تعطیلی نماز جمعه تا اطلاع ثانوی

آرمان ملي: تعطيلي مراکز، اماکن، سمينارها، سخنراني‌ها و تجمعات نشان مي‌دهد که هنوز در مرحله مهار کرونا قرار داريم و اين مهم با عزم ملي و کمک مردم حاصل خواهد شد. مساله به حدي جدي است که براي حرم‌هاي مطهر نيز محدوديت‌هايي اعمال شده است. پس چندان دور به‌نظر نمي‌رسيد که نماز جمعه تهران و شهرستان‌ها نيز تعطيل شود و هفته گذشته اين اتفاق صورت گرفت. حال شوراي سياستگذاري ائمه جمعه خبر داده که در راستاي عدم انتقال و شيوع اين ويروس اين هفته نيز نماز جمعه تعطيل خواهد بود. حجت‌الاسلام حاج‌علي‌اکبري رئيس شوراي سياستگذاري ائمه جمعه مي‌گويد: «اهميت سلامت عمومي و تحقق کامل حلقه حفاظت سلامت ملي اقتضا مي‌کند حتي نماز جمعه را نيز در مدت کوتاهي تعطيل کنيم و اميدواريم به لطف پروردگار و همت مردم براساس فتواي مقام معظم رهبري و مراجع تقليد با ستاد و مسئولان بهداشتي همکاري کنند و محصول اين تعامل سراسري ريشه‌کني اين بيماري منحوس باشد.»
کرونا و تعطيلي نماز جمعه
ويروس کرونا باعث شده تا تمامي امور جامعه در ساحت‌هاي مختلف تحت الشعاع اين بيماري قرار گيرند و تقريبا همه جا به تعطيلي کشاند. از مراکز آموزشي مثل مدارس و دانشگاه‌ها گرفته تا مراکز فرهنگي و هنري مثل سينماها، کنسرت‌هاي موسيقي و مکان‌هاي ورزشي مثل استاديوم‌‌ها و لغو مسابقات ورزشي. در اين بين حتي جهت جلوگيري از انتقال و شيوع اين بيماري براي برخي از بقاع متبرکه و حرم‌هاي مطهر نيز محدوديت‌هايي اعمال گرديده که اين مساله با موافقت بسياري از علما و مراجع همراه بوده است. از همين رو در راستاي دستور ستاد ملي مبارزه با کرونا جهت تعطيلي هر گونه اجتماع در جامعه هفته گذشته بود که شوراي سياستگذاري ائمه جمعه نيز حکم به تعطيلي نماز جمعه تهران و ساير استان‌ها و شهرستان‌ها داد که اين مساله بازتاب گسترده‌اي نيز داشت. در اين بين هر چند که شوراي سياستگذاري ائمه جمعه و برخي از روحانيون و علما به تعطيلي نماز جمعه جهت جلوگيري از شيوع ويروس تاکيد داشتند اما بودند کساني که با وجود انجام اين امر مخالفت خود را با اين مساله ابراز کردند. شايد مهم‌ترين کسي که به اين تعطيلي واکنش نشان داد آيت ا... علم‌الهدي امام جمعه مشهد بود که در خطبه مکتوب نماز جمعه نهم اسفند گفت: «برحسب بيانيه‌اي که اعلام شد، اطاعت کرده و نماز جمعه را برگزار نکرديم ضمن اعتقاد به اينکه نماز جمعه فريضه الهي است و در هيچ شرايطي نبايد تعطيل شود. درحالي‌که شهر و کشور در قرنطينه نيست و اجتماعات در مشهد در فضاي باز و صحن‌هاي حرم مطهر به ‌وسيله مسئولان پزشکي تجويز شده است، تعطيلي اين فريضه الهي توجيهي ندارد.» بايد ديد که کرونا تا چه زماني ادارات ، مراکز، اماکن مقدسه و نماز جمعه را تعطيل نگه خواهد داشت.
اهميت سلامت مردم


رئيس شوراي سياستگذاري ائمه جمعه اظهار داشت: ائمه جمعه کشور به طور کامل با اين نهضت هماهنگ است و هفته گذشته نيز براساس اعلام رئيس ستاد مبارزه با ويروس کرونا نماز جمعه سراسر کشور تعطيل شد و با ستاد در اجراي اين مصوبه همکاري کرديم و طبق مصوبه عمل شد و براي نمازجمعه پيش رو هم براساس مصوبه ستاد مبارزه با ويروس کرونا در تمام مراکز استان‌ها نماز جمعه تعطيل است و در شهرستان‌ها براساس مصوبه‌اي که کميته استان ارائه مي‌دهد نسبت به برگزاري نماز جمعه تصميم گيري مي‌شود. حجت‌الاسلام حاج‌علي‌اکبري با بيان اين که در هفته گذشته مردم عزيز ايران اسلامي و جهان شاهد بودند که پيام سلامت ملي و پيشگيري از گسترش بيماري کرونا از پايگاه دين به چه زيبايي اعلام شدگفت: مقام معظم رهبري، مراجع عاليقدر تقليد و نهاد دين به طور کامل نسبت به سلامت جان افراد و سلامت ملي با تمام وجود اهتمام ورزيدند و به ميدان آمدند و پيام پويايي از فقه جعفري و اسلام ناب شنيده شد. وي با اشاره به اين که نه فقط جلسات نيايشي که حتي نماز‌هاي جمعه هم براي پيشگيري از شيوع ويروس کرونا تعطيل شد، افزود: اين کار آساني نيست و در عين حال بزرگ است، زيرا اهميت سلامت عمومي و تحقق کامل حلقه حفاظت سلامت ملي اقتضا مي‌کند حتي نماز جمعه را نيز در مدت کوتاهي تعطيل کنيم و اميدواريم به لطف پروردگار و همت مردم براساس فتواي مقام معظم رهبري و مراجع تقليد با ستاد و مسئولان بهداشتي همکاري کنند و محصول اين تعامل سراسري ريشه کني اين بيماري منحوس باشد تا به‌عنوان يکي از افتخارات براي کشور ما ثبت شود.