«ابتکار» تازه‌ترین تحرکات نظامی ایالات متحده در منطقه را بررسی می‌کند کابوس دوباره جنگ خلیج‌فارس

محمدرضا ستاری
تحرکات نظامی اخیر آمریکا در عراق، بار دیگر علاوه بر تشدید احتمال رویارویی نظامی در منطقه خاورمیانه، باعث افزایش نگرانی‌های بین‌المللی شده است.
آمریکا در حالی اقدام به استقرار سیستم دفاع موشکی پاتریوت در عراق و نیز افزایش تحرکات نظامی در این کشور کرده است که در حدود سه هفته قبل اعلام کرده بود قصد دارد در یک اقدام بی‌سابقه نیروهای خود را به همراه نظامیان ائتلاف بین‌المللی از عراق خارج کرده و کنترل چندین پایگاه کوچک را به نیروهای عراقی واگذار کند. دلیل این اقدام آمریکا نگرانی از افزایش حملات به نظامیان این کشور بوده به طوری که مدعی شده‌اند از اواخر مهرماه سال گذشته 24 حمله به نیروهای خارجی در عراق صورت گرفته است.
با وجود این اعلام رسمی مبنی بر آغاز جابه‌جایی و خروج بخشی از نیروهای خارجی در عراق به ناگهان ایالات متحده با بهانه قرار دادن اقدامات نیروهای نزدیک به ایران در عراق، همزمان علاوه بر تهدید به از بین بردن کتائب حزب‌الله عراق، تحرکات نظامی معناداری را در این کشور آغاز کرده است. در این رابطه، دونالد ترامپ روز چهارشنبه گذشته گفت که ایران و گروه‌های نیابتی این کشور در حال برنامه‌ریزی جهت حمله غافلگیرانه به نیروهای آمریکایی هستند و اگر چنین اتفاقی صورت بگیرد، ایران هزینه بسیار سنگینی خواهد داد. پیش از این نیز وزارت خارجه آمریکا ادعاهایی از این دست مطرح کرده و از دوشنبه هفته قبل دو سیتسم دفاع هوایی پاتریوت را به همین بهانه در اربیل و پایگاه عین الاسد عراق مستقر کرده است. این در حالی است که همزمان با تشدید تهدیدات ایالات متحده علیه ایران روزنامه نیویورک تایمز طی گزارشی با اشاره به دستور پنتاگون در جهت آمادگی نیروهای آمریکایی برای اقدامات نظامی علیه حشد الشعبی و کتائب حزب‌الله، آورده است که فرماندهان ارشد ایالات متحده علیرغم این دستور ابراز نگرانی کرده‌اند که این مسئله ممکن است به بروز جنگ با ایران منتهی شود.


واکنش ایران به تهدیدات آمریکا
در واقع تحرکات نظامی آمریکا در منطقه خاورمیانه از بهار سال گذشته و همزمان با قرار دادن سپاه پاسداران به لیست گروه‌های تروریستی توسط این کشور اوج گرفت. ارسال ناوهای هواپیمابر به خلیج فارس و استقرار بمب‌افکن‌های B-52 به همراه افزایش شمار نظامیان این کشور منجر به بروز وقایعی شد که چند بار ایران و آمریکا را در مسیر رویارویی مستقیم نظامی قرار داد. اوج این مسئله پس از ساقط شدن پهپاد آمریکا در آب‌های سرزمینی ایران به ترور سردار قاسم سلیمانی توسط آمریکا در بغداد بازمی‌گردد، جایی که همزمان با این اقدام خطرناک، پاسخ نظامی ایران در حمله به پایگاه عین الاسد باعث دامن زدن به اوج نگرانی‌های بین‌المللی نسبت به خطر بروز جنگ شد.
در همین راستا، پس از فروکش کردن التهابات چند ماه گذشته و در حالی که جهان در هراس از اپیدمی ویروس کرونا به سر می‌برد بار دیگر، آمریکا با متهم کردن ایران به آتش تنش‌ها در منطقه دمیده است. این موضوع در حالی بسیار معنادار می‌شود که متعاقب تحرکات نظامی آمریکا در عراق، نیروی هوایی رژیم صهیونیستی نیز اواخر هفته گذشته در حمله‌ای هوایی مواضع نیروهای نزدیک به ایران در حمص سوریه را هدف قرار داده است.
واکنش ایران نسبت به این اقدامات و تحریک‌های نظامی همچنان بیانگر عدم علاقه و برنامه ایران مانند گذشته نسبت به شروع یک درگیری نظامی است. محمدجواد ظریف وزیر خارجه ایران در این خصوص صراحتاً اعلام کرد که برخلاف ایالات متحده که با پنهان‌کاری، دروغ می‌گوید، فریبکاری می‌کند و آدم می‌کشد؛ ایران فقط برای دفاع از خودش دست به اقدام می‌زند، آن هم آشکارا. وی تاکید کرده است ایران هیچ جنگی را شروع نمی‌کند ولی جنگ‌افروزان را ادب خواهد کرد.همچنین در حالی که سردار باقری رئیس ستاد کل نیروهای مسلح ایران گفته که تحرکات آمریکا در منطقه را به دقت رصد می‌کنیم، سیدعباس موسوی سخنگوی وزارت خارجه ایران تاکید کرده که این اقدام از سوی واشنگتن می‌تواند وضعیت منطقه را به بی‌ثباتی و شرایطی فاجعه‌بار سوق دهد.
فرار به جلوی ترامپ
با در نظر گرفتن تمامی این شرایط، سوال اصلی این است که هدف آمریکایی‌ها از به وجود آوردن شرایط تنش‌آمیز در منطقه آن هم با وجود درگیر بودن نظام جهانی و کشورها با ویروس کرونا چیست؟ در این خصوص چند تفسیر و تحلیل از سوی کارشناسان داخلی و خارجی وجود دارد. نخستین مسئله به شرایط داخلی آمریکا بازمی‌گردد؛ جایی که این کشور در طول سه سال و نیم گذشته با اولویت قرار دادن شعار اول آمریکا، بسیاری از قواعد بازی در سیاست بین‌الملل را نادیده انگاشته است. در حالی که قواعد بین‌المللی حمایت لازم را برای تقویت نظم جهانی فراهم می‌کند، موارد نقض آن که بارها توسط دولت ترامپ به اجرا در آمده است، موجودیت بین‌المللی را شدیداً به مخاطره می‌اندازد. در این رابطه دولت ترامپ که یکی از برگ‌های برنده خود را در شکوفایی اقتصادی و شعار اول آمریکا می‌داند، در فاصله کمتر از هفت‌ماه مانده به انتخابات ریاست جمهوری، به واسطه شروع همه‌گیری کرونا تمامی این دستاوردها را با بحرانی جدی روبه‌رو می‌بیند؛ به طوری که طبق آمارهای اعلام شده از زمان افزایش بیماری کرونا در آمریکا، رکورد بیکاری در این کشور نیز شکسته شده است. به همین دلیل ترامپ علی‌رغم هشدار سناتورهای ارشد آمریکایی مبنی بر هرگونه اقدام نظامی علیه ایران، سعی دارد با برجسته کردن تهدیدات خارجی و استفاده از فرصت درگیری کشورها با شیوع بیماری کرونا یک راه فرار از چالش‌های داخلی پیدا کند که ظاهراً برای تیم او در کاخ سفید دم‌ِدست‌ترین راه‌حل مانور بر روی شرایط کنونی منطقه خاورمیانه است.
از سوی دیگر، در حالی که رسانه‌های آمریکایی شیوع کرونا و تعطیلی گسترده در صنایع جهانی را دلیلی بر معیوب بودن پیوند جهانی‌سازی عنوان کرده و بیماری کرونا را درسی برای خودکفایی داخلی دانسته‌اند، به نظر می‌رسد که ترامپ در شرایط درگیری اروپا با این همه‌گیری، قصد دارد طرح‌های خود در خاورمیانه را اجرایی کرده و برای دوران پسا کرونا، متحدان و رقبای خود را در عملی انجام شده قرار دهد. از طرف دیگر همچنین برخی از کارشناسان معقتدند که با وجود فشارهای بین‌المللی به آمریکا در جهت لغو بخشی از تحریم‌های ایران و اینکه ترامپ هم مدعی شده که ایرانی‌ها باید برای این کار با او تماس بگیرند، به نظر می‌رسد که ایالات متحده با تشدید اقدامات نظامی خود در عراق، علاوه بر اینکه خواستار ایجاد شرایطی برای حضور بلندمدت‌تر در عراق است، قصد دارد از این حربه جهت فرار به جلو برای حفظ ساختار رژیم تحریم‌های خود علیه ایران استفاده کند.
سایر اخبار این روزنامه
«ابتکار» برنامه‌های نوروزی صدا و سیما را مرور می‌کند «دوپینگ» تلویزیون در «عصر جدید» کرونایی! محمدعلی وکیلی کرونا و دگرگونی ارزش‌ها! «ابتکار» سازوکار حمایت دولت از کسب و کارها در شرایط بحران کرونا را بررسی کرد ماموریت غیر ممکن درمان اقتصاد مهدی مطهرنیا در گفت‌وگو با «ابتکار» از موانع پیش‌پای دولت در تصمیم‌گیری می‌گوید آغاز و پایان سخت دولت بسته نظام بانکی برای جهش تولید مسکن مشخص شد اعطای ۱۴۰ هزار وام مسکن ملی حواشی شیوع کووید 19 برای ایرانی ها در روزهای ابتدایی سال 99 بررسی شد تحول تقابل کرونایی «ابتکار» تازه‌ترین تحرکات نظامی ایالات متحده در منطقه را بررسی می‌کند کابوس دوباره جنگ خلیج‌فارس در پیام نوروزی سال جدید رهبر انقلاب سال ۱۳۹۹ را سال «جهش تولید» نامگذاری کردند در تماس با ۷ عضو کابینه و رئیس کل بانک مرکزی اعلام شد دستورات رئیس‌جمهوری در مدیریت کرونا و کمک به کسب و کارهای آسیب دیده میرسلیم: اقتصادمان در حال غرق‌شدن نیست که کسی بخواهد نجاتش بدهد آیا می‌توانیم شاهد نظارت گسترده در برخی از کشور‌های اروپایی باشیم؟ مبارزه با کرونا یا نقض آزادی‌های مدنی در اروپا