محاکمه «زم» با 17 عنوان اتهامی

گروه سیاسی/ روز دوشنبه نخستین جلسه محاکمه روح‌الله زم در شعبه ۱۵ دادگاه انقلاب استان تهران و به ریاست قاضی صلواتی برگزار شد. مدیر کانال تلگرامی «آمدنیوز» که در مهرماه امسال خبر بازداشتش از سوی سازمان اطلاعات سپاه رسانه‌ای شده بود، با 17 عنوان اتهامی به این قرار روبه‌رو است: «افساد فی الارض» در بازه زمانی سال ۹۵ تا زمان دستگیری از طریق ارتکاب جرایم علیه امنیت داخلی و خارجی کشور، نشر اکاذیب به طور گسترده، معاونت در تخریب، معاونت در ایجاد اخلال در نظام اقتصادی کشور، تشکیل و اداره کانال معاند «آمدنیوز» و «صدای مردم» با هدف برهم زدن امنیت داخلی و خارجی کشور، جاسوسی به نفع سرویس اطلاعاتی یکی از کشور‌های منطقه، جاسوسی به نفع سرویس اطلاعاتی کشور فرانسه در ابتدای سال ۹۷ تا زمان دستگیری، همکاری با دولت متخاصم امریکا علیه نظام جمهوری اسلامی در نیمه دوم اسفندماه سال ۹۶ تا زمان دستگیری، اجتماع و تبانی به قصد ارتکاب جرایم علیه امنیت داخلی و خارجی، مشارکت در فعالیت تبلیغی علیه نظام جمهوری اسلامی به نفع گروه‌ها و سازمان‌های مخالف نظام، عضویت و همکاری با کانال معاند سحام با هدف برهم زدن امنیت داخلی و خارجی کشور، مشارکت در اغوا و تحریک مردم به جنگ و کشتار در دی ماه سال ۹۶، مشارکت در جمع‌آوری اطلاعات طبقه‌بندی شده با هدف برهم زدن امنیت کشور، مشارکت در نشر اکاذیب به طور گسترده، توهین به مقدسات اسلام، تحصیل مال از طریق نامشروع و شکایت اشخاص حقیقی و حقوقی.
در ابتدای جلسه دادگاه، وزیری نماینده دادستان با حضور در جایگاه قرائت کیفرخواست را با معرفی روح‌الله زم 41 ساله آغاز کرد و با تأیید سلامت جسمی و روحی متهم و اعلام نام «دبیر دریابیگی» به عنوان وکیل او، این گونه از جزئیات اقدامات مدیر کانال آمدنیوز گفت: «شخصی به هویت سید احمد شمس، جهت راه‌اندازی یک کانال معاند از طریق روح‌الله زم اقدام می‌کند که واسطه‌ای بین سرویس جاسوسی یکی از کشور‌های منطقه و روح‌الله زم بوده است. متهم در سال ۹۵ از سحام نیوز خارج شد و با سرویس موصوف توافق کرد و کانال معاند آمد نیوز را راه‌اندازی نمود.»
به گزارش مرکز رسانه قوه قضائیه، نماینده دادستان با اشاره به اهم نیازمندی‌های این سرویس که منجر به راه‌اندازی کانال آمدنیوز شد، گفت: «راه‌اندازی کانال با محتوای ضد امنیتی، معرفی محل طرف‌های درگیر در سوریه، تردد فرماندهان ایرانی در سوریه و بویژه تردد حاج قاسم سلیمانی برایشان مهم بوده است که امکان صحت سنجی برخی اخبار به وسیله متهم صورت می‌گرفت.» او ادامه داد: «متهم اقرار می‌دارد که به مدت دو سال با سازمان اطلاعاتی موصوف همکاری داشته و ۱۸۷۷ خبر و اطلاعات نهان و آشکار با رویکرد ضدیت با نظام از منابع خود جمع‌آوری و برای آن ارسال کرده است و به مدت دو سال مجموعاً مبالغی به صورت یورو، در ترکیه، بارسلون و برلین به او پرداخت شده است. وی هزار و ۱۰۹ مورد از جمله مختصات مقر نیرو‌ها در سوریه و تردد فرماندهان را برای این سرویس جاسوسی ارائه کرده است.»
متهم همچنین در اظهاراتش گفته که در انتشار اخبار، عملیات روانی مدنظر بوده است. همچنین متهم در ۱۴۹۴ مورد مبادرت به تبلیغ رسانه‌های اپوزیسیون کرده و در ۱۳۵ مورد از جریانات تکفیری و قومیتی حمایت کرده است.


وزیری درخصوص حمایت متهم زم از کنگره ملی ایران (ان ای سی) گفت: هدف کنگره ملی ایران، تغییر رژیم است و در سال ۲۰۰۳ با محوریت امیرعباس فخرآور شکل گرفت؛ اما در سال ۲۰۱۳ به صورت جدی شروع به فعالیت کرد. فخرآور و سایر افراد مرتبط با این کنگره با سازمان‌های اطلاعات سیا و موساد در ارتباط و به دنبال لابیگری با کنگره امریکا برای اختصاص بودجه علیه جمهوری اسلامی ایران، شبکه‌سازی در داخل کشور، هم‌افزایی با اپوزیسیون و تلاش برای تحریک امریکا در جهت حمله نظامی به ایران بوده‌اند. متهم زم نیز از هیچ تلاشی برای همکاری با این کنگره فروگذار نکرده است و در اظهاراتش گفته که یک بار به دعوت آنها برای سخنرانی به امریکا رفتم. وی گفت: متهم توهین به مقدسات اسلام و هجمه در این موارد را در دستور کار قرار داد و در این باره ۲۲۲۷ پست منتشر شد. نماینده دادستان عنوان کرد: زم ابزاری در دست سرویس جاسوسی و اطلاعاتی یکی از کشور‌ها برای شعله‌ور ساختن اغتشاشات دی ماه ۹۶ بود و پس از اینکه کانال آمدنیوز به دلیل انتشار محتوای خشونت آمیز از سوی تلگرام مسدود شد، سرویس جاسوسی، کانال صدای مردم را جایگزین آن کرد و در اختیار متهم قرار داد.
وی در ادامه با اشاره به نحوه برقراری ارتباط متهم با سرویس جاسوسی فرانسه پس از اغتشاشات دی ماه ۹۶ عنوان کرد: روح‌الله زم پس از این، با دو نفر از افسران سرویس اطلاعاتی فرانسه در ساختمان پلیس فرانسه دیدار می‌کند که متهم خواستار ایجاد تیم حفاظت در فرانسه و تأمین هزینه‌ها در ازای موافقت جهت همکاری با سرویس مذکور علیه جمهوری اسلامی می‌شود. وزیری با اشاره به بخشی از اظهارات زم عنوان کرد: متهم می‌گوید پس از قضایای دی ماه ۹۶ به ناگاه از اداره پلیس با من تماس گرفتند و از من خواستند تا به آنجا بروم. در آنجا دیدم که دو نفر به استقبال من آمدند و خود را پلیس معرفی کردند. علت حضور خود را خطری می‌دانستند که مرا تهدید می‌کرد؛ اما احساس کردم از جای قوی‌تری ساپورت می‌شوم. در ادامه، کنترل غیرمحسوس من و پس از آن حفاظت از من آغاز شد. آن‌ها منّت حفاظت را بر سرم گذاشتند و گفتند که از اداره امنیت داخلی فرانسه هستند و حفاظت من برای آنها هزینه دارد.
وزیری در ادامه با اشاره به نقش متهم در تشکیل و سازماندهی شورایی با عنوان رسانه‌های مبارز که متشکل از ۲۹ رسانه برانداز بوده است، گفت: متهم ریاست این شورا را برعهده داشت. نماینده دادستان با بیان اینکه متهم در سه حوزه با دولت متخاصم امریکا همکاری می‌کرده است، افزود: در اولین مورد به واسطه ساغر کسرایی با کنگره امریکا ارتباط برقرار کرد. در اواخر سال 96 متهم به منظور ارتباط با سازمان امنیت امریکا به واسطه فؤاد پاشایی با فردی به نام نیکولاس ارتباط می‌گیرد که این ارتباط برای اعطای ویزای امریکا به متهم و خانواده وی در ازای دادن اطلاعات و اخبار بوده است. متهم با استفاده از شبکه عوامل داخلی خود در ایران و عوامل مرتبط با خود ضمن ارسال مطالب به صورت غیر مستقیم به اف بی آی سعی در ارتباط‌گیری با اف بی آی داشته است و در ازای ارسال یک سند از وزارت اطلاعات به اف بی آی تقاضای ویزا می‌کند.
دراین جلسه که بیش از سه ساعت و در دو نوبت به طول انجامید، جزئیات کیفرخواست متهم قرائت شد و در پایان قاضی اعلام کرد جلسه بعدی رسیدگی متعاقباً اعلام خواهد شد.