مشهد در وضعیت قرمز

استاندار می گوید وضعیت استان خراسان رضوی و مشهد در حوزه کرونا «قرمز» است. مسئولان هم همه یک صدا از وضعیت جدی مشهد در زمینه بیماری کرونا می گویند و مردم را به حضور در منزل توصیه می کنند. حال تصور کنید اگر همزمان با نوروز، مردم سایر شهرهای کشور این توصیه ها را جدی نگیرند و برنامه سفر بچینند و مقصدشان هم مشهد باشد، به معنای واقعی فاجعه رخ خواهد داد. نوروز 98 حدود 9 میلیون نفر وارد مشهد شدند که حتی تصور وروددرصد کمی  از این تعداد در نوروز 99 نیز بسیار فاجعه آمیز خواهد بود. در شرایطی که در مشهد به لحاظ شیوع بیماری کرونا آژیر قرمز به صدا در آمده است، ورود مسافران می تواند شرایطی بحرانی برای مشهد و حتی کشور رقم بزند چرا که همواره مسئولان در شرایط عادی از نبود بودجه و امکانات درمانی برای زائران گلایه می کنند و حالا با وضعیتی که همه جای کشور با ویروس کرونا درگیر است و تمام امکانات بهداشتی و درمانی و تمام دستگاه های اجرایی مشهد پای کار مقابله با کرونا قرار دارند، چه بسا با ورود زائران و مسافران در نوروز سال آینده شرایط به گونه ای فاجعه آمیز و بحرانی رقم بخورد.
 
استاندار: وضعیت قرمز است
استاندار موکدانه اعلام کرده است که وضعیت استان در زمینه کرونا قرمز است. علیرضا رزم حسینی در حاشیه جلسه ستاد ویژه پیشگیری و مقابله با ویروس کرونا در استان که با حضور آیت‌ا... علم‌الهدی نماینده ولی‌فقیه، حجت‌الاسلام والمسلمین مروی تولیت آستان قدس رضوی و دیگر اعضا در محل دفتر استاندار برگزار شد، گفت: استان خراسان رضوی در حوزه ویروس کرونا وضعیت قرمز پیدا کرده است. به گزارش روابط عمومی استانداری، وی افزود:مردم  برای مقابله با ویروس کرونا حتما همراهی لازم را داشته باشند، علاوه بر این که واقعا وجود این ویروس در سطح جامعه را جدی بگیرند. استاندار خراسان رضوی تاکید کرد: بر اساس نظر کارشناسان، متخصصان و پزشکان، پیشگیری مقدمه جلوگیری از بروز هرگونه بیماری است، لذا در استان براساس سیاست‌های ستاد ملی مبارزه با ویروس کرونا و ابلاغیه‌هایی که صادر شده است، تمامی اجتماعات، همایش‌ها، برگزاری مراسم نماز در ادارات، لغو و کلیه مدارس و دانشگاه ها تعطیل شد. رزم حسینی با بیان این که ما در برابر حفظ جان مردم مسئول هستیم و وظیفه ماست که تمهیدات لازم را فراهم کنیم تا مردم کمتر آسیب ببینند، تصریح کرد: همه ائمه جماعات باید در این قضیه پیشگام باشند و سعی شود تا جایی که امکان دارد مراسم‌ کمتری برگزار شود. وی هشدار داد: برای مقابله با این ویروس حتما همراهی لازم را داشته باشند، به علاوه این که واقعا وجود این ویروس در سطح جامعه را جدی بگیرند و در مراسم‌ و تجمع‌ها شرکت نکنند. طی چند روز گذشته شیوع این ویروس در مشهد سرعت گرفته است لذا از مردم تقاضا داریم تا جایی که برایشان مقدور است، در منزل بمانند و ضمن رعایت بهداشت، پیشگیری‌های لازم را انجام دهند. وی ادامه داد : وزیر محترم بهداشت و درمان اعلام کرد این هفته و هفته پیش رو روزهای پرخطری است، بنابراین امیدواریم ان شاءا... با کمک مردم و رعایت تمام موازین بهداشتی در جامعه و به صورت فردی از این وضعیت عبور کنیم و به وضعیت عادی برگردیم.
تاکید دانشگاه علوم پزشکی مشهد بر محدود کردن سفرهای نوروزی


دکتر سید مرتضی احتشام فر دبیر ستاد مدیریت بیماری کرونا در استان نیز به «خراسان رضوی» می گوید: موضوع سلامت چه در ایام نوروز و چه در سایر ایام تعطیلی ندارد، شیوع کرونا در شرایط فعلی سیر صعودی دارد، ممکن است ما در هفته های آینده با پیک شیوع مواجه شویم. وی با اشاره به قرار گرفتن مشهد در وضعیت قرمز می افزاید: در این شرایط ما باید سفرها را محدود کنیم، نامه ای وزیر بهداشت به وزیر کشور نوشتند تا تمهیداتی اندیشیده شود که ستاد هماهنگی سفرهای نوروزی، مردم را به کاهش سفرهای نوروزی ترغیب کند، ما باید سفرهای نوروزی را کاهش دهیم. وی تصریح می کند: نه تنها در مشهد بلکه در سایر شهرها نیز سفرها باید محدود شود، از یک ماه پیش تمامی بیمارستان ها و مراکز درمانی در حال آماده باش هستند، اگر نهادهایی هم هستند که تشویق به سفر می کنند به مردم و کشور آسیب خواهند زد.
جلوگیری از سفرهای نوروزی با تمام توان
احتشام فر با اشاره به سیر صعودی کرونا در کشور تاکید می کند: باید با حداکثر توان سفرها را محدود کنیم، چرا تا  سه روز تعطیل می شود مردم به سمت شمال سرازیر می شوند، چه دلیلی دارد؟ ما باید این آگاهی را بدهیم که  آن هایی که به سفر می روند ویروس را به کل کشور انتقال می دهند. وی می افزاید: اگر خدای ناکرده شرایطی که برای شهر قم پیش آمد برای مشهد اتفاق می افتاد کل کشور درگیر می شد، لذا ما باید کنترل کنیم، توصیه اکید این است که سفرها در زمان دیگری انجام شود، بگذارند این ویروس کرونا کنترل شود و بعد سفرها را انجام دهند، مگر این که سفر ضروری داشته باشند که بازهم با رعایت اقدامات پیشگیرانه باید انجام شود.
هر چه سفر کمتر ، چرخه انتقال کرونا ضعیف‌تر
دبیر ستاد مدیریت بیماری کرونا در استان می گوید: هر چه میزان تردد و سفرها کاهش پیدا کند، چرخه انتقال ویروس قطع خواهد شد لذا باید دستگاه های اطلاع رسانی دنبال این باشند که این سفر ها را کاهش دهند. دکتر احتشام فر همچنین در پاسخ به این سوال که آیا امکانات بهداشتی و درمانی مشهد با وجود درگیری با کرونا پاسخگوی نیاز مسافران احتمالی در نوروز خواهد بود؟ می گوید: ما سعی می کنیم نیازها را برطرف کنیم، اما اگر خدای ناکرده به عنوان مثال 10 هزار نفر مبتلا شوند کسی می تواند نیازها را جواب بدهد؟ توان ما یک سقفی دارد، اگر از آن حد بگذرد دیگر کسی نمی تواند جواب بدهد، ما باید تشویق کنیم که مردم از اجتماعات و سفر پرهیز کنند.وی تصریح می کند: فشار عصبی و روانی که به کادر درمان در شرایط بحرانی وارد می شود بیشتر از فشار و خستگی جسمانی است، نیرویی که در گذشته یک شیفت کار می کرد هم اکنون به اندازه سه شیفت کار می کند. وی می افزاید: در شرایط بحرانی باید  همه نهاد ها به کمک بهداشت ودرمان بیایند چرا که کادر درمانی به تنهایی نمی تواند تمام کارها را انجام دهد، ارتش، سپاه و سایر نهادها باید پای کار بیایند،در دستورالعمل هایی که صادر شده بر این موضوع تاکید شده است.
مردم برای شکست چرخه کرونا در خانه بمانند
رئیس دانشگاه علوم پزشکی مشهد نیز در گفت و گویی با وبدا، با تاکید بر این که ویروس کووید -۱۹ در اماکن عمومی و پر تردد بیشتر قابل انتشار است، اظهار کرد: شهروندان برای شکست چرخه این ویروس در خانه بمانند. دکتر محمد حسین بحرینی با تاکید بر این که شهروندان از حضور در تجمعات پرهیز کنند، خاطر نشان کرد: به هر میزان که مردم راهکارهای پیشگیرانه را رعایت کنند به همان میزان در شکست چرخه این ویروس موفق خواهیم بود.
شهردار: وضعیت بحرانی است
شهردار مشهد نیز از وضعیت بحرانی مشهد گفت و این که آژیر وضعیت قرمز در مشهد به صدا درآمده و همه باید مراقبت و پیشگیری کنند. محمدرضا کلایی با بیان این که در وضعیت بحرانی قرار داریم و مردم باید برای پیشگیری از شیوع بیماری کرونا با هم همدلی و همکاری داشته باشند، افزود: مردم باید از ترددهای غیر ضروری خودداری کنند. به گزارش پایگاه اطلاع رسانی شهرداری مشهد، وی تصریح کرد: معتقدم آژیر قرمز از سوی دانشگاه علوم پزشکی در خصوص ویروس کرونا به صدا درآمده و این یک واقعیت است که اگر مردم این موضوع را سهل وآسان بگیرند، دچار مشکل می شویم .کلایی افزود: تا زمانی که آژیر سفید از سوی دانشگاه علوم پزشکی به صدا درنیامده، باید موضوع جدی گرفته شود، مردم باید برای پیشگیری از شیوع ویروس کرونا تا حد ممکن از منزل خارج نشوند تا دوره پیک بیماری سپری شود. شهردار مشهد تاکید کرد: در دوره پیک شیوع ویروس کرونا قرارداریم، اگر مردم رعایت کنند این مسئله را همانند سایر بحران ها پشت سرخواهیم گذاشت.
کرونا در مشهد همانند کوه یخ است، موضوع را جدی بگیریم
شهردار مشهد اظهار کرد: شاید مسئله کرونا در مشهد اکنون مانند کوه یخی باشد که بخشی از آن زیر آب است لذا باید به این موضوع حساسیت داشته باشیم و موضوع را جدی بگیریم. مردم نباید در مراکز یا محل های پرجمعیت حضور داشته باشند، مردم باید تا حد امکان از خانه خارج نشوند و تنها برای کارهای ضروری از منزل خارج شوند. مسئله را باید بسیار جدی بگیریم زیرا شرایط امروز با روز قبل فرق می کند. وی گفت: اگر بنا باشد یک نفرهم بر اثر ابتلا به این ویروس فوت کند، باید فکر کنیم شاید آن یک نفر عزیز ما باشد لذا باید مسئله را بسیار جدی بگیریم. کلایی با تاکید بر این که مردم باید این موضوع را درک کنند که مسئله جدی است، افزود: بر همین اساس باید همه ما بهداشت فردی را رعایت کنیم. وی تاکید کرد: انتظار ما از مردم این است که به خاطر خودشان، پدرو مادر، پدربزرگ ها و مادربزرگ هایشان و به خاطر کودکان شان موضوع را جدی بگیرند و همکاری کنند و درخانه بمانند. شهردار مشهد افزود: اگر با همدلی کمک کنیم و درخانه بمانیم، این بحران را به سرعت پشت سرخواهیم گذاشت اما اگر همکاری نکنیم بحران طولانی تر می شود و این موضوع برای شهر زیارتی مشهد خوب نیست.
پیشنهاد تعطیلی اماکن موقت اسکان در نوروز 99
شهردار مشهد همچنین در بند اول نامه ای که به استاندار خراسان رضوی نوشته است، خواستار تعطیلی اماکن اسکان موقت زائران در ایام نوروز شده است. در نامه شهردار به رزم حسینی آمده است: نظر به عدم امکان ضدعفونی و پاک سازی اماکن موقتی که هر ساله با محوریت شهرداری مشهد برای استقرار موقت زائران در ایام نوروز در نظر گرفته می شده (اعم از کمپ ها ،زائر پذیرها یا مدارس و....)،پیشنهاد می شود اماکن مذکور برای نوروز ۱۳۹۹ از چرخه خدمت رسانی خارج شود و این موضوع به اطلاع عموم هموطنان برسد.
اگر امسال به خاطرخطر نمی‌توانید بیایید، اشکالی ندارد، خود حضرت به سراغ شما می‌آیند
 به دنبال شیوع ویروس کرونا در کشور و درگیر شدن مشهد و استان با این بیماری، آیت‌ا... علم‌الهدی در قالب پیامی تلویزیونی، نکاتی را خطاب به مردم شریف مشهد، استان و کشور بیان کرد. به گزارش دفترنماینده ولی فقیه در استان، در بخشی از این پیام آمده است : عزیزانی که در دیگر بلاد هستند این را بدانند امام رضا (ع) همه‌جا حاضر است، از داخل خانه‌شان هم اگر به‌سوی مشهد بایستند و توسل  به امام رضا (ع) پیدا کنند و سلام بدهند، حضرت جوابشان را می‌دهند، حضرت سلام هیچ‌کس را بی‌جواب نمی‌گذارند، امام رضا (ع) امام رئوف است و به شهر و نقطه خاصی اختصاص ندارد، هرکجا شیعه و مسلمانی از دوستان اهل‌بیت (ع) در هر نقطه‌ای به حضرت توجه کنند، حضرت به او توجه می‌کنند، بیماری‌اش را شفا می‌دهند و حاجتش را برآورده می‌کنند به خصوص در موقعیتی که عزیزان در نقل‌وانتقال سفری دچار مشکل می‌شوند، لازم نیست این کار را انجام دهند؛ اگر امسال به خاطر این بیماری و خطر نمی‌توانید بیایید، اشکالی ندارد، خود حضرت به سراغ شما می‌آیند، به شما توجه می‌کنند و حاجت شما را برآورده می‌کنند. سعی کنیم اصول بهداشتی را به خصوص در مقام پیشگیری از این بیماری که حتی ابزار بسیاری از مفاسد دشمنان ما نیز خواهد شد، رعایت کنیم تا از شیوع و نشر این بیماری جلوگیری شود و شعائر مذهبی را در ماه رجب و شعبان تعطیل نکنید بلکه این شعائر و برنامه ها را منطبق با پروتکل‌های بهداشتی و پزشکی به‌خوبی می‌توان در شهرها، پارک‌ها، میدان‌ها و فضاهای باز اجرا کرد به‌نحوی‌که این ویروس انتشار پیدا نکند. برای شهر و استان خودمان برنامه‌هایی داریم که عزیزان ما این برنامه‌ها را الگو بگیرند و  در دیگر استان‌ها و شهرها این برنامه‌ها را اجرا کنند.
مشهد جای امنی برای سفر نیست
همچنین به گزارش باشگاه خبرنگاران جوان، مدیر روابط عمومی دانشگاه علوم پزشکی مشهد نیز در این زمینه گفت: بیشتر مبتلایان در خراسان رضوی، از سفر مسافران مناطق آلوده به این استان یا سفر آنان به استان‌های درگیر مبتلا شده‌اند لذا در شرایط کنونی مشهد جای امنی برای سفر نیست و مردم کشورمان مشهد را مقصد سفر‌های نوروزی خود قرار ندهند. دکتر حمیدرضا رحیمی افزود: طبق بررسی‌های انجام شده ماندگاری انتشار ویروس کرونا در کشورمان در سه مدل مطرح شده است و شیوع آن بسته به رفتار ویروس، همزمان با گرم شدن هوا دارد. ویروس کرونا در خوش بینانه‌ترین حالت تا ۱۵ فروردین ماه سال جدید در کشور شیوع دارد و در حالت نیمه خوش بینانه تا آخر اردیبهشت و در حالت بدبینانه تا آخر خردادماه سال آینده ماندگار خواهد بود که احتمال وقوع نوع دوم بیشتر است.
امکانات مشهد در وضعیت قرمز کرونا ناتوان از پاسخ گویی به مسافران نوروزی
نوروز امسال به مشهد نیایید. چرا؟ چون امکانات مشهد در وضعیت قرمز کرونا به سختی نیاز استان را پاسخ خواهد داد و قطعا پاسخگوی مسافران نوروزی نخواهد بود. موضوعی که وزیر بهداشت وقت نیز سال گذشته بر آن تاکید کرد و گفت :با وجود فعالیت و تلاش ها مشکلات بسیار زیادی در حوزه خدمات، به‌ویژه در زمینه کمبود تخت در  بیمارستان‌های مشهد داریم. متاسفانه سرانه تعداد تخت‌های بیمارستانی مشهد در مقایسه با دیگر شهرها منصفانه نیست و میزان این سرانه برای دانشگاه‌ مشهد، جزو پایین‌ترین‌هاست.» پس در این شرایط بحران کرونا سفر حتی یک نفر به مشهد باری مضاعف بر دوش سیستم درمانی و بهداشتی شهر خواهد گذاشت و از سوی دیگر ممکن است برای فردی که در این شرایط، سفر به مشهد را در برنامه خود قرار داده نیز مشکلاتی از بابت کمبود این امکانات بهداشتی و درمانی ایجاد شود.همچنین  تمام مبادی ورودی مشهد تحت تدابیر شدید مراقبتی و تب سنجی مسافران ورودی به شهر قرار دارد؛ هم در فرودگاه ، هم در راه آهن و هم در پایانه های مسافربری و جاده های منتهی به مشهد کارشناسان بهداشتی حضور دارند و از تمام افراد ورودی به شهر تست حرارت سنجی می گیرند و این موضوع موجب معطلی بسیار زیاد مسافران خواهد شد. ضمن این که ظرفیت جاده های ورودی به مشهد خود اوضاع آشفته ای دارد؛ شهریور امسال رئیس پلیس راه فرماندهی انتظامی خراسان رضوی اعلام کرد: «در حوزه راهداری‌ها خروجی و ورودی مشهد از خودرو اشباع است و اگر یک سال و نیم دیگر به همین منوال بگذرد ورودی و خروجی این شهر در عمل از لحاظ ترافیکی قفل می شود»؛ پس بهترین راه همان عمل به توصیه های متولیان و کارشناسان است؛ این که در خانه بمانید و از سفر در ایام نوروز پرهیز کنید.