قم قرنطينه شد گلستان ركورد زد

اين آمار در حالي منتشر شد که طبق آمار جهاني نيز شيوع کرونا در شيب صعودي نموداري قرار دارد و شمار تلفات قربانيان کروناويروس در جهان تا روز شنبه به 2922 تن افزايش يافت. در آمار جهاني روز گذشته ايتاليا با 21 فوتي، کره جنوبي با 16 فوتي، ژاپن با 10 فوتي، هنگ‌کنگ با دو فوتي، فرانسه با دو فوتي، فيليپين با يک فوتي و تايوان با يک فوتي بعد از چين و ايران در رده‌هاي بعدي اين نمودار قرار گرفتند.
نگراني از افزايش مبتلايان در 3 استان
از سوي ديگر کيانوش جهانپور، سخنگوي وزارت بهداشت از افزايش صعودي کروناويروس در سه استان خبر داد و گفت: افزايش آمار در گلستان نشان مي‌دهد که اين استان در حال تبديل شدن به کانون شيوع کوويد 19 (کرونا) است. همچنين در استان اصفهان و با توجه به نزديکي به کاشان، به‌نظر مي‌آيد که تعداد مبتلايان در کاشان هم با يک شيب تند صعودي رو به افزايش است. همچنين در استان مرکزي هم با توجه به نزديکي به قم به‌نظر مي‌آيد که تعداد موارد مشکوک به بيماري کوويد 19 در حال افزايش است. وي در واکنش به انتقاداتي که در مورد قرنطينه برخي از شهر‌هاي کشور مطرح شده نيز اظهار کرد: قرنطينه يک شهر به‌طور کامل، در پروتکل‌هاي بين‌المللي جايي ندارد. از سوي ديگر ساختار اجتماعي، مديريتي، سياسي و اقتصادي ما هم انطباقي با قرنطينه کامل شهري ندارد، اين تجربه لزوما موفقي هم نيست لذا اين واژه که اين روز‌ها خيلي دست به دست مي‌شود، اولين مخالفانش همان‌ها خواهند بود که هم اکنون از آن صحبت مي‌کنند با اين حال تاکيد مي‌کنيم که هيچ‌شهري تعطيل نخواهد شد.
خروج افراد مشکوک از قم و آبادان، ممنوع


اين صحبت‌ها در حالي مطرح مي‌شود که از امروز (يکشنبه) ‌خروج افراد مشکوک به کرونا از قم به دستور علوم پزشکي اين استان ممنوع شد. علي ابرازه، قائم مقام دانشگاه علوم پزشکي و خدمات بهداشتي درماني قم با تاييد اين خبر گفت: همکاران دانشگاه علوم پزشکي در خروجي‌هاي شهر مستقر و با تب سنج افراد را کنترل خواهند کرد. در صورتي که فردي داراي علائم ابتلا به کرونا باشد از خروج وي جلوگيري و قرنطينه خواهد شد. دکتر ابرازه از مراجعه چهار‌هزار نفر به بيمارستان‌ها خبر داد و گفت: از اين تعداد 652 نفر در بيمارستان‌هاي کامکار، فرقاني، امام رضا و علي بن ابيطالب بستري شده‌اند. اين آمار تا ديشب 580 نفر بود. همچنين سيد زين العابدين، فرماندار آبادان نيز اعلام کرد که مبادي ورودي آبادان بسته شده و تدابير شديدي از صبح جمعه براي ورودي آبادان اتخاذ شده است. وي همچنين افزود: با توجه به اينکه اکنون در آبادان يک مورد کرونا ويروس مثبت اعلام شده، تلاش ما بر اين است تا بيمارستان صحرايي علي ابن ابي طالب (ع) را براي مداواي بيماران اين ويروس در نظر بگيريم که البته اين بيمارستان بايد تجهيز شود. از سوي ديگر عبدالرسول همتي، معاون بهداشتي دانشگاه علوم پزشکي شيراز نيز اعلام کرد: براي جلوگيري از شيوع کرونا، حرم شاهچراغ تعطيل مي‌شود و تنها يک در براي ورود زائران باز است که در صحن بروند و بعد از آن بايد حرم را ترک کنند. همچنين علي فخارسليماني، مدير مرکز هدايت عمليات بحران دانشگاه علوم پزشکي قزوين از تبديل محل نمايشگاه‌هاي بين‌المللي قزوين به بيمارستان صحرايي خبر داد. وي زمان راه‌اندازي اين بيمارستان را از هفته آينده اعلام کرد و افزود: اين بيمارستان صحرايي در فاز نخست با ظرفيت 50 تخت آماده‌سازي خواهد شد.
لغو ملاقات‌ها در بيمارستان
قاسم جان بابايي، معاون درمان وزارت بهداشت، در نامه‌اي به دانشگاه‌هاي علوم پزشکي سراسر کشور اعلام کرد به دليلي شيوع کرونا، ملاقات با بيماران در کليه بيمارستان‌ها ممنوع است. از سوي ديگر دکتر محمد رضا نيکبخت، رئيس دانشگاه علوم پزشکي لرستان از مرگ يک بيمار به کرونا به کرونا خبر داد که وي بيماري سرطان داشته است. وي اظهار کرد: اکنون شمار مبتلايان به کرونا در لرستان به شش نفر رسيده است. بخش اورژانس بيماران مشکوک به کرونا در استان از ساير بيماران نيز تفکيک شده است، خوشبختانه وضعيت عمومي بيماران مبتلا به «کرونا» در استان رو به بهبود است.
تيم متخصصان پزشکي چين وارد تهران شد
با توجه به اين آمار روز گذشته سفير چين در ايران در صفحه توئيتر خود از ورود تيم متخصصان پزشکي چين به تهران خبر داد. چانگ هوا اعلام کرد: تيم متخصصان پزشکي چين با محموله جديد اهدايي اين کشور وارد تهران شد. وانگ يي وزير امور خارجه چين نيز در تماس تلفني با محمدجواد ظريف همتاي ايراني خود ضمن تشکر از وي بابت ابراز همدردي با دولت و ملت چين در اوج بحران کرونا، از آمادگي کشورش براي ارسال کمک‌هاي تخصصي و همکاري علمي با ايران در زمينه مبارزه با کرونا خبر داده بود. اين در حالي است که 22 مرکز آزمايشگاهي در کشور براي آزمايش تشخيص ويروس کرونا وجود دارد و به گفته مسئولان به‌زودي ميليون‌ها ماسک در کشور توزيع مي‌شود. همان‌طور که محمدرضا شانه ساز، رئيس سازمان غذا و دارو مي گويد: چند ده‌ميليون ماسک خارجي طي يکي، دو روز آينده وارد کشور مي شود و به سرعت با اولويت مراکز بهداشتي- درماني و بعد داروخانه ها در کشور توزيع مي شود و بعد از آن هم به بخش صنايع داده مي شود.
مصرف آب در حالت هشدار
با توجه به اينکه مسئولان وزارت بهداشت و پزشکان يکي از راه‌هاي مقابله و پيشگيري از کرونا را شست‌وشوي مرتب دست‌ها اعلام کرده‌اند، با اين حال مصرف آب در کشور در حالت افزايش شديد مصرف قرار گرفت. در اين بين شرکت آب و فاضلاب استان تهران ناگزير از صدور اطلاعيه در اين باره شد، در اين اطلاعيه آمده است: مصرف آب شهروندان تهراني در روز جمعه 9 اسفندماه 98 از مرز سه‌ميليون مترمکعب عبور کرد که اين ميزان براي اين مقطع از سال بالاست. افزايش مصرف آب در روز‌هاي گذشته موجب افت فشار در برخي مناطق شهر تهران و قطع آب در شهر‌ها و روستا‌هاي پيراموني شده است.