رهبر انقلاب اسلامی: انتخابات روز احقاق حقوق مدنی ملت ایران است شکوه مردمسالاری

گروه سیاسی- روز موعود فرا رسید و بالاخره انتخابات یازدهمین دوره مجلس شورای اسلامی و نخستین میان‌ دوره‌ای پنجمین دوره مجلس خبرگان رهبری همزمان از ساعت ۸ صبح روز جمعه دوم اسفند در ۲۰۸ حوزه انتخابیه، ۶ هزار و ۱۱۲ شعبه شهری، ۵۷۷ شعبه روستایی و ۴۶۱ شعبه سیار اخذ رای برای تعیین ۲۹۰ نماینده مجلس شورای اسلامی و تعیین ۷ نماینده مجلس خبرگان رهبری در ۵ حوزه انتخابیه تهران، خراسان شمالی، خراسان رضوی، فارس و قم برگزار ‌شد. در این دوره از انتخابات ۹ میلیون و ۶۰۰ هزار واجد شرایط رای در تهران بودند. مسئولان لشکری، کشوری، فعالان سیاسی و چهره‌های حزبی در ساعات ابتدایی آغاز یازدهمین دوره انتخابات مجلس شورای اسلامی در پای صندوق‌های رای حاضر شدند. رهبر انقلاب اسلامی صبح روز جمعه در همان ساعات اولیه پس از شرکت در یازدهمین دوره انتخابات مجلس شورای اسلامی با تاکید بر اینکه روز برگزاری انتخابات، روز جشن ملی است و اینکه این جشن را به همه هموطنان عزیز در سراسر کشور تبریک می‌گویم، گفتند: انتخابات روز احقاق حقوق مدنی ملت ایران است، مردمی که می‌خواهند با شرکت در انتخابات در اداره امور کشور که یک حق برای آنها است، مشارکت کنند.
رهبر انقلاب با بیان اینکه شرکت در انتخابات یک تکلیف شرعی است، افزوند: انتخابات متضمن منافع ملی کشور است و هرکس به منافع ملی کشور علاقه‌مند است در انتخابات شرکت کند .
ایشان همچنین با تاکید بر اینکه شرکت در انتخابات یک تکلیف شرعی است، تصریح کردند: حقیقت این است که انتخابات متضمن منافع ملی کشور است و هرکس به منافع ملی کشور علاقه‌مند است باید در انتخابات شرکت کند. توصیه ما این است که همه با همت در این مسیر حرکت کنند و به اشخاص مورد نظر خود رای بدهند.
رهبر انقلاب اسلامی به مردم توصیه کردند که شرکت در انتخابات را به پایان روز موکول نکنند و در همان ساعات اولیه روز برای حضور در انتخابات در پای صندوق‫های رای حضور پیدا کنند .


ایشان همچنین تاکید کردند: مردم در هر شهری به تعداد نمایندگانی که آن شهر احتیاج دارد رای بدهند. مثلا در تهران به ۳۰ نفر رای بدهند . این امر کمک می‌کند که ان‌شاءالله مجلسی قوی داشته باشیم.
رهبر انقلاب در پایان افزودند: از خداوند متعال می‫خواهیم که خیر، رحمت و برکت خود را بر ملت ایران نازل کند و ان‌شاءالله انتخابات مایه خیر و برکت برای کشور شود. از دوستان رسانه‌ای نیز به خاطر زحمات‫شان تشکر می‌کنم.
رئیس‌جمهوری: امیدواریم بهترین‌ها انتخاب شوند
رئیس جمهوری اعلام کرد: خوشحالیم که یازدهمین دوره مجلس شورای اسلامی با رای ارزشمند مردم کار خود را آغاز خواهد کرد.
به گزارش رسانه‌ها، حسن روحانی، رئیس‌جمهوری نیز پس از حضور در ستاد انتخابات کشور و انداختن رای خود به صندوق آرا، طی سخنانی در جمع خبرنگاران با بیان اینکه بسیار خوشحالیم که امروز روز افتخار‫آفرین دیگری در تاریخ انقلاب شکوهمند ما به ثبت می‌رسد، گفت: خوشبختانه ارتباطات مستقیمی در وزارت کشور با همه حوزه‌ها به صورت آنلاین برقرار است و در کل ۹۸ درصد صندوق‌های سراسر کشور متصل هستند و این مشخص می‌کند که در لحظه چند نفر رای می‌دهند و این کار مهمی است.
وی با بیان اینکه اولین انتخابات در سال ۵۸ برای همه‌پرسی تعیین نظام برگزار شد و پس از آن انتخابات مجلس را هم داشتیم، اظهار کرد: امروز چهل سال از آن روز می‫گذرد و ما مانند مجلس اول آماده هستیم که برای مجلس یازدهم رای دهیم و به خوبی علی‫رغم همه مشکلات و جنگ و دیگر مسائل انتخابات درست در زمان خودش انجام شد و این حساسیت در دیدگاه امام بزرگوار ما برای انجام انتخابات وجود داشته است.
رئیس‌جمهوری تاکید کرد: خوشحالیم که یازدهمین دوره مجلس شورای اسلامی با رای ارزشمند مردم کار خود را آغاز خواهد کرد. امیدواریم بهترین‌ها انتخاب شوند و مجلسی قوی و قدرتمند شکل گیرد که هم قوانین را به موقع تصویب کند و هم به مشکلات مردم به خوبی رسیدگی کند و هم ارتباط خوبی با سایر قوا داشته باشد.
همچنین در ادامه عبدالرضا رحمانی فضلی، پس از شرکت در انتخابات در جمع خبرنگاران حاضر در ستاد انتخابات کشور گفت: تا ساعت ۱۲ میزان شرکت‌کنندگان این بار هم مثل دوره گذشته مجلس بوده و تقریباً برابر است و رقمی حدوداً هفت میلیون و نیم تا هفت میلیون و ۷۰۰ هزار نفر شرکت کرده‌اند.
وی در پاسخ به این پرسش که آمار مشارکت چه زمانی به طور دقیق آمار اعلام می‌شود، اظهار کرد: آمار مشارکت به محض اینکه انتخابات پایان یابد اعلام می‫شود.
وزیر کشور با اشاره به تاثیر آرای مردم در سرنوشت کشور تاکید کرد: موضوع مشارکت در سرنوشت کشور امر مقدسی است که به لطف خداوند و با انقلاب برای مردم فراهم شده و ما از نظر دموکراسی و مشارکت مردم رقم خوبی را ثبت کردیم و از لحاظ تاریخی سابقه خوبی داریم.
جمال عرف رئیس ستاد انتخابات کشور با بیان اینکه مشکلی برای اجرای انتخابات گزارش نشده است، گفت: با پایان زمان اخذ رای، شمارش آرا آغاز می‫شود. تمام شعب ما در سراسر کشور فعال هستند و جز معدودی از شعب، بقیه شعب آنلاین هستند. ناظرین هم در حال رصد انتخابات هستند و تا الان گزارش مشکلی برای ما ارسال نشده است.
با نظر شورای نگهبان، ثبت اثر انگشت اختیاری شد
محمدجعفر منتظری روز جمعه در حاشیه بازدید از روند برگزاری انتخابات در محل ستاد انتخابات کشور در جمع خبرنگاران گفت: با توجه به وجود دستگاه کارتخوان و مهر خوردن شناسنامه، اختیاری بودن اثر انگشت مشکلی ایجاد نمی‌کند و این تجویز از سوی شورای نگهبان است.
دادستان کل کشور افزود: عملکرد دوستان را در ستاد نظارت‫ بررسی کردم، مشکل خاصی نداشته است جز اینکه کارتخوان‌ها مشکل داشتند.
شخصیت‌های سیاسی اصلاح‌طلب و برخی نمایندگان رد‫صلاحیت شده مجلس دهم با حضور در پای صندوق‌های رای نشان دادند که انتقاد و گلایه از برخی عملکردها نمی‌تواند مانع از مشارکت در انتخابات باشد. رئیس‌ دولت اصلاحات در اولین ساعات رای‌گیری در حسینیه جماران رای خود را به صندوق انداخت و این خبر مورد توجه بسیاری از رسانه‌های داخلی و خارجی قرار گرفت. محمدرضا عارف، رئیس فراکسیون امید مجلس به همراه همسرش رای خود را در حسینیه جماران به صندوق انداختند. وی ضمن اشاره به اینکه ایران مردمی‌ترین حکومت را دارد، تصریح کرد: اهمیت و نقش حضور مردم در انتخابات مشخص است و ما در جای جای مختلف قانون اساسی این وضعیت را می‌بینیم. همچنین علی مطهری، نماینده کنونی مجلس و از ردصلاحیت‌شدگان این دوره رای خود را در صندوق حسینیه ارشاد انداخت. سید‫حسن و سید‫یاسر نوه‌های بنیانگذار انقلاب اسلامی هم با حضور در حسینیه جماران رای خود را به صندوق انداختند.
مسئولان نهادهای مختلف در کشور هم ضمن حضور در پای صندوق‌های رای مهم‌ترین دلیل این حضور را مقابله با زیاده‌خواهی‌های خارجی اعلام کردند. آیات عظام «ناصر مکارم شیرازی» و «حسین نوری همدانی» از مراجع تقلید قم در اولین ساعت رای‫گیری در انتخابات مجلس شورای اسلامی و میان دورای مجلس خبرگان شرکت کردند.