ریاست ستاد مقابله با کرونا از وزیر بهداشت به حسن روحانی تغییر کرد

ماموریت سخت رئیس جمهور
یک نماینده مجلس در گفتگو با آفتاب یزد: از همان ابتدا باید ریاست ستاد با رئیس‌جمهور می‌بود
آفتاب یزد- گروه سیاسی: نایب رئیس مجلس شورای اسلامی از نامه رئیس مجلس به مقام معظم رهبری برای تغییر ریاست ستاد مقابله با کرونا خبر داد و گفت که مقام معظم رهبری خواستار این شدند که خود رئیس جمهور مسئولیت را برعهده بگیرند.
مسعود پزشکیان درگفت‌وگوی ویژه خبری سه شنبه شب با اشاره به جلسه فوق‌العاده کمیسیون بهداشت و درمان مجلس با وزیر بهداشت که با حضور علی لاریجانی برگزار شده است، گفت: در این جلسه سه ساعت و نیمه، وزیر بهداشت اقدامات و مشکلات را مطرح کرد و نمایندگان دغدغه‌هایشان را مطرح کردند و جمع‌بندی‌هایی صورت گرفت.


وی افزود: همچنین رئیس مجلس نامه‌ای خدمت مقام معظم رهبری نوشتند، محتوای نامه تا جایی که خبر دارم برای این بود که مسئولیت ریاست مقابله با کرونا را از دوش وزارت بهداشت بردارند و به عهده دولت بگذارند، در جلسه مذکور هم پیشنهاد این بود که ریاست ستاد به معاون اول رئیس‌جمهور یا فردی دیگر واگذار شود.
آن طور که خبرآنلاین می‌نویسد وی در ادامه بیان داشت: آقای لاریجانی همچنین با وزیر کشور و وزیر بهداشت جلسه گذاشتند تا با قدرت از این معضل عبور کنیم.
وی گفت: ارزیابی مجلس در خصوص نوع مقابله با کرونا به گونه‌ای است که از روز اول هم معتقد بودیم باید قم قرنطینه شود و روند مقابله با قاطعیت پیش می‌رفت تا از شیوع و پخش ویروس در کشور جلوگیری به عمل می‌آمد. حاکمیت جامعه نباید اجازه دهند ناقلین ویروس به راحتی در جامعه تردد نمایند این همان کاری است که چین در قبال ویروس کرونا انجام داد.
او ادامه داد: نباید شاهد آن باشیم که پرستاران و پزشکان با تمام وجود تلاش کنند و بعد فردی از بدنه دولت بگوید در شرایط تحریمی هستیم و فلان چیز کم است، باید همه وزارتخانه‌ها با تمام قدرت پای کار باشند.
مسعود پزشکیان ادامه داد: با توجه به آلوده بودن ۲۲نفر از نمایندگان از تعداد ۱۰۰ نفر تست شده احتمالاً اگر از همه نمایندگان تست کرونا گرفته می‌شد حدود ۶۰ نفر مبتلا به کرونا شناسایی می‌شد پس اصلاً صلاح نبود که مجلس باز بماند.
او گفت: در شرایط کنونی دولت باید با تمام وجود در صحنه حاضر شود و نباید تنها یک وزیر اندرخم تامین مالی برای تهیه ماسک و دستکش باقی بماند.
>معانی خاص
اظهارات مسعود پزشکیان اما بی‌تردید می‌تواند یک شوک باشد. اینکه ماجرای کرونا در شرایط فعلی آن‌قدر بحرانی است که نیازمند تغییر مدیریت است. تغییر سکان هدایت مبارزه با کرونا از وزارت بهداشت به ریاست جمهوری معانی دیگری هم دارد.
فراموش نکنیم رئیس جمهور، رئیس شورای عالی امنیت ملی کشور نیز به شمار می‌آید و حالا رئیس شورای عالی امنیت ملی مسئول مبارزه مستقیم با کرونا شده است. این اتفاق یعنی از این پس ماجرای کرونا را می‌توان یک موضوع بسیار مهم نیز به حساب آورد. لزوم مهم دانستن موضوع کرونا یکی از مواردی است که چندی است بسیاری آن را بیان می‌کنند. آنها معتقدند که اگر از همان ابتدا ماجرای ورود این بیماری با نگاه امنیتی دیده می‌شد و در همین بستر اقدام به قرنطینه کردن شهر قم می‌گرفتیم اکنون با این حجم از فراگیری بیماری و تلفات جانی
روبه رو نبودیم.
از سویی دیگر موضوع بیو تروریسم و گمانه‌زنی‌ها درباره اینکه ماجرای کرونا درایران را می‌توان ناشی ازآن دانست، بخش امنیتی شدن کرونا را درکشور پررنگ‌تر و از همین روی حضور رئیس شورای عالی امنیت ملی در راس آن را الزامی می‌کند.
چند روزی هست که تنی چند از نمایندگان مجلس موضوع حملات بیو تروریسم درایران را پیش کشیده‌اند. در نشست فوق العاده میان کمیسیون بهداشت و نمکی وزیر بهداشت نیز این ادعا مطرح شد که ایران با دو نوع ویروس درگیر است، نخست ویروسی که از چین آمده و برای افراد جوانتر و یا با سیستم ایمنی قویتر کم خطراست و کشنده نیست و دوم ویروسی که احتمالا از قم زاده شده و حتی یک پرستار جوان سرحال 25 ساله را از پای درمی‌آورد.
تز دوگانه بودن ویروس کرونا در ایران، به نوعی علنی کردن و یا نمایش این موضوع است که برخی مسئولان از جمله عده‌ای از نمایندگان بر این باورند که لااقل بخشی از کرونایی که در ایران وجود دارد، از ناحیه دشمن و نوعی حمله پارتیزانی اما با تم بیوتروریسم و مهندسی ژنتیک است. موضوعی که قطعا تغییر مدیریت مبارزه با کرونا را طلب می‌کند.
کرونای ایرانی ناشی از توطئه دشمن باشدیا بلایی طبیعی و یا سهل انگاری مسئولینی که راه آمد و شد را به روی چین دراوج این بیماری در آن کشور باز گذاشته بودند، اکنون از نگاهی امنیتی بررسی می‌شود باید دیدکه آیا این نگاه، تصمیمات قاطعانه‌تری را هم برای کنترل این بیماری دربرخواهد داشت یا نه.
>نارضایتی از وزیر بهداشت
اما سخنان پزشکیان در برنامه تلویزیونی اخیر روی دیگری هم داشت، مثلا آنجایی که می‌گوید: «از روز اول هم معتقد بودیم باید قم قرنطینه شود و روند مقابله با قاطعیت پیش می‌رفت.» و یا جایی که بیان می‌کند: «نباید شاهد آن باشیم که پرستاران و پزشکان با تمام وجود تلاش کنند و بعد فردی از بدنه دولت بگوید در شرایط تحریمی هستیم و فلان چیز کم است.» و یا «وزیر اندرخم کمبود ماسک است.» این جملات نمونه بارزی است از نارضایتی عمیق مجلس به عملکرد وزیر بهداشت و تیم او در قبال کرونا؛ موضوعی که شاید بی ارتباط با تغییر ریاست ستاد مقابله با کرونا نباشد.
سعید نمکی به عنوان وزیر بهداشت از همان روزهای نخستین مورد نقد جدی بود. عدم قرنطینه شهر قم و اصرار بر اینکه این کار، شیوه‌ای قدیمی و مربوط به قبل از جنگ جهانی اول است و سپس بیان این ادعا که تلفات بیماری هنوز آن قدر نیست که دست به قرنطینه بزنیم، از دید بسیاری امروز باعث وضعیت فراگیر این بیماری نه در یک نقطه بلکه در تمام استان‌های کشور حتی استان‌های جنوبی و گرمسیر شده است. این در حالی است که بسیاری معتقد بودند با تمرکز تمام تیم پزشکی ایران در قم می‌توانستیم مانع ابعاد وسیع و بحرانی کنونی باشیم، حال آنکه پخش این بیماری در سراسر کشور باعث شده تا با کمبود امکانات شدید پزشکی روبه روشویم.
از سویی دیگر در حالی که تلاش می‌شود تا با ادبیات‌های صرفا حماسی از رشادت‌های کنونی پزشکان و پرستاران تقدیر شود، وزارت بهداشت راه حلی نهایی در قبال فراهم آوردن تجهیزات پزشکی و بهداشتی مناسب برای پزشکان و پرستاران نداشته است. موضوع کمبود اقلام بهداشتی مانند ماسک، مواد شوینده دارویی و... برای عامه مردم؛ بخش دیگری از نارضایتی‌ها از وزیر بهداشت است. ناهماهنگی‌ها و عدم دوراندیشی لازم وزارت بهداشت، برای مقابله با این بیماری در حالی که از هفته‌ها قبل باید ورود چنین ویروسی به کشور پیش بینی و برایش راهکار پیدا می‌شد از دیگر مسائلی است که باید به عنوان نقاط ضعف وزارت بهداشت به آن اشاره کرد.
در این باره البته موضوع ضد و نقیض‌گویی‌ها درباره آمار کرونا را نیز اضافه کنید. اینکه هراز گاهی حتی از سوی برخی مقامات استانی یا پزشکی پیرامون آمار مبتلایان و فوت شدگان رقم‌هایی اعلام می‌شود که سنخیتی با آمارهای وزارت بهداشت ندارد و بعضا خیلی بیشتر از آن ارقام است اساسا تبدیل به یکی از چالش‌های وزیر بهداشت طی روزهای گذشته شده است.
ایرج حریرچی دبیر ستاد مبارزه با کرونا ویروس به عنوان معاون نمکی نیز از جمله ضعف‌های وزارت بهداشت به شمار می‌آمد. کسی که خود به عنوان سر لوحه مبارزه با کرونا دچار این بیماری شد و چه‌بسا برخی شایعه کردند که به دلیل عدم رعایت برخی مسائل بهداشتی، باعث سرایت بیماری‌اش به افراد دیگری هم شد. او هم نتوانست توفیق مبارزه با این ویروس را داشته باشد.
یکی از نکات دیگری که به عنوان نمره منفی برای وزیر بهداشت در طول این دوسه هفته به چشم می‌آمد عدم هماهنگی وی با سایر وزارتخانه‌ها و همین طور رئیس جمهو در مبارزه با این بیماری بود. مثلا نمکی درحالی از مردم می‌خواهد که از خانه‌ها بیرون نیایند که دولت، تمام مردم را مجبور کرده تا آخرین روزهای عید هم بر سر کار حاضر باشند و به ادارات پرتراکم خود بیایند. این در حالی است که بسیاری حضور در اداره‌ها و شرکت‌ها و محل‌های کار پرتراکم را خطرناک‌تر از بسیاری از گردهمایی‌های مقطعی یکی دو ساعته‌ای می‌دانند که این روزها تعطیل شده است. در حالی که کارمندان و کارکنان مجبورند هر روز چندین ساعت در کنار هم حضور داشته باشند. به صورت کلی آنچه که در حال حاضر از آمار و ارقام مبتلایان و جان باختگان بیماری کرونا می‌توان بیان داشت اینکه عملکرد نمکی به عنوان وزیر بهداشت درطول این مدت نه اقشار مردم را راضی نگه داشته است و نه حالا با رسانه‌ای شدن نامه رئیس مجلس به رهبر معظم انقلاب، مجلس را. موضوعی که دلیل دیگری در تقاضای پارلمان برای تغییر ریاست ستاد مبارزه با کروناست.
آن طور که معلوم است اینکه با تغییر ماهیت مدیریت ستاد مبارزه با کرونا و سردمداری رئیس جمهور در آن، از هم اکنون باید خود را آماده فاز جدیدی از شیوع کرونا بدانیم. اینکه ظاهرا روزهای سختی درپیش خواهند بود.
گواهی بر این روزهای سخت را هم شاید بتوان نامه ذوالنور رئیس کمیسیون امنیت ملی که گفته بود خودش نیز به کرونا مبتلا شده دانست. وی در نامه‌ای خطاب به رئیس جمهور در اینباره نوشته است: تصور نمی‌شود با توجه به شرایط موجود و وضعیت کنونی که روند رو به رشد و گسترش بیماری مهمترین تهدید برای مردم کشور محسوب می‌شود، کاری مهمتر از مبارزه با آن وجود داشته باشد که وقت رئیس جمهور محترم مصروف آن گردد.
او در بخشی از این نامه نوشته است: آقای رئیس جمهور! مهار، کنترل و رفع این بیماری منحوس مستلزم اقداماتی گسترده و همه‌جانبه می‌باشد از قبیل: کنترل کلیه مرزهای زمینی، دریایی و هوایی کشور، عنداللزوم کنترل و قرنطینه در سطح کشور، استانها و شهرستان‌های مختلف، کنترل مواد غذایی و خوراکی و نحوه تولید، نگهداری و توزیع آن، تهیه و توزیع مواد کنترلی و مراقبتی، بهداشتی و درمانی و دارویی و تامین نیازهای مردم و مراکز درمانی، تهیه و اجرای برنامه‌هایی در جهت جلوگیری از تعطیلی و ورشکستگی واحدهای تولیدی و اقتصادی و ممانعت از بروز کمبودها و کاستی‌ها در اقلام موردنیاز کشور و مردم، پیش‌بینی راهکارهایی در کمک به اقشار آسیب‌پذیر که با تعطیلی حِرَف و مشاغل، امکان گذران زندگی و تامین معاش خود را از دست داده‌اند و یا از دست خواهند داد. بسیج کلیه امکانات و ظرفیت‌های کشور در کمک به حل مشکل موجود، تعیین وظایف و تکالیف برای کلیه وزارتخانه‌ها، سازمان‌ها،‌ ارگان‌ها، نهادهای دولتی، عمومی و خصوصی در قبال بلیه موجود.
وی در ادامه می‌نویسد: همه امکانات و ظرفیت‌های کشور نه در اختیار وزیر و وزارت بهداشت می‌باشد و نه از نظر حاکمیتی، ساختاری و سازمانی تحت امر و اراده وزیر محترم مورد اشاره می‌باشند.
>باید از اول رئیس جمهور بود
محمد کاظمی عضو فراکسیون امید در گفتگو با افتاب یزد هم در اینباره می‌گوید: ویروس کرونا آن قدر مشکلات عدیده ایجاد کرده است که مهار آن خارج از دست وزارت بهداشت و درمان است. اگر از همان ابتدا رئیس جمهور مسئولیت را در دست می‌گرفت شاید و ضعیت بهتر از شرایط فعلی بود، باید وزارتخانه‌های دیگر به کمک وزارت بهداشت بشتابند و این همگامی و هماهنگی را رئیس جمهور به وجود بیاورد. قطعا وزیر بهداشت به وزیر صمت نمی‌تواند بگوید فلان کاری را بکن و یا به گمرک و وزارت اقتصاد بگوید فلان کار را انجام بده.
این نماینده مجلس می‌گوید: از همان ابتدا باید چنین کاری انجام می‌شد و در آن جلسه‌ای هم که نمایندگان با وزارت بهداشت داشتند، عمدتا نظر این بود که باید مدیریت مبارزه با کرونا با این موضوع که رئیس جمهور مسئولیت را به عهده بگیرد ادامه پیدا کند. ما در حال حاضر مشکلات زیادی داریم. یکی از آن‌ها تامین نیازهای اولیه‌ای است که باعث جلوگیری از شیوع کروناست؛ نیازهایی که در اختیار مردم نیست و قاعدتا با حضور رئیس جمهور باید تامین این نیازها تقویت شود. متاسفانه با گذشت مدت زیادی هنوز دسترسی به نیازهای اولیه نداریم. این نشان می‌دهد که ما نیاز به هماهنگی‌های بیشتری داریم. دولت و وزارت بهداشت که می‌دانست این میهمان ناخوانده به کشور می‌آید باید از قبل تدارک این موارد را می‌دیدند و مصون‌سازی می‌کردند، البته شاید این غفلت‌ها دراختیار دولت و وزارت بهداشت هم نبوده است. وی گفت: با مسئولیتی که اکنون به رئیس جمهور داده شده است باید رفع نارسایی‌ها تقویت شود. رئیس جمهور امروز باید تامین نیازهای اولیه برای جلوگیری از این ویروس را فراهم کند. از طرفی به مردم می‌گوییم در خانه بمانند اما توجه به این نداریم که چرا ادارات بازهستند و یا آن‌هایی که خودشان کسب و کار‌شان را باید اداره کنند و مستمری ندارند چگونه برای امرار معاش از خانه بیرون نیایند؟ رئیس جمهور باید برای این‌ها فکری کند.