سخنگو فرصت شایعه‌سازی را از اصلاح‌طلبان گرفت

سرویس سیاسی جوان آنلاین: این مطلب را علی ربیعی، سخنگوی دولت روز گذشته در جمع خبرنگاران عنوان و تأکید کرد: دولت تا مرداد ۱۴۰۰ به کار خود ادامه خواهد داد، اما منشأ این شایعات کجاست و با چه انگیزه‌ای تولید می‌شود؟
عباس عبدی از فعالان سیاسی اصلاح‌طلب آذرماه امسال در اظهارنظری درباره طرح استعفای رئیس جمهور گفته بود: «این مطلب، موضوعی نیست که فقط من آن را مطرح کنم. برای اولین بار در سطح برخی از وزرا، چنین ایده‌ای مطرح‌شده و دارند در مورد آن فکر می‌کنند؛ برای اینکه ببینند چه باید کرد. برخی از وزرا هم به این نتیجه رسیده‌اند که با ادامه این حد از تنش دیگر، کاری نمی‌شود کرد. شنیده‌ام که معاون اول رئیس‌جمهور هم، کم‌وبیش به چنین فکری رسیده است.» او سپس در گفتگو با روزنامه اعتماد پیشنهاد خود را علنی‌تر و از آن دفاع کرد. البته پیشنهاد عباس عبدی را پیش‌تر سعید حجاریان تئوریسین جریان اصلاحات هم مطرح کرده بود.
اکنون سؤال اساسی این است، همان‌ها که بار‌ها شعار با روحانی تا ۱۴۰۰ را هشتگ می‌کردند، اکنون چه شده که از او مطالبه استعفا و انتخابات زودهنگام را مطرح می‌کنند. پاسخ به این سؤال را می‌توان در گزارش ۲۴ آذر روزنامه جوان با عنوان مظلوم‌نمایی و فشار با «استعفای فرار» جست‌وجو کرد. جوان در آن گزارش درباره طرح استعفای رئیس جمهور نوشته بود: «این موضوعی است که برخلاف تصور اولیه، نه میان منتقدان دولت بلکه از سوی حامیان او مطرح شده است. شاید در میان منتقدان روحانی هم کسانی باشند که از رفتن روحانی استقبال کنند، اما جنس این دو خواسته با هم متفاوت است؛ یک سو به کنار رفتن رئیس‌جمهور برای بهبود اوضاع کشور می‌اندیشد و سویی دیگر نگران پایگاه اجتماعی حامیان روحانی یا همان اصلاح‌طلبان در انتخابات مجلس ۹۸ و ریاست جمهوری ۱۴۰۰ است. اینگونه است که در پیشنهاد استعفایی که حامیان روحانی طرح می‌کنند، مسیر فرار از مسئولیت را می‌توان دید؛ حامیانی که تلاش می‌کنند به هر نحوی، بار مسئولیت ناکارآمدی دولت را از دوش دولت و به تبع آن، از دوش خود بردارند و برای انتخابات مجلس و ریاست جمهوری آینده، خود را سبک کنند و بگویند تقصیر منتقدان است که «نمی‌گذارند دولت کار کند» و بار اصلی را روی دوش منتقدان دولت بگذارند.»
بنابراین طرح استعفای رئیس جمهور را می‌توان دام افراطیون اصلاح‌طلب برای فرار از عملکرد دولت برآمده از اصلاحات ارزیابی کرد که در آستانه انتخابات مجلس و پس از آن ریاست جمهوری در سال ۱۴۰۰ با کوهی از مطالبات برزمین مانده از دولت مورد حمایت خود روبه‌رو هستند که نمی‌توانند نقش اپوزیسیون دولت مستقر را بازی کنند. بلکه هر نقدی به عملکرد دولت، در واقع شمشیر کشیدن علیه خود است.


بنابراین، برای برون رفت از این مخمصه راهی جز توسل به روش‌های غیرمتعارف و فرافکنانه شبیه آنچه تاکنون ارائه داده‌اند، ندارند. برخلاف تصور چنانکه ملاحظه می‌شود، پیشنهاد استعفای دولت نه از سوی منتقدان که از سوی حامیان او مطرح می‌شود. محمدرضا باهنر، فعال سیاسی اصولگرا و دبیرکل جامعه اسلامی مهندسین در مخالفت با این طرح گفته بود: دولت و رئیس جمهور باید تا پایان این دوره یعنی سال ۱۴۰۰ به کار خود ادامه دهند و همه باید کمک کنند تا خستگی و ناکارآمدی‌ها جبران شود و دولت به فعالیت بیشتر روی آورد. باهنر با بیان اینکه باید دولت را مجبور به فعالیت بیشتر کنیم، تصریح کرده بود: شخصاً با مطرح شدن بحث استعفای دولت شدیداً مخالفم و به نظر بنده دولت باید تا سال آخر با همت بیشتر به کار خود ادامه دهد.
دکتر عبدالله گنجی، مدیر مسئول روزنامه جوان هم در همان روز‌ها در توئیتی نوشت: «استعفای روحانی مطالبه انقلابیون نیست. اگر مردم رأی‌دهنده به مزایا و معایب دولت ناشی از رأی خود برسند در انتخاب بعدی ریل را عوض می‌کنند. تغییر مردم‌سالاری باید این گونه محقق شود. انقلابیون به دنبال قهرمان‌سازی از بازندگان نیستند. علت اصرار همراهان روحانی بر استعفا فاصله‌گذاری تصنعی است».
پیشاپیش شایعه استعفا را تکذیب می‌کنیم.
اما اظهار نظر دیروز سخنگوی دولت می‌تواند نشانه‌هایی از علنی شدن اختلاف در روابط دولت و حامیان اصلاح‌طلب او باشد. ربیعی که خود به اردوگاه اصلاح‌طلبان تعلق دارد به خبرنگاران اطمینان داد که تا ۱۴۰۰ دولت خواهد ماند و هرگونه طرح شایعه دولت را پیشاپیش تکذیب کرد. وی تصریح کرد: «قبلاً نوشته‌ام که تا ۱۲مرداد۱۴۰۰ دولت در کنار مردم بوده و نگاه رو به جلو هم دارد. از این پس هم هر شایعه‌ای درباره استعفای رئیس جمهور را پیشاپیش تکذیب می‌کنیم.»
ربیعی ابتدا از کسانی که در مراسم راهپیمایی ۲۲ بهمن شرکت کردند، قدردانی کرد و گفت: «راهپیمایی ۲۲ بهمن امسال برای همه ما اهمیت فوق‌العاده داشت. در کنار همه مشکلات ناشی از تحریم‌ها و جنگ اقتصادی کماکان مردم در صحنه هستند. در اصول اساسی هم‌نظر هستند و این برای دولت و همه ما مغتنم است.» سخنگوی دولت در پاسخ به سؤالی درباره بحران سازی‌هایی که به زعم خبرگزاری ایرنا «از سوی مخالفان دولت!» ایجاد می‌شود، گفت: دولت تا ۱۲ مرداد ۱۴۰۰ در کنار مردم است و به آینده دهه جدیدی نگاه می‌کند و در مدت باقیمانده خود به کار خود ادامه می‌دهد؛ هر چه شایعه در این باره است پیشاپیش تکذیب می‌شود.
باید جمهوریتی را که امام فرمود، دنبال کنیم
ربیعی منظور از دهه جدید را دهه پنجم انقلاب اسلامی ایران عنوان کرد و در پاسخ به سؤالی در باره جمهوریت نو گفت: ما جمهوریت نو نداریم و همان چیزی که امام گفت یعنی «جمهوری اسلامی نه یک کلمه بیشتر و نه یک کلمه کمتر» را می‌خواهیم. باید همان جمهوریتی را که امام فرمود، دنبال کنیم که اساس آن انتخاب آزادانه ملت باشد. سخنگوی دولت تصریح کرد: اگر از نو بودن یک جمهوری بحث می‌شود این است که با انتخابات، نو بودن جمهوری را داریم و فصل‌های جدیدی را تجربه می‌کنیم و فرصت صندوق‌ها باید همواره برای مردم فراهم باشد؛ همانطور که رئیس جمهوری گفتند هر جا پایه‌های تغییر در جامعه‌ای وجود داشته و صندوق محور باشد آن جامعه با ثبات روبه‌رو می‌شود و نظام ما نیز صندوق محور است.
روزنامه سازندگی، ارگان حزب کارگزاران سازندگی روزگذشته تیتر یک خود را به راهپیمایی ۲۲ بهمن اختصاص داده و از قول روحانی نوشته بود: «جمهوری ما باید نو شود.»
صندوق رأی پایه‌های اعلام نظر مردم
سخنگوی دولت سپس گریزی هم به انتخابات زد و گفت: همه آن‌ها که درباره صندوق‌ها تصمیم می‌گیرند و برای چگونگی مشارکت مردم زمینه‌سازی می‌کنند باید به این امر وفادار باشیم که صندوق‌ها پایه‌های تغییرات نظر مردم است و این چیزی است که ثبات، پایداری، توسعه و پیشرفت ایران را تضمین می‌کند.
وی با تکرار برخی از سخنان رئیس جمهور در مراسم ۲۲ بهمن افزود: «در جامعه‌ای که مردم از صندوق‌ها ناامید شوند جامعه روز خوش نخواهد دید؛ چهل سال انقلاب ما مبتنی بر صندوق بود است و انقلاب اسلامی نیز انتخاب بود و امام راحل در اوایل انقلاب پایه‌های صندوق را گذاشتند.» ربیعی همچنین درباره زمان ابلاغ قانون شفافیت منابع مالی تبلیغات انتخاباتی نمایندگان از سوی رئیس جمهوری گفت: آمار دقیق را ندارم، می‌پرسم و اعلام می‌کنم.