پيروزي رئيس‌جمهور کمتر امريکايي در سئول

شبه‌جزيره کوچک اما بسيار مهم کره در شرق دور آبستن حوادث و چرخش‌هاي عجيب روزگار است. در اوج تنش ميان امريکا و کره شمالي و ادامه تهديدات نظامي دو طرف عليه يکديگر، «مون جائه اين»، نامزد حزب ليبرال دموکرات کره جنوبي در حالي با کسب اکثريت آرا پيروزي خود را در انتخابات رياست جمهوري اين کشور جشن گرفت که توانست علاوه بر پايان دادن به ماه‌ها تلاطمات سياسي، به چند دهه حکومت محافظه‌کاران که حرف‌شنوي بسيار زيادي از واشنگتن داشتند، نيز پايان دهد.  در پي برکناري خانم پارک گئون هاي، رئيس‌جمهوري قبلي به جرم فساد سياسي و مالي و تلاطم سياسي کم‌سابقه در اين کشور بالاخره «مون جائه اين» با کسب بيش از 40 درصد آرا در رقابت بين 13 نامزد ديگر برنده شد تا علاوه بر ايجاد اميد ميان مردم کره جنوبي کشورهاي همسايه هم نفس راحت‌تري بکشند. مون که خود فرزند يک خانواده از کره شمالي است، همواره گفته که سياست آشتي‌جويانه‌تري را در قبال همسايگان به ويژه حکومت کره شمالي در دستور کار قرار خواهد داد. «مون جائه اين» در تبليغات انتخاباتي تأکيد کرده است به جاي اعمال تحريم‌ها و لفاظي‌هاي تند با پيونگ‌يانگ، از سياست گفت‌و‌گو با کيم جونگ اون، رهبر کره شمالي پيروي کرده و با چين تعامل خواهد کرد. «مون جائه اين» در همين ارتباط چند ساعت پس از اعلام پيروزي‌اش در انتخابات رياست جمهوري کره‌ جنوبي در سخنراني در مجمع ملي با اشاره به لزوم حل سريع بحران فزاينده مواجهه با کره شمالي گفت: اگر لازم باشد براي صلح شبه‌جزيره کره به هر کشوري سفر خواهم کرد. من فوراً به واشنگتن، پکن و توکيو خواهم رفت. اگر شرايط مهيا شود به پيونگ يانگ نيز سفر خواهم کرد.
‌ پيام تبريک چين و امريکابه دنبال پيروزي مون جائه اين، رئيس‌جمهور چين روز چهارشنبه ضمن ارسال پيام تبريکي براي او خواهان همکاري با سئول براي تقويت روابط دوطرفه شد.
اين در حالي است که روابط دو کشور در زمان رياست جمهوري «پارک گئون‌هاي» به ويژه به سبب تصميم براي استقرار سامانه دفاع موشکي تاد امريکا به پايين‌ترين سطح خود در مقايسه با سال‌هاي گذشته رسيده بود.  «مون جائه اين» در اولين سخنراني  تصريح کرده است که سئول بايد در طرح استقرار تاد خود تجديدنظر کند چراکه امنيت حاصله از اين طرح نمي‌تواند مسئله تيره شدن روابط با  چين را توجيه کند.  اما در امريکا نه خود ترامپ بلکه شأن اسپايسر، سخنگوي کاخ سفيد با انتشار بيانيه‌اي اعلام کرد: «ما به مون جائه اين، رئيس‌جمهور منتخب کره جنوبي تبريک گفته و خود را در شادي مردم کره براي جشن گرفتن انتقال قدرت دموکراتيک و صلح‌آميز کشورشان سهيم مي‌دانيم.» در همين حال روزنامه واشنگتن‌پست با اشاره به ديدگاه‌هاي مون جائه اين درباره تعامل با همسايه شمالي نوشت که ديدگاه‌هاي وي فصل جديد و احتمالاً دشواري را در روابط با واشنگتن خواهد گشود و اين موضوع احتمال تنش در روابط واشنگتن و سئول را بالا مي‌برد.  در چنين شرايطي سفير کره شمالي در انگليس در مصاحبه‌اي بي‌سابقه و صريح با شبکه خبري اسکاي نيوز گفت که کشورش به دنبال انجام ششمين آزمايش اتمي خود است و زمان آن به انتخاب رهبري کشور است.  وي ادامه داد: کره‌ شمالي به برنامه‌هاي موشک بالستيک و اتمي خود با وجود هشدارهاي بين‌المللي و همچنين تحريم‌هاي سازمان ملل ادامه مي‌دهد چون اين تحريم‌ها هيچ مبناي قانوني و تأثيري ندارند. من درباره انجام ششمين آزمايش اتمي و زمان آن چيزي نمي‌دانم چون در انگليس هستم نه کره شمالي، اما مي‌توانم بگويم هر زمان و هر مکاني که از سوي کيم جونگ اون‌، رهبري کره شمالي تصميم گرفته شود، آزمايش انجام مي‌شود.