ایران قرار نیست به هر ادعای غیرواقعی آژانس پاسخ دهد

سیدعباس موسوی سخنگوی وزارت خارجه در دومین نشست خبری که به دلیل شیوع ویروس کرونا به‌صورت ویدئو کنفرانس برگزار  شد، در مورد ادعای اخیر آژانس در قبال تهران توضیح داد: همان‌طور که آقای کمالوندی به‌صورت دقیق، در مورد ادعاهای اخیر آژانس توضیح داد، باید بگویم که بخش مورد‌ اشاره آنها سایت نبوده و ما فنی‌ترین همکاری‌ها را با سازمان انرژی اتمی ‌داریم و قرار نیست ایران به هر ادعای غیرواقعی آژانس پاسخ دهد. آژانس هم باید به وجهه خود توجه کند و به هر ادعای بی‌پایه‌ای نپردازد.
موسوی ادامه داد: ما ابراز نگرانی‌های خود را به آژانس اعلام کرده و در تماس تلفنی ظریف با برول هم در مورد همکاری‌های ایران با آژانس صحبت شده است.
بیانیه درمانی اروپا
وی درمورد بیانیه اخیر اتحادیه اروپا در رابطه با تهران گفت: بیانیه دو بخش داشت، هم اینکه ایران باید از منافع اقتصادی برجام منتفع شود هم به برجام بازگردد. این بیانیه هم مثل موارد قبلی، «بیانیه درمانی» است. آنها هم باید منافع برجام را برای ایران تامین کنند.


سخنگوی وزارت خارجه در پاسخ به سؤالی مبنی بر اینکه موضع ایران در قبال تحلیف همزمان دو رئیس‌جمهور در افغانستان چیست؟ عنوان کرد: از مدت‌ها قبل تمام تلاش خود را در سطوح مختلف برای همگرایی همه گروه‌ها و شخصیت‌ها در افغانستان انجام داده و اعلام کردیم که برای برقراری وحدت به همکاری همه مسئولان این کشور نیاز است. ما تلاش‌های خود را ادامه می‌دهیم و  ایران تمام  توان خود را به کار می‌گیرد تا این وحدت  در افغانستان را ایجاد کند.
موسوی در پاسخ به سؤالی درباره تشکیل تیم ضربت در انگلیس برای مقابله با اخبار جعلی و انتشار اخبار غلط و اقدامات سفارت ما در لندن برای برخورد با رسانه‌های فارسی زبان در انگلیس که اقدام به انتشار اخبار جعلی در مورد وضعیت کرونا در ایران می‌کنند، گفت: ما تشکیل چنین تیمی را به فال نیک می‌گیریم و امیدواریم دولت انگلیس حالا که دست به چنین اقدام خوبی زده درخصوص اخبار جعلی که رسانه‌های فارسی زبان مستقر در انگلیس هم اقدام کند و جلوی این کار را بگیرد.
ملت ایران استحضار دارند که رسانه‌های خاص در لندن در این شرایط حساس و بحرانی که تمام دنیا درگیر این ویروس هستند، متأسفانه شروع به اقدامات خلاف واقع و اخبار جعلی و آمار جعلی و تضعیف روحیه مردم ایران در این برهه کرده‌اند. امیدواریم گروه ضربتی که آنها تشکیل دادند شامل حال این رسانه‌ها که در خاک انگلیس هستند هم بشود.
مبارزه با اخبار جعلی
وی افزود: امید چندانی در این زمینه نداریم، ولی لازم می‌بینیم که هم برای مبارزه با اخبار جعلی در انگلیس و هم جهت مقابله با اخبار جعلی که از مبدا کشور آنها برای سایر کشور‌ها تولید می‌شود این موضوع را جدی بگیرند. سفارت ما در لندن قرار است بررسی میدانی و حقوقی داشته باشد که اگر زمینه این کار فراهم شود چنین درخواستی (برخورد با رسانه‌های فارسی‌زبانی که شایعه‌پراکنی می‌کنند) را مطرح کند.
سخنگوی وزارت خارجه در پاسخ به سؤالی در رابطه با تایید توافق صلح بین طالبان و آمریکا توسط شورای امنیت سازمان ملل هم عنوان کرد: ما موافق هرگونه تلاش‌ها برای برقراری ثبات و امنیت در افغانستان هستیم، ولی باید به یاد داشته باشیم که این تلاش‌ها در چارچوب مذاکرات بین خود افغانستانی‌ها باشد نه اینکه یک دولت خارجی از هزاران مایل دور‌تر بیاید و با گروهی در یک کشور مستقل توافق کند.  آن هم توافقی برای نجات دادن خود از مخمصه‌ای که در آن گرفتار شده است. به باور ما مذاکرات باید با حضور همه گروه‌ها در افغانستان به شمول طالبان باشد.
بیانیه مایک پمپئو وزیر خارجه آمریکا که از ایران خواسته است به دلایل بشردوستانه زندانیان آمریکایی در ایران را آزاد کند، یکی دیگر از سوال‌هایی است که موسوی در پاسخ به آن گفت: این نگرانی به جا و درست، نگرانی ما هم محسوب می‌شود. با این وضع بلبشویی که این روز‌ها در آمریکا سراغ داریم، وضعیت زندان‌ها و بهداشتی آنها نگران‌کننده است.
وی ادامه داد: موارد گفته شده شعار نبوده و بر اساس گزارش‌هایی گفته می‌شود که در رسانه‌های رسمی ‌آمریکا منتشر می‌کنند و همه نگران از وضعیتی هستند که در حال حاضر  در ایالات‌های مختلف آمریکا وجود دارد. هم نگران سلامت عموم مردم این کشور هستند، هم نگران سلامت میلیون‌ها فقیر، گرسنه و کارتن‌خوابی که در اقصی نقاط آمریکا و زندانیانی که در آمریکا حضور دارند. ما هم نگران سلامتی برخی زندانیان ایرانی هستیم که در این کشور به گروگان گرفته شده‌اند و امیدواریم زمینه سلامتی آنها را فراهم کنند. به گزارش باشگاه خبرنگاران، سخنگوی وزارت خارجه خاطرنشان کرد: آمادگی داریم این گروگان‌ها را که بدون هیچ دلیل محکمه‌پسند در آنجا هستند به ایران بازگردانیم. امیدواریم آمریکایی‌ها توجه جدی به وضعیت سلامت این عزیزان داشته باشند.