قلب قهرمان جهان ایستاد

سرویس ورزشی جوان آنلاین: رحمان در حالی عصر دیروز دچار ایست‌قبلی شد که پس از انتقال به بیمارستان تلاش پزشکان نتیجه‌ای نداد تا ورزش ایران یکی از پرافتخار‌ترین ورزشکارانش را از دست بدهد.
سیامند رحمان در حالی دیروز خبر درگذشتش جامعه ورزش را بهت‌زده کرد که یکی از امید‌های اصلی کاروان ایران در پارالمپیک توکیو بود و قول داده بود که رکورد سنگین وزن جهان را که در این رشته متعلق به خودش بود، در توکیو بشکند، هدفی که ایست قلبی مانع آن شد و این ورزشکار پرافتخار در فاصله شش ماه مانده تا پارالمپیک توکیو درگذشت. سیامند رحمان متولد ۱۳۶۷ و اهل شهرستان اشنویه از توابع آذربایجان‌غربی و وزنه‌بردار سنگین وزن ایران بود که در سال ۱۳۸۷ برای اولین‌بار به اردوی تیم ملی وزنه‌برداری معلولان دعوت شد.
رحمان وزنه‌بردار فوق سنگین پارالمپیکی ایران است که یک دهه گذشته افتخارات فراوانی برای ورزش ایران کسب کرده بود، دو مدال طلای پارالمپیک ۲۰۱۲ لندن و ۲۰۱۶ ریو، شش مدال طلا و یک نقره مسابقات قهرمانی جهان و سه مدال طلای بازی‌های پاراآسیایی ۲۰۱۰ گوانژو، ۲۰۱۴ اینچئون و ۲۰۱۸ جاکارتا از سیامند ورزشکاری شناخته شده در سطح رقابت‌های بین‌المللی ساخته بود و از او به عنوان قوی‌ترین معلول جهان یاد می‌شد. رحمان با بلند کردن وزنه ۳۱۰ کیلوگرم در سال ۲۰۱۶ رکورددار وزن ۱۰۷+ کیلوگرمجهان است و شاید برای سالیان سال رکوردش در این وزن جاودانه شود.
رحمان در حالی در ۳۱ سالگی درگذشت که خیلی‌ها خودشان را برای رکوردشکنی‌اش در رقابت‌های پارالمپیک توکیو که تابستان آینده در توکیو برگزار می‌شود، آماده کرده بودند، هدفی که سیامند وعده آن را داده بود و در مصاحبه‌ای در تیرماه امسال پس از کسب دوباره مدال طلای جهان گفته بود: «شاهد یک سیامند متفاوت در توکیو خواهند بود. هدف اصلی‌ام بازی‌های پارالمپیک ۲۰۲۰ توکیو است و یک رکورد جدید را بر جا خواهم گذاشت.»


سیامند که در بیش از یک دهه حضور در تیم ملی وزنه‌برداری معلولان مدال‌های مختلفی را برای کشورمان به ارمغان آورده بود، سختی‌های زیادی را در این مسیر تحمل کرده و با بی‌توجهی‌های فراوانی روبه‌رو شده بود. قهرمان پرافتخار پاراوزنه‌برداری جهان در یکی از آخرین مصاحبه‌هایش گفته بود: «به عنوان یک ورزشکار حرفه‌ای سختی‌ها و مشکلات فراوانی دارم و این بی‌مهری‌ها نیز بیشتر بر مشکلات من اضافه می‌کند. از پارالمپیک ریو به بعد تاکنون هیچ‌کدام از مسئولان سراغی از من نگرفته‌اند. تمام هدف من کسب مدال طلای مسابقات توکیو و رکوردزنی در این مسابقات است و با تمام وجود برای دستیابی به این هدف حتی با وجود این بی‌مهری‌ها تلاش می‌کنم. تاکنون از چند کشور از جمله جمهوری آذربایجان به من پیشنهاد‌هایی شده است، ولی به دلیل عشق به وطن و خانواده هیچ‌کدام از آن‌ها را نپذیرفته‌ام.»
درگذشت سیامند رحمان در حالی خبر تلخ دیشب ورزش ایران بود که درخشش فوق‌العاده‌اش در رقابت‌های جهانی و پارالمپیک سبب شده بود این قهرمان به عنوان یکی از بزرگ‌ترین ورزشکاران معلول جهان شناخته شود. او الگوی خیلی از معلولان ایران و جهان بود که با تماشای وزنه زدن این ورزشکار، به سمت ورزش گرایش پیدا کرده‌اند و از گوشه‌نشینی به واسطه نقص عضو فاصله گرفته‌اند.
روزنامه جوان این ضایعه بزرگ را به خانواده آن مرحوم و جامعه بزرگ ورزش کشور تسلیت می‌گوید.