیگرد قانونی دانست که هیچ سنخیتی با رفتار سیاسی منطبق بر اخلاق و ارزش‌های والای انسانی و اسلامی ندارد.


همچنین در ادامه جواد امام، مدیرعامل بنیاد باران درباره خبرهای منتشر شده از جلسه رئیس دولت اصلاحات، رئیس‌جمهوری و حجت‌الاسلام ناطق نوری به «ایرناپلاس» گفت: متن‌هایی که در فضای مجازی درباره این جلسه منتشر شده کذب محض است و مطلقا مطالبی که به رئیس دولت اصلاحات نسبت دادند، حقیقت ندارد.
امام در ادامه بیان کرد: رئیس دولت اصلاحات با آقای روحانی دیدار داشتند اما این دیدار ارتباطی با موضوعات اخیر نداشته ‌است. درواقع این جلسه، دیداری برای صرف شام بوده که از قبل هم این دیدارها اتفاق می‌افتاده‌ است.
مدیرعامل بنیاد باران درباره حضور ناطق نوری در این جلسه توضیح داد: معمولا افرادی که نامبرده می‌شود، در جلسات حضور دارند اما من دقیق مطلع نیستم که در جلسه آن شب، چه کسانی حضور داشته یا نداشته‌اند.
مدیرعامل بنیاد باران در انتها خاطرنشان می‌کند: این جلسه بوده‌ است اما محتوا و مطالبی که به رئیس دولت اصلاحات در این جلسه در فضای مجازی گفته شده صحت ندارد. درواقع سناریوسازانی نشسته‌اند و اتفاقات اخیر و انتخابات پیش رو را به این دیدار گره زدند که این مسائل تکذیب می‌شود. هرچند منوال به این شکل نبوده که جلسه و دیداری بین این افراد وجود نداشته باشد و اصل دیدار اهمیتی ندارد، محتوای آن حائز اهمیت است که صحت ندارد.
ناطق نوری و جدایی از اصولگرایان
اما چرا ناطق نوری که به عنوان یکی از چهره‌های شاخص و تاثیرگذار در این جریان است سال‌هاست از فضای سیاسی کشور فاصله گرفته و دیگر به عنوان یک وزنه تاثیرگذار در فضای سیاسی کشور حضور ندارد و در بسیاری از مسائل انتخاباتی و کلان سیاسی کشور با اصولگرایان همراهی ندارد؟
مهرماه امسال اصولگرایان تلاش زیادی کردند تا دوباره ناطق نوری را بعد از یک قهر 10 ساله با دنیای سیاست به این فضا بازگردانند، اما موفق نشدند. علی‌اکبر ناطق‌نوری که 10 سال بود در جلسات جامعه روحانیت شرکت نمی‌کرد، در تاریخ 9 مهرماه 1398 میهمان آنها شده بود. گفته شد که او به دعوت موحدی‌کرمانی، دبیرکل این نهاد، آنجا حاضر شده است. اما بعدا مشخص شد که او صرفا به میهمانی این تشکل رفته و این به معنی بازگشت دوباره او به جامعه روحانیت مبارز به‌ عنوان یک عضو نیست. در همه این سال‌ها تلاش بسیاری شد تا ناطق دوباره به این تشکل بازگردد یا حداقل نقش پررنگ‌تری در جمع اصولگرایان ایفا کند. تصور کلی بر این است که علت اصلی قهر ناطق از جامعه روحانیت ماجرای مناظره‌های سال ۸۸ و اتهاماتی است که محمود احمدی‌نژاد علیه او و فرزندانش مطرح کرد، در حالی که اختلاف اصلی به انتخابات سال ٨۴ بازمی‌گشت؛ زمانی که عاملیت در انتخابات از جامعه روحانیت گرفته و به یک عضو آن داده شد. با این حال اصولگرایان و به‌ویژه جامعه روحانیت هم در آن شرایط دوقطبی انتخابات مصلحت را بر سکوت دیدند تا دفاع از کسی که زمانی نامزد اصلح آنها در انتخابات 76 بود و بعد هم مسئول هماهنگی نیروهای انقلاب در انتخابات 84. کاری که جامعه روحانیت نکرد و ناطق هم عملا راهش را از آنها جدا کرد.
هیچ‌گاه و در هیچ دوره‌ای از انتخابات نبوده است که صحبتی از ناطق نوری به میان نیاید، اما ناطق نوری دیگر دلش راضی نمی‌شود تا مانند میدان‌داری‌اش در انتخابات مجلس هفتم ایفای نقش کند. با این حال اصولگرایان وقتی به کل از او ناامید شدند حالا دست به شایعه پراکنی زده و می‌خواهند اینگونه القا کنند که او مرد پشت پرده معادلات انتخاباتی است. درواقع اصولگرایان ناطق نوری را به کل از دست داده‌اند و هرتلاشی هم که برای آشتی دوباره با او انجام می‌دهند برعکس جواب می‌دهد و باعث دلخوری و دوری بیشتر او می‌شود. مانند افطاری جامعه اسلامی مهندسین در رمضان سال جاری که باعث شد ناطق نوری افطارش را باز نکرده، به حالت قهرگونه از مجلس خارج شود.
سایر اخبار این روزنامه
علیرضا صدقی ترومای سکوت اجتماعی وام با سود 18 درصد می‌تواند کلید حل مشکلات در بازار اجاره باشد؟ مستاجران دست به دامن وام ودیعه «ابتکار» تازه‌ترین تحولات پیرامون استیضاح رئیس‌جمهور آمریکا را بررسی می‌کند تلاش ترامپ برای عبور از دیوار کوتاه سنا مالیات با نرخ صفر برای واحدهایی است که دارای بیش از ۵۰ نفر نیروی کار باشند حساب‏شدن مالیات بخش‌هایی با نرخ صفر آیا مصرف ریتالین اعتیاد‌آور است؟ شب بیداری با قرص شب امتحان «ابتکار» از تلاش اصولگرایان برای فضاسازی علیه رقیب گزارش می‌دهد استفاده ابزاری از «نام‌ها» در انتخابات پیام رهبر انقلاب به نشست اتحادیه انجمن‌های اسلامی دانشجویان در اروپا ظریف در گفت‌و‌گو با اشپیگل: فردی که به اشتباه هواپیمای اوکراینی را هدف قرار داد اکنون در زندان است دبیرکل جامعه اسلامی مهندسین: دلسوزان نظام برای تجدیدنظر در رد صلاحیت‌ها تلاش کنند معاون اول رئیس‏جمهوری: نباید به موضوع استفاده از محصولات تراریخته در حوزه سیاسی پرداخت خداحافظ رفیق «ابتکار» چگونگی تاثیر محتوای کتاب‌های کودکان، بر روان آن‌ها را بررسی می‌کند نامهربانی‌های یار مهربان حواشی اعلام خبر تعیین سقف سهمیه طلاق برای هر استان بررسی شد طلاق سهمیه‌ای!