«ابتکار» دلایل رشد بازار بورس در سال جاری را بررسی کرد روزهای خوش بورس در سال 98

کیمیا نجفی
این ­روزها رشد بی­سابقه بازار بورس بر سر زبان­ها افتاده است. کارشناسان و تحلیلگران دلایل مختلفی را برای این رشد مطرح می­کنند و بسیاری از آنها معتقدند که اگر بتوان شرایط موجود را حفظ کرد، قطعا بازار در سال آتی نیز می­تواند به روند رو به رشد خود ادامه دهد.
سال 98 را می­‌توان به عنوان یکی از بهترین سال‌های بورس شناخت. آنطور که دیده می­شود دلایل مختلفی در سال جاری زمینه­ساز رشد قیمت سهام­ها شد. در این میان هنگامی که از چگونگی وضعیت بازار در سال آتی می­پرسیم بسیاری از کارشناسان از امن بودن بازار و پس از آن، تمایل سرمایه­گذاران برای ادامه فعالیت در این بازار می­گویند. این در حالی است که برخی­ها افزایش کد­های تازه­وارد را به نوعی خطر دانسته و هیجانی رفتار کردن آنها را یک تهدید برای بازار می­دانند. حال اگر بخواهیم دلیل حرکت مثبت بازار در سال جاری را بررسی کنیم باید بگوییم یکی از دلایل مهمی که کارشناسان برای رشد بازار در سال 98 مطرح می­کنند نبود بازار مطمئن برای ورود نقدینگی سرگردان در جامعه است. به گفته این کارشناسان رکود در بازارهای موازی بهانه خوبی برای هدایت نقدینگی به سمت این بازار شد. از سوی دیگر عده­ای دیگر تحلیلگران معتقدند انتظارات تورمی به ‌عنوان اصلی‌ترین عامل محرک بازار سرمایه همچنان فعال است و ادامه رشد بازار سهام به شرط برقراری ثبات و عدم بروز شرایط بحرانی در حوزه مختلف کشور اعم از سیاسی، اقتصادی و اجتماعی هر چند با شیبی ملایم‌تر دور از ذهن نیست. اما آنچه که معلوم است بازار تحت تاثیر مجموعه­ای از عوامل قرار گرفته و توانسته رشد­های خوبی را به ثبت برساند. در این راستا مهدی سوری، کارشناس بازار بورس با اشاره به مجموع دلایل رشد بازار بورس در سال جاری به «ابتکار» گفت: در سال 98 مجموعه­ای از عوامل باعث رشد خوبی در بازار بورس شد. ما در سال گذشته شاهد بودیم که نرخ دلار افزایش یافت. این افزایش به صورت رشد نرخ فروش در صورت­های مالی شرکت­های بزرگ منعکس شد. شرکت­هایی که توانسته بودند با نرخ­های بالا فروش داشته باشند قاعدتا سودها را شناسایی کردند و بازار ارزندگی بیشتری پیدا کرد. ما می­دانیم که وقتی دلار بالاتر می­رود معمولا کالایی مانند طلا هم­زمان با آن بالا می­رود، از سوی دیگر پس از افزایش نرخ دلار با یک فاصله زمانی تقریبا کوتاه رشد قیمت خودروهای خارجی را خواهیم داشت، این در حالی است که پس از آن شاهد افزایش قیمت در بازار مسکن خواهیم بود و پس از آن سودآوری و دارایی شرکت­ها در نتیجه گران شدن کالاها و بالا رفتن ارزش دارایی­ها بالا خواهد رفت.
وی در ادامه افزود: افزایش قیمت­ها و درنهایت افزایش ارزش دارایی­ها یک روند طبیعی است که از گذشته تا کنون اتفاق افتاده است. اما رشد بازار بورس تنها این عوامل ختم نمی­شود. ما باید بدانیم که از یک جایی به بعد ممکن است بازارهای موازی با رکود همراه شوند. در این حالت سرمایه­گذاران ترغیب خواهند شد که در بازار بورس سرمایه­گذاری بیشتری داشته باشند. درست مانند اتفاقی که اکنون برای بازار رخ داده است. البته در این میان باید اشاره کرد که سیاست­های حمایتی دولت هم در نوع حرکت بازار بی­تاثیر نبود. چراکه دولت هم به این نتیجه رسید که تنها جایی که وقتی حجم نقدینگی به آن وارد می­شود اقتصاد متضرر نخواهد شد همین بازار بورس است، جمیع این عوامل باعث شد ما روند خوبی را در بازار داشته باشیم.


صف­های طولانی پشت در کارگزاری­ها
این کاشناس بورس در بخش دیگری از صحبت­هایش به صف­های طولانی سرمایه­گذاران برای خرید اشاره کرد و دراین­باره گفت: ابتدای تیرماه بود که عده­ای معتقد بودند بازار دارای حباب است اما به هیچ عنوان حبابی در کار نبود. در حال حاضر ما یک رغبت عمومی را به سمت بورس می­بینیم، صف­های طولانی پشت در کارگزاری­ها است و کد اولیه­هایی که تمایل به شروع کار در بورس را دارند.
سوری با اشاره به بودجه سال آتی ادامه داد: با توجه به بودجه­ای که برای سال آتی(1399) بسته شده است اکثر فعالان اقتصادی معتقدند که این بودجه محقق نخواهد شد، بنابراین انتظار تورم و انتظار افزایش نرخ دلار برای سال 99 یک انتظار طبیعی است.
وی در ادامه افزود: در جامعه­ای که انتظار کاهش ارزش پول ملی و تورم وجود دارد به اصطلاح می­گویند که پول داغ است. به این معنا که افراد علاقه ندارند پول را در دست نگه دارند و تمایل دارند پول­شان را تبدیل به کالا و یا سرمایه کنند. در حال حاضر با توجه به مسائلی که مطرح کردم، راحت­ترین و امن­ترین محل برای سرمایه­گذاری افراد بازار بورس است. ما اکنون شاهد وضع مالیات بر روی مسکن و خودرو هستیم، معاملات دلار با چالش‫های قانونی بی­شماری همراه است و انتظار تورم 40 تا 50 درصدی در سال آتی وجود دارد در این شرایط قاعدتا سرمایه‫گذاری در بانک­ها مرم را راضی نمی­کند و همانطور که اشاره کردم بازار بورس برای سرمایه­گذاری امن می­شود. جریان نقدینگی به سمت بورس آمده و انتظار می­رود که این جریان ادامه داشته باشد. با فرض رشد دلار قیمت­ شرکت­های بزرگ همچنان پتانسیل رشد را در سال بعد دارند.
ورود تازه­واردان در زمان رشد بازار
این کارشناس بورس با تاکید بر اینکه تازه­واردان نباید در بازار هیجانی رفتار کنند گفت: تازه­واردان در زمانی وارد بازار بورس شده­اند که جهت حرکت را به سمت بالا دیده­اند، به عبارتی دیگر انتظارات رشد سودآوری و سرمایه­گذاری­شان انتظارات بالایی است چون خاطره­ای از افت­های قبلی بازار ندارند. در برخی از مواقع هنگامی که یک کالا در جامعه گران می­شود به دلیل انتظارات تورمی، تقاضا برای استفاده از آن کالا افزایش پیدا می‫کند. این روند در بازار بورس هم وجود دارد و کاملا طبیعی است که سهم­هایی که بازدهی خوبی داشتند، حالا سرمایه­گذاران تازه­وارد تمایل به خرید آنها داشته باشند و تصور کنند که این بازدهی با بازدهی­های قبلی برابر باشد.
سوری با توصیه­ای به تازه­واردان ادامه داد: توصیه­ای که می­توان به تازه­واردان داشت این است که گذشته بازار را به خوبی مطالعه کنند و از سوی دیگر با قدیمیان بازار تعامل برقرار کنند و در نظر داشته باشند که بازار در گذشته فقط به این صورت نبوده. به عبارتی دیگر تصور نکنند که بازار تنها با رشد همراه بوده است. آنها باید توجه داشته باشند نمی­توان به­طور کامل و مطمئن گفت که روند بازار در آینده هم به این شکل باقی می­ماند. تازه­واردان باید به درستی آموزش ببینند و با توجه به همان آموزش، برترین سهم­ها طبق تحلیل­شان را تهیه کنند. این سرمایه­گذاران باید بدانند تا زمانی که مهارت کافی در بازار را کسب نکرده­اند از سرمایه­گذاری­های مستقیم خودداری کنند. آنها می­توانند از طریق شرکت­های سبدگردانی و یا صندوق­های سرمایه­گذاری مشترک در بازار به سودهای خوبی دست پیدا کنند.