با اعلام عدم ارائه لیست انتخاباتی از سوی شورایعالی اصلاح‌طلبان اکنون برخی شایعات از تلاش برای ارائه بعضی فهرست‌های دروغین به نام جریان چپ حکایت دارد

بازار داغ لیست‌های جعلی اصلاح‌طلب
آفتاب یزد- گروه سیاسی: اصلاح‌طلبان مردد هستند، حضورشان در انتخابات با اما و اگرهای بسیاری روبه روست. از سویی شورای عالی اصلاح‌طلبان اعلام کرده که لیست نمی‌دهد، بخصوص در تهران. شورایعالی استان‌های بزرگ هم اعلام کردند که عاجز ازدادن یک لیست به دلیل رد صلاحیت‌هاهستند. دراین میان اندک چهره‌های انگشت شمار اصلاح‌طلبی باقی ماندند که جریان چپ معتقد است فرستادن آن‌ها به هر نحوی به مجلس که شده سودمند است. چرا که اگر در میان 290 کرسی یک کرسی و یک تریبون هم داشته باشند بهتر از هیچ است. تصمیم شورایعالی به اینکه در این انتخابات شرکت نکنند، اکنون بازار داغ شایعات را در اینباره داغ کرده است و البته از آب گل آلود ماهی گرفتن برخی ازشرایط موجود.
این آب گل آلود و آن شایعه خبرهایی از ارائه لیست‌های جعلی و علی البدلی است که قرار است به نام اصلاح‌طلبی تمام شود. جالب اینکه دراین میان شنیده‌ها از جای گرفتن برخی چهره‌های اصولگرای میانه یا همان‌هایی که به اعتدالیون معروفند دراین لیست خبر می‌دهد؛ همان‌هایی که زمانی درلیست اصلاح‌طلبی بودند و بعد از رای و ورود به مجلس از اصلاحات جدا شدند. دراین میان نکته جالب دیگر اظهارنظر برخی از احزاب منتسب به اصلاح‌طلبی است که اعلام کرده‌اند احزاب اصلاح‌طلب لیست می‌دهند و ائتلاف می‌کنند.
در این راستا محمدرضا عارف رئیس فراکسیون امید مجلس شورای اسلامی تصریح کرد: در شهر تهران شورای ‌عالی اصلاح‌طلبان راسا ورودی به عرصه انتخابات نخواهد داشت و این امر به احزاب عضو واگذار شده است.


عارف در پاسخ به سوالی درباره اینکه احزابی که امکان معرفی کاندیدا دارند آیا باید صرفا به تنهایی به معرفی کاندیداهای خود بپردازند یا چند حزب می‌توانند با یکدیگر ائتلاف کنند؟ گفت: اینکه یک حزب بخواهد کاندیداهای خود را معرفی کند یا با جمعی از احزاب دیگر به تصمیم خودشان بازمی‌گردد اما از لوگو و برند شورای عالی سیاستگذاری اصلاح‌طلبان نمی‌توانند استفاده کنند.
رئیس شورای‌عالی سیاست‌گذاری اصلاح‌طلبان درگفتگو با ایلنا تاکید کرد: رمز موفقیت شورای ‌عالی سیاست‌گذاری اصلاح‌طلبان از زمان تشکیل آن تاکنون انسجام و وحدت بوده است. مصرانه از همه اصلاح‌طلبان درخواست می‌‌کنم به گونه‌‌ای اظهارنظر نکنند که تلقی چند دستگی در خانواده اصلاحات ایجاد شود. فعالان حزبی به صفت حزبی خود در بیان دیدگاه‌های خود آزاد هستند هرگونه تحلیل و موضع‌گیری را مطرح کنند اما این موضع‌‌گیری‌ها نباید از زبان شورای‌ عالی سیاست‌گذاری اصلاح‌طلبان مطرح شود.
وی تصریح کرد: همه اعضای شورای ‌عالی سیاست‌گذاری اصلاحات در جلسات اخیر نظرات خود را مطرح کردند و دلسوزانه درباره چگونگی حضور اصلاح‌طلبان نقطه نظرات خود را اعلام داشتند و از آنجا که از ابتدا اصل بر مشارکت در انتخابات مجلس بود به نهادهای مسئول در امر انتخابات اعلام کرده بودیم که به گونه‌‌ای عمل شود که زمینه برگزاری رقابتی عادلانه برای انتخاباتی باشکوه و در طراز نظام جمهوری اسلامی فراهم شود که متاسفانه چهره‌‌های اصلاح‌طلب، مومن و متعهد را در این زمینه نداریم.
آذر منصوری دیگر عضو شورای عالی سیاست‌گذاری اصلاح‌طلبان نیز تاکید کرد: این شورا لیستی را برای شرکت در یازدهمین دوره انتخابات مجلس ارائه نداده و قصد چنین کاری را هم نخواهد داشت.
آذر منصوری، درباره این‌که گفته می‌شود اصلاح‌طلبان برای حضور در انتخابات لیست خواهند داد، گفت: مصوبه شورای عالی کاملا روشن است و با یک رویکرد اجرایی به تصویب رسید. شورای عالی سیاست‌گذاری اصلاح‌طلبان که متشکل از ۲۹ حزب است که بر این اساس اعضای شورای عالی سیاست‌گذاری اصلاح‌طلبان و شخصیت‌های حقیقی در تهران لیستی
نخواهند داد.
این عضو شورای عالی سیاست‌گذاری اصلاح‌طلبان تاکید کرد: همانطور که گفته شده احزاب اصلاح‌طلب می‌توانند با عنوان و نام خودشان از کاندیدایی حمایت و نامزدهایی را معرفی کنند و در این رابطه منعی برای آنان وجود ندارد.
>لیست ائتلافی آقامحسن!
اما دراین میان محسن‌هاشمی رفسنجانی، رئیس شورای شهر تهران و از چهره‌های اصلی حزب کارگزاران اعلام کرد احزاب اصلاح‌طلب در انتخابات لیست ائتلافی خواهند داد.
هاشمی در حاشیه جلسه شورای شهر تهران و در پاسخ به خبرآنلاین اعلام کرد احزاب اصلاح‌طلب لیســـت انتخـاباتی
خواهند داد.
او در این باره توضیح داد: ما در حزب کارگزاران سازندگی جلسه داشتیم تا بتوانیم لیست ارائه کنیم ولی نتوانستیم نام ۳۰ نفر را درآوریم و در نهایت به ۱۵ یا ۱۷ نفر نامزد مورد تایید رسیدیم. امروز هم جلسه داریم تا بتوانیم لیست ۳۰ نفره را تکمیل کنیم.
هاشمی در ادامه با بیان این که احزابی که توانسته‌اند به لیست ۳۰ نفره نامزدهای موردنظر خود برسند، می‌توانند با همدیگر ائتلاف کنند، گفت: ممکن است مثلا کارگزاران نتوانند به لیست کامل ۳۰ نفره برسند ولی می‌توانند با سایر احزاب ائتلاف کنند.
لیست جعلی از یک سو و دادن لیستی از سوی احزاب که به نام اصلاح‌طلبان تمام می‌شود با این شرایط موضع‌گیری اصلاح‌طلبان در قبال این دو موضوع باید چه باشد؟
>به نام خودتان وارد شوید نه اصلاح‌طلبان
فاطمه راکعی دبیر کل حزب زنان نواندیش در اینباره به آفتاب یزد می‌گوید: در جلسه شورایعالی چهارشنبه هفته گذشته مشخصا به دو تصمیم رسیدیم که اعلام شده است. اینکه شورایعالی اصلاح‌طلبان لیستی نمی‌دهد و شورایعالی سایر استان‌ها خودشان به صورت مستقل می‌توانند لیست بدهند، از سویی اصلاح‌طلبان در تهران لیستی ندارند. بنابراین تکلیف معلوم است.
وی افزود: البته دبیران کل و احزاب می‌توانند برای خودشان لیست بدهند اما این لیست نه اسم ائتلاف اصلاح‌طلبان را می‌تواند داشته باشد و نه نامی از شورایعالی. اگر احزاب غیر از این عمل کنند و یا بخواهند برای رای آوری به نوعی خود را لیست اصلاح‌طلبان جابزنند، مشخصا مصوبه قانونی شورای اصلاح‌طلبان را نقض کرده‌اند.
راکعی اضافه کرد: به واسطه مسائلی که متاسفانه همه ما می‌دانیم چیست، اصلاح‌طلبان نیز نامزدهایی که به اندازه لازم کارآمد بوده و تاییدصلاحیت شده باشند ندارند. به دلیل وضعیت خاصی که اکنون داریم افراد منتسب به اصلاح‌طلبی باید خیلی مراقب باشند که اگر وارد عرصه رقابت می‌شوند با دقت این کار را بکنند و بی گدار به آب نزنند و مهمتر اینکه حضورشان باعث شکاف و چنددستگی نشودو هر کاری هم می‌کنند به واسطه خرد جمعی باشد. تصمیم‌گیری براساس خردجمعی حرف اول را می‌زند. البته احزاب می‌توانند با اسم خودشان لیست بدهند اما باید مشخص شود که کدام لیست به چه دلیلی وارد رقابت شده است و فاصله‌شان را با نام شورایعالی یا لیست اصلاح‌طلبان حفظ کنند و فقط با نام خود وارد شوند.
>تلاش برای
در محاق بردن انتخابات بدون رقیب
جلال جلالی زاده نماینده سابق مجلس اما به مسائل قابل تامل دیگری درباره ارائه لیست‌های جعلی به نام اصلاح‌طلبی اشاره می‌کند. او با بیان این که اصولگرایان تلاش می‌کنند تا عدم ارائه لیست اصلاح‌طلبان به ویژه در تهران را به محاق ببرند و با ایجاد شک و شبهه آن را انکار کنند به آفتاب یزد گفت: در حال حاضر چند اتفاق افتاده است. نخست اینکه بعضا برخی نیروهای اصولگرا سعی در معرفی نیروها و لیست‌های جعلی به نام اصلاح‌طلبان یا نزدیک به اصلاح‌طلبان دارند. اصولگرایان با توجه به اینکه شورایعالی اصلاح‌طلبان اعلام کرده است لیست نمی‌دهند، در فضایی قرار گرفتند که دیگر رقیبی ندارند. این موضوع یک آسیب برای آن‌ها نیز هست. چون حضور بدون رقیب در انتخابات نزد افکار عمومی بسیار بد جلوه می‌کند، این است که سعی دارند لیست‌هایی یا افرادی را در مقابل خود معرفی کنند تا با یک رقیب‌سازی صوری اینگونه القا کنند که آنها با اصلاح‌طلبان رقابت کردند و در نهایت پیروز میدان شدند.
وی ادامه داد: در این میان افراد اصلاح‌طلب یا شبه‌اصلاح‌طلبی نیز هستند که همیشه به قدرت آویزان شدند و هدفشان پیاده شدن اهداف اصلاح‌طلبانه نیست. تنها خود و عطش قدرت برایشان اهمیت دارد حتی اگر آن قدرت در سطح نمایندگی باشد. این عده نیز درصدد این هستند حتی در شرایطی که شورایعالی، لیست اعلام نکرده است به نوعی با دادن لیست‌های جعلی و یا ابراز وجود، رویای رسیدن به مجلس را برای خود محقق کنند. اما در عمل کارشان این فرصت را به اصولگرایان می‌دهد تا آن‌ها به استناد همین قدرت طلبان شبه اصلاح‌طلب بتوانند به غلط بگویند اصلاح‌طلبان در این انتخابات نیز کاندیدا و لیست دارند و با ما اصولگرایان رقابت می‌کنند. این شبه اصلاح‌طلبان، از طرفی سعی می‌کنند تا با معرفی کردن خود به عنوان اصلاح‌طلب، شانس خود را برای جذب آرای مردمی در خلا عدم ارائه لیست از سوی شورایعالی افزایش دهند، درحالی که بسیاری از این افراد اگر بنا به ارائه لیستی از سوی شورایعالی بود هرگز در لیست قرار نمی‌گرفتند.
جلالی زاده اظهار کرد: در هر صورت کسانی که به نام اصلاح‌طلبی در این انتخابات لیست می‌دهند طبیعتا برنده نخواهند بود و بیشترین سود را از این کار آنان، اصولگرایان می‌برند که هم پیروز این رقابت‌ها می‌شوند و هم می‌توانند مدعی شوند که آن‌ها با اصلاح‌طلبان رقابت کردند و آن‌ها را شکست دادند.
این نماینده سابق مجلس درباره این که شورایعالی پیرامون این لیست‌های جعلی علی البدل باید چه کند، گفت: شورایعالی اصلاح‌طلبان اعلام کرده که لیست ندارد کسی که اصلاح‌طلب باشد تکلیفش معلوم است. از سویی شدیدا معتقدم در چنین شرایطی، دادن هرگونه ارائه لیستی منتسب به اصلاح‌طلبان به معنای فروپاشی شورایعالی و بی‌اثر بودن تصمیم این شورا در جناح چپ خواهد بود.
او درباره اینکه برخی از احزاب منتسب به اصلاح‌طلبان اعلام کرده‌اند که ما لیست جداگانه با نام اصلاح‌طلبی می‌دهیم و یا لیست ائتلافی گفت: آن‌ها در عمل علیه اصلاح‌طلبان کار می‌کنند. نخست اینکه مطمئنا این لیست‌ها مورد استقبال مردم قرار نمی‌گیرد و از سویی موجب ایجاد تفرقه و چندگانگی در میان اصلاح‌طلبان بوده و هم اینکه آرای معدود اصلاح‌طلبان را نیز می‌شکند.
جلالی زاده تاکید کرد: هیچ یک ازاین احزاب اصلاح‌طلب در شرایط فعلی رای نمی‌آورند. چون اساسا احزاب در کشور ما هیچ گاه آنقدر رشد نداشتند که دارای نفوذ خاصی بین مردم باشند.
وی گفت: اگرچه ما خوشحال می‌شویم که احزاب قدرتمند و تعیین کننده در کشور داشته باشیم اما این اقدام احزاب در دادن لیست که در نهایت چه بخواهیم چه نخواهیم به نام لیست اصلاح‌طلبان تمام شود، درعمل یک حرکت ضد اصلاح‌طلبی است. چرا که اولا این احزاب قدرتمند نبوده، ثانیا حرکت شان نوعی بدعت به شمار می‌آید و موجب خوشحالی مخالفان اصلاحات و اصولگرایان
خواهد شد.