اصلاحات جدید بودجه

گروه سیاسی/ بررسی مجدد لایحه بودجه 99 در کمیسیون تلفیق تمام شد. مهمتر اینکه هادی قوامی، سخنگوی این کمیسیون از تلاش برای تصویب نهایی بودجه در صحن علنی تا پایان سال خبر داده. چیزی که او می‌گوید می‌تواند مانع چند دوازدهم شدن بودجه 99 و شروع سال جدید مالی برای دولت بر اساس تنخواه نباشد. البته اینها به شرطی است که مجلسی‌ها قبول کنند که این لایحه مشمول اصل 85 قانون اساسی شود. بدان معنا که اجازه دهند تا به جای صحن علنی، کمیسیون تلفیق کار بقیه بررسی و تصویب لایحه بودجه را به نمایندگی از کل نمایندگان انجام دهد و آن را به‌عنوان مصوبه کل مجلس به شورای نگهبان بفرستد. هنوز معلوم نیست که آیا مجلس به چنین درخواستی رأی خواهد داد یا خیر اما هادی قوامی گفته که در روزهای تعطیلی مجلس از نمایندگان به‌صورت تلفنی در این رابطه سؤال شده تا اگر امکانش وجود داشت تنها برای رأی‌گیری بر سر همین موضوع، یک جلسه علنی در بهارستان تشکیل شود. کمیسیون تلفیق در مصوبه جدید خود سعی کرده تا اصل مواردی که مورد انتقاد نمایندگان مجلس بود و سبب رد کلیات لایحه بودجه 99 شد را اصلاح کند.
افزایش حقوق‌ها در سال 99 چگونه خواهد بود؟
شاید مهم‌ترین بخش از تغییرات لایحه بودجه 99 در جلسات اخیر کمیسیون تلفیق به موضوع حقوق‌های سال آینده برگردد. موضوعی که پیشتر هم یکی از محورهایی بود که زمینه رد شدن کلیات لایحه بودجه 99 در صحن مجلس را رقم زد. حالا طبق اصلاحاتی که کمیسیون تلفیق انجام داده قرار است افزایش حقوق‌ها در سال 99 بر اساس فرمولی جدید انجام شود که طبق آن درصد افزایش حقو‌ق با میزان حقوق افراد نسبت عکس دارد، یعنی هرچه حقوق بیشتر درصد افزایش آن برای سال 99 کمتر. فرمول پیشنهادی کمیسیون تلفیق اینگونه است که افرادی که در سال 98 حقوق‌شان یک میلیون و 560 هزار تومان است در سال بعد حداقل 2 میلیون و 800 هزار تومان حقوق دریافت خواهند کرد. البته در تصمیم کمیسیون تلفیق این هم اضافه شده که در حکم کارگزینی این افراد در سال ۹۹ نسبت به سال ۹۸ بیش از ۵۰ درصد امکان افزایش وجود نخواهد داشت. آن‌طور که دیروز هادی قوامی، سخنگوی کمیسیون تلفیق در نشست خبری خود توضیح داده «براساس این مصوبه کسانی که زیر ۲ میلیون و ۸۰۰ هزار تومان حقوق می‌گیرند حقوقشان بین یک میلیون و ۵۶۰ هزار تومان تا دو میلیون و ۸۰۰ هزار تومان افزایش خواهد یافت. به این معنی که اگر کسی در سال ۹۸ یک میلیون و ۵۶۰ هزار تومان حقوق می‌گیرد در سال آینده حقوقش به ۲ میلیون و ۲۰۰ هزار تومان خواهد رسید و همه کسانی که زیر دو میلیون و ۸۰۰ هزارتومان حقوق می‌گیرند امکان رسیدن به حقوق ۲ میلیون و ۸۰۰ هزار تومانی را ندارند مثلاً اگر کسی یک میلیون و ۸۰۰ هزار تومان حقوق می‌گیرد حقوقش به ۲ میلیون و ۷۰۰ هزار تومان خواهد رسید.» بر اساس مصوبه کمیسیون تلفیق این حکم شامل بازنشستگان، شاغلین و قراردادی‌ها خواهد شد. همچنین کمیسیون تلفیق بودجه افزایش
15 درصدی حقوق برای حقوق‌های 3 میلیون تومان تا 6 میلیون تومان اعمال خواهد شد.


هر چند قوامی گفته که این کمیسیون در تلاش است تا «حقوق این افراد به گونه‌ای ترمیم شود که افزایش بیش از ۱۵ درصدی برای گروه حقوق بگیر ۳ تا ۶ میلیون تومان اعمال شود.» وی توضیح داده است: «بر این اساس در سال ۹۹ بازنشستگان و شاغلین خصوصاً فرهنگیان افزایش حقوق بیش از ۱۵ درصد که در لایحه دولت و مصوبه پیشین کمیسیون تلفیق پیش‌بینی شده بود خواهند داشت تا فاصله‌ای که سال‌های گذشته کم شده بود ترمیم شود. دولت پیش از این ۶ هزار میلیارد تومان در لایحه پیش‌بینی کرده بود و کمیسیون تلفیق نیز سه هزار و ۷۵۰ میلیارد تومان برای بازنشستگان فرهنگی دیده بود.»
از یارانه معیشتی تا سهمیه جدید بنزین
بخش بعدی تغییرات تازه‌ای که کمیسیون تلفیق در لایحه بودجه 99 ایجاد کرده به موضوع هدفمندی یارانه‌ها برمی‌گردد. به‌طوری که پیشنهاد دولت مبنی بر تفکیک یارانه معیشتی و یارانه نقدی به تصویب رسیده است. بر اساس این پیشنهاد در سال ۹۹ به ۷۸ میلیون نفر یارانه نقدی ۴۵ هزار و ۵۰۰ تومانی پرداخت می‌شود و یارانه معیشتی که رقم کلی آن ۳۱ هزار میلیارد تومان است نیز به ۶۰ میلیون نفر پرداخت خواهد شد. بخش دیگری که در مصوبه جدید کمیسیون تلفیق برای کمک به اقشار مختلف مردم در نظر گرفته شده به موضوع بنزین بر می‌گردد. جایی که تصمیم گرفته شد برای تعطیلات سال نو و تابستان ۶۰ لیتر بنزین به خودروها علاوه بر سهمیه بنزین ماهانه اختصاص یابد که این برای کمک به سفر در نوروز یا تابستان است. البته سخنگوی کمیسیون تلفیق در نشست خبری خود توضیح نداده که در صورت ایجاد محدودیت برای سفرهای نوروزی به‌دلیل شیوع کرونا آیا این سهمیه همچنان حفظ خواهد شد یا خیر؟ قوامی البته ابراز امیدواری کرده که با ریشه‌کن شدن این ویروس امکان سفر نوروزی هم برای مردم فراهم شود.
دیگر تغییرات بودجه‌ای کمیسیون تلفیق
از بخش‌های دیگر مصوبه کمیسیون تلفیق برای بودجه 98 می‌توان به تصمیمی برای بخش مسکن اشاره کرد که طبق آن دولت مجاز است با استفاده از زمین‌های در اختیار در قالب مشارکت با بخش خصوصی با غیر دولتی تهمیدات لازم برای تولید و عرضه واحدهای مسکونی با اولویت الگوی مصرف فراهم کند وزارت راه نیز موظف است نسبت به شناسایی خانوارهای
کم درآمد از طریق سامانه مناسب اقدام کنند.
طبق این مصوبه به‌منظور اجرایی کردن مفاد این بند سایر دستگاه‌های اجرایی ذی‌ربط از جمله وزارتخانه‌های نفت، نیرو، کشور، شهرداری‌ها، سازمان تأمین اجتماعی، بنیاد مسکن و بانک مرکزی موظف هستند با هدف کاهش قیمت تمام شده مسکن در زمینه ارائه مجوزهای لازم، تأمین مالی، تأمین خدمات زیربنایی و اقدامات اجرایی همکاری لازم را با وزارت راه به عمل آورند.
اعضای کمیسیون تلفیق همچنین به شرکت ملی نفت ایران اجازه دادند تا سقف بدهی ارزی سررسید شده این شرکت به بانک مرکزی و بانک‌های سپه و ملت، سالانه از محل ما‌به‌التفاوت ظرفیت نفت خام تولیدی (پس‌از کسر مصارف داخلی و صادرات ممکن در شرایط تحریم) به این بانک‌ها نفت خام تحویل دهد. شرکت ملی نفت هم‌اکنون حدود ۵۰ میلیارد دلار به بانک‌ها بدهکار است و مجلس امید دارد که با این مصوبه راهی برای بازپرداخت این بدهی باز شود.