وضعیت نرخ سود بانکی در آمریکا و اروپا

سید عادل میرزاده- در هفته ای که گذشت، شاخص های بورس در بازار های جهانی شدیدترین سقوط پس از بحران مالی 2008 را تجربه کردند. این ویرانی ثروت که بعد از انتشار خبر راهیابی ویروس کرونا به ایتالیا به عنوان اولین کشور غربی صورت گرفت، در مقایسه با سایر شوک های خارجی در گذشته مانند حمله تروریستی 11 سپتامبر در نیویورک یا حمله عراق به کویت در سال 1990 به مراتب مهیب تر بود.
طی هفته ای که گذشت، چندین رکورد تازه در بازارهای مالی جهانی به ثبت رسید. به طور مثال در مجموع 6 تریلیون دلار ثروت از بین رفت، 500 نفر اول جهان از لحاظ ثروت 444 میلیارد دلار از سرمایه خود را از دست دادند و ارزش سبد کالاهای اولیه (کومودیتی ها) به پایین ترین سطح خود در قرن 21 ام رسید. اما مهمترین آنها سقوط بی سابقه نرخ بازدهی اوراق قرضه آمریکا به سطح 1.15% برای اوراق ده ساله بود که نشاندهنده فرار از ریسک و پناه به امنیت از طرف سرمایه گذاران و فعالان بازار است. این اوراق که همچنان به عنوان مقصدی مطمئن برای سرمایه گذاران محسوب می شوند، حالا منعکس کننده انتظارات ضد تورمی فعالان بازار و البته رکود اقتصادی قریب الوقوع در اقتصاد آمریکا است
علاوه بر اوراق قرضه آمریکا، نرخ بازدهی سالیانه اوراق قرضه منتشر شده توسط سایر کشورهای توسعه یافته بخصوص ژاپن و برخی کشورهای اروپایی، به سطوح منفی رسیده و طی هفته گذشته منفیتر هم شده است. این بدان معناست که سرمایه گذاران در بازار به علت داشتن انتظارات منفی از آینده بازارها، اصطلاحا ضرر میدهند تا در ازای آن بتوانند سرمایه خود را در جایی مطمئن سپرده گذاری کنند. (خرید اینگونه اوراق قرضه توسط سرمایه گذاران به معنای وامدهی به دولت هاست. از آنجایی که احتمال ورشکستگی دولت های بزرگ بسیار پایین است، این اوراق ذاتا دارای ریسک و بازدهی پایین است.)
برای مقابله با شوکهای انقباضی بوجود آمده، فعالان بازار این روزها بار دیگر از سرگیری سیاست های انبساطی توسط بانک های مرکزی آمریکا، اروپا و ژاپن و همچننین افزایش هزینه های دولتی به منظور تحریک تقاضای مصرفی در کشورهای توسعه یافته را پیشنهاد و طلب میکنند. اما اینگونه سیاستها که به معنای سادهتر مانند چاپ پول تورمزا بوده و موجب رونق بخشی به اقتصاد میشوند، با توجه به بکارگیری بیش از اندازه طی 12 سال گذشته بعد از بحران مالی 2008 و خصوصا در مورد ژاپن و اروپا، دیگر کارایی لازم را نخواهند داشت. بدین ترتیب چشمانداز اقتصاد جهانی بر اثر شیوع ویروس کرونا با سرعتی بی سابقه رو به وخامت هرچه بیشتر حرکت می کند. چنانچه روند شیوع با همین شیب ادامه یافته و احیانا به سایر کشورهای غربی هم ورود پیدا کند، آنگاه به یقین شاهد اختلال هر چه بیشتر در سمت عرضه (تولید) دراقتصادهای توسعه یافته خواهیم بود. در آن صورت هیچگونه اقدام توسط بانکهای مرکزی با هدف تقویت سمت تقاضای اقتصاد (افزایش نقدینگی) کارساز نخواهد بود.
سایر اخبار این روزنامه
آیا آلودگی هوای تهران در روزهای خلوت خیابان‌های پایتخت سهم خودروها از آلایندگی را زیر سوال می‌برد؟ علیرضا صدقی عبور از گپ گفتمانی در پساکرونا «ابتکار» دلایل ساخته‌ نشدن سریال‌های طنز پرطرفدار در سال‌های اخیر در صدا و سیما را بررسی می‌کند جانشین فرمانده ناجا از معرفی 180 وب‌سایت شایعه‌پراکن به مراجع قضایی خبر داد سرکوب کرونا با خودروهای یگان ویژه «ابتکار» تازه‌ترین تحولات میدانی جنگ داخلی در سوریه را بررسی می‌کند قمار بزرگ اردوغان در ادلب «ابتکار» جزئیات میزان افزایش حقوق کارمندان دولت در لایحه سال ۹۹ را بررسی کرد حقوق های اندک، قیمت های سرسام آور ریاست مجلس آینده از آن چه کسی خواهد شد و رقبای محمدباقر قالیباف چگونه عقب‌نشینی خواهند کرد؟ یک عضو مجمع تشخیص مصلحت نظام: ما وارد لیست کشورهای غیر همکار با FATF شده‌ایم ما نمی‌توانیم پلیس جهان باشیم وضعیت نرخ سود بانکی در آمریکا و اروپا سال آینده تحریم به هسته سخت می‌رسد؟ تاثیر رد لایحه بودجه بر اقتصاد مانند کرونا گذار از نومیدی و ستایش امید