وفاداری ۶ و نیم ساله مجمع روحانیون به روحانی

آرمان ملي - مطهره شفيعي: اين روزها اعضاي يک تشکل روحاني ترجيح مي‌دهند که روزها را با سکوت طي کنند، اعضايي که در دهه‌هاي گذشته هر يک مسئوليت‌هاي مهمي در کشور داشتند و مدتي است که تمايلي به موضع گيري علني ندارند. اين تشکل، مجمع روحانيون مبارز است که روحانيون مشهوري در آن عضويت دارند. بسياري افراد به نحوه تشکيل مجمع روحانيون آگاهي دارند. مجمع روحانيون مبارز در سال 1366، در آستانه انتخابات مجلس سوم با انشعاب روحانيون چپ‌گرا به رهبري آيت‌ا... محمد موسوي خوئيني‌ها از جامعه روحانيت مبارز تأسيس شد و توانست پيروزي گسترده‌اي در انتخابات مجلس سوم کسب کند. حذف سيدمحمود دعايي و فخرالدين حجازي از فهرست انتخاباتي جامعه روحانيت مبارز براي انتخابات مجلس سوم يکي از عواملي بود که زمينه ساز انشعاب شد. از آن پس مجمع روحانيون مبارز در جناح چپ و جامعه روحانيت در جناح راست تعريف شد. نکته قابل تامل آنجاست که تا پيش از سال 66 اعضاي دو تشکل در يک مجموعه بودند اما پس از آن تفاوت ديدگاه‌هاي سياسي گسترده اعضا مشخص شد و تا امروز اين تفاوت‌ها ادامه دارد اما سال 92 اين تفاوت‌ها براي يک انتخابات فراموش شد و آن هم حمايت مجمع روحانيون‌مبارز از حسن روحاني که عضو جامعه روحانيت بود. در آن برهه برخي اعضاي مجمع روحانيون تمايلي به حمايت از روحاني نداشتند اما غلبه تصميم جمعي اصلاح‌طلبان براي اين حمايت سبب تغيير موضع آنها شد و راي به حمايت از روحاني دادند. از سوي ديگر حسن روحاني در طي سال‌هاي قبل از انتخابات 92 مواضعي اتخاذ کرد که مورد پسند برخي اعضاي جامعه روحانيت نبود بنابراين حمايت اصلاح‌طلبان از روحاني براي اعضاي تشکلي عجيب که روحاني عضو رسمي آن بود. شرايط روحاني در جامعه روحانيت مانند آيت‌ا... هاشمي بود که برخي از اين تشکل قائل به پذيرش مواضع آيت‌ا... نبودند و ايشان هم ترجيح داد کمتر در جلسات جامعه روحانيت حضور داشته باشد. در سال 76 کانديداي رياست جمهوري عضو مجمع روحانيون بود اما جامعه روحانيت ترجيح داد رويکرد حمايتي از کانديداي جناح چپ نداشته باشد و از ناطق‌نوري که عضوي از خودشان بود حمايت کنند. سيدمحمدعلي ابطحي عضو مجمع روحانيون درباره چرايي حمايت اين تشکل از روحاني که عضو جامعه روحانيت است، توضيح داد: «رئيس‌جمهوري کشور در انتخابات سال 92 نه نامزد جامعه روحانيت در انتخابات بود و نه مواضع اکثريت اين جامعه همدلي با ايشان است. نسبيتي بين حسن روحاني سال 92 و حسن روحاني که در سال‌هايي دور به عضويت اين جامعه درآمد وجود ندارد و به راحتي مي‌توان فهميد سياست‌هاي رئيس‌جمهوري ايران نسبتي با تفکر حاکم بر جامعه روحانيت مبارز ندارد. حتي پيش از پيروزي حسن روحاني در انتخابات نيز مي‌توان رگه‌هايي از فاصله گرفتن آن از جامعه روحانيت مبارز را مشاهده کرد» اين حمايت در سال 96 ادامه داشت و مجمع روحانيون بار ديگر حمايت خود از حسن‌روحاني را علني کرد اما چند صباحي است که حمايت‌هاي مجمع روحانيون از روحاني علني نشده است.
سکوت موسوي خوئيني‌ها
مجمع روحانيون مبارز را بايد تشکلي دانست که نقش پدري براي جريان اصلاحات دارد و مواضع اعضاي آن به‌ويژه آيت‌ا... موسوي خوئيني‌ها، سيدمحمد خاتمي و عبدا... نوري در تصميمات جريان اصلاحات تاثيرگذار بوده است. موسوي‌خوئيني‌ها شخصيتي دارد که کم سخن مي‌گويد و بيشتر به ارائه راهکارها و به نوعي تئوريسين است. تنها خبر رسمي که درباره او در سال 98 منتشر شد مربوط به تابستان است. 31 شهريور سيد محمد صدر ادعاهاي مطرح شده از سوي موسوي خوئيني‌ها مبني بر همراه نبودن امام موسي صدر با انقلاب را مردود خوانده و مي‌گويد: «تمامي آثار و شواهد گوياي آن است که امام موسي صدر در همراهي کامل با انقلابيون بوده است.» موسوي خوئيني‌ها مرد پشت پرده است و چندي پيش محمد مقدم عضو مجمع روحانيون گفت: «اين موضوع را که چرا آقاي موسي خوئيني‌ها سکوت کردند؛ از خودشان سوال کنيد. من مسئول پاسخگويي رفتار ديگري نيستم. با اين حال در سمت ايشان سکوتي نمي‌بينيم. در واقع آقاي موسوي‌خوئيني‌ها هر کجا که تشخيص داده بايد مطلبي را بگويد موضع‌گيري کرده است.»
عبدا... نوري همصدا با روحاني


عبدا... نوري عضو ديگر مجمع روحانيون رابطه خوبي با روحاني دارد و حامي دولت اوست. نوري برخلاف موسوي‌خوئيني‌ها هر از چندگاهي به بيان مواضعش مي‌پردازد و البته هر بار هم دلواپسان به او هجمه مي‌کنند. ارتباط مثبت او با روحاني امتيازي دو طرفه به نفع اصلاحات و روحاني است. چندي پيش حسين مرعشي عضو ارشد حزب کارگزاران گفته بود: «در جبهه اصلاحات غلامحسين کرباسچي، محمدرضا عارف، سعيد حجاريان و عبدا... نوري مفيد هستند و خداوند اين شخصيت‌ها را بي‌دليل و بي‌فايده خلق نکرده است و هرکدام در مقطعي به درد کشور مي‌خورند.» در طي سال‌هاي اخير تلاش زيادي شد تا رابطه ميان نوري و روحاني تيره شود که دلواپسان ناکام ماندند و دفتر نوري در اطلاعيه‌اي آورد: «آقاي عبدا... نوري در فضاي پديد آمده در رقابت‌هاي انتخابات رياست جمهوري، همصدا با جبهه اصلاحات، با رعايت احترام و قدرشناسي نسبت به بزرگواري جناب آقاي دکتر جهانگيري به جهت پذيرش دعوت اصلاح‌طلبان براي ثبت نام در انتخابات، بر اولويت و اهميت حمايت قاطع و همه جانبه از ادامه رياست جمهوري جناب آقاي دکتر حسن روحاني تاکيد دارند.»
تلاش براي قطع رابطه محکم
اما نزديکترين عضو مجمع روحانيون که با روحاني ارتباط نزديکي دارد سيدمحمد خاتمي است که جلساتي ميان آنها براي پيشبرد امور کشور برگزار مي‌شود. محمد مقدم عضو مجمع روحانيون مي‌ گويد: «ممکن است مجمع روحانيون به‌عنوان تشکل، ارتباط منسجم و منظمي نداشته باشد ولي شخصيت‌هايي که در آنجا هستند، ارتباط داشته‌اند. رئيس دولت اصلاحات که رئيس مجمع هستند که‌گاهي با آقاي رئيس‌جمهوري ديدار و ملاقات دارند و گفت‌وگوهايي انجام مي‌گيرد. به نظر من اين ارتباط حفظ شده و حفظ خواهد شد» دلواپسان تلاش زيادي براي قطع اين رابطه کردند اما همواره ناکام ماندند. هراس آنها از همفکري رئيس جمهور با افراد با تجربه براي رفع مشکلات کشور است .