تلویزیونِ پیشخوان

آفتاب یزد- گروه شبکه: سی و هشتمین جشنواره فیلم فجر در حالی به کار خود پایان داد که باز هم نوع انعکاس این برنامه از سوی تلویزیون با حواشی مواجه بود.
روز چهارشنبه بنابراین بود که مراسم اختتامیه جشنواره فیلم فجر به صورت زنده از شبکه نمایش پخش شود. پخش شد اما به رسم گذشته رسانه ملی بخش‌هایی از این مراسم را زیر تیغ سانسور قرار داد یعنی اگر در جشنواره‌های سال پیش بیشتر پوشش بازیگران به ویژه بانوان مورد سانسور قرار می‌گرفت امسال با پیشخوانی صحبت‌های داور و بازیگران حاضر در این مراسم را سانسور کرد. سخنان امیر آقایی بازیگر فیلم «شنای پروانه» یکی از این موارد است. امیر آقایی به هنگام دریافت جایزه بهترین مکمل مرد برای بازی در فیلم شنای پروانه، به صحبت‌های یک مجری صدا و سیما که چندی پیش گفته بود« هر که خوشش نمی‌آید، از ایران برود» اشاره کرد اما پیش از ادای واژه‌ها، تصویرش قطع شد و صحنه‌هایی از فیلم شنای پروانه پخش شد. اما آنچه که امیر آقایی بر زبان رانده بود، این بود: «ما که نیامده بودیم، ما بودیم ریشه در خاک سرزمینمان داریم.»
فقط سخنان امیر آقایی نبود که صدا و سیما آن را سانسور کرد بلکه محمد حسین مهدویان کارگردان فیلم «درخت گردو» هم وقتی سیمرغ‌اش را گرفت سانسور شد. همچنین فرشته طائرپوریکی از داوران بخش فیلم کوتاه، صحبت‌هایش از جایی که به وقایع یک سال اخیر اشاره داشت به‌ناگهان قطع شد. از سوی دیگر سخنان محمد شکیبانیا، تهیه‌کننده مستند «جایی برای فرشته‌ها نیست» هم اجازه پخش از آنتن شبکه نمایش را پیدا نکرد.
> واکنش‌ها


به همین دلیل عملکرد صدا و سیما در پخش مراسم اختتامیه جشنواره فیلم فجر با واکنش‌های انتقادی چهره‌ها و کاربران شبکه‌های اجتماعی روبه رو شد. بسیاری این انتقاد را مطرح کرده بودند که اگر قرار است صدا و سیما سخنان حاضرین در جشنواره را این چنین سانسور کند اصلا چرا پوشش زنده این مراسم را در دستورکار خود قرار داد. بعضی‌ها هم سانسورهای صدا و سیما را توهین به شعور مخاطبان قلمداد کردند.
حمید فرخ‌نژاد، بازیگر کشورمان در واکنش به پخش توام با سانسور مراسم اختتامیه جشنواره فیلم فجر، به کنایه در صفحه اینستاگرامش نوشت: «امشب، صدا و سیما... مرزهای شفافیت در انعکاس خبر را جابجا کرد!»
اما یکی از کاربران در این مورد نوشت: «اگر قرار بود صحبت‌های دریافت‌کنندگان جوایز اختتامیه جشنواره فیلم فجر رو هی قطع کنید چرا پخش زنده میرید ازش؟ اصلا چرا جشنواره برگزار می‌کنید؟»
یکی دیگر از کاربران گفته است: «مدیران تلویزیون این سوال رو یک‌بار برای همیشه پاسخ بدن؛ چرا و با چه منطقی، اصرار دارن مراسمی که ۵۰درصد حرفایی که در اون گفته میشه و ۵۰درصد آدم‌هاش(زنان) مشمول سانسور میشن رو باید پخش زنده داشته باشد؟»
دیگری نوشت:« تلویزیون هنوز حس می‌کند تنها منبع رسیدن پیام به مخاطب است؟»
یکی دیگر از کاربران اینطور می‌نویسد: «نمیدونم چی باعث میشه حرف‌های یک بازیگر رو که چه به حق یا ناحق گفته شده رو بعد از اینهمه سال در صداوسیما سانسور می‌کنیم؟! اگر حرفش رو تو صداوسیمای خودمون نشنویم کجا بشنویم؟»
کاربران دیگر نوشته‌اند: « صداوسیما با پیش‌خوانی صحبت‌های چه داور و چه برنده را قطع می‌کرد. شعور ادب‌ورزی به مخاطب هیچ؛ این درک هم در میان نیست که آن صحبت‌ها از رسانه‌های دیگر، به مراتب پررنگ‌تر منتشر خواهد شد؟»، ‌«رسانه‌ملی! باور بفرمایید قطع کردن صداها به شیوه شما، فقط باعث می‌شود که این صداها بلندتر، شنیده شود! باور بفرمایید!»، ‌
« صدا و سیما با دست خودش، خودش را بازاند. با دست خودش سوژه به مخالفان داد و با دست خودش کمک کرد تا حرف‌های نیمچه اعتراضی سانسورشدگان خیلی بیشتر دیده و شنیده شود»،‌ «صداوسیما اگر جشنواره فجر را پخش نمی‌کرد بهتر بود»