موج نگرانی کرونا در ایران

موج نگرانی درباره کرونا در ایران با اعلام آمار کشته‌های مبتلا به این ویروس در کشور وارد فاز جدیدی شده
 است.
رئیس مرکز روابط عمومی و اطلاع رسانی وزارت بهداشت گفت: بر اساس آخرین نتایج آزمایش‌های انجام شده، ابتلای ۱۳ مورد جدید به کرونا ویروس تا دیروز قطعی شد. به گزارش ایلنا، کیانوش جهانپور، رئیس مرکز روابط عمومی و اطلاع رسانی وزارت بهداشت گفت: با توجه به همزمانی شیوع آنفلوآنزای فصلی و نگرانی‌های ایجاد شده در بین مردم در مورد کرونا ویروس ظرف روزهای گذشته، هزاران نفر به کلینیک‌ها و مراکز بهداشتی و درمانی مراجعه کردند که بیش از ۷۳۵ مورد، با علائم شبه آنفلوآنزا تحت نظر قرار گرفته و بستری شدند.وی اظهار داشت: با بررسی‌های انجام شده از بین افراد مشکوک، ابتلای تعدادی از افراد از نظر ابتلا به ویروس کووید۱۹ بر اساس شواهد آزمایشگاهی، قطعی گزارش شده و بر اساس آخرین نتایج آزمایش‌های انجام شده، ابتلای ۱۳ مورد جدید تا دیروز قطعی شد.وی افزود: نکته قابل توجه این است که از این ۱۳ مورد، اغلب موارد یا از ساکنین شهر قم هستند و یا در شرح حال، سابقه سفر به شهر قم ظرف روزها و هفته‌های اخیر داشته اند. از میان ۱۳ مورد شناسایی شده جدید از کووید ۱۹، ۷ مورد مربوط به شهر قم، ۴ مورد از بیماران بستری در شهر تهران و دو مورد نیز در استان گیلان هستند.رئیس کمیته اطلاع رسانی قرارگاه مقابله با کروناویروس وزارت بهداشت خاطرنشان کرد: دو نفر از موارد شناسایی شده جدید نیز متاسفانه جان خود را از دست داده اند. همچنین دو مورد مشکوک ابتلا به کووید ۱۹، در شهر بابل تحت مراقبت قرار گرفته که ظاهرا سابقه مراجعت از قم داشته اند اما هنوز نتایج آزمایشات انجام شده از این افراد گزارش نشده است.جهانپور ادامه داد: در شهر اراک روز پنج شنبه گذشته آزمایش یکی از موارد مشکوک نشان دهنده ابتلا به کووید۱۹ بود که در گزارش روز پنج شنبه گذشته اعلام شد، ۸ مورد مشکوک دیگر در اراک بر اساس نتایج نهایی آزمایشگاهی، مبتلا به کووید ۱۹ نیستند. حال عمومی فرد مبتلا به کووید ۱۹ در اراک که از همکاران پزشک ما است نسبت به روز پنج شنبه گذشته بهتر گزارش شده است.وی یادآور شد: بنظر می‌رسد همانند الگوی مشاهده شده در بیماری آنفلوآنزای H۱N۱، موارد شدید و منجر به فوت در کووید۱۹ ، بیشتر در گروه‌های مسن و یا دارای بیماری‌های زمینه ای و یا نقص سیستم ایمنی مشاهده می‌شود و شدت بیماری زایی این ویروس لزوما از آنفلوآنزای H۱N۱ بیشتر نخواهد بود.رئیس مرکز روابط عمومی و اطلاع رسانی وزارت بهداشت گفت: توصیه‌های عمومی مبنی بر رعایت نکات بهداشت فردی و شستشوی مداوم دست‌ها با آب و صابون مایع، ضد عفونی کردن سطوح تماس، رعایت بهداشت تنفس، پرهیز در استفاده از وسایل مشترک و ضدعفونی کردن آنها قبل از استفاده، پرهیز از استفاده از دخانیات با ادوات مشترک از جمله قلیان در این مورد کمک شایانی به پیشگیری، کاهش شیوع و قطع زنجیره انتقال کرونا ویروس جدید خواهد کرد.
واکنش وزارت بهداشت به تمهیدات در بقاع متبرکه و زیارتگاه‌های قم


همچنین مدیرکل روابط عمومی وزارت بهداشت نسبت به تمهیدات اتخاذ شده در زیارتگاه‌ها و بقاع متبرکه شهر قم واکنش نشان داد.به گزارش ایلنا،‌ کیانوش جهانپور در توئیتر خود نوشت:«این به اصطلاح تمهیدات! در حرم، زیارتگاه‌ها و بقاع متبرکه شهر قم و مسجد جمکران، کمکی به محدودیت انتشار و قطع زنجیره انتقال نخواهد کرد و ساده انگاریست. از محدودیت موقت رفت و آمد به حرم و جمکران و تعویق تجمعات و همایش‌ها گریزی نیست.»
چهارمین محموله کیت‌های تشخیص اختصاصی کووید ۱۹ وارد ایران شد
همچنین رئیس مرکز روابط عمومی و اطلاع رسانی وزارت بهداشت از ورود چهارمین محموله‌ کیت‌های تشخیص اختصاصی کووید- ۱۹ به ایران خبر داد.به گزارش ایسنا، کیانوش جهانپور در صفحه توئیترش نوشت: «چهارمین محموله‌ کیت‌های تشخیص اختصاصی کووید- ۱۹ صبح روز (جمعه ۲ اسفند) توسط دکتر کریستف هملمن، نماینده سازمان WHO در جمهوری اسلامی ایران از انبار دارو و تجهیزات پزشکی سازمان جهانی بهداشت در دوبی اخذ و در تهران و دقایقی قبل تحویل انستیتو پاستور ایران شد».
مصرف ویتامین C و سبزیجات
 راهکاری برای پیشگیری از ابتلا به کرونا
وزارت بهداشت با صدور اطلاعیه‌ای ضمن ارائه راهکارهای پیشگیری از ابتلا به ویروس کرونا اعلام کرد که مصرف ویتامین C، میوه و سبزی سبب تقویت سیستم ایمنی بدن می‌شود و فرد را در مقابل ابتلا به ویروس کرونا مقاوم می‌کند.به گزارش ایسنا، در این اطلاعیه آمده است: دست کم ۲۰ ثانیه برای شستشوی دستان خود با آب و صابون، وقت بگذاریم و مرتب دستانمان را بشوییم؛ می‌توانیم در صورت نبود دسترسی به آب و صابون، از محلول ضدعفونی کننده بر پایه الکل که دست کم ۶۰ درصد الکل دارد، استفاده کنیم. همچنین از تماس دست با چشمها، بینی و دهان خودداری کنیم.این اطلاعیه می‌افزاید: از تماس نزدیک با افراد بیمار پرهیز کنیم. برای جلوگیری از ابتلا به ویروس کرونا، به سرعت پس از ورود به خانه، دست‌های خود را بشوییم و ضدعفونی کنیم و این کار را از همه اعضای خانواده بخواهیم.در این اطلاعیه از شهروندان خواسته شده با دستمال کاغذی، هنگام سُرفه یا عطسه جلوی دهان خود را بگیرند و سپس دستمال را در سطل زباله بیندازند.بر اساس توصیه گرفته گرفته، اشیاء و سطوحی را که مرتب لمس می‌کنیم مانند ریموت کنترل تلویزیون، دستگیره درها و گوشی همراه را تمیز و ضدعفونی کنیم. همچنین رعایت فاصله دست کم یک متر با فرد بیماری که سرفه می‌کند، در پیشگیری از ابتلا به این بیماری مؤثر است و دست دادن و روبوسی را به کمترین اندازه ممکن برسانیم.این اطلاعیه می‌افزاید: استفاده از ماسک به هیچ وجه برای عموم مردم توصیه نمی‌شود و تنها افرادی که سرماخوردگی یا عفونت تنفسی دارند، بهتر است برای جلوگیری از انتقال بیماری به دیگران از ماسک استفاده کنند. مصرف ویتامین C، میوه و سبزی سبب تقویت سیستم ایمنی بدن می‌شود و فرد را در مقابل ابتلا به ویروس کرونا مقاوم می‌کند.
احتمالا منشا کرونا در ایران
 کارگران چینی ساکن قم بوده‌اند
عضو کمیته کشوری بیماری‌های عفونی وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشکی گفت: به هر حال اپیدمی ویروس کرونا در کشور شروع شده و با توجه به ابتلا چند نفر در قم که با چینی‌ها ارتباط نداشته اند، معلوم است که ویروس کرونای جدید در کشور چرخیده است و احتمالا منشا این بیماری کارگران چینی بوده اند که در شهر قم کار می‌کنند و به چین تردد داشته اند و به نظر می‌رسد ویروس چرخیده و به افرادی که اکنون شناسایی شده اند رسیده است و چون این افراد ضعیف تر بوده اند به علت شدت بیماری به بیمارستان آمده اند.به گزارش ایرنا، مینو محرز گفت: مهمترین اقدام برای مهار کرونا رعایت این پنج اصل است، دست دادن و روبوسی را کنار بگذاریم، هنگام بیماری در خانه بمانیم، اصول بهداشتی عطسه و سرفه را رعایت کنیم، در مترو و اتوبوس و مراکز درمانی ماسک بزنیم و بیماران مشکوک به کرونا را جداسازی کنیم.وی افزود: بر اساس گزارش‌های موجود انتقال ویروس کرونا از قم شروع شده و با توجه به تردد و سفر مردم اکنون به بسیاری از شهرهای کشور از جمله تهران، بابل، اراک، اصفهان، رشت و شهرهای دیگر رسیده و ممکن است در همه شهرهای ایران وجود داشته باشد. بنابراین مراقبت و آموزش عمومی برای کنترل این بیماری یک ضرورت جدی است و باید کمپین آموزش همگانی در رسانه‌های کشور به طور جدی شکل بگیرد.
نصب اطلاعیه‌های آموزشی ویروس کرونا
 در اماکن ورزشی
سازمان ورزش شهرداری تهران اعلام کرد که نظارت بر رعایت موازین بهداشتی در مجموعه‌های ورزشی شهرداری تهران تشدید می‌شود.به گزارش ایلنا، به جهت افزایش آگاهی شهروندان و ورزشکاران در خصوص ویروس کرونا، توزیع و نصب پوسترهای آموزشی پیشگیری با موضوع ویروس کرونا در اماکن زیر مجموعه این سازمان انجام شده است.بر اساس این گزارش، با توجه به لزوم رعایت جدی بهداشت عمومی و فردی در پیشگیری از ابتلا بیماریها و مباحث مرتبط با ویروس کرونا، به تمامی مجموعه‌های ورزشی رعایت دقیق بهداشت عمومی و نظارت بر وجود مواردی چون مایع دستشویی و موادضدعفونی در اماکن، نظارت دقیق بر کلرزنی و ... ابلاغ شده است. به گزارش روابط عمومی و امور بین الملل سازمان ورزش شهرداری تهران، همچنین پوسترهای آموزشی آشنایی با ویروس کرونا و روش‌های پیشگیری از آن در بیش از ۲۰۰ مجموعه ورزشی تحت پوشش این سازمان نصب شده است. در این پوسترها شیوههای رعایت بهداشت فردی برای جلوگیری از ابتلا به ویروس کرونا، مصرف مواد غذایی جهت ارتقا سیستم ایمنی بدن و ... آموزش داده شده است.بر اساس اعلام مسئولان وزارت بهداشت مواردی از ابتلا به ویروس کرونا در کشور ثبت شده و تشدید نظارت بر رعایت بهداشت در مجموعه‌های ورزشی با هدف افزایش بهداشت و سلامت عمومی در جامعه صورت می‌گیرد.
پیگیری حقوقی نامه‌های جعلی درباره «کرونا» 
به دنبال انتشار دو نامه جعلی در فضای مجازی درباره شیوع کرونا در کشور که به وزیر کشور و معاون درمان وزارت بهداشت منتسب شده بود، معاون حقوقی و امور مجلس وزارت بهداشت، گفت: در حال پیگیری حقوقی این موضوع هستیم و همزمان هم مراجع امنیتی هم برای تعیین منبع اصلی این نامه‌های جعلی کار را پیش می‌برند.دکتر کریم همتی در گفت‌وگو با ایسنا، با اشاره به پیگیری حقوقی نامه‌های جعلی منتسب به معاون درمان وزارت بهداشت و وزیر کشور درباره ویروس کرونا که چندی پیش در فضای مجازی پخش شده بود، گفت: مراجع امنیتی و پلیس فتا در حال پیگیری این موضوع هستند تا ببینند که منبع اصلی این نامه‌ها و اخبار از کجا بوده است.وی افزود: البته به طور همزمان حراست وزارت بهداشت هم در این زمینه پیگیری‌های لازم را انجام داده است. منبعی که برای اولین بار نسبت به پخش این خبر اقدام کرده است، مشخص است و اقدامات حقوقی برای آن انجام شده است. پلیس فتا هم باید پیگیری‌های خاص خودشان را انجام دهد تا مشخص شود منبع اصلی جعل این نامه‌ها از کجا بوده است که ممکن است خارج یا داخل کشور بوده باشد.همتی همچنین گفت: در حال حاضر ما در حال پیگیری خبر کذبی که به معاونت درمان وزارت بهداشت، منتسب شده بود، هستیم. این موضوع پیگیری شده و در حال طرح دعوی بوده و منتظر نظر پلیس فتا هستیم تا منبع اصلی خبر را به ما اعلام کنند. در عین حال همزمان هم نهادهای امنیتی کار را پیش می‌برند.وی تاکید کرد: دومین نامه جعلی هم منتسب به وزیر کشور خطاب به وزیر بهداشت بود که در این زمینه خود وزارت کشور باید اقدام کنند. به طور کلی اصل خبر کذب بود و پخش‌کننده آن هم مشخص است، اما منبع اصلی خبر تا کنون مشخص نشده است.همتی تاکید کرد: باید توجه کرد که در حوزه اخباری مانند کرونا از سوی وزارت بهداشت و شخص وزیر بهداشت روزانه کار اطلاع‌رسانی انجام می‌شود. بنابراین مردم باید هوشیار باشند و از منابع رسمی و وزارت بهداشت اخبار را دنبال کنند.