مثل همیشه پرشور

انتخابات یازدهمین دوره مجلس شورای اسلامی و میان‌دوره‌ای خبرگان رهبری از ساعت ۸ صبح روز جمعه همزمان در سراسر کشور آغاز شد. استفاده از استامپ در شعب اخذ رای اختیاری بوده و به شهروندان توصیه شده بود که از استامپ استفاده نکنند. این تمهید برای جلوگیری از شیوع احتمالی کرونا از سوی مسئولان اتخاذ شد.
دیروز عباسعلی کدخدایی سخنگوی شورای نگهبان در جمع خبرنگاران حاضر در ستاد مرکزی نظارت بر انتخابات یازدهمین دوره مجلس شورای اسلامی و اولین میاندوره‌ای پنجمین دوره مجلس خبرگان رهبری ضمن تبریک این روز که به فرموده مقام رهبری جشن اقتدار ملی ایرانیان به نمایش گذاشته خواهد شد، گفت: همزمان به موازات فعالیت همکاران ما در هیات‌های اجرایی ناظران ما در کنار صندوقهای رای حاضرند و در کنار هر صندوق بین ۳ تا ۷ نفر ناظر داریم. حدود ۲۰۰ هزار نفر ناظر داریم. تعدادی هم بازرس ویژه در قالب گروه‌های سه نفره از تهران به برخی استانها اعزام کردیم تا نظارت ویژه‌ای داشته باشند. مردم خوب ما هم که همیشه همیار شورای نگهبان بودند، می‌توانند گزارشات و شکایات خود را از طریق سامانه مردم ناظر ارسال کنند و ما هم سریعا رسیدگی می‌کنیم.
عبدالرضا رحمانی فضلی وزیر کشور نیز در حاشیه بازدید از ستاد انتخابات کشور گفت: امید داریم همه اعضای اجرایی و نظارت و همه اعضای ۵۵ هزار شعبه اخذ رای، انتخابات را در کمال سلامت، صحت، قانونمند و در یک بستر امن برگزار کنند. درهمین راستا حسین ذوالفقاری معاون امنیتی وزارت کشور در جمع خبرنگاران حاضر در ستاد انتخابات کشور تاکید کرد: ما در ارتباطات با امنیت انتخابات از حدود ۶ ماه پیش برنامه‌ریزی‌هایمان شروع شد و ستاد امنیت در مرکز و استان‌ها با همکاری سایر کمیته‌های مربوطه کار خود را شروع کرد. امروز حدود ۳۰۰ هزار نفر از نیروهای انتظامی و نیروهایی از سپاه و بسیج امنیت انتخابات را در شعب اخذ رای و مسیر تردد صندوق‌های اخذ رای تامین کردند.
همچنین جمال عرف رئیس ستاد انتخابات کشور با بیان اینکه مشکلی برای اجرای انتخابات گزارش نشده است، گفت: با پایان زمان اخذ رای، شمارش آرا آغاز می‌شود تمام شعب ما در سراسر کشور فعال هستند و جز معدودی از شعب، بقیه شعب آنلاین هستند. ناظرین هم در حال رصد انتخابات هستند و تا الان گزارش مشکلی برای ما ارسال نشده است.


>روحانی: امیدواریم بهترین‌ها انتخاب شوند
دیروز حجت‌الاسلام و المسلمین حسن روحانی پس از حضور در ستاد انتخابات کشور و انداختن رای خود به صندوق آرا طی سخنانی در جمع خبرنگاران با بیان اینکه اولین انتخابات در سال ۵۸ برای همه‌پرسی تعیین نظام برگزار شد و پس از آن انتخابات مجلس را هم داشتیم، اظهار کرد: امروز چهل سال از آن روز می‌گذرد و ما مانند مجلس اول آماده هستیم که برای مجلس یازدهم رای دهیم و به خوبی علی رغم همه مشکلات و جنگ و دیگر مسائل انتخابات درست در زمان خودش انجام شد و این حساسیت در دیدگاه امام بزرگوار ما برای انجام انتخابات وجود داشته است.
رئیس جمهوری تاکید کرد: خوشحالیم که یازدهمین دوره مجلس شورای اسلامی با رای ارزشمند مردم کار خود را آغاز خواهد کرد. امیدواریم بهترین‌ها انتخاب شوند و مجلسی قوی و قدرتمند شکل گیرد که هم قوانین را به موقع تصویب کند و هم به مشکلات مردم به خوبی رسیدگی کند و هم ارتباط خوبی با سایر قوا داشته باشد.
روحانی با قدردانی از تلاش رسانه‌ها برای دعوت مردم به حضور در انتخابات، اظهار کرد: من از ملت بزرگوار ایران و آنهایی که رای دادند تقدیر و تشکر می‌کنم. برای آنان آرزوی موفقیت دارم و امیدوارم این انتخابات نیز پاسخ محکمی به دشمنان ما باشد.
>انتخابات پادزهر مقابل توطئه‌هاست
هم‌چنین آیت‌الله سید ابراهیم رئیسی رئیس قوه قضائیه در نخستین ساعات برگزاری انتخابات یازدهمین دوره مجلس شورای اسلامی با حضور در مسجد شیشه در خیابان شیخ‌هادی تهران، رای خود را به صندوق انداخت و انتخابات را مهمترین نماد مردم‌سالاری دینی و جلوه رای و اراده ملت دانست و تاکید کرد: انتخابات بهترین پادزهر در مقابل توطئه‌ها و فتنه‌های دشمن است.آیت‌الله رئیسی را در زمان رای‌دادن، غلامحسین اسماعیلی رئیس حوزه ریاست و سخنگوی دستگاه قضا همراهی می‌کرد.رئیس قوه قضائیه افزود: کشور ما مبتنی بر اراده مردم است و مردم دین باور و متعهد مهمترین مولفه قدرت هستند.
>حضور حداکثری ضامن کارآمدی
علی لاریجانی رئیس مجلس شورای اسلامی نیز که به استان قم سفر کرده است در اولین ساعات انتخابات، رای خود را به صندوق شماره 435 انداخت. وی پس از شرکت در انتخابات بر لزوم حضور حداکثری مردم در این انتخابات و نقش آن در ارتقای سطح قدرت ملی تاکید کرد.لاریجانی با تبریک به ملت ایران برای برپایی این روز بزرگ در کشور گفت: این روز، روز سرنوشت ملت ایران است و ملت با رای خود نمایندگان را انتخاب می‌کنند. مردم با رای خود سازمان کشور را برای اداره شدن تقویت کرده و یک پشتیبانی سیاسی و امنیتی از کشور دارند.نماینده مردم قم در مجلس شورای اسلامی با ذکر این مطلب که حضور حداکثری مردم از یک سو کارآمدی سیستم حکومت برای حل مسائل کشور را افزایش داده و از سوی دیگر افراد شایسته مد نظر ملت نیز انتخاب می‌شوند، گفت:وقتی رای مردم در پای صندوق‌ها افزایش یابد به همین میزان طرف مقابل مجبور است که از خواسته‌های خود صرف نظر کرده و یا آن را کاهش دهد.
>سیاسیون گاهی مردم را نمی‌شناسند
«اسحاق جهانگیری» معاون اول رئیس جمهوری نیز پس از بازدید از ستاد انتخابات وزارت کشور و انداختن رای خود به صندوق‌ در جمع خبرنگاران با اشاره به مشارکت بالای مردم در انتخابات اظهارداشت: خوشبختانه خبرهایی که از سراسر کشور به وزارت کشور رسیده، حضور مردم مشابه انتخابات گذشته، حضور خوب و معناداری است و امیدواریم که مجلس شورای اسلامی به عنوان یکی از نهادهای مهم و تاثیرگذار کشور نقش بسیار تعیین‌کننده‌ای در مسائل کشور داشته‌ باشد.وی در پاسخ به پرسشی در این خصوص که پیام انتخابات و حضور مردم در پای صندوق‌ها به دشمنان و آمریکا چیست، گفت: آمریکایی‌ها نه تنها در یک سال گذشته، بلکه در این ۴۱ سال که از عمر انقلاب می‌گذرد هر کاری توانسته‌اند علیه ملت ایران انجام دهند، داده‌اند.معاون اول رئیس جمهور بیان کرد: حتی سیاسیون داخل کشور، گاهی اوقات مردم ایران را خوب نمی‌شناسند. نظر و رای مردم ایران همواره تعیین کننده بوده‌ و صندوق رای یکی از جاهایی است که مردم ایران از طریق آن با همه به روشی که علاقه داشته باشند، سخن می‌گویند.جهانگیری ادامه داد: ما باید پیام مردم را به خوبی بگیریم و انحراف در پیام مردم، به مصلحت کشور نیست و آن چیزی که از پیام مردم بعد از اعلام نتایج انتخابات اعلام می‌شود، باید برای همه ما قابل استفاده باشد.
>مردم گلایه‌هایی دارند اما
محمد جواد ظریف وزیر امور خارجه کشورمان نیز پس از انداختن رای خود در صندوق حسینیه جماران گفت: مردم ما پشتوانه اصلی انقلاب هستند و برای بنده که مسئولیت خدمت در حوزه سیاست خارجه و دیپلماسی را دارم پشتوانه اصلی دیپلماسی ما هستند، حضور مردم با سلیقه‌های مختلف و با گرایش‌های مختلف علیرغم برخی دلخوری‌هایی که داریم، علیرغم برخی گفت‌وگوهای خانوادگی که داریم، برای جامعه بین‌المللی نشانه مهمی از این است که این مردم با همه تفاوت‌هایشان می‌خواهند خودشان سرنوشت خودشان را تعیین کنند. وی افزود: ممکن است مردم برخی گلایه‌هایی داشته باشند اما کماکان سرنوشت خودشان را می‌خواهند خودشان تعیین کنند، نمی‌گذارند یک نفر در واشنگتن بنشیند و برای آنها تصمیم بگیرد؛ آن هم یک نفری که دستش به خون یک بزرگی مثل سردار سلیمانی آغشته است.
>عارف: ایران مردمی‌ترین حکومت را دارد
محمدرضا عارف رئیس فراکسیون امید مجلس شورای اسلامی هم با حضور در حسینیه جماران و شرکت در انتخابات مجلس شورای اسلامی و مجلس خبرگان در جمع خبرنگاران گفت: ما بر این باور هستیم که کشور ما مردمی ترین حکومت را دارد و همه امور و سرنوشت کشور را مردم یا به صورت مستقیم و یا به صورت غیرمستقیم تعیین می‌کنند. وی افزود: اهمیت و نقش حضور مردم در انتخابات مشخص است و ما در جای جای مختلف قانون اساسی این وضعیت را می‌بینیم. من نیز به عنوان یک شهروند وظیفه خود دانستم که پای صندوقهای رای حاضر شده و حق شرعی و قانونی خود را بجا بیاورم و ان‌شاءالله مردم حضور پرشوری را در این حماسه ملی خواهند داشت.
>مردم دشمنان را مایوس می‌کنند
آیت‌الله ناصر مکارم شیرازی مرجع تقلید شیعیان نیز در اولین ساعت رای‌گیری رای خود را در صندوق سیار انتخابات در قم انداخت.
آیت‌الله مکارم شیرازی با بیان اینکه امروز روزی سرنوشت‌ساز برای ملت ایران است، تاکید کرد: مردم برگ زرین دیگری بر برگ‌های زرین خود خواهند افزود و دشمنان را مایوس خواهند کرد. همچنین آیت الله العظمی نوری همدانی از مراجع تقلید قم نیز در اولین ساعت رای گیری در انتخابات شرکت کرد. وی در این مراسم گفت: حفظ نظام از اوجب واجبات است و مظهر مردم سالاری دینی است و این مملکت، مملکت امام زمان(عج) است و هر کس که به امام زمان(عج) علاقه و ایمان دارد باید در انتخابات شرکت کند. این مرجع تقلید یادآور شد: الحمدلله امروز نظامی اسلامی در ایران اسلامی مستقر است که در اوج اقتدار و عظمت قرار دارد و بر پایه مردم سالاری دینی است.
>ته دلم خیلی راضی نیستم ولی شرکت کردم
علی مطهری نماینده مردم تهران نیز در مجلس با حضور در حسینیه ارشاد در انتخابات مجلس یازدهم و میان دوره‌ای مجلس خبرگان شرکت کرد و رای خود را به صندوق انداخت.وی سپس در جمع خبرنگاران گفت: بین کاندیداهای انتخابات یازدهمین دوره مجلس شورای اسلامی، افراد معتدل و خوش‌فکر هم وجود دارد و باید تلاش کنیم که به آنها رای دهیم تا مجلس خوبی تشکیل شود. وی در پاسخ به سوالی مبنی بر اینکه آیا شما بابت رد صلاحیت در این دوره از انتخابات گله مند هستید؟ گفت: بالاخره ته دلم خیلی راضی نیستم اما به دلیل مصلحت کشور باید در انتخابات شرکت کنیم و خود بنده هم مردم را به شرکت در انتخابات دعوت کرده‌ام.نماینده مردم تهران در مجلس شورای اسلامی در پاسخ به سوالی مبنی بر اینکه میزان مشارکت مردم در این دوره از انتخابات چگونه بوده است؟ گفت: بنده هنوز همه حوزه‌های رای گیری را ندیده‌ام و باید کل کشور را دید تا معدل مشارکت در انتخابات مشخص شود.
>گله‌مند هستیم ولی شرکت کردیم
الیاس حضرتی رئیس کمیسیون اقتصادی مجلس نیز با حضور در حسینیه ارشاد پس از انداختن رای خود به صندوق در جمع خبرنگاران گفت: علی رغم اینکه من و حزب ما(اعتماد ملی) و مجموعه اصلاح طلب‌ها و حتی اصول گراها از روند بررسی صلاحیت‌ها گله‌مند و شاکی هستیم ولی به دلیل شرایط ویژه کشور و تلاش دشمنان که برای جلوگیری از برگزاری انتخابات با شکوه داشته‌اند آمده‌ایم تا در انتخابات شرکت کنیم.
الیاس حضرتی از نمایندگان رد صلاحیت شده است.
>تهران با حدود 10 میلیون واجد رای
بیش از ۵۷ میلیون و ۹۱۸ هزار نفر واجد شرایط رای دادن هستند که از این تعداد ۲ میلیون و ۹۳۱ هزار نفر رای اولی هستند. انتخابات میان‌دوره‌ای مجلس خبرگان نیز همزمان در تهران، خراسان‌های شمالی و رضوی، قم و فارس برگزار می‌شود.
در استان تهران ۳۰ نماینده برای شهر تهران، ری، شمیرانات و اسلامشهر در نظر گرفته شده است. در حوزه انتخابیه شهریار(شهریار، ملارد و قدس) یک نماینده، برای دماوند و فیروزکوه یک نماینده و برای رباط کریم و بهارستان یک نماینده و برای حوزه انتخابیه ورامین یک نماینده و همچنین پاکدشت نیز یک نماینده در نظر گرفته شده است. جمعا ۳۵ نماینده. در استان تهران برای اقلیت‌های دینی یعنی کلیمیان، مسیحیان، ارامنه شمال، زرتشتیان، آشوریان و کلدانیان ۴ نماینده در نظر گرفته شده است.
۹۲ درصد شعبات اخذ رای تهران از ساعات اولیه وارد فرآیند اخذ رای شدند. ۹ میلیون و ۶۰۰هزار واجدین شرایط رای در تهران هستند. ۲۰۰هزار و ۱۹۸ رای اولی داریم. تعداد تعرفه‌های توزیع شده نیز ۲۱ میلیون و ۶۰۰ هزار است. ۱۳۶۰ نامزد در حال رقابت هستند؛ برای هر کرسی نمایندگی مجلس ۳۹ داوطلب وارد بازی انتخاباتی شدند.
انوشیروان محسنی بند پی استاندار تهران درباره تخلفات انتخاباتی گفت: بعضی از تخلفات مربوط به فضای مجازی بوده که ما مداخله چندانی در این موضوع نداشته‌ایم زیرا تعداد کاربران فضای مجازی بسیار زیاد است اما تبلیغاتی که بعد از زمان مقرر انجام شده را پیگیری کرده و متوجه شدیم که خود نامزدها تبلیغی بعد از ساعت مقرر نداشتند، بلکه طرفداران آنها این کار را انجام دادند. روز گذشته یک خبر پرتاب کوکتل‌‌مولوتف به سمت شعب اخذ رای داشتیم که چیز خاصی نبود و نگهبان آن را با فوت خاموش کرد. در این مورد سه نفر دستگیر شدند که در دادستانی هستند و در حال پیگیری وضعیت آنها هستیم. امنیت انتخابات در استان تهران در سطح عالی است./ایسنا