بی‌معرفتی در حق یک معلم

آفتاب یزد- گروه شبکه: « بچه‌ها هرکدوم هستین هرکدوم آیلاند هستین به اون یکی خبر بدین که آیلاند باشه دارم ریاضی درس میدم. کی آیلاند یه دونه بله به من بزنه که من فلانی هستم. خوشگلای من توجه کنندبه همه دوستاشون خبر بدن. همین الان برای من یک صدا بفرستن با اسم و فامیلی شون من بفهمم چند نفربه درس گوش میدن متوجه هستین باید همه متوجه باشن. الان به همه خبر بدین یک صدا برای من بفرستن با نام و فامیل. من مثلا فلان و فلانی هستم»
این گزاره، دیالوگی نام آشناست که این روزها فضای مجازی را تحت سیطره خود در آورده است به طوری که هر کس دستی بر آتش دارد از هنرمندان گرفته تا اینفلوئنسرها با این دیالوگ، دابسمش‌های گوناگونی را که به نوعی با تمسخر و شوخی آمیخته شده است، ساخته‌اند. اما این دیالوگ، حرف‌های معلمی است که این روزها کرونا او و شاگردانش را خانه نشین کرده ولی او بر حسب وظیفه و انسان دوستی‌ای که دارد تصمیم می‌گیرد که از طریق فضای مجازی دانش‌آموزانش را درس بدهد تا آنها از دروس خود
باز نمانند اما عده‌ای بی‌معرفت این قسمت ماجرا را نادیده گرفته و آن بخشی که این معلم شیرین زبان به اشتباه کلمه‌ای چون
آنلاین را «آیلاند» تلفظ می‌کند را دیده و آن را دستمایه طنز قرار میدهند. بی‌تردید معرفت این معلم ستودنی است اما آنچه که تاسف برانگیز است بی‌فرهنگی‌ای است که دامنگیر برخی‌ها شده است. البته عده‌ای که با این دیالوگ شوخی کرده‌اند پی به اشتباه خود برده و از این معلم عذرخواهی کردند و صرفا هدفشان را از این کار سرگرم کردن مردمی بیان کرده‌اند که قرنطینه خانگی را به خاطر کرونا ویروس


در پیش گرفته‌اند.
> واکنش کاربران
به هر حال این شوخی‌ها با خانم معلم مورد مذمت کاربران شبکه‌های اجتماعی قرار گرفته است.
یکی از کاربران در این مورد نوشته است: «دو روزی گذشت از کلاس آیلاند (!) خانم معلم. من هم صدای این معلم میانسال را شنیدم و از شدت درد گریستم. درد من درد نابلدی و بی‌سوادی معلم نبود درد بی‌فرهنگی دامنگیر نسل جوانی بود که دانش‌آموزان ما هستند. این معلم پنجاه و چند ساله به یقین از علم و معرفت وکمالاتی در حیطه درس و زندگی برخوردار است که گمان نمی‌کنم که شاگردانش وقتی به سن و سال او رسیدند بهره‌ای از مهارت‌های زندگی و علمی او را ببرند دلم سوخت برای معلم میانسال کشور که در این روزهای تلخ‌تر از زهر در این روزهای کشدار بی‌شور و شوق با اندک حقوق ماهیانه‌اش حجم اینترنت می‌خرد تا با دانش‌آموزان بی‌معرفت خود کلاس آیلاند تشکیل دهد برای ایجاد ارتباط صمیمانه از کلمه خوشگل‌های من استفاده می‌کند.»
کاربر دیگری نوشته است: «اون معلمی که به بچه‌هاش میگه آیلاند باشید واقعا برای من قابل احترام و عزیزه، لهجه‌ قشنگش منو یاد معلم‌های عزیز کلاس اول و دومم میندازه و واقعا متنفرم از اینکه مسخر‌ش می‌کنید.»
کاربر دیگری نوشت: «هردفعه این خانم معلمه که گفت آیلاند رو مسخره می‌کنین، اعصابم خرد میشه. همش بهش فکر می‌کنم که می‌بینه الآن همه دارن مسخره‌اش می‌کنن چه حالی میشه در حالی که تلاش کرده کارش رو درست انجام بده. به خاطر یه اشتباه لفظی، این همه مسخره کردن حقیقتا درست نیست»
دیگری نوشت: «این معلمه که میگه آیلاند قشنگ معلومه از اون معلماست که خیلی ساده و مهربونه. بچه‌ها دستش میندازن بهشون میگه از نمره تون کم می‌کنم ولی نمیکنه. از ایناس که نمره بچه‌ها کم میشه غصه می‌خوره، یه زنگ اضافه بدون حقوق میمونه که باهاشون ریاضی کار کنه. بعدم تا بی‌نهایت درسو توضیح میده»
یکی دیگر ازکاربران اینطور می‌نویسد:« مادر من معلمه مادر من ۳۰ سال متعهدانه خدمت کرد و پای تخته گچ خورد! مادرم تو تکنولوژی قدیمیه مثلاوقتی تایپ میکنه کلی طولش می‌ده. لغات انگلیسیو بلد نیس درست بگه اما همیشه تو تدریس جدی بود تا لقمه‌ای که میاره خونه حلال باشه! همرو گفتم تا بازم با ایلاند گفتن یک معلم جک‌ بسازین!»
کاربران دیگر نوشته اند:« آره، منم شنیدم گفت آیلاند، خب حالا که چی؟! اون از روز اولِ خدمتش قرار نبوده آنلاین درس بده، آموزش ندیده برای این کار و این چیزا رو بلد نیست. ولی عوضش وجدان رو خوب بلده. اونقدری شرافت داره که توی تعطیلی هم دانش‌آموزاشو رها نکنه و دلسوز و پیگیرشون باشه»، « واقعا به یک اشتباه عادی و لفظی که ممکنه برای خیلی از ماها و مخصوصا پدر و مادرای میانسالمون پیش‌بیاد می‌خندید؟ یک انسان شریف که توی اون سن خواسته دین خودشو در برابر وظیفش تو این شرایط ادا کنه یک لحظه خودتون رو جای اون معلم عزیز بگذارید»، «یه عده حرف های یک معلم زحمت کش در این روزهای سخت رو
به سخره گرفتن و باهاش دابسمش میسازن.. باید بگم کاش «آیلاند» لغتی جدید در فرهنگ لغت میشد به معنی مسئولیت پذیری، مهربانی، خدمت خالصانه، مهر مادرانه، دغدغه وطن کاش همه مردم ما آیلاند بودند!»، «باید همین امروزبه فرهنگ لغت دهخدا و معین کلمه دیدی اضافه شود. آیلاند هم معنی ومترادف بامتعهد به شغل و حرفه، کسی که از حقوق اندک خود برای بازپروری نسل آینده مایه می‌گذارد»، « معلمی که همیشه بهش کم لطفی شده داره تمام تلاششو میکنه که بچه‌های (خوشگل) کلاسش از درس عقب نمونن، خودشو سعی میکنه باشرایط وفق بده و یاد بگیره. با شرفه. میخوام ببینم الان آقایون مجلس که تعطیل کردن هم سعی میکنن به اندازه اون معلم آیلاند باشن، یا مثل همیشه آفلاینن»، «حرمت‌ها را نشکنیم. من هم آیلاندم خانم معلم! از صدایش مشخص است که سن و سالی داردو سرشار از تجربه‌ است. اما امروز از قافله‌ تکنولوژی عقب مانده‌‌ است. اتفاقی که دیریا زود برای بیشتر ما خواهد افتاد. آن‌قدر سرعت تغییرات بالاست که بیشتر ما از میانسالی به بعد، عملا جا‌ خواهیم ماند و نسل جدید تازه از جایی که ما کم آورده‌ایم شروع خواهد کرد»، «کسی که متعهدانه، یک کار خوب را در بدترین شرایط ممکن و با تلاش فراوان انجام میدهد کلمه‌ای در ادبیات فارسی که معلمی با عشق آن را اضافه کرد و فرهنگستان زبان و ادب فارسی با بودجه چندین میلیاردی سالیانه هرگز موفق به انجام همچین کاری نشد خانوم اجازه،من آیلاندم»، «خانم معلمی که نمیشناسمت این را می‌فرستم که بدانی آیلاند هستم و من را هم جزو حاضری‌های کلاست بگذاری. اما درس شما برای من ریاضی نیست. من از شما صفا و صداقت، مسئولیت‌پذیری و جدیت در انجام وظیفه می‌آموزم خدا حفظتان کند که با وجود امثال شما می‌شود به آینده این مملکت امید داشت»