آل سعود در شورش مکه 5000 نفر را کشت!(پرونده)

شبکه تلویزیونی الجزیره جزئیاتی را از حادثه موسوم به «شورش مکه و‌اشغال مسجد الحرام» در سال ۱۹۷۹ به دست گروهی سلفی موسوم به «جهیمان» منتشر کرد و گفت که حکومت سعودی جزئیات این حادثه و شمار کشته‌ها در آن را تا کنون کتمان کرده است.
«کاپیتان پل باریل»، افسر سابق فرانسوی و فرمانده تیم فرانسوی نیروهای یگان مداخله سریع در گارد ملی فرانسه که به درخواست آل‌سعود برای مشارکت در سرکوب عناصر جهیمان به مکه اعزام شده بودند در این باره افشا کرده که آنها به استفاده از بمب‌های گاز شیمیایی ویژه‌ای به وزن هفت تن که از فرانسه آورده شده بود، متوسل شدند!
«باریل» در گفت‌وگو با برنامه «ما خُفی أعظم» شبکه الجزیره گفت که سعودی‌ها به دنبال وقوع این حادثه در وضعیت اضطراب و سردرگمی زیادی به سر می‌بردند و حتی در مورد افراد مسلح یا تعداد و تجهیزات آنها هیچ اطلاعاتی نداشتند.
به گزارش فارس، «باریل» می‌گوید که با همراهانش آموزش ارتش سعودی را که وضعیت روحی خوبی نداشتند، آغاز کردند زیرا سعودی‌ها نحوه استفاده از ماسک گاز را هم بلد نبودند، بنابراین نظامیان فرانسوی آنها را آموزش دادند و به آنها جلیقه‌های محافظتی دادند تا این امر باعث افزایش اعتماد به نفس و توانایی مقابله آنها با شورشیان شود.


بر اساس طرح هیئت فرانسوی در ابتدا زمین حرم را سوراخ کردند و با ایجاد روزنه‌ای در سقف تونل‌هایی که شورشیان در آن مستقر شده بودند، بمب‌های حاوی مواد سمی با حالت انفجار به داخل تونل‌ها تزریق شد تا این گاز جلوی تنفس شورشیان را بگیرد و شورشیان را مجبور کنند که از تونل‌ها خارج شوند یا در اثر خفگی جان خود را از دست بدهند، اما خیلی از شورشیان به محوطه‌های دورتر از محل انفجار رفتند.
طبق این گزارش، در ادامه عربستان مجبور شد نیروهای پاکستانی و نیروهای ویژه خود را با تجهیزات و ماسک ضد گاز به داخل تونل‌ها بفرستد تا بتوانند با شلیک گازهای سمی عناصر شورشی را تسلیم کنند که این امر با خفه شدن شمار زیادی از آنها و همچنین تعداد زیادی از حجاج به گروگان گرفته شده در آنجا همراه شد.
«باریل» در پاسخ به سؤالی درباره هتک حرمت حریم مکه توسط نظامیان فرانسوی هم گفت: «نیروهای فرانسوی در همه جای حرم تردد داشتند. آنها دقیقاً نمی‌دانستند کجا هستند و هیچ یک از سعودی‌ها از آنها درباره دینشان سؤال نکردند و تنها سؤال از آنها درباره دقت و سالم بودن سلاح‌های نزدشان بوده است.»
افسر فرانسوی عملیات نیروهای سعودی در حمله به مسجد الحرام را هم «فاجعه» خواند و گفت: «با وجود اینکه عملیات موفق بود، فاجعه‌ به بار هم آورد. آمار ۳۰۰ کشته که مقامات سعودی اعلام می‌کنند درست نیست. شمار کشته‌ها در این حادثه قریب به پنج هزار نفر است که از این تعداد سه هزار نفرشان حجاج به گروگان گرفته شده بودند.»
اول محرم سال ۱۴۰۰ هجری قمری یعنی چهل و یک سال پیش (۲۰ نوامبر ۱۹۷۹- ۲۹ آبان ۱۳۵۸) گروهی که «جماعت سلفی محتسبه» نامیده می‌شدند مسجد الحرام را در کنترل و اختیار خود گرفتند. شمار آنان حدود 200 تا 300 نفر و به فرماندهی «جهیمان العتیبی» اعلام شد که گفته می‌شود با فردی موسوم به محمد عبدالله القحطانی، شخصی که او را مهدی موعود می‌خواندند، بیعت کردند. این اقدام به مقابله مسلحانه با آل‌سعود منجر شد و درگیری حدود یک هفته طول کشید. سعودی‌ها برای بازیابی کنترل بر مسجدالحرام از غربی‌ها کمک گرفتند و سرانجام پس از دو هفته و بعد از کشته شدن تعداد خیلی زیادی از حجاج مسجدالحرام به کنترل آل‌سعود در آمد.