۷ دستور وزیر برای شناسایی مبتلایان

درخواست کمک براي خريد تجهيزات وزير بهداشت و رئيس ستاد ملي مديريت بيماري کرونا در نامه‌اي از رئيس‌جمهور، 250 ميليون يورو ارز براي درمان بيماران کرونايي و تهيه لباس و ماسک و تجهيزات بيمارستاني براي حدود 20 هزار تخت بيمارستاني و پرسنل درخواست کرد. در متن نامه دکتر سعيد نمکي آمده است: «همان‌گونه که به استحضار حضرتعالي رسيد، امسال علي‌رغم فشار ناشي از سيلاب‌هاي بهار، سه و نيم ميليون نفر زائرين اربعين و آنفلوآنزاي پاييزه با صرفه‌جويي 600 ميليون يورويي، قسمت عمده داروهاي درمان کرونا را نيز به محض خبر يافتن از تاثير نسبي آن در کشور چين از يک ماه قبل با همان سهميه ارزي قبلي وارد کشور کرديم و در حال حاضر مصرف مي‌شود، مع‌الوصف جهت استمرار درمان بيماران جديد از يک‌سو و تهيه لباس و ماسک و تجهيزات بيمارستاني براي حدود 20 هزار تخت و پرسنلي که آماده کرده‌ايم نياز فوري به 250 ميليون يورو ارز داريم.»
تراکم کرونا در محلات فقيرنشين
وزارت بهداشت همچنين از طغيان کرونا در مناطق حاشيه‌نشين و فقير‌نشين شهرهاي کشور ابراز نگراني کرده است. در برخي از شهرهاي کشور، تراکم موارد ابتلا به کرونا در مناطقي است که عمدتا افراد فقير و پايين‌تر از متوسط در آنجا ساکن هستند، امري که معاون وزير بهداشت نيز به آن اذعان دارد و مي‌گويد بايد علاوه بر بسته‌هاي کمکي که دولت براي اين اقشار در نظر گرفته است، خيرين هم در اين حوزه ورود کنند. ايرج حريرچي با اشاره به اينکه در اين مناطق تعداد خانه‌ها تراکم بالاتري دارند، خاطر نشان کرد: در اين‌گونه محيط‌ها، مردم در نانوايي‌ها و محله‌ها با تراکم بيشتري حضور دارند. بر همين اساس مراکز مراقبت‌هاي تنفسي و نقاهتگاه‌هايي ايجاد شده تا براي کساني‌که لازم نيست خدمات بيمارستاني دريافت کنند، اما بايد از ساير اعضاي خانواده جدا شوند ولي امکان جداسازي در منزل هم برايشان وجود ندارد، در اين مراکز نگهداري شوند.
رد مرز کودکان افغان به بهانه کرونا


در اين بين بيش از 700 تن از پژوهشگران، دانشجويان، هنرمندان و فعالان اجتماعي و رسانه‌اي و 13 نهاد مدني فعال در حوزه حقوق کودکان، طي نامه‌اي به وزير کشور خواهان پيشگيري از تداوم بازداشت، برخورد قهري با کودکان کارافغان و اخراج آنها از کشور به بهانه شيوع بيماري کرونا شدند. در بخشي از اين نامه تأکيد شده است: «در بحبوحه اپيدمي کرونا، دولت يک‎بار ديگر درصدد تکرار اين اقدام ضدکودک و شکست‎خورده به بهانه پيشگيري از شيوع بيماري کرده است. اين طرح به دستگيري و اسکان اجباري کودکان منجر خواهد شد و کودکان افغانستاني را در معرض خطر اخراج از کشور قرار مي‎دهد. در چنين شرايطي بايد هشدار داد که رد مرز کودکان مغاير با اصول و روح حاکم بر کنوانسيون حقوق کودکان، کنوانسيون ژنو و پروتکل الحاقي آن، تعهدات بين‌المللي در مورد پناهجويان و عرف و رويه‌هاي بين‌المللي در خصوص کودکان پناهجو است». اين نخستين باري نيست که موضوع اخراج کودکان کار افغانستاني از سوي فعالان اجتماعي و نهادهاي مدني فعال در اين عرصه مورد نقد قرار مي‌گيرد. از ابتداي سال جاري، اين سومين مرتبه‌اي است که گروهي از اين کودکان جمع‌آوري و براي اخراج از کشور به مرزهاي شرقي ايران فرستاده مي‌شوند.
تبديل نمايشگاه به نقاهتگاه بيماران
چندي پيش زمزمه‌هايي مبني بر تبديل نمايشگاه شهر آفتاب به بيمارستان و نقاهتگاه بيماران کرونايي به گوش رسيد که مديرعامل اين نمايشگاه با آن مخالفت کرد. اما محمد رئوف‌قادري، مديرعامل نمايشگاه شهر آفتاب درباره تجهيز اين مجموعه به بيمارستان صحرايي و نقاهتگاه بيماران مبتلا به کرونا گفت: در شرايط سختي قرار گرفته‌ايم و باتوجه به شرايط کنوني کشور، اقتضا مي‌کند که با هر وسيله و تحت هر شرايط ممکني در خدمت مردم باشيم. شهرداري تهران به‌عنوان يکي از نهادهايي که از ابتداي اين بحران در خدمت مردم بوده است در اين راستا تلاش مي‌کند. ما در نمايشگاه بين‌المللي شهر آفتاب از هيچ کمکي دريغ نمي‌کنيم. به شهرداري و شوراي شهر اعلام آمادگي کرده‌ايم تا در خدمت جهادگران عرصه بهداشت و درمان باشيم و هر زماني که ستاد مبارزه با کرونا تشخيص دهد شهر آفتاب مکان مناسبي است، آماده‌ايم اين مجموعه را در اختيار آنها قرار دهيم. قادري در پاسخ به اين سوال که آيا درخواستي از سوي وزارت بهداشت در اين باره مطرح شده است؟ گفت: مذاکراتي داشته‌ايم و پيشنهاداتي مطرح شده است، هنوز در ابتداي تصميم‌گيري‌ها هستيم و منتظريم تا رسما به ما اعلام شود.
عيد متفاوتي خواهيم داشت
فرمانده عمليات مقابله با کرونا در کلانشهر تهران نيز با ابراز تاسف از اينکه تهراني‌ها هنوز خطر ويروس کرونا را جدي نگرفته‌اند، از اين رفتار آنها به عنوان «استقبال از مرگ» ياد کرد و در اين زمينه به شدت هشدار داد. عليرضا زالي افزود: نظرسنجي‌هاي ما و آنچه در سطح شهر مي‌بينيم، نشان مي‌دهد متاسفانه همچنان فعاليت‌ها جاري است و شب عيد امسال با سال گذشته هيچ تفاوتي ندارد، در حالي که بايد توجه کرد امسال با وجود شيوع ويروس کرونا در ايران عيد متفاوتي داريم. زالي با اشاره به صف‌هاي تشکيل شده براي خريد آجيل و ديگر مايحتاج از سوي مردم گفت: بايد توجه کرد مردمي که در موارد غير‌ضروري بيرون رفته و در صف‌هاي خريد آجيل و شيريني قرار مي‌گيرند، خودشان را در خطر مرگ قرار مي‌دهند. هيچ کس از اين ويروس مصون نيست و نمي‌توان هيچ تضميني داد که اگر هر فردي امروز به اين بيماري مبتلا شد، علامت‌دار باشد، بلکه ممکن است بي‌علامت باشد. اين شهامت نيست، بلکه به استقبال مرگ رفتن است. ما در جامعه با هر اشتباه مي‌توانيم قرباني ويروس کرونا باشيم.