از شایعات تا اطمینان وزیر بهداشت به اعلام آمار مبتلایان به کرونا کرونا آمد خبر می‌دهیم

گروه جامعه: کرونا همچنان جان اعتماد را در ایران می‌ستاند. علی‫رغم گذشت چندین روز از اعلام رسمی ثابت ماندن موارد ابتلا به کروناویروس جدید توسط سازمان بهداشت جهانی و کاسته شدن از التهاب جهانی شیوع این ویروس، شایعات از مشاهده مبتلایان به این بیماری در ایران به دنبال سکوت مسئولان و از دست رفتن اعتماد عمومی به اطلاعیه‌های رسمی همچنان ادامه دارد. روز گذشته پس از انتشار خبری از سوی رسانه‌ها، مبنی بر اینکه در یکی از بیمارستان‌های تهران یک زن «مشوک به ابتلا به ویروس کرونا» جان باخته است، وزیر بهداشت این خبر را تکذیب و بیان کرد که اگر مورد مثبت «کرونا» در ایران مشاهده شده باشد آن را به مردم اعلام خواهد کرد.
آخرین آمارهای جهانی از تعداد قربانیان کرونا ویروس جدید که سازمان بهداشت جهان در اطلاعیه‌ای جدید آن را با عنوان «Covid-19‌» معرفی کرده است، تاکنون ۱۱۱۳ نفر بوده و بیش از ۴۴ هزار نفر به این ویروس آلوده شده‌اند. در ایران اما برخلاف بسیاری از تصورها مقامات مسئول تاکنون موردی از ابتلا به این بیماری گزارش نکرده‌اند و همین باعث شده که با وجود انتقال دانشجویان مقیم چین به ایران بازار شایعات همچنان داغ باشد. خبر «فوت یک زن به دلیل ابتلا به کرونا ویروس جدید» در رسانه‌ها ایران اما یکی از داغ‌ترین این شایعات در روز گذشته بوده است. شایعه‌ای که دکتر کیانوش جهانپور، رییس مرکز روابط عمومی و اطلاع‌رسانی وزارت بهداشت این خبر را تکذیب و تاکید کرد ‌تا چهارشنبه ۲۳ بهمن ماه، هنوز موردی از ابتلا به کرونا ویروس در ایران مشاهده نشده است. او در گفت‫و‫گو با ایسنا با تاکید بر اینکه خبر مرگ یک زن میانسال در بیمارستان پایتخت به دلیل ویروس کرونا صحت ندارد، درباره دانشجویان بازگشته از ووهان چین که اکنون در محل قرنطینه به سر می‌برند نیز گفت: تمام این دانشجویان در سلامت کامل به سر می‌برند و به قطعیت می‌توان گفت که هنوز ویروس کرونا به ایران وارد نشده است.
جهانپور همچنین درباره نتیجه تست اولیه کرونا بر روی دانشجویانی که از ووهان چین به ایران بازگشتند نیز گفت: تست کرونای دانشجویان منفی بوده و همه آنها در سلامت کامل به سر می‌برند، اما در عین حال طبق نظر کمیته فنی و پروتکل‌های بین‌المللی مدت ۱۴ روزه قرنطینه باید طی شود. او همچنین در پیامی که در صفحه توئیترش منتشر کرد، اعلام کرد: «در دو روز اخیر حتی مورد مشکوک به کروناویروس هم گزارش نشده است. برخی برای جلب توجه، خواننده و فالوور لطفا راه دیگری انتخاب کنند ...»
پزشکی قانونی: جسد متعلق به زن مبتلا به دیابت بود


مهدی فروزش، مدیرکل پزشکی قانونی استان تهران در رابطه با شایعات مطرح شده مبنی بر فوت یک زن میانسال مشکوک به کرونا و انتقال جسد به پزشکی قانونی استان تهران گفت: براساس بررسی‌های به عمل آمده از مدارک و مستندات بالینی ارجاع شده و بررسی‌های لازم به اداره کل پزشکی قانونی استان تهران جسد متعلق به خانم مسن ۷۱ ساله‌ای است که به دلیل عوارض ناشی از بیماری دیابت در یکی از بیمارستان‌های تهران بستری شده است. وی ادامه داد: این فرد در حین اقدامات تشخیصی و درمانی دچار تب و تنگی نفس شده که با تشخیص پنومونی در زمینه بیماری پیشرفته داخلی تحت درمان قرار گرفته و در مورخ ۲۰ بهمن ماه ۹۸ به دلیل عوارض ناشی از بیماری پیشرفته داخلی (دیابت) فوت کرده است. فروزش افزود: بیمار حین بستری فاقد علائم و شواهد بیماری کرونا بوده است و چنانچه کمترین احتمال ابتلاء به ویروس کرونا باشد ضمن بررسی و اخذ نمونه‌های تخصصی در سیستم بهداشتی و درمانی، ارجاع موارد این چنینی به پزشکی قانونی بر اساس پروتکل‌های بهداشتی تابع شرایط خاصی است که ضمن رعایت اصول بهداشتی و ایمنی، تیم تخصصی وزارت بهداشت برای اخذ نمونه‌های لازم در پزشکی قانونی همکاری می‌کنیم. وی اضافه کرد: دراین مورد خاص به دلیل عدم وجود شک بالینی و نداشتن علائم بالینی ابتلا به ویروس کرونا جسد به صورت معمول و روتین به پزشکی قانونی استان تهران ارجاع و معاینات لازم صورت گرفته و در نهایت جواز دفن صادر شده است.
وزیر بهداشت: اگر موردی بود خبرتان می‌کنیم
در حالی که اطلاعیه‌ها و تکذیب‌ها درباره شایعه مرگ یک زن به دلیل ابتلا به بیماری کرونا ویروس در تهران یکی پس از دیگری از سوی مراجع و مقامات مسئول در فضای رسانه‌ای منتشر می‌شد، سعید نمکی، وزیر بهداشت تیر خلاص را زد و در حاشیه جلسه هیات دولت اعلام کرد که «تا این لحظه مورد مثبتی از کرونا نداشته‌ایم و به همین دلیل هم حتی استفاده از ماسک برای همه را توصیه نمی‌کنیم.» او با بیان اینکه قطعا کرونا یک تهدید جدی است و صدای پای کرونا را از پشت مرزها می‌شنویم، اظهار کرد: تا امروز مورد مثبتی از ‌ وجود بیماری کرونا در کشور نداشتیم. وی ادامه داد: خانمی ‌در زنجان چند وقت تحت نظر بود و ۳ بار تست شد که ‌آخرین تست وی‌ هم ‌منفی بوده است. درمجموع تا الان مورد مثبتی از این بیماری در کشور نداشته‌ایم. وزیر بهداشت با بیان اینکه دانشجویانی که از چین آورده‌ایم در قرنطینه هستند و تا امروز همه تست‌های انجام شده خوشبختانه منفی بوده است و حال آنها خیلی خوب است، تصریح کرد: نماینده سازمان جهانی بهداشت از محل قرنطینه بازدید داشت و نوع مراقبت‌ها و تست‌های ما را مورد تایید قرار داد. در روز 14 پس از قرنطینه با دعوت از خانواده‌های این افراد، نشستی را برگزار خواهیم کرد. وزیر بهداشت خاطرنشان کرد: در 36 مبادی ورودی زمینی، دریایی و هوایی کشور کلیه مراقبت‌های لازم را انجام می دهیم. تمام پروازهای مسافرتی از چین متوقف شده است. با وزرات خارجه هماهنگی کرده‌ایم تا اگر موردی از اتباع ایران خواست از چین وارد شد، باید لیست را به ما بدهند تا ما بررسی کنیم و کارهای قرنطینه را انجام دهیم. نمکی حتی در پاسخ به نگرانی‌های مردم از خبرهای منتشر شده اخیر در رسانه‌ها مبنی بر گرانی و کمبود ماسک‌های تنفسی در کشور افزود: ما در حال تولید و انبار ماسک هستیم، البته ماسک را به عنوان روش پیشگیری توصیه نمی‌کنیم مگر مواردی که خودمان اعلام کنیم. تا این لحظه چون مورد مثبتی از کرونا نداشته‌ایم، ماسک را فعلا توصیه نمی‌کنیم. مردم مطمئن باشند که هر موردی از بیماری کرونا در کشور مثبت اعلام شود بلافاصله به آنها اعلام خواهیم کرد.
سایر اخبار این روزنامه
صدا و سیما جشنواره فیلم فجر را به شکلی عجیب سانسور کرد خط قرمز‌های موهوم محمدرضا ستاری ادلب و سرنوشت یک جنگ 9 ساله کوچک اما کارآمد؛ راهی که دنیا برای رشد و اشتغال‌زایی برگزید فعال شدن بنگاه‌های کوچک، دوای درد بیکاری؟ از شایعات تا اطمینان وزیر بهداشت به اعلام آمار مبتلایان به کرونا کرونا آمد خبر می‌دهیم کارزار سرنوشت‫ساز دموکرات‌ها در نیوهامپشایر سندرز برای شکست با ترامپ خیز برداشت اصولگرایان با انبوهی از لیست‌های انتخاباتی تبلیغات خود را آغاز می‌کنند جنگ خودی‌ها برسرمجلس باز هم یکی از نعمت‌های الهی در ایران بحران آفرین شد حبس گیلان در برف معاون حقوقی رئیس‌جمهوری خبر داد تدوین لایحه برگزاری همه‌پرسی در معاونت حقوقی ریاست‌جمهوری دیدار صالحی با مدیرکل آژانس در وین آخرین خبرها از جزئیات تخصیص سهمیه بنزین ویژه نوروز بنزین نوروزی در راه است؟ رئیس ستاد انتخابات کشور اعلام کرد رقابت بیش از ۷ هزار نفر برای ورود به مجلس آیت‌الله جنتی در جلسه شورای نگهبان: مسئولان اجرایی و عوامل نظارتی از هیچ داوطلبی جانبداری نکنند