می‌خواهند با احتکار ماسک و با ماسک دلسوزی، جامعه را ملتهب کنند

حسن روحانی در جلسه هیات دولت با بیان اینکه دولت به عنوان نگهبان سلامت مردم و کسب و کار و تامین معیشت مردم، به وظیفه‌اش عمل می‌کند، اظهار داشت: مساله سلامت مردم برای ما اهمیت دارد و همه تلاش‌ها برای این است که مردم، پدران و مادران و جوان‌های ما و افراد مسن و بیمار که بیشتر در معرض این ویروس هستند بتوانند از این مساله عبور کنند و جانشان به سلامت باشد، سلامت و امنیت جانی برای ما بسیار مهم است.
رئیس جمهوری خاطرنشان کرد: اما در کنار آن امنیت روحی و روانی جامعه هم بسیار حائزاهمیت است. متاسفانه امروز علیرغم اینکه اکثریت جامعه ما و همه همکاری و یکدیگر را برای عبور از این مشکل یاری می‌کنند، عده‌ای هستند به عنوان کاسبان کرونا که می‌خواهند از این معضل برای سود مادی و سودجویی خودشان استفاده کنند و متاسفانه در مواردی با احتکار و گرانفروشی و عدم عرضه کالا با این فکر که در آینده این کالا را با قیمت بالاتر و گزاف می‌توانند بفروشند، مواجه بودیم. این عده‌ای بودند به عنوان کاسبانی که در این بیماری با جان مردم بازی می‌کردند و احتکار می‌کردند.
روحانی افزود: از طرف دیگر کاسبان دیگری هم در فضای مجازی و در رسانه‌های بیگانه داشتیم. عده‌ای ماسک را احتکار کردند و عده‌ای هم رفتند پشت ماسکِ دلسوزی اما در واقع برای اینکه جامعه ما را ملتهب کنند و مردم ما را دچار نگرانی کنند، اخبار دروغ را در جامعه شایع می‌کنند.
رئیس جمهوری بیان داشت: مردم عزیز و بزرگوار باید توجه داشته باشند به اینکه این گروه محتکرین و معاندین در فضای مجازی که به آرامش مردم رحم نمی‌کنند؛ همچنین گروهی که افکار جامعه را با اظهارنظرهای غیردقیق خودشان دچار اضطراب می‌کنند؛ این امر تخصصی است و باید به متخصصین مربوطه واگذار شود؛ مسئولیت این کار به وزارت بهداشت و درمان واگذار شده، اما همه دستگاه‌ها با همه توان، پیگیر بخش‌هایی از اموری هستند که به نوعی به آنها مربوط می‌شود.


روحانی اضافه کرد: پزشکان و پرستاران در خط مقدم هستند و فداکاری بسیار بزرگی از خودشان نشان دادند و از همه آنها تشکر و سپاسگزاری می‌کنم که هیچ کدام در انجام وظایف و اجرای وظایف خودشان دچار قصور نشدند و با همه توان در صحنه بودند؛ افرادی بودند روزها و شب‌ها با استراحت بسیار کوتاه و با تلاش بسیار زیاد به طور مداوم کار خودشان را ادامه دادند؛ حتی وزیر بهداشت و درمان که معمولاً روزانه با او در تماس هستم و گزارش می‌گیرم، در این مدت یک هفته و خرده‌ای شب‌ها یکی، دو ساعت بیشتر استراحت نکرده است. رئیس جمهوری یادآور شد: بار سنگینی بر دوش همه است؛ به مردم عزیز و بزرگوارمان قول می‌دهم که به پشتوانه تخصص بالای پزشکان کشورمان؛ به پشتوانه اراده و تصمیم پرستاران و پزشکان؛ ایثار و فداکاری و همکاری مردم از این معضل با حداقل تلفات و با کوتاه‌ترین زمان ممکن ان‌شاء الله عبور خواهیم کرد. رئیس جمهوری گفت: بدترین کار این است که بدخواهان ایران و ملت ایران از فرصت مشکل مردم و از ورود یک ویروس هم علیه ملت ایران استفاده می‌کنند و می‌خواهند آرامش و اعتماد را از مردم بگیرند؛ اساس کار اعتماد بین مردم و مسئولین و در این شرایط اعتماد بین مردم و مسئولین بهداشت و درمان است. روحانی عنوان داشت: آمار دروغ می‌دهند؛ حرف‌های دروغ می‌زنند و نظرات دروغ منتشر می‌کنند؛ می‌گویند واقعیت‌ها به مردم گفته نمی‌شود، در حالی که از روز اولی که احساس کردیم ویروسی وارد کشور شده، همان‌وقت به وزارت بهداشت و درمان گفته شد که همه آمار و اطلاعات در اختیار مردم قرار داده شده و چیزی از مردم مخفی نشود؛ مردم کاملاً بدانند که چه عده مشکوک و مبتلا به این بیماری‌اند و چه عده جان باخته در این بیماری هستند و چه اقداماتی در حال انجام است و آمادگی خودشان را هم به مردم اعلام کنند و خدای ناکرده اگر باز هم بخواهد این بیماری گسترش پیدا کند، با همه توان بیمارستان‌ها و تخت‌ها و پزشکان و پرستاران ما آمادگی دارند تا در برابر این ویروس مهاجم بایستند و ایستادگی کنند تا از این خطر عبور کنیم و رد شویم.
رئیس جمهوری تصریح کرد: متاسفانه آنهایی که حتی دارو و مواد غذایی را به روی مردم بستند و تحریم کردند، خبیثانه‌ترین اقدام را علیه ملت ایران در این 2 سال انجام دادند؛ آنها هم آمدند با یک ماسک دلسوزی ظاهر شدند که ما هم می‌خواهیم به ملت ایران کمک کنیم؛ شما اگر واقعاً راست می‌گویید لااقل تحریم دارو را بردارید؛ این اولین قدم است. بگویید نسبت به ملت ایران تا حالا اشتباه و خطا کردیم و عذرخواهی می‌کنیم و اولین قدم ما این است که فعالیت بانکی برای خرید دارو، نقل و انتقال دارو و فعالیت کشتیرانی در این زمینه و مواد غذایی مردم، آزاد است و ما کاری نداریم و این تحریم را از روی مردم برداشتیم. به گزارش ایرنا، روحانی افزود: مردم ما به خوبی می‌دانند شما دروغ می‌گویید؛ واقعیت را نمی‌گویید؛ البته در اینجا من باید از همه دولت‌ها و کشورهایی که در زمینه مبارزه با این ویروس به ما کمک کرده‌ و آماده‌اند به ما کمک کنند؛ تجهیزات فرستادند و باز هم آمادگی دارند دارو و تجهیزات برای کشور ما بفرستند، از همه آنها تشکر و سپاسگزاری می‌کنم.
>درختان جنگلی اطراف تهران
۱۶ برابر ابتدای انقلاب شده
حجت‌الاسلام والمسلمین حسن روحانی در آیین بهره برداری از پروژه ١٢٩٠ هکتار جنگل کاری در قالب طرح کمربند سبز پیرامون شهر تهران نیز گفت: روز درختکاری و هفته طبیعت که امسال مصادف است با روز میلاد با سعادت حضرت جواد الائمه (ع) هم برای مردم ما مبارک است و هم فرصت بسیار خوبی است که هرکسی یک نشانی را به نام درخت از خود باقی بگذارد. حسنات زیاد است که برای آینده خود بگذارد که یکی از آن غرس درخت است. این همه تاکیدات در قرآن شده است. رئیس‌جمهوری ادامه داد: یکی از زیبایی‌هایی که خداوند آن را پسندیده و طبع بشر هم هست سایه درخت و کنار نهر روان آب است. برای ما کاشتن درخت و حفظ منابع مهم است. امروز در اطراف تهران شاهدیم که ۱۲۹۰ اصل درخت به عنوان هفته درختکاری و طبیعت کاشته می‌شود که بسیار مبارک است.روحانی گفت: آماری که شهرداری تهران اعلام کرد مبنی بر اینکه تعداد درختان جنگلی اطراف شهر تهران نسبت به اول انقلاب ۱۶ برابر شده حائز اهمیت و آماری بسیار ارزشمند است. البته جمعیت ما بیشتر و آلودگی هم نسبت به گذشته افزایش یافته است. بنابراین درخت مجرای تنفسی جامعه است که با آن می‌تواند یک شهر تنفس کند.به گزارش ایرنا، وی افزود: خبرخوشی که شهرداری داد این بود که درختان آفت زده خیابان ولیعصر(عج) به عنوان یکی از خیابان‌های زیبای شهر تهران و ایران و کم‌نظیر در خاورمیانه درختانی در حال جایگزینی است و تقریبا با درختکاری که امسال صورت می‌گیرد شرایط به زمان سالهای اولیه انقلاب بر می‌گردد. ۱۸ هزار اصله چنار بوده که ۲هزار آن از دست رفته و الان دارد جایگزین می‌شود.