کارزار سرنوشت‫ساز دموکرات‌ها در نیوهامپشایر سندرز برای شکست با ترامپ خیز برداشت

گروه ایران و جهان - دومین ایستگاه انتخابات درون حزبی دموکرات‌ها در ایالت نیوهامپشایر با پیشتازی برنی سندرز سنانتور ارشد ایالت ورمونت به پایان رسید.
طبق آخرین نتایج این انتخابات درون‌حزبی تا عصر روز گذشته و مطابق با شمارش بیش از 94 درصد آرا، برنی سندرز با کسب 26 درصد آرا پیروزی خود را در این ایالت مسجل کرده است. پس از سندرز رقیب او یعنی پت بودجج شهردار سابق سات‌بند ایالت ایندیانا نیز با کسب 24.4 درصد آرا در مقام دوم رقابت‌های مقدماتی دموکرات‌ها برای انتخابات ریاست‌جمهوری 2020 قرار گرفته است. در این رابطه گفته می‌شود که با توجه به آرای انتخابات درون حزبی که تاکنون در دو ایالت آیووا و نیوهامپشایر برگزار شده است، اکنون رقابت سختی میان سندرز و بودجج درگرفته است به طوری که از مجموع 1990 رایی که برنده نهایی دموکرات‌ها برای انتخابات ریاست‌جمهوری را مشخص می‌کند، اکنون پیت بودجج با 22 رای در مقابل 21 رای سندرز از او پیش است.
بودجج از جمله نامزدهای گمنام حزب دموکرات بوده که در انتخابات ایالت آیووا نتیجه‌ای غیرمنتظره به دست آورده است. به گفته ناظران هرچند که ایالت آیووا ایستگاه اول انتخابات درون حزبی دموکرات‌ها بود و نتیجه آن نمی‌تواند تعیین کننده باشد، اما اقبال رای دهندگان به یک نامزد گمنام نشان دهنده خط مشی فکری سبد رای حزب دموکرات است. آنها همچنین برای اعلام نتایج در آیووا نیز با چالش روبه‫رو بوده‌اند، به طوری که ناظران تعویق در اعلام نتایج اولیه را از سوی حزب دموکرات به عنوان یک آبروریزی تلقی کرده‌اند. با این حال در ایستگاه دوم انتخابات درون حزبی دموکرات در نیوهامپشایر به مانند قبل در رده آخر قرار گرفتن جو بایدن یکی از نکات برجسته در میان رقبای اصلی ترامپ در انتخابات ریاست جمهوری تلقی می‌شود. تا قبل از شروع کارزار رقابتی دموکرات، اغلب ناظران شانس بایدن برای رقابت با ترامپ را بیش از هر نامزد دیگری تلقی می‌کردند اما تاکنون نتایج انتخابات دو ایالت چیزی غیر از این را ثابت کرده است.
آغازی برای شکست ترامپ


در همین راستا و در حالی که سندرز اکنون به عنوان یکی از مطرح‌ترین نامزدهای دموکرات در مقابل ترامپ محسوب شده و اقبال رای دهندگان به او نیز در دو ایالت آیووا و نیوهامپشایر این مهم را نشان داده است، برخی از کارشناسان معتقدند در درون حزب دموکرات برای پیروزی نهایی سندرز شکاف‌هایی اساسی وجود دارد. زیرا او علاوه بر اینکه 78 سال سن دارد، صراحتاً به عنوان یک سوسیالیست شناخته می‌شود. مواردی که در انتخابات سال 2016 نیز سبب شد تا در نهایت هیلاری کلینتنون به عنوان رقیب اصلی ترامپ در انتخابات ریاست جمهوری مطرح شده و در نهایت به شکست دموکرات‌ها انجامید.
در این رابطه روز گذشته خبرگزاری یورونیوز در گزارش خود در خصوص انتخابات نیوهامپشایر نوشت: نتایج شمارش بیش از ۹۴ درصد آرا نشان می‌دهد که برنی سندرز با کسب ۲۶ درصد آرا پیروزی خود را در این ایالت مسجل کرده است. سندرز سال ۲۰۱۶ نیز در رقابت‌های مقدماتی دموکرات‌ها در نیوهمپشایر با کسب ۶۰.۴ درصد آرا بر هیلاری کلینتون، پیروزی نهایی انتخابات درون حزبی دموکرات‌ها غلبه کرده بود.
سناتور ۷۸ ساله سوسیالیست و محبوب جوانان پس از برتری بر رقبا در نیوهمپشایر این پیروزی را «آغازی برای پایان دوران ترامپ» تلقی کرد و گفت که «ما همگی متحد می‌شویم تا خطرناک‌ترین رئیس جمهوری تاریخ معاصر آمریکا را شکست دهیم.»
سندرز که آموزش رایگان و بیمه بهداشتی فراگیر و عمومی را جزو برنامه‌های اصلی خود قرار داده است پس از مسجل شدن پیروزی در نیوهمپشایر باردیگر بر لزوم همگانی شدن بیمه درمانی در کشورش تاکید کرد و گفت با حمایت هوادارانش نامزدهای مورد حمایت میلیاردرها را شکست خواهد داد. برنی سندرز که در آیووا با کمتر از یک دهم درصد از پت بودجج، رقیب نوظهور و پر اقبال دیگر نامزدهای دموکرات‌ها شکست خورده بود ضمن اعتراض به نتیجه اعلام شده خواستار بازشماری آراء شده است.
همه نگاه‌ها به نوادا
گفتنی است پت بودجج، شهردار سابق سات بند ایندیانا در نیوهمپشایر پس از برنی سندرز جایگاه دوم را به خود اختصاص داده است. بودجج ۲۴.۴ درصد آرا را کسب کرده و بالاتر از ایمی کلوباچر،‌ دیگر نامزد میانه رو دموکرات‌ها قرار گرفته که ۱۹.۸ آراء رای دهندگان را در این ایالت به سوی خود جلب کرده است.
نتایج رای‌گیری مقدماتی دموکرات‌ها در نیوهمپشایر اما حکایت از یک شکست غیرمنتظره و سخت برای جو بایدن، یکی از بخت‌های اصلی این رقابت درون حزبی دارد. بر اساس نتایج اعلام شده جو بایدن، معاون باراک اوباما، رئیس جمهوری سابق آمریکا با کسب بیش از ۸ درصد آرا پس از الیزابت وارن در جایگاه پنجم ایستاده است.
گفتنی است که پت بودجج برغم شکست مقابل سندرز در نیوهمپشایر پس از مشخص شدن نتیجه دو مرحله نخست از رقابت‌های مقدماتی دموکرات‌ها در حال حاضر با کسب ۲۲ رای بالاتر از برنی سندرز قرار گرفته است. سندرز نیز که یکی از بخت‌های اصلی این رقابت‌ها به شمار می‌رود تا کنون ۲۱ رای را به خود اختصاص داده است.
پیروز نهایی رقابت مقدماتی دموکرات‌ها برای انتخابات ریاست جمهوری پیش رو باید در مجموع ۱۹۹۰ رای ایالتی را به حساب خود واریز کند. در همین راستا، سومین مرحله از رقابت مقدماتی دموکرات‌ها که درنهایت قرار است به تعیین هماورد دونالد ترامپ در انتخابات ریاست جمهوری پیش رو در این کشور منتهی شود هفته آینده در ایالت نوادا برگزار خواهد شد.
سایر اخبار این روزنامه
صدا و سیما جشنواره فیلم فجر را به شکلی عجیب سانسور کرد خط قرمز‌های موهوم محمدرضا ستاری ادلب و سرنوشت یک جنگ 9 ساله کوچک اما کارآمد؛ راهی که دنیا برای رشد و اشتغال‌زایی برگزید فعال شدن بنگاه‌های کوچک، دوای درد بیکاری؟ از شایعات تا اطمینان وزیر بهداشت به اعلام آمار مبتلایان به کرونا کرونا آمد خبر می‌دهیم کارزار سرنوشت‫ساز دموکرات‌ها در نیوهامپشایر سندرز برای شکست با ترامپ خیز برداشت اصولگرایان با انبوهی از لیست‌های انتخاباتی تبلیغات خود را آغاز می‌کنند جنگ خودی‌ها برسرمجلس باز هم یکی از نعمت‌های الهی در ایران بحران آفرین شد حبس گیلان در برف معاون حقوقی رئیس‌جمهوری خبر داد تدوین لایحه برگزاری همه‌پرسی در معاونت حقوقی ریاست‌جمهوری دیدار صالحی با مدیرکل آژانس در وین آخرین خبرها از جزئیات تخصیص سهمیه بنزین ویژه نوروز بنزین نوروزی در راه است؟ رئیس ستاد انتخابات کشور اعلام کرد رقابت بیش از ۷ هزار نفر برای ورود به مجلس آیت‌الله جنتی در جلسه شورای نگهبان: مسئولان اجرایی و عوامل نظارتی از هیچ داوطلبی جانبداری نکنند