برگ دیگری از تاریخِ شکوهمندِ انقلاب اسلامی

روز گذشته یازدهمین دوره انتخابات مجلس شورای اسلامی برگزار شد که تا لحظه تنظیم این گزارش تنها چند آمار جزئی درباره میزان مشارکت در انتخابات ارایه شده است. به گفته انوشیروان محسنی بندپی، استاندار تهران، تا ساعت ۱۲:  ۱۳، ۷۱۵‌هزار نفر رأی خود را به صندوق‌های انتخاباتی یازدهمین دوره مجلس شورای اسلامی ریختند. این به این معناست که تا ظهر روز رأی‌گیری حدود 7‌درصد از واجدین شرایط در تهران در انتخابات شرکت کرده‌اند. هر چند، عبدالرضا رحمانی فضلی، وزیر کشور، در همان ساعات از شباهت میزان مشارکت با انتخابات دوره پیش مجلس خبر داد و گفت: «رقمی حدودا هفت‌میلیون‌ونیم تا هفت‌میلیون و ۷۰۰‌هزار نفر شرکت کرده‌اند.» او در پاسخ به این پرسش که آمار مشارکت چه زمانی به‌طور دقیق آمار اعلام می‌شود، اظهار کرد: «آمار مشارکت به محض اینکه انتخابات پایان یابد، اعلام می‌شود.» سید محمود علوی، وزیر اطلاعات نیز گفت: «امیدواریم با حضور مردم در ساعات آخر رأی‌گیری، آمار شرکت‌کنندگان به نرم قابل قبولی برسد.» علاوه بر انتخاب نمایندگان یازدهمین دوره مجلس شورای اسلامی، انتخابات میان‌دوره‌ای مجلس خبرگان رهبری هم همزمان انجام شد و هفت عضو برای این مجلس از حوزه‌های انتخابیه تهران، قم، فارس، خراسان رضوی و خراسان شمالی انتخاب می‌شوند. انتخابات مجلس شورای اسلامی برای گزینش
 ٢٩٠ نماینده از ۲۰۸ حوزه انتخابیه صورت می‌گیرد و به گفته ستاد انتخابات کشور، در کل کشور ۵۷‌میلیون و ۹۱۸‌هزار و ۱۵۹ نفر واجد شرایط رأی‌دادن هستند که از این تعداد ۲‌میلیون و ۹۳۱‌هزار و ۷۶۶ نفر کسانی هستند که با رسیدن به هجده سالگی برای نخستین‌بار می‌توانند در انتخابات شرکت کنند. این ستاد شمار افراد واجد شرایط حق رأی در استان تهران را ۹‌میلیون و ۶۴۴‌هزار و ۹۸۱ نفر اعلام کرده که تعداد ۲۰۰‌هزار و ۱۹۸ نفر رأی اولی هستند. ۱۳۶۰ نامزد درحال رقابت هستند؛ برای هر کرسی نمایندگی مجلس ۳۹ داوطلب وارد بازی انتخاباتی شدند. انتخابات روز گذشته در شرایطی برگزار شد که ورود کروناویروس به ایران نگرانی‌هایی را برای برگزاری انتخابات به وجود آورده بود. مهم‌ترین مسأله در این میان حضور در شعبه‌های اخذ رأی و استفاده از استامپ مشترک بود. در این زمینه جمال عارف، رئیس ستاد انتخابات کشور، درباره ثبت اثر انگشت در برخی استان‌های کشور به دلیل جلوگیری از انتشار ویروس بیماری گفت: «با هماهنگی وزارت بهداشت و شورای نگهبان اعلام کردیم که به استامپ نیاز داریم اما برای اثر انگشت مردم آزاد هستند؛ مردم می‌توانند از اثرانگشت استفاده کنند یا می‌توانند از آن  استفاده نکنند.» نگرانی از کرونا باعث شد تا جلسه شورای تأمین استان قم در مورد اتخاذ تدابیر لازم برای پیشگیری و مقابله با بیماری کرونا با حضور رئیس مجلس شورای اسلامی، صبح دیروز در استانداری قم برگزار شود.
تعداد تعرفه‌های توزیع‌شده در استان تهران نیز ۲۱‌میلیون و ۶۰۰‌هزار برگه بود که رئیس ستاد کشور درباره چاپ تعرفه‌ها هم گفت: «بعید است این دوره مشکل کمبود تعرفه داشته باشیم و برای ۱۰ تا ۱۵‌درصد از کل واجدین شرایط تعرفه چاپ و در اختیار شعب قرار داده شده است.» این در حالی است که سخنگوی شورای نگهبان گفته بود: «مشکل کمبود تعرفه رأی در برخی حوزه‌ها حل شده است.» او همچنین درباره تخلفات انتخاباتی افزود:  «گزارش‌ها و شکایاتی را که به دست ما می‌رسد، بررسی و در جایی که لازم است پیگیری می‌کنند تا دستورات لازم صادر شود. خوشبختانه روند انتخابات تا این لحظه بسیار خوب بوده و مشکل خاصی گزارش نشده است. همه دوستان و عوامل ازجمله عوامل  وزارت کشور، هیأت‌های اجرایی، همچنین نیروی انتظامی و سایر عوامل به خوبی مدیریت می‌کنند و تاکنون مشکل خاصی گزارش نشده است.» کدخدایی با اشاره به تخلفات جزیی گزارش‌شده، گفت: «تخلفی که منجر به ابطال صندوق رأی شود، نداشتیم.» سخنگوی شورای نگهبان با بیان اینکه روند انتخابات روال مطلوب را طی کرده است، یادآور شد: «مشارکت تا به این لحظه گسترده بوده و حتی در برخی از جاها گزارش‌هایی آمده که احتمالا کمبود تعرفه وجود داشته باشد، اما با دوستان وزارت کشور هماهنگ شد و این مشکل نیز برطرف شد.»
حسن روحانی هم پس از حضور در ستاد انتخابات کشور و انداختن رأی خود به صندوق آرا طی سخنانی در جمع خبرنگاران با بیان اینکه بسیار خوشحالیم که امروز روز افتخارآفرین دیگری در تاریخ انقلاب شکوهمند ما به ثبت می‌رسد، گفت:  «خوشبختانه ارتباطات مستقیمی در وزارت کشور با همه حوزه‌ها به صورت آنلاین برقرار است و در کل ۹۸‌درصد صندوق‌های سراسر کشور متصل هستند و این مشخص می‌کند که در لحظه چند نفر رأی می‌دهند و این کار مهمی است.» روحانی تأکید کرد:  «امیدواریم در ‌سال ۱۴۰۰ همه چیز الکترونیکی انجام شود و مردم انتخاباتی کاملا الکترونیکی را


با تلاش‌های وزارت کشور تجربه کنند.» او با بیان اینکه اولین انتخابات در ‌سال ۵۸ برای همه‌پرسی تعیین نظام برگزار شد و پس از آن انتخابات مجلس را هم داشتیم، اظهار کرد: «امروز چهل ‌سال از آن روز می‌گذرد و ما مانند مجلس اول آماده هستیم که برای مجلس یازدهم رأی دهیم و به خوبی علی‌رغم همه مشکلات و جنگ و دیگر مسائل انتخابات درست در زمان خودش انجام شد و این حساسیت در دیدگاه امام بزرگوار ما برای انجام انتخابات وجود داشته است.»
رئیس‌جمهوری تأکید کرد: «خوشحالیم که یازدهمین دوره مجلس شورای اسلامی با رأی ارزشمند مردم کار خود را آغاز خواهد کرد. امیدواریم بهترین‌ها انتخاب شوند و مجلسی قوی و قدرتمند شکل گیرد که هم قوانین را به موقع تصویب و هم به مشکلات مردم به خوبی رسیدگی کند و هم ارتباط خوبی با سایر قوا داشته باشد.» روحانی با قدردانی از تلاش رسانه‌ها برای دعوت مردم به حضور در انتخابات اظهار کرد: «من از ملت بزرگوار ایران و آنهایی که تاکنون رأی دادند و آنانی که تا پایان مهلت قانونی در پای صندوق‌های رأی حاضر می‌شوند و رأی خود را به صندوق می‌اندازند، تقدیر و تشکر می‌کنم. برای آنان آرزوی موفقیت دارم و امیدوارم این انتخابات نیز پاسخ محکمی به دشمنان ما باشد.» رئیس قوه قضائیه هم با حضور در یکی از مساجد قدیمی پایتخت رأی خود را به صندوق انداخت و گفت: «انتخابات بهترین پادزهر در مقابل توطئه‌ها و فتنه‌های دشمن است.» رئیس قوه قضائیه پس از انداختن رأی خود به صندوق در جمع خبرنگاران‌ انتخابات را مهم‌ترین نماد مردم‌سالاری دینی و جلوه رأی و اراده ملت دانست و تأکید کرد: «کشور ما مبتنی بر اراده مردم است و مردم دین‌باور و متعهد مهم‌ترین مولفه قدرت هستند.» رئیس قوه قضائیه تأکید کرد که هر چه بیشتر این قدرت نماد و نمود داشته باشد. تا لحظه تنظیم این گزارش تنها چند آمار جزئی درباره میزان مشارکت در انتخابات ارایه شده است. به گفته انوشیروان محسنی بندپی، استاندار تهران، تا ساعت ۱۲:  ۱۳، ۷۱۵‌هزار نفر رأی خود را به صندوق‌های انتخاباتی یازدهمین دوره مجلس شورای اسلامی ریختند. این به این معناست که تا ظهر روز رأی‌گیری حدود 7‌درصد از واجدین شرایط در تهران در انتخابات شرکت کرده‌اند. هر چند، عبدالرضا رحمانی فضلی، وزیر کشور، در همان ساعات از شباهت میزان مشارکت با انتخابات دوره پیش مجلس خبر داد و گفت: «رقمی حدودا هفت‌میلیون‌ونیم تا هفت‌میلیون و ۷۰۰‌هزار نفر شرکت کرده‌اند»