جوابیه سایپا به یک گزارش و پاسخ آفتاب یزد

به دنبال درج مطلبی در روزنامه آفتاب یزد با عنوان «سرهم کردن پراید به 32 میلیون تومان، قیمت فروش کارخانه 60 میلیون!»اداره اطلاع‌رسانی و مرکز ارتباطات و امور بین الملل سایپا در جوابیه‌ای به این مطلب واکنش
نشان داد.
در این جوابیه آمده:‌ ضمن تشکر از همراهی و همکاری‌های آن رسانه وزین با مرکز ارتباطات و امور بین‌الملل گروه خودروسازی سایپا، پیرو درج گزارشی با عنوان «سرهم کردن پراید به 32 میلیون تومان، قیمت فروش کارخانه 60میلیون!» در روزنامه روز 6 بهمن ماه، لطفا دستور فرمایید متن زیر به عنوان جوابیه و طبق قانون مطبوعات عینا در همان صفحه و با همان فونت و سایز درج شود. همچنین با توجه به انعکاس تیتر گزارش در صفحه نخست این روزنامه، لطفا تیتر پاسخ سایپا نیز در صفحه نخست درج شود.
آیا آفتاب یزد فرق بین بهای کارخانه و قیمت بازار آزاد را نمی‌داند؟ از کدام کارخانه حرف می‌زنید؟ پراید 32 میلیون تومانی شما را خریداریم!


در روزهایی که صنعت خودرو کشور به واسطه محدودیت‌ها و تحریم‌های بین‌المللی، سخت‌ترین روزهای خود را سپری می‌کند و روشن نگه داشتن چراغ خط تولید بزرگترین دغدغه صنعتگران کشور است. خواندن تیتر و گزارش «سرهم کردن پراید به 32 میلیون تومان، قیمت فروش کارخانه 60 میلیون!» آن هم در روزنامه وزین آفتاب یزد خراشی بود بر ذهن و آب سردی بود بر بخشی از انگیزه ما در اطلاع‌رسانی واقعیت‌های موجود در اقتصاد و صنایع کشور، نه از آن جهت که یک روزنامه معتبر گزارشی انتقادی (اگر نگوییم تخریبی) پیرامون گوشه‌ای از عملکرد گروه خودروسازی سایپا منتشر کرده است، درد آنجاست که فهمیدیم سردبیر و خبرنگار یک رسانه وزین نیز هنوز فرق بین بهای کارخانه و قیمت بازار آزاد را نمی‌دانند!
جهت اطلاع شما و همکاران محترم و استحضار مخاطبان گرانقدر روزنامه وزین آفتاب یزد یادآوری می‌کنیم که قیمت محصولات خودروسازان داخلی از بهمن‌‌ماه گذشته از سوی دستگاه‌های ذیربط تعیین شده و تاکنون هیچ افزایشی نداشته است. براساس آخرین قیمت‌گذاری صورت گرفته قیمت پراید 37میلیون تومان تعیین شده و تا آخرین مرحله فروش اینترنتی سایپا نیز همین مبلغ بوده است. در چنین شرایطی این پرسش مطرح می‌شود که خبرنگار روزنامه وزین آفتاب یزد قیمت 60میلیونی تومانی را برای کدام کارخانه اعلام کرده است؟
علاوه بر این اشتباه بنیادین، نکته دیگری که در خصوص تیتر و مطلب درج شده می‌توان مطرح کرد این است که در روزی که شما از قیمت 60 میلیون تومانی پراید سخن به میان آوردید، بالاترین قیمت اعلام شده در بازار آزاد 55 میلیون بوده است. آیا نمی‌توان این خرده را گرفت که رسانه معتبر شما با درج قیمتی فراتر از آنچه واسطه‌های بازار آزاد تعیین کرده‌اند، هیزم به آتش دلالی ریخته و تابوی ورود قیمت پراید به کانال 60 میلیون تومان را شکسته است؟
موضوع قابل تامل دیگر در گزارش درج شده این است که روزنامه رسمی و معتبر آفتاب یزد، بی‌هیچ تحقیق و راستی آزمایی‌ای (که از اصول اصلی خبرنگاری به شمار می‌آید) به یک لینک نامعتبر و ثابت نشده در کانال‌های تلگرامی استناد کرده و از سرهم کردن پراید با قیمت 32میلیون تومان توسط یک جوان مشهدی سخن گفته است. برای اینکه صحت این ادعا مشخص شود نیاز به طی کردن مسافت هزار کیلومتری تهران تا مشهد نیست. کافی است از بازار، بهای تعدادی از قطعات خودرو پراید استعلام شود تا با یک حساب سرانگشتی به این نتیجه برسید پراید 32 میلیونی را فقط در شایعات فضای مجازی و توهمان تخریب‌گر می‌توان سر هم کرد!
و البته این پرسش‌ها نیز مطرح است که این خودرو در چه مدت زمانی و تحت چه استانداردهایی ساخته شده است؟ آیا صافکار محترم مشهدی تخصص و مهم‌تر از آن تجهیزات و امکانات تولیدی و مهندسی را برای تولید خودرو در اختیار داشته است؟
پس از اعمال تحریم‌های اخیر، برخی از قطعات خودرو مثل ایربگ، کاتالیست، ای‌.سی‌.یو، سنسور و... عملا نایاب شده‌اند و تامین آنها از تولیدکننده‌های اصلی داخلی و خارجی برای خودروسازان هم با چالش مواجه شده است. پرسش اینجاست که ایشان این قطعات نایاب را با لحاظ کردن استانداردهای لازم از کجا و تحت چه شرایطی تامین کرده‌اند؟
علاوه بر این ملاحظات و با فرض درستی ادعای مطرح شده ذکر این نکته ضروری است که شاخص‌های تعیین کننده در بهای تمام شده خودرو فقط هزینه‌های مربوط به مواد و قطعات نیست و تولید یک محصول در تیراژ بالا هزینه‌های دیگری هم دارد. به عبارت دیگر، حتی اگر مجموع قطعات مصرف شده برای تولید خودرو پراید 32 میلیون تومان باشد، برای عرضه و تحویل این خودرو به مشتری باید هزینه‌های دیگری شامل 9 درصد مالیات بر ارزش افزوده، 3 درصد عوارض شماره گذاری، بیمه شخص ثالث و هزینه‌های مرتبط با خدمات پست و ناجا را نیز اضافه کنید تا به نرخ فروش نهائی و فاکتور مشتری برسید. جهت اطلاع شما و مخاطبان مجموع هزینه‌های اعلام شده به عددی بیشتر از 37 میلیون تومان خواهد رسید. (37 میلیون تومان قیمت فروش خودرو پراید توسط گروه خودروسازی سایپا است.)
از این رو، نکته ضروری و قابل توجه این است که از بهای نهایی 37 میلیون تومانی فروش پراید توسط گروه خودروسازی سایپا کمتر از 21 میلیون و نهصد هزار تومان سهم کارخانه است و بیش از 5 میلیون تومان بابت شاخص‌های غیرتولیدی مثل مالیات بر ارزش افزوده، شماره‌گذاری، بیمه و... هزینه می‌شود. بنابراین در یک اظهارنظر غیررسمی می‌توان گفت حاضریم پراید 32 میلیون تومانی ادعا شده را به شرط پاس کردن استانداردهای 55 گانه سازمان استاندارد و همچنین طی شدن تمام مراحل قانونی از شماره‌گذاری گرفته تا بیمه، مالیات، عوارض و... خریداری کنیم!
در پایان ضمن قدردانی از تلاش‌های شما، امیدواریم با همراهی و کمک رسانه‌های همگانی از جمله روزنامه وزین آفتاب یزد، در افزایش سواد رسانه‌ای، فرهنگ اطلاع‌رسانی و آگاهی بیشتر جامعه نسبت به تشخیص اخبار درست گام برداریم.
پاسخ آفتاب یزد:
در خصوص ادعای این شرکت خودروساز خطاب به روزنامه آفتاب یزد مبنی بر اینکه «فرق قیمت کارخانه و بازار آزاد را نمی‌دانید،» ذکر این نکته را ضروری می‌دانیم که با توجه به انحصاری بودن بازار خودرو در ایران و نقش اصلی کارخانه در تعیین قیمت، اگر قیمت 57 میلیونی پراید را بنا به اذعان خود شرکت ملاک بدانیم، حاشیه سود 20 میلیونی برای دلال با توجه به قیمت 37 میلیونی اعلام شده از سوی شرکت مذکور در بازار آزاد چه مبنایی دارد؟ در کدام شرکت خودروسازی در جهان چنین تفاوت قیمتی از کارخانه تا مصرف کننده سابقه داشته است که سایپا با افتخار از آن دفاع می‌کند؟
نکته دیگر آنکه به نظر می‌رسد امور اطلاع‌رسانی و بین الملل سایپا اشراف دقیقی بر قیمت‌های اعلامی خودرو در بازار ندارد و اسناد معتبر از قیمت پراید در 1 بهمن ماه 98 نشان می‌دهد قیمت کارخانه‌ای سایپا 111 نه 37 میلیون ادعایی کارخانه بلکه 39 میلیون و 900 هزار تومان اعلام شده و قیمت کارخانه‌ای سایپا 151 هم 40 میلیون و قیمت بازار آزاد نه 60میلیون درج شده در گزارش آفتاب یزد بلکه 62 میلیون تومان است.
آفتاب یزد تاکید دارد گزارش مذکور در دفاع از جوان مشهدی سرهم بندی کننده قطعات نوشته نشده بلکه روایتی از اقدامی که صورت گرفته ارائه کرده و در مورد قیمت هم عبارت مرز روانی 60 میلیون را مورد اشاره قرار داده که البته قیمت تا 62میلیون هم چنانچه گفته شد رسیده است. و البته نکته قابل تامل اینکه با وجود پاس شدن استانداردهای 55 گانه سازمان استاندارد در خودروهای پراید در موضوع کیفیت و بدنه این خودرو انتقادات زیادی وجود دارد که قطعا کارشناسان شرکت نسبت به آن آگاهی دارند.