افزایش ۵ تا ۳۰ میلیون تومانی قیمت خودرو تنها در یک هفته!

آفتاب یزد- گروه اقتصادی: قیمت خودرو طی یک هفته گذشته تخت گاز رفت. با این که خرید وفروش چندانی در این بازار صورت نمی‌گیرد، اما رشد کاذب قیمتها عجیب وغیر قابل باور است. این در حالی است که وزیر صنعت، معدن و تجارت پیش‌تر وعده افزایش تولید و کاهش قیمت‌ها را داده بود، اما در کنار کاهش تولید، تاخت و تاز قیمت‌ها در بازار بی‌مشتری هنوز ادامه دارد.
به نظر می‌رسد این بازار درگیر قیمتهای صوری است؛ قیمتهایی که به ادعای خودروسازان مربوط به تولید نیست و حاصل بازار گرمی دلالان و واسطه‌هایی است که انگار هیچ کس توان مقابله با آنها را ندارد!
قیمت‌ها در بازار خودرو بی‌محابا در حال تاخت و تاز هستند و بررسی‌ها نشان می‌دهد قیمت برخی مدل‌های پرفروش خودرو تنها در هفته‌ای که گذشت بین ۵ میلیون تا سی میلیون تومان افزایش یافته است.
در حالی که بازار خودرو از ابتدای سال جاری تا کنون در رکودی چشمگیر خزیده اما دور جدید افزایش قیمت‌ها در بازار با شوک خریداران مواجه شده است.


> نگاهی به صعود قیمتها در یک هفته اخیر
تنها در یک هفته قیمت کیاسراتو افزایشی ۳۰میلیون تومانی را تجربه کرده و از ۳۶۳میلیون تومان به قیمت ۳۹۳ میلیون تومان رسیده است. این وضعیت حتی در بازار خودروهایی با قیمت‌های کمتر از صد میلیون تومان نیز به چشم می‌خورد. قیمت سمند با افزایشی ۹ میلیون تومانی از ۹۱میلیون تومان به ۱۰۰ میلیون تومان رسیده است.
فایل‌های اعلامی برای فروش خودروی پژو ۴۰۵ از افزایش ۷ میلیون تومانی قیمت پیشنهادی این خودرو دلالت دارد. در حالی که در ابتدای هفته قیمت این خودرو ۸۷ میلیون تومان اعلام شد، طی دو روز گذشته قیمت در فایل‌های اعلامی به ۹۴ میلیون تومان رسیده است. این وضعیت در خودروی پژو پارس بغرنج‌تر است. میزان افزایش قیمت این خودرو ۱۱ میلیون تومان برآورد می‌شود. قیمت این خودرو از ۱۱۰ میلیون تومان به ۱۲۱ میلیون تومان رسیده است. میزان افزایش قیمت در خودرویی چون پراید نیز چشمگیر است. پراید ۱۱۱ از ۶۱ میلیون تومان به ۶۶ میلیون تومان رسید و قیمت پراید ۱۳۱ از ۵۶ میلیون تومان به ۶۱ میلیون و پانصد هزار تومان رسیده است.
تیبا دو که اول هفته گذشته به قیمت ۷۲ میلیون و ۶۰۰ هزار تومان عرضه می‌شد امروز به قیمت ۷۶ میلیون و ۵۰۰ هزار تومان فروخته می‌شود. رانا نیز با پذیرش افزایش ۶ میلیون تومانی به قیمت ۱۰۳ میلیون تومان در بازار عرضه شده است. دنا تیپ یک و دنا پلاس توربو با افزایش سیزده میلیون تومانی قیمت به ۱۴۵ میلیون و ۱۹۵ میلیون تومان رسیده‌اند.
> نوسانات اندک سایر بازارها
قیمت خودرو این روز‌ها در شرایطی افزایش قابل توجهی را تجربه می‌کند که بررسی‌ها نشان می‌دهد سایر بازار‌ها نوسانی اندک را تجربه کرده‌اند. قیمتها در هفته گذشته با شدتی بی‌سابقه رو به افزایش رفت و این در حالی است که بازار خودرو با کاهش چشمگیر خرید و فروش مواجه شده بود، این افزایش قیمت در حالی صورت می‌گیرد که بقیه بخش‌های اقتصاد ایران در یک هفته گذشته روزهای چندان پرنوسانی را سپری نکردند و به همین دلیل از نظر برخی این افزایش قیمت‌ها نامحتمل بوده است.
حسین اردوخانی، نایب رئیس پیشین اتحادیه نمایشگاه داران خودرو در رابطه با وضعیت خودرو در بازار تهران و دلایل افزایش پرشتاب قیمت آن در روزهای گذشته گفت: دلیل اصلی این مسئله همانی است که بارها هم در مصاحبه‌های قبلی خودم به آن اشاره کرده ام. از یک سو ما به شکل واقعی خودروساز نیستیم، یعنی خودرویی وجود ندارد که تمام قطعات آن را ما بسازیم و مثلا همین پراید ۱۲ درصد قطعاتش وابسته به تولید کره جنوبی است. در نتیجه ما واقعا هنوز خودروساز نیستیم و همچنان به مونتاژ کاری ادامه می‌دهیم.
او افزود: در مقابل از سوی دیگر خودروسازان با کاهش تولید روبرو بوده‌اند و همین امر سبب شده است نتوانند به تعهدات خود به درستی
عمل کنند.
وی تاکید کرد: طبق آمارهای ارائه شده یکی از خودروسازان ۱۲ هزار خودرو به مردم بدهکار است و نتوانسته نیاز موجود در بازار را تولید کند.
او در پاسخ به این سئوال که سخنان وزیر صنعت در خصوص افزایش حجم تولید و هشدار به فروشندگان خودرو تا چه حد می‌تواند وضعیت بازار را عادی کند، گفت: اگر واقعا تولید خودرو رونق گیرد و کاستی‌ها برطرف شود، قیمت‌ها در بازار واقعی می‌شود و آن وقت مشتریان با بازار خودرو آشتی می‌کنند اما همه این‌ها در گرو این است که تولید افزایش یابد تا فضا برای سودجویان دیگر مساعد نباشد.
> خرید و فروشهای صوری با هدف جا انداختن قیمتهای جدید
در این میان نه تنها اردوخانی رکود بازار را بی‌سابقه توصیف می‌کند بلکه سایر فعالان بازار نیز می‌گویند میزان کاهش بی‌سابقه است و قیمت‌ها در شرایطی بالا می‌رود که خبری از مشتری نیست. برخی گزارش‌ها نیز از خرید و فروش‌های صوری در بازار با هدف جا انداختن قیمت‌های جدید دلالت دارد و به این ترتیب مشتری واقعی در بازار وجود ندارد.
فعالان بازار می‌گویند بخش مهمی از کسانی که حتی در شرایط کنونی خودرو پیش‌خرید می‌کنند نیز کسانی هستند که قصد دارند خودروهایشان را بفروشند و در حقیقت مصرف‌کننده واقعی نیستند در نتیجه طولانی‌تر شدن دوره رکود سبب می‌شود خواب سرمایه‌هایشان بالا برود.
> نظارت کافی بر بازار خودرو صورت نمی‌گیرد
اردوخانی در بخش دیگری از سخنانش به مسئله نظارت نیز اشاره کرد و گفت: من فکر می‌کنم نظارت کافی بر بازار خودرو صورت نمی‌گیرد و هنوز در حوزه تحویل خودرو به مصرف‌کننده واقعی با مشکلاتی روبرو هستیم.
در رابطه با تاثیر بازار ارز بر بازار خودرو گفت: گرانی بازار خودرو هیچ ارتباطی به بازار ارز ندارد. همان طور که می‌دانیم در هفته گذشته بازار ارز وتب و تاب خاصی نداشت ولی بازار خودرو با افزایش شدید قیمت مواجه شد. به نظر من مشکل بازار خودرو قطعا داخلی است.
او با اشاره به رکود بازار گفت: بازار قفل شده ولی قیمتها بالا می‌روند و اکنون گاهی در بازار خودروهای کارکرده فروش می‌رود ولی مشتری برای خودروهای نو وجود ندارد. به بیان دیگر وضعیتی که برای بازار خودرو ایجاد شده شبیه بازار مسکن است؛ قیمتها آن قدر بالا رفته که دیگر نه خریدار توان خرید دارد و نه فروشنده موفق به فروش با قیمتها شد.
به گفته وی قیمت‌ها واقعی نیست و برای راه افتادن بازار خودرو باید تدبیری جدی اتخاذ شود. این تدبیر از سوی سیاستگذار یعنی وزارت صنعت، معدن و تجارت و خودروساز و نهادهای نظارتی باید اجرایی شود تا بازار خودرو از پس رکودی طولانی به حرکت درآید در غیر این صورت عواقب این رکود بزرگ‌ترین صنعت غیر نفتی ایران را نیز تحت تاثیر قرار
خواهد داد.
> باز هم داستان همیشگی بدهی به قطعه سازان
حسین یونسی تحلیلگر بازار خودرو در گفت‌وگو با آفتاب یزد در این زمینه گفت: خودروسازان به خاطر شرایط تحریمی که قطعاتشان بیشتر از خارج وارد می‌شود نتوانسته‌اند به تعهدات معوق خود عمل کنند. تولید خودرو به شدت کاهش یافته است و در شرایط کاهش عرضه طبیعی است که قیمتها افزایش پیدا کند.
وی گفت: در حال حاضر بدهی خودروسازان کشور به قطعه سازان حدود 23 هزار میلیارد تومان است. زمانی که پول قطعه‌سازان پرداخت نمی‌شود، آن‌ها نیز تمایلی به ارائه قطعه به خودروسازان ندارند. از طرفی دولت نیز چندان امکان ارائه تسهیلات به خودروسازان را نداشته و خودروسازان هم نمی‌توانند روی بازار سرمایه به منظور دریافت نقدینگی و پرداخت بدهی قطعه‌سازان
حساب باز کنند.
وی خاطرنشان کرد: کمبود نقدینگی، دشواری تامین مواد اولیه داخلی و خارجی و تسویه خریدهای اعتباری مدت‌دار از جمله مشکلاتی است که خودروسازان با آن دست و پنجه نرم می‌کنند.
وی گفت: بالا بودن نرخ سود بانکی و کوتاهی زمان بازپرداخت وام‌ها، همچنین افزایش هزینه‌های تولید، ضعف تکنولوژی و دور بودن از برندهای مطرح، از دیگر معضلات این صنعت
به‌شمار می‌آید.
وی معتقد است: دراین بین هر چند نمی‌توان نقش دلالان و واسطه‌ها را در نوسانی شدن بازار نادیده گرفت، در حال حاضر با آرامش نسبی که در دیگر بازارها حاکم است، خودرو به دلیل فاصله قیمتی بین بازار و کارخانه همچنان از جذابیت زیادی برای واسطه گران
برخوردار است.
وی ادامه داد: البته نقش دولت در کنترل قیمت‌ها و بازگرداندن ثبات به بازار پررنگ‌تر از نقش دلالان است. در واقع دلالان از خلا مدیریتی دولت در این بخش سوءاستفاده می‌کنند. دولت به دلیل مدیریت نکردن صحیح سبب بر هم خوردن تعادل بازار و بی‌ثباتی آن می‌شود. در واقع سیاست‌گذار کلان خود را پشت دلالان به‌عنوان عامل برهم خوردن تعادل بازار مخفی می‌کند، در حالی که می‌تواند با مدیریت عواملی که یا خود به واسطه سیاست‌گذاری در بروز آنها نقش دارد و همچنین چانه‌زنی درباره عوامل اثرگذار روی قیمت خودرو که خارج از حیطه عمل آن است به ایجاد ثبات در بازار کمک کند.