انتقادها به لیست اصلاح‌طلبان شورای شهر تهران بررسی شد همه برای امید

گروه سیاسی: لیست 21 نفره اصلاح‌طلبان برای پنجمین دوره انتخابات شورای شهر تهران روز سه‌شنبه منتشر شد؛ لیستی که از همان ابتدا انتقادهایی را در پی داشت. با توجه به چهره‌هایی که اعلام کاندیداتوری کرده و از سد تایید‌صلاحیت‌ها عبور کرده‌اند، بسیاری انتظار داشتند چهره‌هایی همچون لیلا ارشد فعال مدنی، عبدالله مومنی فعال سیاسی، محسن مهرعلیزاده رئیس فدراسیون ورزش‌های زورخانه‌‌ای و یا حتی نمایندگان فعلی مردم تهران مانند احمد حکیمی‌پور، محسن سرخو، ولی‌الله شجاع‌پوریان و محمدمهدی تندگویان در لیست حضور داشته باشند؛ اشخاصی که به اعتقاد برخی شناخته و آزموده شده بودند. با این حال سه‌شنبه شب اصلاح‌طلبان با لیستی مواجه شدند که در آن جای خالی امثال این افراد به شدت احساس می‌شد و در عوض در کنار چهره‌های مطرحی همچون محسن هاشمی و احمد مسجدجامعی شامل برخی چهره‌های جوانی و بعضا کمتر شناخته‌شده‌ بود. در چنین شرایطی برخی حامیان اصلاح‌طلبی ضمن ابراز نارضایتی خود از سازوکار در نظر گرفته شده، خواستار شفاف‌سازی و تشریح ملاک‌های لیست از سوی سران اصلاحات
شدند...
از چندی پیش اما اعضا شورای سیاستگذاری اصلاح‌طلبان در گفت‌وگوهای متعددی به تبیین سازوکار خود پرداخته و عنوان کرده بودند که بناست از میان تعداد زیاد کاندیداهایی که سابقه کاری خود را به شورای سیاستگذاری ارسال کرده‌اند، 250 نفر انتخاب و از میان آنها کمیته‌ای 14 نفره شامل چهره‌های سیاسی، حزبی و نمایندگان مجلس دهم با بررسی مجدد پرونده‌ها و براساس معیارهایی مانند تخصص، جوانگرایی و پاکدستی تعداد کاندیداها را به 150 نفر تقلیل و در نهایت لیست را منتشر کنند. این در حالی است که با توجه به اهمیت این دوره از انتخابات شوراهای شهر، تعداد زیادی از رجل سیاسی با رزومه کاری قوی نیز نام‌نویسی کرده بودند که شرایط را پیچیده‌تر کرد و لیست با چهار روز تاخیر، رسانه‌ای شد. به گزارش «ابتکار» و به نقل از یکی از افراد نزدیک به شورای سیاستگذاری، یک شب پیش از اعلام لیست از سوی شورای سیاستگذاری اصلاح‌طلبان، ضمن تماس با 150 کاندیدای منتخب از این افراد خواسته شد با حضور در جلسه‌ای به رای و نظر خودشان لیست را آماده کنند، پس از این نشست لیست اصلاح‌طلبان شورای شهر تهران به 42 نفر تقلیل پیدا کرد؛ عبدالله مومنی و علی صوفی افرادی هستند که در لیست 150 نفره حضور داشتند، اما نتوانستند به لیست 42 نفری راه یابند. بر مبنای ساز و کار شورای سیاستگذاری گروهی دیگر از میان کمیته با بررسی مجدد صلاحیت‌ها توانست به لیست اخیر دست یابد؛ شخصیت‌هایی همچون محمدمهدی تندگویان، محسن مهرعلیزاده و مرتضی الویری از جمله افرادی هستند که در تصمیم نهایی قادر به کسب آرای موردنظر نشده و از لیست جا ماندند. اگرچه خبرهایی حاکی از این است که صلاحیت معروف صمدی، نماینده اسبق مردم سنندج، دیواندره و کامیاران از سوی هیات نظارت بر انتخابات رد شده و براساس مصوبه شورا، مرتضی الویری جایگزین وی در لیست خواهد شد. به نقل از این منبع آگاه، لیلا ارشد فعال مدنی و موسس خانه خورشید که بسیاری انتظار داشتند به لیست 21 نفره اصلاحات راه یابد، میثاق‌نامه شورا را مشروط امضا کرد و طبیعتا نسبت به افرادی که میثاق‌نامه را تمام و کمال پذیرفته بودند، از اولویت کمتری برخوردار بود. براساس مفاد کلی میثاق‌نامه اصلاح‌طلبان، افرادی که خواستار حضور در لیست هستند، باید به تصمیمات شورای عالی پایبند مانده و برای شغل دیگری انصراف ندهند. پایبندی به تصمیمات شورا به این معناست که افراد در صورت عدم حضور در لیست باید از میدان رقابت انصراف داده و در راستای اتحاد میان اصلاح‌طلبان همکاری کنند.
در همین راستا نیز بیش از 150 نفر از کاندیداها طی نامه‌‌ای خطاب به محمدرضا عارف، ریاست شورای سیاستگذاری اصلاح‌طلبان از تصمیم شورای سیاستگذاری تمکین کرده‌اند. از این میان می‌توان به افرادی همچون ولی‌الله شجاع‌پوریان، محسن مهرعلیزاده، لیلا ارشد، علی نوذرپور، محسن سرخو، محمدمهدی تندگویان، فاطمه مقیمی و فاطمه دانشور نام برد.


اگرچه عمر رای دادن لیستی و رفتارهای حزبی در ایران کوتاه است، اما اصلاح‌طلبان توانستند با همین سازوکار انتخابات ریاست‌جمهوری سال 92 و مجلس شورای اسلامی در سال 94 را از آن خود کنند و لیست شورای شهر تهران نیز سومین گام در این راستا است؛ حالا اما پیروزی اصلاح‌طلبان در جهت خارج کردن جامعه و کشور از تک صدایی و استحکام تحزب در نهادهای مدنی و سیاسی منوط به این لیست و حمایت مردم از کاندیداهاست.
حتما شایستگانی می‌شناسیم که در لیست نیستند؛ اما تمکین می‌کنیم
شهاب‌الدین طباطبایی، عضو کمیته انتخاباتی شورای شهر تهران و فعال سیاسی اصلاح‌طلب درگفت‌وگوی خود با «ابتکار» ضمن استقبال از انتقادات وارده به فهرست و اظهار امیدواری برای تغییر سازوکارها در انتخابات اینده ب اعتقاد دارد: در این مسئله شکی نیست که هر کاری در طول زندگی انجام می‌دهیم را می‌توانستیم به نحو بهتری نیز انجام دهیم مهم این است که از تجربه ها برای آینده درس بگیریم. لیست اصلاح‌طلبان شورای شهر نیز از این قاعده مستثنی نیست. به گفته طباطبایی، در خصوص ساز و کار بستن لیست از ابتدا نیز انتقاداتی وجود داشت، اگرچه نباید تلاش شورای‌عالی اصلاح‌طلبان را نادیده گرفت. بستن لیست از بین بیش از ۶٠٠ کاندیدا کار اسانی نیست. به گفته عضو مرکزی حزب ندای ایرانیان، روز سه‌شنبه پس از آن که در جلسه ای با حضور ١۵٢ کاندیدا، تنظیم لیست نهایی به شورایعالی و هیات رییسه شورا تفویض شده بود لیستی 42 نفره مهیا و در اختیار اعضا قرار گرفت، در مورد سهمیه جوانان یا مدیران شهری انتقاد وارد بود اما چون بنا بود به رای شورا تمکین شود، به آن ساز و کار تن دادیم. شهاب‌الدین طباطبایی خاطرنشان کرد: حتما شایستگانی می‌شناسیم که از فهرست جا مانده‌اند و این مایه تاسف است. کاش در ساختارهای این چنینی جوان‌ترها را بیشتر ببینند؛ آنهایی که اگرچه کم سن و سال‌تر اما با کوله باری از ایده‌های ناب به میدان آمده‌اند. با این حال امیدوارم لیست این دوره، تجربه‌ای باشد برای بستن لیست‌های بعدی که بیشتر به حرف جوان‌ترها گوش کنند. عضو شورای عالی سیاستگذاری اصلاح‌طلبان در ادامه تاکید کرد: بارها در این خصوص صحبت کردیم، اما همانطور که می‌دانید از ابتدای انقلاب تاکنون در شرایط حساس به سر برده‌ایم، در چنین شرایطی کمتر به سخنان جوان‌ها گوش می‌دهند و سخنانشان شنیده نمی‌شود. شهاب الدین طباطبایی امیدوار است که هرآنچه اتفاق می‌افتد، در نهایت منشا خیری برای مردم باشد و تجربه بستن لیست شوراها برای بستن لیست‌های بعدی به کار گرفته شود؛ اشتباهاتی بوده که انشاءالله تکرار نشود. عضو مرکزی حزب ندای ایرانیان در پایان و در پاسخ به این سوال که در برابر هجمه‌ها علیه لیست چه باید کرد، تاکید کرد: همواره پس از ارائه و انتشار یک لیست انتقاد و مخالفت به وجود می‌آید، این هم لازمه کار انتخاباتی و تشکیلاتی است، باز هم تکرار می‌کنم قطعا شایستگانی بودند که می‌شناسیم و جا ماندند، اما امیدوارم مجموعه گروه‌ها و احزاب و ستادهای مردمی و به ویژه جوانان اصلاح‌طلب همراه و منسجم به تبلیغ فهرست واحد اصلاح طلبان بپردازند تا به یاری خدا و به برکت همت و حضور مردم شاهد تغییر در مدیریت شهر تهران باشیم. وی همچنین اعلام کرد که به نظر می‌رسد این لیست، تصمیم نهایی شورای سیاستگذاری اصلاح‌طلبان باشد.
مدعی نیستیم لیست بهترین بود
یدالله طاهرنژاد، عضو شورای مرکزی خانه احزاب و کمیته انتخاباتی پنجمین دوره شورای شهر تهران در پاسخ به انتقادهای اخیر علیه لیست انتخاباتی شورای شهر اصلاح‌طلبان گفت: واقعا کار دشواری بود، انتخاب 21 تن از میان 800 نفر که عمدتا نیروهای اصلاح‌طلب و دارای رزومه قوی بودند به وسیله کمیته‌ای متشکل از 14 نفر در حدود 3 هفته مسئله را کمی پیچیده کرد، باید براساس امتیازات و تخصص‌های موردنیاز شورای شهر دسته‌بندی می‌کردیم؛ در همین راستا نیز کاندیداها را در جایگاه‌های خود و در گروه‌های تخصصی قرار دادیم. وی در ادامه تشریح کرد: پس از آن، هیاتی 7 نفره در گروه‌ها بار دیگر ممیزی کردند. طاهرنژاد ضمن بیان اینکه پیش بینی می‌شد این کار تبعاتی داشته باشد، تاکید کرد: تمامی کاندیداهای اصلاح‌طلب رجال سیاسی
بودند. از میان لیست 800 نفره، 150 نامزد را انتخاب و از سوی شورای عالی سیاستگذاری اصلاح‌طلبان با این افراد نشستی برگزار کردیم، محدودیت‌ها را بر ای کاندیداهای شورای شهر تهران توضیح دادند و بنا شد خودشان به تفاهم برسند اما این کار صورت نگرفت و به شورای عالی اصلاح‌طلبان سپرده شد. یدالله طاهرنژاد با بیان اینکه فشار زیادی بر روی کمیته بود عنوان کرد: باید جوانان و خانم‌ها به طور ویژه در نظر گرفته می‌شد، 12 نفر سهمیه داشتیم، به تناسب تقسیم شد. دایره انتخاب تنگ‌تر و باعث شد که بسیاری از چهره‌های شاخص اصلاح‌طلب و دارای تجارب ارزشمند در حوزه مدیریت شهری، مجلس و دولت بودند، از لیست خارج بمانند. تصور می‌کنم که این محدودیت‌ها بسیار اثرگذار بود، اگرنه می‌توانستیم بسیار دقیق‌تر عمل کنیم. به گفته طاهرنژاد، ما مدعی نیستیم این بهترین کاری بود که انجام شد. وی همچنین در پاسخ به این سوال که عده‌ای تصور می‌کنند، لیست شورای شهر اصلاح‌طلبان قادر نیست تجربه لیست امید مجلس را به دست دهد و حتی به تعدادی از نمایندگان اعتراض دارند و حالا چه باید کرد، گفت: عملکرد لیست امید قابل دفاع است. 800 نفر حداقل به عنوان اصلاح‌طلب توانستند به راحتی تایید صلاحیت شوند و این عملکرد لیست امید و نمایندگان تهران بود. موضع گیری‌های آنها در مجلس هم خوب بوده و این قوه را سرزنده و بانشاط کردند. طاهرنژاد اعتقاد دارد که برای سال اول نمی‌توان انتظار بیشتری داشت؛ فرایند پیچیده‌تر از آن است که ظرف یکسال بتوان از همه ظرفیت‌ها استفاده کرد. وی در پایان خاطرنشان کرد: مردم باید انتظارا‌ت‌شان را با واقعیت‌ها تطبیق دهند و آن‌وقت می‌توانند توقع را برای سال‌های آینده بیشتر کنند و طرح این موضوعات هم خوب است؛ چرا که نمایندگان متوجه می‌شوند مردم آنها را رصد می‌کنند.