آخرین وضعیت جسمی خسرو آواز ایران

آرمان ملي- حميد شجاعي: روز گذشته بود که خبري فضاي مجازي را در نورديد و بازتاب گسترده‌اي در رسانه‌هاي رسمي نيز داشت. شايعه خبر در گذشت استاد موسيقي ايران محمدرضا شجريان که بلافاصله از سوي نزديکان و پزشک استاد شجريان تکذيب شد. خبري که از حضور در CCU بيمارستان جم تا قطع اميد پزشکان از وي و در نظر گرفتن آرامگاهي براي وي نيز پيش رفت. شايعات و تکذيب‌ها تا ساعات پاياني شامگاه جمعه ادامه داشت و رأس ساعت 23:10 دقيقه سايت عصر ايران به نقل از منابع آگاه خود خبر درگذشت استاد شجريان را اعلام کرد. اين خبر مانند بمب در فضاي خبري ايران منفجر شد و مردم در حال اظهار ناراحتي بودند که تکذيب‌ها بار ديگر آغاز شد؛ همايون شجريان و پزشک مخصوص استاد اين خبر را تکذيب کردند و شايعات به مرور فروکش کرد.
شايعه‌سازي
شايعات در مورد اشخاص و حوزه‌هاي مختلف طي سال‌هاي اخير بازار داغ و پررونقي داشته است و هر از چندي درخصوص درگذشت، برکناري يا مسائلي ديگر شايعات متفاوتي به گوش مي‌رسد. هر چند که در برخي موارد نيز پيش از انتشار اخبار موثق شايعه‌اي به راه مي‌افتد و پس از فعل و انفعالاتي اخبار اصلي و موثق درز کرده و منتشر مي‌شود. البته اين مساله هميشگي نيست و بيشتر شايعات در نهايت به‌جايي نرسيده‌اند. در اين راستا شايد يکي از بيشترين شايعات؛ پيرامون محمدرضا شجريان استاد آواز و خواننده موسيقي ايراني است که هر از چندگاهي خبر درگذشت وي در فضاي مجازي يا برخي رسانه‌ها شنيده مي‌شود. روز گذشته نيز به روال شايعاتي پيش از اين خبري مبني بر فوت شجريان منتشر شد که از سوي برخي منابع آگاه تکذيب شد. آنطور که منابع آگاه و نزديکان محمدرضا شجريان، گفته‌اند خوشبختانه اين خبر شايعه است و صحت ندارد. همه اين مسائل از زماني شروع شد که شجريان در پي وخامت اوضاع راهي بيمارستان شد و پس از آن عمل‌هاي جراحي بر روي او انجام شد. وي ماه گذشته براي انجام برخي معاينات پزشکي در بيمارستان جم بستري شده بود که عصر چند روز بعد با تشخيص و دستور پزشک معالجش به منزل انتقال يافت. رئيس بيمارستان جم نيز علت بستري شدن شجريان را صرفا تعبيه راه عروقي براي دارورساني راحت‌تر دانسته بود.
توئيت نگران کننده


شايعه درگذشت خسرو آواز ايران موجي از نگراني را در فضاي مجازي و رسانه‌اي درست کرد و در اين فضا بسياري از کاربران نظرات مختلفي در خصوص اين مساله دادند. اين در حالي است که عده‌اي توئيت اخير همايون شجريان پسر استاد را تقويت‌کننده اين شايعه و موجب نگراني مردم مي‌دانند. همايون شجريان در توئيتي در مورد پدرش نوشت:«مهربانان گرامي، سال‌ها پيش پدر ديوان حافظي به من هديه دادند که صفحه نخست آن برايم چنين نوشتند، فقط حافظ تو را به بلنداي سخن عشق مي‌برد. امروز براي پدر عزيز‌تر از جانم تفألي به ديوان حضرت حافظ زدم، و او اين چنين فرمود. ‌اي هدهد صبا به صبا مي‌فرستمت؛ زان بين که از کجا به کجا مي‌فرستمت».
تکذيب يک شايعه
پزشک معالج استاد شجريان نسبت به حواشي اخير پيرامون خبر درگذشت وي واکنش نشان داد. حسن عباسي اظهار کرد: خبر درگذشت محمدرضا شجريان را تکذيب مي‌کنم. وي در ادامه بيان داشت: شجريان در بيمارستان بستري است و شرايط بحراني را پشت سر گذاشته است، اما در حال حاضر وضعيتش تحت کنترل است و مشکل خاصي وجود ندارد.
دروغ نيمه شب
ساعت از 23 گذشته بود که خبر عصر ايران همه را شوکه کرد. اين پايگاه خبري نوشت: «ساعتي پيش استاد محمدرضا شجريان، در بيمارستان جم تهران درگذشت. اين خبر طبق شنيده‌ها از منابع موثق تاييد شده است. استاد محمدرضا شجريان شب گذشته و بر اثر وخامت بيماري به بيمارستان جم در تهران منتقل شد. از شب گذشته خبرهايي درباره درگذشت ايشان منتشر شده بود که تمامي اين خبرها از سوي تيم پزشکي بيمارستان تکذيب شد. اما ساعتي پيش طي يک خبر موثق به خبرنگار اين سايت، خبر درگذشت ايشان تاييد شده‌است». دقايقي بعد اما همايون شجريان به شايعه واکنش نشان داد و تصريح کرد: «عزيزان خواهشمندم به شايعات توجه نفرماييد و به آن ها دامن نزنيد. پدر به خاطر مشکلات ريوي که ناشي از بيماري قبليشون هست و در دو هفته اخير کمي ادامه دار شده است تحت مراقبت و رسيدگي هاي ويژه هستند و وضعيتشان از ديروز بهتر شده است. خواهشمندم خبر صحيح را فقط و فقط و فقط و فقط و فقط از طريق صفحه اينجانب دنبال کنيد». پس از او، عضو هيات مديره بيمارستان جم تهران،‌شايعه منتشره در خصوص فوت استاد «محمدرضا شجريان» را تکذيب کرد. «مهرداد بهلولي» شامگاه جمعه در گفت‌وگو با ايرنا درباره شرايط جسمي و شايعه درگذشت استاد محمد رضا شجريان،‌ گفت: شايعه منتشره کذب است. وي ادامه داد: استاد شجريان هنوز به دستگاه‌هاي تنفسي متصل است، اما حال وي مناسب نيست و خبرهاي تکميلي در خصوص شرايط جسماني ايشان متعاقبا اعلام مي‌شود.