آمادگی ایران برای مقابله با ویروس مرموز

جهان هنوز حریف کرونا نشده است
رئیس مرکز مدیریت بیماری‌های واگیر وزارت بهداشت: ویروس کرونا وارد ایران خواهد شد و به تمام کشورها هم ممکن است وارد شود و هیچ مرزی نمی‌شناسد و اگر کشوری مدعی شود که اجازه نمی‌دهیم این ویروس وارد کشورش شود، غیرعلمی صحبت کرده است
آفتاب یزد- گروه اجتماعی: این روزها همه از ویروس کرونا صحبت می‌کنند، وجودی ذره‌بینی که از جهش ژنتیکی ویروس جانورانی مانند مار و خفاش به وجود آمده و در قرن ۲۱ و عصر تکنولوژی، رعب و وحشت را به جامعه جهانی تزریق کرده است. مرگبارترین بیماری قرن بیست و یکم به حدی خطرناک است که تصاویر منتشر شده از شهر ووهان، خاستگاه این ویروس خطرناک نشان می‌دهد ابرشهری با ۱۱ میلیون نفر جمعیت، تبدیل به شهر ارواح شده و کسی دیگر در خیابان‌ها تردد نمی‌کند. در پی شیوع این بیماری شرکت‌ها هواپیمایی بین‌المللی پروازهای خود به چین یا از این کشور به سایر نقاط جهان را لغو کردند؛ روسیه، عمان، چین، پاکستان و مالزی از جمله کشورهایی هستند که نه تنها پرواز‌هایشان به چین را لغو کرده‌اند بلکه به طور کلی مراودات‌شان با این کشور را قطع نموده تا از انتشار ویروس کرونا در کشورشان جلوگیری کنند. اما هنوز هم ویروس کرونا در حال انتشار است و آمار کشته شدگان این ویروس تا لحظه تنظیم این گزارش به 213 نفر رسیده است. به جز اثرات مخرب این بیماری مرگبار بر سلامت جسمی و روانی انسانها، اثرات اقتصادی کروناویروس هم بسیار گسترده شده است. گزارشهای اقتصادی بین المللی می‌گوید کروناویروس روی تولید خودرو در جهان اثر گذاشته و آن را دچار اخلال کرده است. ترس کشورهای دیگر از ابتلا شهروندان خود به این بیماری به اندازه‌ای است که کارخانه تویوتا متعلق به ژاپن فعالیت خود در چین را از ترس کروناویروس متوقف کرد و انگلیسی‌ها هم اعلام کردند به مقصد شهرهای چین، پروازهای خود را تا اطلاع ثانوی لغو کرده‌اند. ترس از مرگ بر اثر کرونا ویروس به اندازه‌ای شده است که حتی تبادلات بانکهای جهانی را هم تحت تاثیر خود قرار داده و روی افزایش قیمت ناگهانی رمز ارزهایی مانند بیت کوین اثر زیادی گذاشته است. با همه این اوصاف طبق اخبار منتشر شده تا کنون علائم این ویروس در کشور ما دیده نشده اما تا بیخ گوشمان رسیده است، از روزی که اعلام شد یک نفر در امارات متحده عربی مبتلا به کرونا شده تا امروز، شایعات زیادی درباره شیوع کرونا ویروس درکشورمان منتشر شد اما همه آن‌ها چند ساعت بعد تکذیب شده‌اند و به گفته مسئولان وزارت بهداشت تا کنون هیچ بیمار مبتلا به کرونا ویروس در کشور ما دیده نشده است.
>اعلام وضعیت اضطراری بین المللی


در پی شیوع ویروس کرونا، سازمان بهداشت جهانی روز پنجشنبه با اعلام وضعیت اضطراری بین‌المللی، گسترش روز افزون این ویروس در چین را نگران کننده عنوان کرد.
به گزارش ایرنا، تئودور آدهانوم، دبیر کل سازمان جهانی بهداشت این تصمیم را پس از برگزاری جلسه کمیته اضطراری و بدست آوردن شواهدی در مورد گسترش ویروس کرونا در حدود ۱۸ کشور اعلام کرد. آدهانوم در یک کنفرانس خبری در ژنو گفت: «هفته‌های گذشته شاهد شیوع بی‌سابقه‌ای بوده‌ایم که با یک پاسخ بی‌سابقه مواجه شده است. بگذارید واضح بگویم، این اعلامیه رای عدم اعتماد به چین است. بزرگترین نگرانی ما احتمال انتشار ویروس به کشورهایی که سیستم بهداشتی ضعیف‌تری دارند، است.» ویروس کرونا علاوه بر گسترش در شهرهای چین، در بیش از ۱۰۰ مورد در سایر کشورها از جمله ژاپن تا ایالات متحده رخ داده و باعث تحریک احساسات ضد چینی و موجی از خرید ماسک شده است. تاکنون 7نمونه از ویروس کرونا در جهان کشف شده، این ویروس‌ها که همگی از خانواده «ویروس کرونا» شناخته شده‌اند دوره نهفته نسبتا طولانی از چند روز تا دو هفته دارند و همین باعث شده تا زمانی که علایمی چون تب و تنگی نفس در مبتلایان بروز نکند از آن آگاهی نداشته و ضرورتی برای رفتن به بیمارستان نمی‌بینند. در معمولی‌ترین حالت این ویروس باعث سرماخوردگی می‌شود اما در مواردی باعث سندروم حاد تنفسی یا همان سارس شده و نشانه‌های ابتلا به این ویروس در انسان تب، سرفه و تنگی نفس است. کمیسیون بهداشت ملی و وزارت مالی چین ۶۰ میلیارد یوان (۸. ۷۴ میلیارد دلار) برای مقابله با ویروس کرونا اختصاص دادند.
>یافته جدید درباره کرونا:
کودکان مبتلا نمی‌شوند!
به گزارش فارس، یافته‌های جدید دانشمندان نشان می‌دهد قربانیان کرونا تعداد محدود تری نسبت به بیماری‌های مشابه ویروسی دارند. کرونا تا به حال هیچ کودکی(تا ۸ سال) را مبتلا نکرده است و کوچکترین فرد دچار به این بیماری ۱۴ سال دارد. این بیماری مکانیزم نزدیکی به بیماری ابولا نشان می‌دهد و تا به حال راهی برای درمان قطعی آن معرفی نشده است. دانشمندان می‌گویند اگر بیماری حاد نداشته باشید ابتلا به این ویروس کشنده نیست. شکی نیست که بیماری‌های ویروسی که منجر به اپیدمی‌های پایدار می‌شوند تا به حال نشان داده‌اند که تعداد زیادی قربانی می‌گیرند. به طور قطعی درمانی برای آن‌ها وجود ندارد و ویروس آن‌ها از طریق انسان به انسان منتقل می‌شود. با تمام این حرف‌ها اما به نظر می‌رسد دانشمندان با آرامش بیشتری یافته‌های شان درباره این بیماری را منتقل می‌کنند. یافته‌هایی که به ما نشان می‌دهد به جای ترس از تصاویر اغراق آلود فضای مجازی باید هر چه بیشتر با خانواده گسترده کرونا ویروس‌ها آشنا شویم. پشت یافته‌های علمی متحد شویم و بدانیم در بیشتر بحران‌هایی که به شکل اپیدمی بروز پیدا می‌کنند همیشه راه برای پیشگیری باز است.
>آماده‌باش در ایران
واقعیت این است که کروناویروس به مرزهای ایران نزدیک شده است و شاید غربالگری‌ها و مراقبتها نتواند جلوی شیوع آن در ایران را بگیرد. در این رابطه کیانوش جهانپور مدیر روابط عمومی وزارت بهداشت در توییتی نوشت: «ویروس کرونا به مرزهای ایران نزدیک شده، مشاهده موارد ابتلا در امارات، اقلیم کردستان و موارد مشکوک در عربستان، پاکستان و... از احتمال قریب الوقوع ورود کروناویروس به ایران حکایت دارد. مراقبت‌ها و غربالگری ورود ادامه دارد؛ لکن هیچ کدام مانع قطعی و کاملی در مقابل ویروس نخواهد بود.»
به همین دلیل هم وزیر بهداشت به شهروندان توصیه کرده تا در مقابل ویروس کرونا مراقب خود باشند. دکتر نمکی به مردم گفته است:«امکان این که همه درهای ورود کرونا را صد در صد ببندیم در هیچ کجای دنیا وجود ندارد. اما باید مراقبت‌های لازم را انجام دهیم که این کار را در دستور قرار داده‌ و تمام امکانات خود را به میدان آورده‌ایم. در همه فرودگاه‌ها اقدامات لازم انجام شده و با تمام توان مقابل این ویروس ایستاده‌ایم.»
>ورود چینی‌ها به ایران ممنوع!
همه کشور‌ها پروازها از مقصد چین را لغو کرده‌اند و ایران آخرین کشوری بود که روز گذشته اعلام کرد:«سفرهای تفریحی از چین به ایران ممنوع و سفرهای کاری نیز محدود می‌شود.» این در حالی است که پیش از این وزیر بهداشت در نامه‌ای خطاب به معاون اول رئیس جمهور از وی در خواست کرده بود تا پروازهای چین به ایران و بالعکس متوقف شود. او همچنین اعلام کرده بود که از معاون اول رئیس جمهوری خواسته تا ورود هرگونه مسافر از مرزهای هوایی، زمینی و دریایی از مبدا چین به کشور تا اطلاع ثانوی ممنوع شود. حالا اما خبر‌ها حاکی از آن است که این اتفاق گر چه با تاخیر رخ داده است اما بازگشت 70 نفر ایرانی از ووهان را هم در پی دارد.
کیانوش جهانپور مدیر مرکز روابط عمومی و اطلاع‌رسانی وزارت بهداشت نیز در پیامی توییتری با عنوان درخواست توقف پروازها از چین به نامه وزیر بهداشت به معاون اول رئیس جمهور اشاره کرده و نوشته بود: «بیش از ۷۰ نفر از هموطنان و دانشجویان ایرانی مقیم ووهان چین با تمهیدات ویژه و تحت مراقبت‌های بهداشتی خاص ظرف روزهای آینده به کشور بازخواهند گشت و برای دو هفته در مکان مناسبی تحت‌نظر قرار خواهند گرفت.»
این در حالی است که «عباس موسوی» سخنگوی وزارت امور خارجه روز پنج شنبه ۱۰ بهمن درباره اقدامات برای انتقال ایرانیان ساکن شهر ووهان چین که کانون انتشار ویروس کرونا است، گفته بود:«خارج کردن دانشجویان و ایرانیان مقیم از این شهر، هدف اصلی است اما عملیاتی شدن روند انتقال ایرانیان از این شهر را منوط به موافقت دولت چین بر اساس مقررات بین‌المللی بهداشت و ایمنی می‌دانیم که مانع از گسترش بیشتر ویروس‌ها و بیماری‌های کشنده و خطرناک در دیگر کشورها می‌شود.»
«رضا جعفرزاده» سخنگوی سازمان هواپیمایی کشوری نیز روز جمعه در گفت‌وگو با ایرنا در پاسخ به این سوال که آیا با پروازهای فوق‌العاده، برنامه‌ای برای انتقال فوری دانشجویان ایرانی که درحال تحصیل در دانشگاههای چین هستند، دارید گفت: «این تصمیم به وزارت امور خارجه بازمی‌گردد و درصورتی که این وزارتخانه برای بازگرداندن دانشجویان ایرانی از شهرهای چین به تفاهم با دولت چین رسیده باشد، سازمان هواپیمایی آماده انتقال دانشجویان به ایران است. اکنون پروازهای برنامه‌ای از مبدا چین به ایران برقرار است و مشکلی برای انتقال وجود ندارد و حتی اگر درخواستی برای این انتقال باشد با سرعت اقدام به بازگرداندن دانشجویان ایرانی خواهیم کرد.»
جعفرزاده همچنین در پاسخ به این سوال که آیا بعد از درخواست وزارت بهداشت برای تعلیق پروازها، اقدامی صورت گرفته است،گفته بود: «این تصمیم نیز مشروط به دستور نهادهای بالادستی است. غربالگری ویروس کرونا در مبادی ورودی و فرودگاه‌های بین‌المللی به ویژه فرودگاه بین‌المللی امام‌ خمینی (ره) همچنان ادامه دارد و این مساله تحت کنترل است اما ما در هماهنگی با نهادهای بالادستی از هر دستوری برای حفظ سلامت مردم استقبال می‌کنیم.»
در نهایت سعید نمکی وزیر بهداشت، درمان و آموزش پزشکی در توییتر خود از بازگشت ۷۰ ایرانی ساکن ووهان چین به کشور و مراقبت بهداشتی از آنها برای دو هفته خبر داد. او روز جمعه در حساب توییتر خود نوشت: «با پیگیری‌های مکرر و همراهی وزارت امور خارجه بیش از ۷۰ نفر از دانشجویان ایرانی مقیم ووهان چین که نگران وضعیت آنها بودیم، با تدابیر بهداشتی مناسب در روزهای آینده به کشور باز می‌گردند. برای اطمینان از ایمنی، دو هفته در محل مناسبی تحت نظر بوده و با مراقبت‌های کامل پذیرایی خواهند شد.»
علیرضا رئیسی، معاون بهداشت وزیر بهداشت نیز اعلام کرد:«طی نامه‌ای که از وزارت بهداشت به دولت ارسال شد، سفرهای تفریحی از چین به ایران ممنوع و سفرهای کاری نیز محدود می‌شود.»
او گفته بود:«با توجه به اعلام وضعیت اضطرار جهانی ویروس کرونا از سوی سازمان بهداشت جهانی، در کشور ما نیز اقدامات کنترلی و پیشگیرانه بر اساس پروتکل جهانی سازمان بهداشت جهانی و به صورت یکنواخت با سایر کشورها اجرا می‌شود. در بیانیه و نامه وزارت بهداشت که روز گذشته از سوی وزیر بهداشت تقدیم دولت ‌شد خواسته شده است که همه سفرهای غیر ضروری و از جمله سفرهای تفریحی و توریستی از چین به ایران لغو و ممنوع شود و سفرهای کاری نیز در حداقل ممکن و فقط برای موارد ضروری انجام شود. اقدام مهم دیگری که وزارت بهداشت با همکاری وزارت امور خارجه انجام می‌دهد، بازگرداندن حدود ۷۰ ایرانی مقیم شهر ووهان چین است که این هفته انجام می‌شود. حدود ۵۰ نفر از این افراد دانشجو و ۲۰نفر غیر دانشجو هستند. اطلاعات وزارت بهداشت نشان می‌دهد هیچکدام از این افراد به ویروس کرونا مبتلا نیستند اما قطعا هنگام ورود به کشور مراحل قرنطینه و کنترل‌های شدید بهداشتی اعمال می‌شود. در مجموع حدود ۲۰۰ دانشجوی ایران در ووهان چین مشغول به تحصیل هستند که حدود ۱۵۰ نفر آنها قبل از شیوع ویروس کرونا و قبل از تعطیلات سال‌نو چینی به ایران آمدند و هیچ‌کدام از آنها نیز مبتلا نبودند.»
رئیسی ادامه داد:«آمادگی‌های لازم برای غربالگری و کنترل این بیماری در همه مرزهای هوایی، زمینی و ریلی وجود دارد و همه افرادی که از ایران به خارج سفر می‌کنند تحت آموزش‌های پیشگیرانه قرار می‌گیرند. ضمن اینکه از هفته آینده سفرهای غیرضروری به چین ممنوع می‌شود و با کاهش پروازهای ورودی و خروجی چین و محدودشدن این پروازها اقدامات کنترلی در فرودگاهها نیز کمتر می‌شود. نکته دیگری که مورد توجه است، فعالیت کارگران فنی چینی است که در ایران کار می‌کنند به عنوان مثال حدود ۱۰۰ کارگر چینی درعسلویه شاغل هستند که احتمالا از هفته آینده و بعد از تعطیلات سال نو چینی قصد بازگشت به ایران را دارند. در مورد این افراد اگر قرار به بازگشت آنها باشد قطعا اقدامات کنترلی و قرنطینه‌های سختگیرانه هنگام ورودشان به کشور اعمال می‌شود.در مورد کشورهای دیگر غیر از چین موارد ابتلا به ویروس کرونا به صورت تک گیر بوده و در هیچ کشور دیگری شیوع این بیماری مشاهده نشده است. البته همه پروازهایی که به صورت غیر مستقیم از چین به ایران می‌آیند نیز دقیقا کنترل می‌شوند.»
>هیچ مورد ویروس کرونا در ایران نیست
تا کنون خبر‌های زیادی از بیماران مبتلا به کرونا در کشور منتشر شده است که همگی آن‌ها تکذیب شده اند، معاون بهداشت وزیر بهداشت در این باره نیز به ایرنا گفته است:«در داخل کشور نیز هنوز هیچ مورد اثبات شده این ویروس را نداشته‌ایم. تاکنون در مجموع ۶ نفر فرد مشکوک شناسایی شدند که دو نفر در یزد، یک نفر در قم، یک نفر در تهران و دو نفر در تبریز بودند. آزمایش‌های تشخیصی نشان داد که هیچ کدام به ویروس کرونا مبتلا نبودند و دو نفر مشکوک در تبریز نیز به ویروس آنفلوآنزای
نوع B مبتلا بودند. همه این افراد از بیمارستان مرخص شده‌اند و فعلا جای نگرانی نیست.»
>بیمارستان‌های خاصی
برای مبتلایان احتمالی به کرونا
این در حالی است که رئیس مرکز مدیریت بیماری‌های واگیر وزارت بهداشت اعلام کرده است:«بیمارستان‌‌های خاصی در همه استان‌ها برای پذیرش و مراقبت از بیماران احتمالی مبتلا به ویروس کرونا در نظر گرفته شده است.» به گزارش ایرنا، محمد مهدی گویا همچنین تصریح کرد:«ویروس کرونا وارد ایران خواهد شد و به تمام کشورها هم ممکن است وارد شود و هیچ مرزی نمی‌شناسد و اگر کشوری مدعی شود که اجازه نمی‌دهیم این ویروس وارد کشورش شود، غیرعلمی صحبت کرده است. همه کشورها در مقابل ویروس کرونا جدید، ۴ وظیفه دارند؛ اگر این ویروس وارد کشورشان شد، مردم باید با آموزش‌های عمومی مانند شست‌وشوی مداوم دست‌ها و رعایت آداب تنفسی، کمتر مبتلا شوند. اگر مردم به این ویروس مبتلا شوند، کمتر نیاز به بیمارستان و خدمات درمانی داشته باشند و بیشتر از گروه‌های پرخطر مانند افراد مسن و بیماران قلبی و ریوی مراقبت کنند. اگر مبتلایان به این ویروس در بیمارستان بستری شدند، مراقبت خوبی از آنها شود و کار آنها کمتر به بخش‌های ویژه کشیده شود و بالاخره مبتلایان، کمتر جان خود را از دست بدهند. ویروس کرونا جدید وارد کشور ما خواهد شد و ما چیز پنهان کردنی با مردم نداریم و هر روزی اولین مورد این بیماری را مشاهده کنیم پس از تایید بیماری، بلافاصله اعلام خواهیم کرد و چیز نگران کننده‌ای نیست.»
>تنها راه نجات، پیشگیری است
اینطور که پیداست جهان انسانی در ابتدای رشد ناگهانی فناوری و تکنولوژی در قرن ۲۱ که گفته می‌شود دنیاهای جدید را به روی آینده بشر می‌گشاید، در حال شکست خوردن از موجودی ذره بینی است که از جهش ژنتیکی ویروس جانورانی مانند مار و خفاش به وجود آمده است. طبق اعلام وزارت بهداشت، این ویروس به مرزهای کشور نزدیک شده و کشورهایی مانند عربستان، پاکستان، امارات و کردستان عراق نیز به تازگی درگیر این ویروس شده‌اند. از شهروندان خواسته شده تا مدتی از سفر به این کشور‌ها پرهیز کنند. در صورت سفر به این کشور‌ها شهروندان باید با رعایت جدی نکات بهداشتی از سلامت خود محافظت کنند و در صورت بروز علائم آنفلوآنزا به سرعت به پزشک مراجعه نمایند چرا که به نظر می‌رسد تنها راه مقابله با این ویروس، پیشگیری است.