از سکوت حدادعادل تا اعتراض احمد توکلی

آفتاب یزد- گروه سیاسی: یازدهمین دوره انتخابات مجلس، دوم اسفند یعنی حدود سه هفته دیگر برگزار می‌شود، روند بررسی صلاحیت‌ها به عنوان یک بخش مهم در ساختار انتخاباتی کشور برگزار شد و امروز آخرین مرحله از این فرآیند یعنی اعلام نتیجه بعد از بررسی اعتراضات خواهد بود. شورای نگهبان درحالی اسامی نهایی را امروز اعلام خواهد کرد که گمانه زنی درباره لیست‌ها در حال افزایش است. اصلاح‌طلبان به ویژه امروز چشم دوخته‌اند تا ببینند دارایی آنها به لحاظ تعداد کاندیدا چقدر است و در چه حوزه‌هایی می‌توانند لیست ببندند. بعد از تجربه مجلس دهم که اصلاح‌طلبان با اصولگرایان اصطلاحا معتدل ائتلاف کردند و نتیجه‌ای در برنداشت و خیلی از این معتدل‌ها از لیست امید منحرف شدند حالا دیگر خبری از ائتلاف هم نخواهد بود. در همین زمینه اخیرا محمدرضا عارف رئیس شورای عالی سیاستگذاری اصلاح‌طلبان که وظیفه‌اش هماهنگی گروههای اصلاح‌طلب و چینش لیست‌ها است، گفت: «اصلاح‌طلبان در مجلس یازدهم لیست ائتلافی نمی‌دهند و افرادی در لیست اصلاح‌طلبان قرار می‌گیرند که شورای عالی استان‌ها و هم شورای عالی اصلاح‌طلبان، اصلاح‌طلبی آنها را تایید کنند. در همین راستا ابتدا افراد میثاق‌نامه لیست امید و فراکسیون امید را امضا می‌کنند و امضاکنندگان پس از ورود به مجلس باید در فراکسیون امید قرار بگیرند.»
> وحدت یا شقاق؟
فعلا البته اصلاح‌طلبان منتظر اعلام لیست هستند و امیدوار به اینکه کاندیداهایی در حد بستن یک لیست به دست شورای عالی برسد! درخواست‌ها برای تایید صلاحیت اصلاح‌طلبان به میان اصولگرایان هم کشیده شده است. احمد توکلی نماینده شناخته شده ادوار مجلس به تازگی در نامه‌ای به شورای نگهبان از این نهاد نظارتی خواسته تایید رد صلاحیت اصلاح‌طلبان را اصلاح کند! در نامه احمد توکلی خطاب به اعضای شورای نگهبان آمده است: «طرز برخورد با اکثر داوطلبان اصلاح‌طلب از چند جهت نیازمند اصلاح است: این برادران و خواهران به دلیل فقدان شرایط مذکور در بند 1، 2 و 4 رد صلاحیت شده‌اند. شرایط مذکور از این قرارند: اعتقاد به اسلام، التزام عملی به اسلام، التزام عملی به نظام مقدس جمهوری اسلامی ایران و ابراز وفاداری به قانون اساسی و اصل مترقی ولایت مطلقه فقیه. شرط نخست اعتقاد به اسلام صفتی نیست که به راحتی بتوان کسی را که مدعی مسلمانی است فاقد آن اعلام کرد.» او اصلاح‌طلبان را یک جریان غیر منضبط‌ و طیفی خواند و در عین حال تاکید کرد:«ولی تفکر آنان در میان مردم طرفداران زیادی دارد و نمی‌توان و نباید آنها را نادیده گرفت. شرط عقل و حکومت‌داری علوی به حساب آوردن آنان است. از بی‌اعتنایی و سخت‌گیری فقط دلخوری و حتی نفرت زاییده می‌شود. آن وقت اهداف سیاسی حکومت که وحدت ملی از اهم آنهاست از دسترس دور می‌شود.» توکلی در ادامه نامه خود گفته:«حذف نامزدهایی شبیه افرادی که در فهرست پیوست نامبرده شده‌اند، به جای وحدت، شقاق ایجاد می‌کند و در وضعیتی که ما در آن به سر می‌بریم این امر خطرناک است.»
> دلسوزان جا مانده اند


برخی دیگر از چهره‌های شناخته شده اصولگرا نیز خواستار تجدید نظر در روند تایید صلاحیت‌ها شده‌اند. محمدرضا باهنر که با هفت دوره حضور در مجلس از رکورد داران خانه ملت است نیز به تازگی با اشاره به اشتباهات در احراز صلاحیت نامزدهای انتخابات مجلس گفت:«ساختار ثبت نام در انتخابات و بررسی صلاحیت‌ها نیازمند اصلاح است و دلسوزان نظام باید برای تجدید نظر در رد صلاحیت‌ها تلاش کنند.» او با اشاره به حضور افرادی با سابقه‌های ضعیف اجرایی در مجلس گفت:«کسانی باید وارد مجلس شوند که سلسله مراتب رشد را در طول زمان طی کرده باشند و... » عزت الله ضرغامی رئیس اسبق صداوسیما دیگر چهره‌ای است که منتقد شورای نگهبان شده و گفته «بسیاری از نیروهای متدین و انقلابی ردصلاحیت شده‌اند. بخوانید احراز نشده‌اند. باید از آنان عذرخواهی کرد و برای حفظ شانیت و آبروی آنان کوشید و به امید اصلاح قانون انتخابات نشست.» او در این توئیت افزوده است: «در عصر فناوری اطلاعات، برخی تحقیقات محلی هم اجمالا شوخی است!» اما شاید یکی از چهره‌های اصولگرا که برخی منتظر بودند درخواستی برای تجدیدنظر به شورای نگهبان بدهد تا فضای انتخابات رقابتی‌تر و مشارکت بیشتر شود حداد عادل بود. او که روزگاری رئیس مجلس بود و در دوره قبل به عنوان سرلیست اصولگرایان وارد کارزار شد اما نتوانست رای بیاورد به نظر می‌رسد خاطره خوبی از حضور اصلاح‌طلبان در انتخابات ندارد و چه بسا ترجیح می‌دهد لیست اصلاحات به حدنصاب هم نرسد!
> سکوت عادل!
البته در میان اصولگرایان واکنش‌هایی نیز دیده می‌شود که ما را به سکوت امثال حداد عادل امیدوار می‌کند! در حالی که برخی چهره‌های اصولگرا اذعان کرده‌اند که اصلاح‌طلبان در روند تایید صلاحیت‌ها با چالش‌هایی روبه رو شده‌اند اما اسدالله بادامچیان دبیرکل حزب موتلفه اسلامی در نشست دبیران موتلفه اظهار کرده بود: «اصلاح‌طلبان در تهران بیش از ۱۳۰ نامزد تایید صلاحیت شده دارند که افراد گمنامی هم نیستند. بین آنها فرماندار، استاندار، معاون وزیر، وزیر و مقامات بلندپایه در دولت‌های گذشته وجود دارد. لذا جوسازی آنهایی که می‌گویند ما نامزد نداریم، خلاف واقع است. اصلاح‌طلبان می‌دانند که عملکرد منفی اصلاح‌طلبان راست‌گرا و چپ‌گرا مردم را ناراضی کرده و مردم تمایلی برای رای دادن به آنها ندارند. امیدوارم دنبال بهانه نگردند که
مظلوم‌نمایی کنند.»
انتخابات اسفند درحالی برگزار می‌شود که گمانه زنی درمورد آن بیش از همیشه است فارغ از رقابت اصلاح‌طلب و اصولگرا که تازگی ندارد اما این بار بسیاری نسبت به میزان مشارکت مردم چشم دوخته‌اند. اصلاح‌طلبان تاکید دارند برای افزایش مشارکت نیاز است تا کاندیداهای آنها بیشتر شود تا با مشارکت افزایش یابد و تصویری از اقتدار از کشور به جهان مخابره شود، اما برای درستی این گزاره فعلا باید منتظر بود، امروز چشم انتظار لیست تجدید نظر شده شورای نگهبان و جمعه دوم اسفند چشم انتظار صندوق‌های رای!