ورود خانه‌های خالی به بازار، قیمت مسکن را کاهش می‌دهد

ابوالقاسم رحیمی انارکی در گفت‌و‌گو با خبرگزاری فارس درباره از راه‌اندازی سامانه املاک و تاثیر آن بر بازار مسکن گفت: با رونمایی از سامانه املاک، واحدهای خالی از سکنه شناسایی و مالیات بر آنها اعمال می‌شود بنابراین اگر 2/5 تا سه میلیون مسکن خالی از سکنه شناسایی و وارد بازار مسکن شود تأثیر قابل توجهی در بازار مسکن چه در خرید و چه در بخش اجاره خواهیم داشت.
وی درخصوص تحلیل آینده بازار مسکن نیز توضیح داد: بنده در حال حاضر نمی‌توانم پیش‌بینی خاصی انجام دهم اما امیدوار هستیم با برنامه‌هایی که در بخش مسکن در حال انجام است مثل ورود واحدهای خالی از سکنه به بازار مسکن شاهد مناسب‌تر شدن بازار مسکن باشیم.
مدیرعامل بانک مسکن افزود: امیدوار هستیم در بحث سامانه تأمین مالی مسکن و زنجیره تأمین مسکن که با تأمین مصالح ساختمانی ارتباط دارد و با اقداماتی که در طرح اقدام ملی مسکن برای کاهش 25 درصدی قیمت تمام‌شده ساخت صورت خواهد گرفت، سیگنال‌های مثبتی به بازار مسکن وارد شود.
رحیمی انارکی تاکید کرد: امیدوار هستیم این سیگنال‌های مثبت موجب تثبیت قیمت مسکن و هم کاهش قیمت مسکن خواهد شد.


وی همچنین با‌اشاره به وعده تخصیص وام ودیعه مستأجران ادامه داد: همچنان برای این موضوع در بحث اخذ مجوزها هستیم و به هر حال ایراداتی و ابهاماتی در این خصوص ارائه شده است که با کمک بانک مرکزی در حال رفع آنها هستیم. بانک مسکن آمادگی پرداخت تسهیلات را دارد، اما باید ‌اشکالات منطقی رفع شود.
این مدیر بانکی گفت: سقف این تسهیلات مشخص نیست؛ چراکه تا زمانی که خود فرایند آن مورد تایید قرار نگیرد ما وارد سایر مسائل نخواهیم شد و نرخ سود آن هم بر اساس مصوبه شورای پول و اعتبار خواهد بود.
رحیمی انارکی در ادامه به اعتبار پیش‌بینی شده برای مرحله اول طرح ملی مسکن پرداخت و بیان کرد: بانک مسکن در مرحله اول مسکن ملی پرداخت تسهیلات برای حدود 140 هزار واحد مسکونی را پیش‌بینی کرده است که مبلغ آن حدود 14 هزار میلیارد تومان خواهد بود که طی سال‌های 98 و 99 این رقم پرداخت می‌شود.
وی افزود: سعی شده است که بانک مسکن روش‌های متعددی را برای تأمین مالی طرح اقدام ملی مسکن پیش‌بینی کند که از جمله آنها در بافت فرسوده و با استفاده از منابعی که در صندوق توسعه ملی در اختیار بانک قرار می‌گیرد خواهد بود. ما معادل آن را در اختیار مجموعه قرار می‌دهیم که نرخ سود تسهیلات به 9 درصد در دوره ساخت کاهش یابد.
نرخ سود از محل اوراق حق تقدم نیز در بافت فرسوده 16 درصد و نرخ تسهیلات بدون سپرده 18 درصد خواهد بود.
این مسئول تأکید کرد: دارندگان حساب صندوق پس‌انداز مسکن یکم در اولویت استفاده از واحدهای احداثی طرح اقدام ملی مسکن ملی قرار خواهند گرفت.
نرخ سود برای آنها در مناطق بافت فرسوده شش درصد و در سایر مناطق هشت درصد در نظر گرفته شده است.