باز هم یکی از نعمت‌های الهی در ایران بحران آفرین شد حبس گیلان در برف

گروه حوادث - کمتر جایی در دنیا را می‌توان پیدا کرد که موهبت‌های الهی در آن به بحران تبدیل شوند. برف که تا همین چند سال اخیر برای بسیاری از ما ایرانیان به آرزویی دست نیافتنی تبدیل شده بود، حالا با بارش بی‌دریغش بر سر ایران به بلایی آسمانی بدل شده است. براساس آخرین گزارش‌های دریافتی از سخنگوی سازمان اورژانس کشور تا لحظه تنظیم این گزارش 3 تن درپی حوادث ناشی از بارش برف جان باخته‌اند، 5 نفر بر اثر ریزش بهمن در رشته رود شهرستان رودبار مفقود شده، تا ساعت ٢١ روز جاری ٧٨ نفر به علت ترومای ناشی از سقوط، سرما خوردگی و... به مراکز درمانی اعزام شدند. این تنها بخشی از آمار منتشر شده از افرادی است که گرفتار برف شده‌اند. ٢١ استان در چند روز اخیر در ۴ روز گذشته تحت تاثیر برف و کولاک بوده و امدادرسانی هلال احمر در ۱۴۰ محور کوهستانی به ۱۶ هزار و ۸۴۵ تن ادامه دارد. هرچند این امدادرسانی نتوانسته مسیر را برای در راه‌ماندگان باز کند.
بارش یک متری برف در 21 استان ایران سبب شده تا مسیرهای ارتباطی و راه‌های عبور و مروری که این شهرها را به شهرهای دیگر متصل می‌کنند، مسدود شوند. محور جاده قدیم و آزادراه قزوین به سمت رشت و محور سراوان به سمت فومن از راه‌هایی بودند که مسدود شدند. نادر رحمانی، رئیس ‏مرکز اطلاعات و کنترل ترافیک پلیس ناجا خبر داد که بعضی از خودروها در این مسیر دپو و ‏در محل متوقف شده‌اند تا پس از بازگشایی محور به مسیر خود ادامه دهند. سامانه بارشی ارومیه را هم بی‌نصیب نگذاشت و بارش‌ها در ‏گردنه قره‌بلاغ محور مهاباد–بوکان را با مشکل مواجه کرد و ‌‌خودرو و ماشین‌آلات سنگین راهداری در برف مدفون شدند. بارش ‏برف سطح جاده در آزادراه زنجان‫ــ تبریز و محور زنجان‫ــ طارم را سفیدپوش کرد و سبب لغزندگی ‏مسیر شد و راه ارتباطی ٨٠ روستا و دو راه فرعی را بست.‏ بارش برف در جلگه گیلان هم خبرساز شد و ‏کارشناسان هواشناسی از ارتفاع ٢٠ تا٨٠ سانتی‌متری برف و یخبندان در روزهای آینده گفتند. علی‌رغم هشدارهای هواشناسی پیش از بارش سنگین برف، بسیاری از مسافران در راه مانده‌اند و اغلب ساکنان شهرهای گرفتار در برف با قطعی برق، آب و تلفن مواجه شده‌اند. به عبارتی دیگر، ساکنان استان‌های برفی اغلب در خانه محبوس شده‌اند و تصاویری که پس از چندین روز با وصل شدن قطره‌چکانی اینترنت در شبکه‌های اجتماعی منتشر می‌شوند، حکایت از آن دارند که مردم دست به کار کندن تونل‌هایی در دل برف شده‌اند تا راهی برای عبور و مرور حداقلی در این شهرها باز کنند. بسیاری از مسافران در راه‌ مانده نیز که زیر برف گرفتار شده‌اند مجبور به ترک خودرو، کندن تونل و باز کردن مسیر برای پناه بردن به مکانی امن شده‌اند.
گزارش‌های میدانی خبرنگار «ابتکار» از شهرستان لنگرود حکایت از آن دارد که ساکنان این شهر به مدت سه روز است که بدون برق و آب این روزهای برفی را سپری کرده‌اند و در ساعات پایانی روز چهارشنبه به تازگی برق و ارتباط تلفنی آنها برقرار شده‌ است. محمد، ساکن تهران، از جمله کسانی است که در این سه روز از خانواده خود در شهرستان لنگرود بی‌اطلاع مانده است. او می‌گوید: «در این سه روز نمی‌دانستم که چه باید کرد؟ نه کسی بود که بتوانم با آنها تماس بگیرم که از وضعیت خانواده‌ام با خبرم کنند و نه می‌شد جاده شمال را گرفت و رفت تا خبری از آنها بگیرم. جاده مسدود بود و همه راه‌ها برای اطمینان از صحت سلامت خانواده‌ام قطع. تنها دلهوره بود که به جان ما افتاده بود.» انتشار یک ویدئوی کوتاه از خلخال نام این شهر را به ‏سرزبان‌ها انداخت. فیلمی که تصاویر مردی را ثبت کرده بود که تا کمر در میان برف‌ها به سختی راه را می‌شکافت تا کمی به جلو حرکت کند. کنارش خودرویی بود که زیر برف مدفون شده بود و تنها قسمت اندکی از سقف آهنی بیرون زده از برفش نشان می‌داد که تا چه اندازه وضعیت در این شهر وخیم است. انتشار این تصاویر سبب شد تا فریدون بابایی، فرماندار خلخال از بارش سنگین برف همراه با کولاک و مسدود شدن ‏راه ارتباطی ١۴٢ روستا خبر دهد؛ برفی که ارتفاعش در مناطق کوهستانی به بیش از چهار متر هم رسیده بود. البته در خود خلخال ارتفاع برف به دو متر ‌رسید و باعث مسدود شدن بیش از‌ هزار و ‏پانصد کوچه و خیابان اصلی و فرعی شده است. برف در مناطق کوهستانی اردبیل به چهار متر هم رسیده ‏تا بیش از ٣۶٠ روستا به محاصره برف دربیایند. ‏
آخرین وضعیت جان‌باختگان و مصدومان متاثر از برف در استان گیلان


گرچه وضعیت در دیگر شهرهای گرفتار در برف چندان تعریفی ندارد اما استان گیلان که همیشه به بارش مداوم باران عادت دارد، یکی از استان‌هایی بوده که آمارهایی از تلفات جانی به دنبال بارش برف سنگین را منتشر کرده است. در طول چند روزی که از بارش برف در استان گیلان می‌گذرد ۵٠ شهر این استان در برف گرفتار شده‌اند و به گفته مجتبی خالدی، سخنگوی سازمان اورژانس کشور 3 تن درپی بارش برف در استان گیلان جان خود را از دست داده‌اند. به گفته او، «بر اساس آخرین گزارش‌های دریافتی (تا عصر روز چهارشنبه) 3 تن درپی حوادث ناشی از بارش برف جان باختند. یکی از این افراد مردی بوده است بر اثر ریزش بهمن در رشته رود شهرستان رودبار جان خود را از دست داده است. فرد دیگری که مردی ٣۴ ساله بوده است در شهر رشت حین برف‫روبی از ساختمان سقوط کرده و جان خود را از دست داده است. همچنین یک مرد ١٨ ساله نیز بر اثر ریزش سقف ناشی از بارش برف در رشت جان خود را از دست داده است.» به گفته وی، احتمال داده می‌شود که 5 نفر نیز بر اثر ریزش بهمن در رشته رود شهرستان رودبار مفقود شده باشند. وی درباره آخرین وضعیت جان ‌باختگان و مصدومان متاثر از برف در استان گیلان گفته است: تا ساعت ٢١ روز چهارشنبه ٧٨ نفر به علت از ترومای ناشی از سقوط، سرما خوردگی و... به مراکز درمانی اعزام شدند.
راه‌های روستایی گیلان مسدود است
روز گذشته قطعی آب، برق، تلفن و مسدود شدن جاده مواصلاتی در گیلان در نبود راهی که صدای مردم گیلان را به گوش همگان برساند، صدای اسدالله عباسی، نماینده مردم رودسر و املش در مجلس شورای اسلامی را درآورد. او با اشاره به قطعی آب و برق و مسدود بودن راه‫های روستایی در حوزه انتخابیه خود گفت: علی‌رغم اینکه بارش برف از قبل پیش‫بینی شده بود متاسفانه آمادگی لازم برای بازگشایی راه‫ها وجود نداشته است. او در گفت‌وگو با ایسنا، با اشاره به شرایط حوزه انتخابیه خود گفت‌: در بخش‌های زیادی از مناطق ما آب و برق قطع است، راه‫های فرعی روستاهای املش، رانکوه، رحیم‌آباد، کلاچای و رودسر بازگشایی نشده، امکانات لجستیک بسیار کم است و این راه‫ها برف‫روبی نشده که باعث شده مردم با مشکلات زیادی مواجه شوند. وی افزود: البته مشکل سوخت و پخت نان در نانوایی‌ها با پیگیری‌های فرمانداران برخی مناطق مرتفع شده و در حال حاضر برخی نانوایی‌ها به پخت نان مشغول هستند، اما همچنان از بخش خصوصی برای بازگشایی راه‫های فرعی کمک می‌خواهیم تا رفت و آمد در جریان باشد. برخی از مردم مریض دارند و این در حالی است که راه مناطق روستایی کماکان مسدود است. عباسی با انتقاد از نبود امداد‌رسانی فراگیر در این مناطق یادآور شد: البته امدادرسانی درحد محدود انجام شده ولی آنچه نیاز است این است که راه‌ها باز شود و شبکه‌ برق متصل شود. متاسفانه از لاهیجان و لنگرود به این سمت برق بخش زیادی از مناطق ما به خاطر تخریب شبکه‌های فرسوده‫ قطع شده و به تبع آن آب هم قطع شده است. این نماینده مجلس با بیان اینکه «تاکنون گزارشی از تلفات انسانی در این منطقه دریافت نشده» تصریح کرد:‌ ما از نظر لجستیک و بازگشایی راه‫های روستایی و اتصال شبکه برق دچار مشکل هستیم. البته از قبل پیش‫بینی شده بود که در روزهای سه‫شنبه و چهارشنبه بارش برف و یخبندان را داریم و این انتظار وجود داشت که آمادگی لازم به وجود می‌آمد البته برخی از اتفاقات مثل مشکل شکستن دکل‌ها و قطع برق ناگزیر است. اما در‫خصوص برف‫روبی و بازگشایی جاده‌ها، استفاده از ماشین‫آلات سنگین خصوصا در مناطقی که تهدید برف سنگین داشتند از جمله آمادگی‌هایی بود که باید ایجاد می‌شد.
دستور رئیس جمهوری به ۴ وزیر برای تسریع در روند خدمت‫رسانی به استان‌های شمالی
حالا گرچه در آخرین ساعات روز چهارشنبه خبرهایی از برقراری شبکه‌های ارتباطی تلفنی و اتصال آب و برق در برخی از شهرهای استان گیلان به گوش می‌رسد، خبر از ارائه گزارشی از وضعیت استان‌های مناطق شمالی کشور به ویژه پس از بارش‌های سنگین برف در استان‌های گیلان و مازندران در جلسه روز چهارشنبه هیئت دولت در رسانه‌ها منتشر شده است. براساس گزارش این جلسه، حسن روحانی رئیس جمهوری پس از ارائه این گزارش، به وزیران راه و شهرسازی‌، نیرو‌، ارتباطات و فناوری اطلاعات و کشور دستور داد تا تمامی امکانات وزارتخانه‌های خود را برای تسریع در روند خدمت‌رسانی به مردم و کاستن از مشکلات ناشی از این بارش‌ها به کار گیرند. همچنین قرار شد محمد‫باقر نوبخت رئیس سازمان برنامه و بودجه نیز به عنوان نماینده رئیس جمهوری و دولت، عازم منطقه شود و از نزدیک با مردم و مسئولان محلی گفت‫وگو و مشکلات را بررسی کند.
سایر اخبار این روزنامه
صدا و سیما جشنواره فیلم فجر را به شکلی عجیب سانسور کرد خط قرمز‌های موهوم محمدرضا ستاری ادلب و سرنوشت یک جنگ 9 ساله کوچک اما کارآمد؛ راهی که دنیا برای رشد و اشتغال‌زایی برگزید فعال شدن بنگاه‌های کوچک، دوای درد بیکاری؟ از شایعات تا اطمینان وزیر بهداشت به اعلام آمار مبتلایان به کرونا کرونا آمد خبر می‌دهیم کارزار سرنوشت‫ساز دموکرات‌ها در نیوهامپشایر سندرز برای شکست با ترامپ خیز برداشت اصولگرایان با انبوهی از لیست‌های انتخاباتی تبلیغات خود را آغاز می‌کنند جنگ خودی‌ها برسرمجلس باز هم یکی از نعمت‌های الهی در ایران بحران آفرین شد حبس گیلان در برف معاون حقوقی رئیس‌جمهوری خبر داد تدوین لایحه برگزاری همه‌پرسی در معاونت حقوقی ریاست‌جمهوری دیدار صالحی با مدیرکل آژانس در وین آخرین خبرها از جزئیات تخصیص سهمیه بنزین ویژه نوروز بنزین نوروزی در راه است؟ رئیس ستاد انتخابات کشور اعلام کرد رقابت بیش از ۷ هزار نفر برای ورود به مجلس آیت‌الله جنتی در جلسه شورای نگهبان: مسئولان اجرایی و عوامل نظارتی از هیچ داوطلبی جانبداری نکنند