هتک حرمت اماکن مذهبی به دست افراطیون

یک استاد حقوق دانشگاه تهران با اشاره به این که زیارت اهل بیت مستحب است گفت: پیامبر واهل بیت هیچ وقت توصیه نمی کردند کسی به پزشک مراجعه نکند.
محسن رهامی در گفت‌وگو با ایسنا درباره هتک حرمت عده‌ای به حرم حضرت معصومه(س)  و امام رضا(ع)  اظهار کرد: این عده قیاس کردند که رضاخان نتوانست این اماکن مقدس را تعطیل کند ولی جمهوری اسلامی می‌خواهد این کار را انجام دهد این قیاس باطل است، زیرا رضا خان مخالف نمادهای مذهبی بود اما جمهوری اسلامی برای حفظ جان مردم به صورت موقت این اماکن را تعطیل کرده است؛ چرا که تجمعات موجب گسترش شیوع بیماری می‌شود.
وی ادامه داد: به جز اماکن مذهبی، مسابقات ورزشی و سایر تجمعات نیز تعطیل شد اما عده ای دنبال سوء استفاده از احساسات مذهبی مردم هستند رهبری ، مراجع تقلید در قم و نجف رعایت توصیه‌های بهداشتی در این شرایط را واجب دانستند حفظ جان نیز شرعا و عقلا واجب است و جایی که حفظ صحت واجب است نباید با دستورات پزشکی مخالفت است روزه از ضروریات دین است ولی اگر با سلامتی فرد در تعارض باشد حرام است حال این که زیارت اهل بیت یک مستحب دینی است و وقتی حفظ سلامتی واجب می شود، اعمال مستحب منتفی است.
این استاد دانشگاه با اشاره به این که اقدامات شب گذشته در قم و مشهد سوء استفاده از احساسات مذهبی و نوعی افراط گرایی دینی است که موجب برهم زدن نظم حکومتی شد خاطرنشان کرد: در سراسر دنیا مراکزی که موجب تجمع مردم می‌شود تعطیل شد حتی پاپ هم به تنهایی دعا خواند اما عده ای می‌خواهند اماکن مذهبی را در مقابل علم قرار دهند که این اساسا غلط است پیامبرو ائمه هیچ وقت توصیه نمی‌کردند کسی به پزشک مراجعه نکند حتی پیامبر از پزشکان یهودی برای معالجه مردم دعوت می‌کردند. قرار نیست بقاع متبرکه جای مراکز پزشکی را بگیرد علما و مراجع هم در مواقع بیماری به پزشک مراجعه می‌کنند و حتی برای درمان به خارج از کشور هم می‌روند. 


رهامی همچنین خاطر نشان کرد: این اقدامات نه تنها موجب ترویج مذهب نمی‌شود بلکه موجب بدبینی مردم دنیا به نماد مذهب می‌شود. علاوه بر این که شکستن در حرم حضرت معصومه (س)هتک حرمت به این مکان مقدس است هیچ کدام از مراجع تقلید این اقدام را تایید نمی‌کنند این حرکات مشکوک است و موجب بدبینی مردم دنیا به مردم کشورمان و مذهب 
می‌شود.
وی در پایان گفت: دولت اعلام نکرده است که بقاع متبرکه باید کلا تعطیل شود بلکه به صورت موقت برای جلوگیری از ازدحام جمعیت تعطیل می‌شود. قوانین حکومت اسلامی که در راس آن یک فقیه قرار دارد برای همه واجب است. امام خمینی معتقد بود عبور از چراغ قرمز شرعا هم حرام است زیرا نقض قوانین حکومت اسلامی است.
تعطیلی موقت حرم‌های اهل بیت، عمل به دستورات دینی است
یک عضو مجمع محققین و مدرسین حوزه علمیه قم با تاکید بر اینکه علما و مراجع بابد نسبت به هتک حرمت حرم حضرت معصومه موضع بگیرند، گفت: زیارت ائمه مستحب بوده ولی حفظ سلامتی افراد واجب است بنابراین تعطیلی موقت بقاع متبرکه عمل به دستور دینی است.
محمدتقی فاضل میبدی در گفت‌وگو با ایسنا، با بیان اینکه جامعه از جهالت دینی و نادانی مذهبی عده‌ای رنج می‌برد، اظهار کرد: هتک حرمت حرم حضرت معصومه یک از بزرگ ترین وهن‌هایی بود که به اسلام و یکی از بزرگ ترین ضربه‌هایی بود که به جمهوری اسلامی وارد شد. شاید جریانی پشت سر این قضایا بوده و قصد تخریب اسلام را داشته باشد. وی ادامه داد: عده‌ای که نه قانون را قبول دارند و نه متولیان دین را، با اقدامات خود بلبشوی مذهبی ایجاد کرده اند که برخی مداحان هم به اقدامات آنها دامن می‌زنند. نتیجه برخورد نکردن با کسی که می‌گوید کرونا مقدمه ظهور امام زمان(عج) است،  هتک حرمت حرم می‌شود. علما و مراجع باید علیه این اقدامات موضع بگیرند.
این استاد حوزه خاطرنشان کرد: اسلام اعتقاد دارد اگر عبادت واجب موجب ضربه به سلامت فرد می‌شود، باید آن عبادت را تعطیل کرد چون حفظ جان انسان از حکم شرع واجب تر است. پیامبر و ائمه در مواقع بیماری به اطبا مراجعه می‌کردند. آیت الله بروجردی هنگام بیماری به دنبال شفا در حرم نرفت، بلکه در بیمارستانی در تهران بستری شد. آیت الله سیستانی هم برای درمان به لندن رفت، اما عده ای جاهل می‌گویند که حرم دارالشفاست و حرم را در برابر مراکز درمانی قرار می‌دهند.
فاضل میبدی با بیان اینکه باید از ابتدا مجامع مذهبی تعطیل می‌شد، تصریح کرد: زیارت ائمه مستحب بوده ولی حفظ سلامتی افراد واجب است بنابراین تعطیلی موقت بقاع متبرکه عمل به دستور دینی است.
وی در پایان با اشاره به اینکه باید مراجع و علما و همچنین حاکمیت با این عده برخورد کنند، گفت: علما باید خط خود را از این افراد جدا کنند. با این افراد همچنین باید برخورد قضایی شود زیرا آنها مصوبه شورای تامین استان را زیر پا گذاشته و قانون شکنی کرده‌اند. رئیس قوه قضائیه باید با این مفاسد اجتماعی برخورد کند زیرا ایستادن در مقابل قانون بدترین فساد است. اگر با این عده برخورد نشود، رفتارهای آنها ادامه می‌یابد.
آیا بسته شدن چند روزه در حرم زشت‌تر است یا شکستن آن؟
نماینده مردم تبریز در مجلس تاکید کرد که مقام معظم رهبری خودشان تاکید کردند که همه باید مطیع دستورالعمل‌های ستاد مقابله با کرونا باشند فلذا رفتارهای اخیر در هتک حرمت اماکن مقدس جایگاهی ندارد.
شهاب الدین بیمقدار در گفت‌وگو با ایسنا، ضمن محکومیت هتک حرمت حرم حضرت معصومه(س) و حرم امام رضا(ع) بیان کرد: بنده تعجب می‌کنم از این اقدامات. زمانی که مقام معظم رهبری فرمودند که هرچه که ستا مقابله با کرونا تشخیص دهد باید اجرایی شود؛ چگونه عده ای به خودشان اجازه می‌دهند تا دست به چنین اقداماتی بزنند.
وی در ادامه اظهار کرد: این رفتار‌ها ناپسند است. شکستن در حرم ائمه و معصومین بسیار زشت‌تر از تعطیلی چند روز این اماکن مقدس است. این افراد با این اقدامات دین شیعه را روبنایی و خرافی به جهان نشان می‌دهند.
نماینده مردم تبریز در مجلس تصریح کرد: معلوم نیست این اقدامات از کدام چشمه آب می‌خورد. باید پیش بینی‌های لازم صورت می‌گرفت تا چنین اقدامات ناپسندی در اماکن مقدس انجام نشود.
وی در ادامه تاکید کرد: مقام رهبری خودشان تاکید کردند که همه باید مطیع دستورالعمل‌های ستاد باشند فلذا این رفتارها جایگاهی ندارد. این افراد با نگاه روبنایی دست به چنین کاری زده اند یا اینکه از جایی ماموریت داشته اند. این رفتارها به شدت محکوم است.
همچنین علی مطهری در واکنش به رخدادها در قم خواستار بازداشت و محاکمه هتاکان حرمت ساحت حرم حضرت معصومه (س) شد.
به گزارش ایسنا، نماینده تهران در مجلس شورای اسلامی در واکنش به هتک حرمت ساحت حریم کریمه اهل بیت در توییتی نوشت: «افراد جامدفکری که در اعتراض به بسته‌شدن درب حرم حضرت معصومه به آنجا هجوم بردند و درب را شکستند باید بازداشت و مجازات شوند، هم به خاطر کمک به شیوع ویروس کرونا و هم به دلیل ایجاد وهن برای اسلام و شیعه. آنها یاد خوارج را زنده کردند.»