ردگم‌کنی با شعار «روحانی باید برود»

آفتاب یزد- گروه سیاسی: در میان روزهای خاص جریان راست و تصاحب احتمالی اکثریت قریب به اتفاق کرسی‌های مجلس،توسط آنان، اما حالا بازار تبلیغاتی و انتشار پوسترهای فردی و لیستی محافظه کاران و رقابت‌های درون جناحی خودشان با خودشان داغ شده است. جبهه پایداری از یک سو، جبهه قالیبافی‌ها از سوی دیگر، جبهه اصولگرایان سنتی و... هریک برای خود تبلیغات انتخاباتی می‌کنند و خود رقیب خود شده‌اند. اما دراین میان برخی ظاهرا برای جذب بیشتر مردم و آوردن آنان به پای صندوق‌های رای دست به شگردهایی تازه زده‌اند. از جمله یکی از کاندیدای اصولگرا که اکنون انتشار پوستر او سوال‌های بسیاری را موجب شده است. پوستری با یک شعار عجیب که هم هدف، هم رزومه او، هم آینده مجلس را به تصویر می‌کشد. او و ظاهرا همفکرانش با این شعار و پوستر پای به میدان گذاشته اند: «روحانی باید برود »
نظر به مشکلات فراوان موجود در کشور و البته دلزدگی برخی مردم از اقدامات رئیس جمهور و دولت به نظر می‌آید این شعار می‌تواند شعار قابل تاملی برای آن باشد که یک فرد را همدرد مردم و در راستای اهداف آنان تعریف کند. اما آیا آن فرد ممکن است امثال این افراد باشند؟ از سویی می‌شود از هم اکنون برنامه آتی مجلس را با چنین شعاری استیضاح رئیس جمهور و یا تلاش برای برکناری و استعفای وی دانست؟ و آیا شرایط منطقه و جامعه را نباید در نظر گرفت. آیا شورای نگهبان وظیفه‌ای در این خصوص برای ادامه صلاحیت و یا رد آن داوطلب دارد؟
>غیر اخلاقی
حسین کنعانی مقدم فعال سیاسی و دبیرکل حزب سبز ایران با بیان اینکه در تبلیغات سیاسی نفی دیگران به جای اثبات کردن خود، یک اقدام غیراخلاقی است به آفتاب یزد گفت: کسانی که هنوز نامزدهستند و نه نماینده، باید بدانند اینکه روحانی باید برود را مجلس تعیین می‌کند نه یک شخص. ممکن است این شعارها حتی تخلف انتخاباتی باشد و شورای نگهبان به آن ورود کند.


وی ادامه داد: استفاده از چنین شعارهایی بیانگر این است که فرد یا گروهی که از آن شعار بهره می‌جوید دستش خالی از مباحث کلیدی است و نمی‌تواند با تبلیغ خود به جذب مردم بپردازد.
کنعانی مقدم افزود: به صورت حقوقی حتی شعار "روحانی باید برود " می‌تواند یک معنای دیگر هم پیدا کند چون روحانی دراینجا مشخص نیست که به معنای شخص رئیس جمهور باشد یانه می‌تواند لغتی به معنای همان قشرخاص تلقی شود. چه بسا که خود این جمله نا مفهوم حتی بهانه‌ای باشد تا از فرد هم شکایت کنند.
اما با توجه به جو کنونی که منتقد حسن روحانی است بیان اینگونه شعارها می‌تواند باعث جذب مخاطب شود؟ کنعانی مقدم گفت: این گونه شعارها در شرایط فعلی یک شعار پوپولیستی و اصطلاحا ماهی گیری از آب گل آلود است اما حقیقت این است که دیگر این شیوه‌ها و شعارها کارساز نیست. کسی که می‌خواهد به امثال افرادی که شعار روحانی باید برود رای بدهد می‌داند که آنها چه کسانی هستند. واقعیت این است آن‌هایی که قرار است به اصولگرایان یا امثال این افراد رای بدهند به آن‌ها رای می‌دهند چه با شعارهایی از این دست چه بدون آن. اما اگر تصور کنیم با توجه به اینکه امروز سایر مردم، ناراضی از عملکرد روحانی هستند، با شعار "روحانی باید برود" روبه امثال این جریان می‌آورند قاعدتا چنین نیست. همه می‌دانیم مردم ناراضی و یا قشر خاکستری، اساسا مخالفت و مشکلشان فقط روحانی نیست که با این شعار بخواهند به سمت برخی جذب شوند.
وی درباره اینکه این افراد با این شعار دقیقا چه هدفی را در مجلس بعدی ممکن است دنبال کنند، گفت: آمریکا و اروپایی‌ها در منطقه به دنبال ایجاد خلاء قدرت و حاکمیت‌های بدون دولت هستند. چون آنها می‌دانند بدون دولت قوی در کشورها، فشار بر آن کشورها راحت‌تر است، همان کاری که در لبنان، افغانستان و عراق انجام دادند. آن‌ها در بسیاری از کشورها به دنبال این هستند تا نگذارند که این دولت‌ها، حاکمیت قوی داشته باشند که از آن فرصت برای حفظ منافع‌شان استفاده کنند درچنین شرایطی نباید بگذاریم که نبود دولت، خلا قدرت ایجاد کند. با تهدید کردن دولت و استیضاح و برانداختن حسن روحانی چیزی درست نمی‌شود اما این شعار برخی اصولگرایان خاص نشان می‌دهد که آنها بنای چنین کاری دارند و مطمئنا می‌خواهند شمشیر را از رو برای رئیس جمهور منتخب مردم ببندند.
>باعث جذب مخاطب می‌شود؟
محمود میرلوحی عضو شورای شهرتهران و فعال سیاسی اصلاح‌طلب نیز دراینباره به آفتاب یزد می‌گوید: چهارسال پیش در دوره انتخابات مجلس، همین طیف که اکنون شعار انتخاباتی‌اش "روحانی باید برود" شده است، در تهران حتی یک نماینده را نتوانست به مجلس ببرد. اکنون به برکت نبود اصلاح‌طلبان، این گروه احساس می‌کند که میدان خالی است و فرصت جولان یافته‌اند. طبیعی است این افراد برای آنکه گرد و خاکی به پا کنند و تنور را داغ، از رفتن دولت به عنوان شعارشان می‌گویند.
وی در پاسخ به این سوال که با توجه به جو انتقادی مردمی علیه روحانی این شعار تا چه اندازه می‌تواند باعث جذب مخاطب شود؟ اظهار داشت: این شعار و این رفتار شبیه همان رفتاری است که در دی 96 تلاش شد تا شکل بگیرد ولی همه عواقب آن را دیدیم. اما فراموش نکنیم در زمان انتخابات، روحانی شعارش این بود که "به عقب برنمی‌گردیم"آن شعار باعث جذب مردم شد چون مردم وجود و حرکت به سمت این گروهی که امروز شعار "روحانی باید برود " را می‌دهند بازگشت به عقب می‌دانند.
میرلوحی گفت: متاسفانه این گروه اکنون مدل تبلیغاتی غلط خود را دوباره استفاده کردند. از سویی این گروه این روزها طوری علیه روحانی سخن می‌گویند که انگار خودشان مانند اصلاح‌طلبان از بسیاری موارد محروم بوده‌اند یا قدرت و تریبون در دست این افراد نبوده است. در حالیکه برعکس همه چیز در اختیارشان بود.
عضو شورای شهر تهران تاکید کرد: بله همه قبول داریم که مردم از روحانی و دولت ناراضی هستند، اما شعار "روحانی باید برود" برای آن است تا اصولگرایان بخواهند تمام مشکلات کشور را متوجه قوه مجریه بکنند، در حالی که بررسی‌ها نشان می‌دهد که مردم از برخی نهادها و بخش‌ها ناراضی‌اند و عملا تاکید روی این شعارها و سعی برای اینکه فقط روحانی را مقصر جلوه دهند پنبه‌ای است که این گروه از مسئولان در گوش خود می‌گذارند. تصور نکنیم جریان‌‌های خاص می‌تواند همه چیز را متوجه دولت کند. امروز همه قوا، همه نهادهای غیرانتخاباتی و انتخاباتی مانند دولت زیر سوال هستند و این شعارها و کارهای امثال این جریان رد گم کردن، صورت مسئله را تغییر دادن و حقیقت را ندیدن است.
>آنچه به دنبال آنند
وی افزود: همفکران این جریان با این شعار می‌خواهند تمام نوک پیکان نگاه اعتراضی مردم را به یک سو و تنها دولت متوجه کنند. جبهه راست با توجه به شرایطی که در حال حاضر دراین انتخابات برایشان فراهم شده وسوسه شده‌اند تا تنها ارگانی که همراه آن‌ها نیست یعنی دولت را مورد هجمه قراردهند و با آن تسویه حساب کنند. اما اگر آن‌ها موفق به این همسو کردن تمام سازمان و ارگان‌ها با خود هم بشوند باید بدانند که بررسی‌ها نشان میدهد، اگر عدد نارضایتی مردم از دولت را 10 بدانیم، نارضایتی مردم از سایر بخش‌ها و گروه‌های مسئول موجود کشور 100 است. برای همین عملا اگر شعار "روحانی باید برود "خواست مردم هم باشد مطمئنا سبب روی آوری آن‌ها به امثال این جریانات نیست.
این عضو شورای شهرتهران در پایان می‌گوید: همان طور که دیدیم در برجام علاوه بر بیرون از ایران، همین چهره‌ها و گروه‌ها نیز چوب لای چرخ برجام گذاشتند. اکنون نقل اینگونه شعارها از سوی همین چهره‌ها و افراد می‌تواند تداوم همان چوب لای چرخ گذاشتن باشد، به این معنا که ما مجلس را می‌گیریم و سپس دولت را فلج کرده و یا وادار به استعفا می‌کنیم.
اهداف اصلی یک شعار انتخاباتی
اسماعیل گرامی مقدم- اخیرا برخی از نامزدهای جریان راست در تبلیغات انتخاباتی خود شعار «روحانی باید برود » را مطرح کرده‌اند. قاعدتا این شعار برگرفته از فضا و تصوری است که این جریان از افکار عمومی دارند. آن‌ها می‌دانند که مردم از روحانی و دولت ناراضی هستند اما از طرفی نیز آن‌ها تلاش دارند تا این گونه القا کنند که مردم فقط از حسن روحانی و دولت نارضایتی دارند. از سویی آن‌ها با شعار «روحانی باید برود» می‌خواهند بخش ناراضی مردم را به سمت خود جذب کنند اما حقیقت این است که اکثریت مردم ایران، مردم هوشمندی هستند و کاملا متوجه این موضوعند که شعار «روحانی باید برود» در واقعیت برای چیست و از سوی چه کسانی مطرح می‌شود؟
برای همین مردم این دو موضوع نارضایتی از دولت و رای به این جریان را از هم تفکیک خواهند کرد.
به خاطر داریم که در دوره اول که برجام تصویب شد همین طیف، مخالف برجام بودند اکنون هم خواست آنان این است که گویی دیواری به دور ایران بکشند و همچنان شاهد این باشیم که کشور در تحریم‌های بیشتر فرو رود البته این عده، عده بسیار قلیلی هستند.
از منظر دیگر شعار "روحانی باید برود "این طیف، در شرایط کنونی کشور، به نظر می‌رسد که یک اقدام ساده نخواهد بود. به نظر می‌آید شعار "روحانی باید برود" در جهت عوام‌فریبی و جمع کردن رای است و هرگز تبدیل به عمل نمی‌شود ضمن اینکه این نوع شعارها منافع ملی را نیز در نظر ندارند و بیشتر به منافع جناحی و جریانی می‌پردازد.
البته این جریان اگر اکثریت مجلس را بگیرند از شیوه‌هایی مثل استیضاح رئیس جمهور استفاده می‌کنند اما حقیقت این است که با توجه به ساختار ارکان حکومت عملا چنین چیزی به واقعیت نزدیک نیست و صرفا درجهت هرچه تضعیف کردن دولت
خواهد بود.