برخی کاسبان کرونا با ماسک دلسوزی جامعه را نگران و ملتهب می‌کنند

حسن روحانی روز چهارشنبه در جلسه هیئت دولت با تبریک میلاد حضرت جواد الائمه(ع) و میلاد امیرالمؤمنین(ع) ابراز داشت: در آغاز می‌خواهم از مجلس شورای اسلامی و از رئیس‌مجلس که با تدبیری که برای بودجه سال 99 به خرج دادند و پیشنهادی را خدمت مقام معظم رهبری فرستادند و ایشان تأیید کردند، از مجلس و رئیس‌مجلس و بویژه از مقام معظم رهبری تشکر کنم که این بن‌بست را شکستند و این مسئله را حل کردند که بتوانیم برای سال آینده از آغاز سال طبق چارچوب قانون بودجه اقدامات مالی خودمان را انجام دهیم.
رئیس‌جمهور افزود: همچنین ایشان اجازه فرمودند که موضوع وزارت جهاد کشاورزی هم به بعد از مسئله مربوط به حفاظت‌هایی که لازم است در مسئله کرونا انجام گیرد، محول شود. بنابراین برادر عزیزمان آقای مهندس کشاورز که امروز سرپرستی این وزارتخانه را به عهده‌دارند همچنان این مسئولیت را برعهده خواهند داشت.
کاسبان کرونا
وی اظهار داشت: متأسفانه امروز علیرغم اینکه اکثریت جامعه ما و همه همکاری و یکدیگر را برای عبور از این مشکل یاری می‌کنند، عده‌ای هستند به عنوان کاسبان کرونا که می‌خواهند از این معضل برای سود مادی و سودجویی خودشان استفاده کنند و متأسفانه در مواردی با احتکار و گرانفروشی و عدم عرضه کالا با این فکر که در آینده این کالا را با قیمت بالاتر و گزاف می‌توانند بفروشند، مواجه بودیم.


روحانی ادامه داد: از طرف دیگر کاسبان دیگری هم در فضای مجازی و در رسانه‌های بیگانه داشتیم. عده‌ای ماسک را احتکار کردند و عده‌ای هم رفتند پشت ماسک دلسوزی اما در واقع برای اینکه جامعه ما را ملتهب کنند و مردم ما را دچار نگرانی کنند، اخبار دروغ را در جامعه شایع می‌کنند.
رئیس‌جمهور در ادامه افزود: همچنین گروهی که افکار جامعه را با اظهارنظرهای غیردقیق خودشان دچار اضطراب می‌کنند؛ این امر تخصصی است و باید به متخصصین مربوطه واگذار شود؛ مسئولیت این کار به وزارت بهداشت و درمان واگذار شده، اما همه دستگاه‌ها با همه توان، پیگیر بخش‌هایی از اموری هستند که به نوعی به آنها مربوط می‌شود.
وی خاطرنشان کرد: پزشکان و پرستاران در خط مقدم هستند و فداکاری بسیار بزرگی از خودشان نشان دادند و از همه آنها تشکر و سپاسگزاری می‌کنم که هیچ کدام در انجام وظایف و اجرای وظایف خودشان دچار قصور نشدند و با همه توان در صحنه بودند؛ افرادی بودند روزها و شب‌ها با استراحت بسیار کوتاه و با تلاش بسیار زیاد به طور مداوم کار خودشان را ادامه دادند؛ حتی وزیر محترم بهداشت و درمان که معمولاً روزانه با او در تماس هستم و گزارش می‌گیرم، در این مدت یک هفته و خرده‌ای شب‌ها یکی، دو ساعت بیشتر استراحت نکرده است. روحانی با بیان اینکه بار سنگینی بر دوش همه است، گفت: به مردم عزیز و بزرگوارمان قول می‌دهم که به پشتوانه تخصص بالای پزشکان کشورمان، به پشتوانه اراده و تصمیم پرستاران و پزشکان، ایثار و فداکاری و همکاری مردم از این معضل با حداقل تلفات و با کوتاه‌ترین زمان ممکن
 ان‌شاء‌الله عبور خواهیم کرد.
مساعدت دولت
 نسبت به کسب‌وکارهای شب عید
رئیس‌جمهور خاطرنشان کرد: در جلسه هماهنگی سه قوه بر این تصمیم تأکید کردیم که وزارت اقتصاد و بانک مرکزی تلاش کنند برای اینکه مردم دارای اقساط هستند و اقساط آنها باید پرداخت شود و در برابر دولت مسئول هستند که پرداختی‌های خودشان را در موعد خاص پرداخت کنند، امهال موارد و دادن فرصت یک و دو ماهه انجام شود برای اینکه مردم بتوانند کار خودشان را با آسانی بیشتر و عدم مشکلات حل و فصل کنند و این راه باز ادامه پیدا می‌کند؛ یعنی اینکه بانک مرکزی و وزیر اقتصاد مسئول شدند در این زمینه برای مساعدت به کسب و کارهایی که در این ایام دچار مشکل شدند؛ برخی از کسب و کارها است که بهترین زمان درآمدیشان شب عید و ایام عید بوده که دچار مشکل شدند و نسبت به آنها دولت باید مساعدت کند و ان‌شاء الله طرح‌شان را بیاورند در هیئت دولت مطرح کنند و ان‌شاء الله به زودی آن را بررسی و تصویب می‌کنیم؛ برای اینکه مردم در رفاه بیشتری در این زمینه قرار گیرند.
خبیثانه‌ترین اقدام
وی با بیان اینکه متأسفانه آنهایی که حتی دارو و مواد غذایی را به روی مردم بستند و تحریم کردند، خبیثانه‌ترین اقدام را علیه ملت ایران در این 2 سال انجام دادند، گفت: آنها هم آمدند با یک ماسک دلسوزی ظاهر شدند که ما هم می‌خواهیم به ملت ایران کمک کنیم؛ شما اگر واقعاً راست می‌گویید لااقل تحریم دارو را بردارید؛ این اولین قدم است. بگویید نسبت به ملت ایران تا حالا‌اشتباه و خطا کردیم و عذرخواهی می‌کنیم و اولین قدم ما این است که فعالیت بانکی برای خرید دارو، نقل و انتقال دارو و فعالیت کشتیرانی در این زمینه و مواد غذایی مردم، آزاد است و ما کاری نداریم و این تحریم را از روی مردم برداشتیم. مردم ما به خوبی می‌دانند شما دروغ می‌گویید؛ واقعیت را نمی‌گویید.
روحانی ابراز داشت: من از صدا و سیما می‌خواهم در این ایام که مردم برای حفاظت از جان خود بیشتر در خانه هستند، برنامه‌های شادتری برای مردم ارائه بشود؛ مردم وقتی در یک آپارتمان و خانه کوچک می‌خواهند محدود و محصور شوند، نمی‌توانند در اجتماعات شرکت کنند، رفت و آمد به آن صورت نمی‌توانند داشته باشند، باید صدا و سیما در خانه آن را جبران کند و ان شاءالله این کار انجام می‌گیرد.
رئیس‌جمهور افزود: همه هنرمندان در فضای مجازی بیایند، همه دانشمندان در فضای مجازی بیایند، همه روانشناس‌ها و همه آنهایی که می‌توانند لبخند برای مردم به ارمغان بیاورند در فضای مجازی بیایند. وی خاطرنشان کرد: فضای مجازی مخصوصا در این شرایط یک ظرفیت بزرگ است، باید همه همدیگر را یاری و کمک کنیم و دولت الکترونیک خود را بسازیم، ارتباطات دیجیتالی خود را بیشتر و اقتصاد خود را به سمت دیجیتال هدایت کنیم.
روحانی گفت: سبک زندگی هم در این ایام یک تغییرات موقتی پیدا کرده و این تغییرات به سلامت جامعه کمک می‌کند و همانطور که دیروز مقام معظم رهبری تاکید کردند هر چیز که به سلامت جامعه کمک کند، حسنه است و هر چیزی که برای سلامت جامعه مضر باشد، سیئه است و بنابراین همه ما باید همکاری خود را ادامه دهیم. رئیس‌جمهور بیان داشت: خوشحالم که امسال با اینکه سال سختی بود، آمار فعالیت‌های اقتصادی و به ثمر رسیدن طرح‌های مهم تولیداتی بسیار قابل ملاحظه بوده و در این ایام که ایام توسل به امام جواد(ع) و مولای ما امیرالمومنین(ع) و روزهای بسیار مبارک ماه رجب هست و بعد از آن هم ماه شعبان پیش روی ماست، بتوانیم با توکل به خداوند و با توسل به پیامبر(ص) و ائمه هدی(ع)، سلامت جامعه را از خداوند با همکاری‌ها و اجرای همه دستورات بهداشتی که به آن مکلف هستیم، بگیریم.