براي حق مسكن هم مذاکره مي‌كنيم

آرمان‌ملي- زينب مختاري: فرامرز توفيقي- رئيس کارگروه مزد کانون عالي شوراهاي اسلامي کار- از اعلام رقم سبد معيشت خانوارها در جلسه آينده کميته دستمزد خبر داده است. قرار است اين رقم بر اساس تورم دي‌ماه اعلام شود تا پس از آن، نمايندگان کارگري در شوراي عالي کار، مذاکره‌هاي خود براي تعيين دستمزد کارگران در سال 99 را با تکيه بر رقم سبد معيشت، آغاز کنند. شرکاي اجتماعي در روزهاي پاياني اسفند سال گذشته توانستد رقم حداقل دستمزد کارگران را براي سال جاري، حدود 37 درصد نسبت به سال 97 افزايش دهند. اکنون کارگران در انتظار آغاز مذاکرات مزدي نمايندگان خود براي تعيين حداقل دستمزد سال آينده هستند. «آرمان‌ملي» در همين باره با علي خدايي- نماينده کارگران در شوراي عالي کار- گفت وگو کرده است که در ادامه مي‌خوانيد.
جلسه آتي کميته دستمزد چه زماني برگزار خواهد شد و دستور کار آن چيست؟
جلسه قرار است پس از تاريخ دهم بهمن برگزار شود. به اين دليل که توافقي کردند که قيمت اقلام دي‌ماه را به‌عنوان ملاک عمل براي محاسبه سبد معيشت، قرار دهند. مرکز آمار براي انتشار اين قيمت‌ها روندي دارد که بر اساس آن، آمار هر ماه معمولا تا دهم ماه بعد منتشر مي‌شود. از همين رو دوستان براي برآوردهاي قيمت‌هاي دي‌ماه و بررسي سبد معيشت، در اولين دوشنبه پس از دهم بهمن ماه که اطلاعات مرکز آمار استخراج مي‌شود در جلسه حضور خواهند داشت. همچنين ممکن است براي بررسي پيشنهادهايي مثل نحوه تعيين مزد مناطق و صنايع مختلف که البته عمدتا مباحث آن انجام شده و بسته شده است جلسه ديگري هم برگزار شود؛ ولي تعيين سبد معيشت به آن تاريخ موکول شده است.
آيا در جلسه‌اي که برگزار خواهد شد رقم نهايي سبد معيشت اعلام مي‌شود؟


بله؛ فقط رقم سبد معيشت. حتما واقف هستيد که وظيفه اين کميته صرفا بررسي وضعيت معيشت کارگران است. تعيين دستمزد کارگران فقط در شوراي عالي کار اتفاق مي‌افتد.
با توجه به برآوردهاي انجام‌شده به نظر شما مي‌توان اميدوار بود، سطح افزايش دستمزد کارگران براي سال 99، در محدوده افزايش امسال يا حتي بالاتر از آن قرار بگيرد؟
با توجه به اينکه هنوز هيچ جلسه‌اي درباره مزد سال 99 برگزار نشده است، شايد پيشگويي مقداري سخت باشد. اما قطعا آنچه مد نظر ما- به‌عنوان گروه‌هاي کارگري- است، جبران قدرت خريد از دست رفته کارگران در سال 98 است. برآوردهاي اوليه ما نشان‌دهنده آن است که حتي از نظر ريالي مجبور خواهيم بود عددي بالاتر از عدد سال گذشته را به دستمزد کارگران اضافه کنيم.
صحبت‌هاي زيادي درباره متغيرهاي موثر در دستمزد کارگران صورت مي‌گيرد؛ يکي از اين متغيرها که برخي تاکيد زيادي روي آن دارند، نوسانات نرخ ارز است. شما تا چه ميزان اين متغير را داراي اثر واقعي در تعيين دستمزد کارگران مي‌دانيد؟
طبق قانون کار، ما دو مولفه براي تعيين دستمزد کارگران داريم که به نظر من آن مولفه دوم پوشش‌دهنده تمامي پيشنهادها و مولفه‌هايي‌ست که مطرح مي‌شوند. در بند يک ماده 41 قانون کار اشاره شده است که مزد تعيين‌شده بايد با توجه به نرخ تورم اعلامي از سوي بانک مرکزي باشد. در بند (2) ماده 41 که قانون آمره است مي‌گويد در هر صورت، مزد تعيين‌شده بدون در نظر گرفتن ويژگي‌هاي جسمي، روحي و نوع کار محوله بايد در حدي باشد که بتواند حداقل‌هاي زندگي را تامين کند. حداقل‌هاي زندگي همان سبد معيشتي است که ما آن را محاسبه مي‌کنيم. البته اين نکته را فراموش نکنيم که تا امروز ما حتي به‌عنوان نماينده کارگران، هيچ‌گاه نتوانستيم کاري کنيم که مزد مطابق سبد معيشت، تعيين شود. اما طي چند سال گذشته فقط ملاک عمل ما بوده است. طبق قانوني که داريم تمام متغيرهايي که در اقتصاد وجود دارد، چه افزايش نرخ ارز يا سوخت و بقيه متغيرهاي ديگر، قطعا تاثير خود را روي سبد معيشت نشان خواهد داد که ما آن را به‌عنوان ملاک حتما مد نظر داريم.
با توجه به اينکه سال گذشته پس از مدت‌ها، حق مسکن کارگري به 100 هزار تومان افزايش يافت، آيا طرف‌هاي کارگري امسال هم پيشنهاد خاصي براي افزايش حق مسکن سال آينده کارگران دارند؟
من معمولا به‌عنوان مذاکره‌کننده در جلسات شوراي عالي کار حاضر مي‌شوم و به همين دليل شايد الآن براي بيان نظرات گروه‌هاي کارگري زود باشد. ما در زمان ورود به بحث دستمزد، همه نظرات خود را خواهيم گفت. ما راجع به بحث مسکن و تامين کالاي ضروري خانوار پيشنهادهاي متعددي حتي از مردادماه به اين سو مطرح کرديم. بعضي از آنها تا حدودي به نتيجه رسيده و بعضي‌ها هم به نتيجه نرسيده است. ما قطعا براي همه آيتم‌هاي کنار دستمزد پيشنهاد داريم که مسکن هم يکي از آنهاست.