روحانی لوله کرد

آفتاب یزد- گروه سیاسی: ... و سرانجام، ضربه‌فنی شد.
شاید در کابوس‌های شبانگاهی‌اش هم چنین لحظاتی را مشاهده نمی‌کرد. اینکه در آخرین رویارویی خود با دو کاندیدای تکنوکرات و حقوقدان، کمرش به خاک مناظره مالیده شود و حذف تدریجی که نه، به یکباره از صحنه رقابت‌های دوازدهمین دوره انتخابات ریاست جمهوری محو شود. بی شک از زمانی که محمدباقر قالیباف فعالیت‌ها‌ی انتخاباتی‌اش را آغاز کرد و همزمان با شروع آن اخلاق و ادب را در یکی از ماشین‌های شهرداری اش دفن نمود، تصورش را نمی‌کرد که «لوله» ، عامل ضربه فنی او در تشک مناظرات انتخاباتی شود، چرا که این بار حریف، قدر وارد رینگ شد، با همان قدرت هم تاخت و در نهایت ضربه آخر را با برداشتن پرده از ماجرای «لوله‌ محمدباقر قالیباف» وارد ساخت. آنجاکه حسن روحانی در بخش پایانی سخنانش با بیان اینکه من مایل نیستم برخی مسائل را مطرح کنم، اظهار کرد: «مجبورم به مردم شریف ایران اعلام کنم که پرونده سال 84 آقای قالیباف در اختیار من بود و نگذاشتم منتشر شود و با برخی‌ها در دبیرخانه دعوا کردم که نباید در آستانه انتخابات هیچکس از این پرونده مطلع شود که اگر من آن مردانگی را نکرده بودم شما - آقای قالیباف - الان اینجا ننشسته بودید.» وی ادامه داد: «آقای قالیباف! شما که طرحت همیشه لوله کردن بود و هر وقت به دبیرخانه می‌آمدید می‌گفتید (اگر) بگذارید من ظرف دو ساعت دانشجویان را لوله می‌کنم. ما اگر جلوی شما نایستاده بودیم که الان همه دانشگاه‌های ما پر از لوله بود. شما نمی‌خواهد راجع به املاک و اموال مردم صحبت کنید و بگویید ما که همه اموال‌مان در اختیار قوه قضائیه است و آن را ارائه کرده‌ایم و شما هم طبق قانون، آن را ارائه می‌کردید، چرا ندادید و حالا آمده‌اید اینجا و ریاکاری می‌کنید.» در همین لحظه بود که قالیباف توسط حسن روحانی « لوله» شد و در نهایت رئیس دولت یازدهم توانست عنوان فاتح آخرین مناظره انتخاباتی دوازدهمین دوره انتخابات ریاست جمهوری را از آن خود کند.
**توفان روحانی؛ گردباد جهانگیری
روز گذشته در آخرین مناظرات انتخاباتی، حسن روحانی دیگر آرامش پیش از توفان نبود بلکه از آغاز این پیکار، مواج و پرتلاطم ظاهر شد و در مقابل تخریب‌های سید ابراهیم رئیسی و محمدباقر قالیباف ایستادگی کرد و استراتژی بهترین دفاع حمله است را به کار بست. در نهایت هم قالیباف و رئیسی را هفت روز مانده به برگزاری انتخابات، مغلوب و بازنده میدان کرد. اسحاق جهانگیری نیز از آغاز آخرین پیکار، همچون مناظره نخست و شاید حتی مصمم‌تر و قدرتمندتر از آن، ظاهر شد و گردبادی به راه انداخت. او اولین فردی بود که پشت تریبون رفت و بدون گزافه‌گویی و بیان شعر و شعار، خطاب به ابراهیم رئیسی گزاره‌ای را مطرح کرد که از زمان اعلام کاندیداتوری تولیت آستان قدس، در اذهان آحاد مردم ایران شکل گرفته بود. «مردم متوجه باشند کاندیداهایی که به صحنه آمده‌اند و ادعاهایی را مطرح می‌کنند چقدر مسائلی که مطرح می‌کنند و وعده‌هایی که می‌دهند، فریبنده است.» او خطاب به رئیسی گفت:‌ «کاندیداهایی که امروز به صحنه آمده اند باید برنامه‌ها‌یی را ارائه بدهند. در حالی که ما هنوز چیزی ندیده‌ایم. آقای رئیسی که امروز در صحنه حاضر شده‌اند ابتدا گفتند هنوز تصمیم نگرفته‌اند و می‌خواهند در خدمت امام رضا (ع)باشند و بعد هم وارد صحنه انتخابات شده‌اند و جزوه‌ای را در یکی از مناظره‌ها نشان دادند و گفتند این برنامه من است در حالی که ما هنوز چیزی به نام برنامه ندیده‌ایم.» معاون اول رئیس جمهوری با تاکید بر اینکه کاندیداها نباید از سابقه خود بترسند، بلکه باید بگویند در گذشته چه کار کرده‌اند، اظهار کرد: «آقایان بیایند و بگویند ما در «ناجا» بودیم یا در قوه قضائیه بودیم و این کارهای مهم را انجام داده‌ایم. آقای رئیسی در طول دوران طولانی مرتبط با برخورد با مفاسد مسئولیت داشته است، بیاید و پاسخگوی فعالیت‌ها‌یش در آن دوره باشد. ایشان در طول دوران بلندی، مسئولیت مبارزه با قاچاق کالا را داشته‌اند، امروز بیایند و بگویند که چه کرده‌اند؛» که این سوالاتش از رئیسی، بی‌پاسخ باقی ماند.


**باخت تدریجی یک سرهنگ
قالیباف اما در مناظره آخر انگار به سیم آخر زده بود. با خنده‌ها‌ی عصبی به مواجهه با جهانگیری و روحانی می‌پرداخت و دیگر چارچوبی برای رعایت اصول در نظر نمی‌گرفت و بی توجه به دوربین و پخش زنده برنامه مناظره، انگار که در یکی از میادین شهر درحال رویارویی و مبارزه است،
عمل می‌کرد.
املاک خاص: ابتدا پای فیش‌های حقوقی نجومی را به میان کشید و درصدد بود تا با بهره‌گیری از آن به تخریب روحانی بپردازد اما هر حمله‌ای که می‌کرد یک گل به خودی محسوب می‌شد و اینگونه با پاسخ جهانگیری مواجه گشت که: «آقای قالیباف! شما راجع به حقوق‌ها‌ی نجومی می‌گویید، دولت با افتخار افتاد دنبالش و رسیدگی کرد و به هر میزان توانست برخورد کند، برخورد کرد. تعدادی از مدیران متخلف کنار گذاشته شدند. طبق گزارش سازمان بازرسی 2200 میلیارد املاک مردم تخفیف داده شده و آپارتمان 120 میلیاردی را دو میلیارد تومان دادید. هر کسی خواست به موضوع ورود کند جنابعالی اجازه ندادید. مجلس خواست در این‌باره تحقیق و تفحص کند جنابعالی رفتید و لابی کردید و جلوی آن را گرفتید و نگذاشتید نمایندگان مجلس موضوع را شفاف بررسی و بیان کنند. این شیوه برخورد شماست و شیوه برخورد ما نیز مشخص است. آقایان می‌خواهند با همان روحیه (سابق) خود همه مسائل کشور را پیش ببرند. بعد اعلام می‌کنند که وزرا اینگونه‌اند.»
بستنی 4 درصدی در مناظره: احتمال آن می‌رود زمانی که قالیباف می‌خواست به تقسیم جامعه به دو پاره 4 درصد و 96 درصد بپردازد بستنی 400 هزار تومانی برج میلاد را از خاطر برده بود؛ خوراکی طلایی‌ای که روز گذشته نیز در مناظره مطرح شد. چنانکه اسحاق جهانگیری خطاب به قالیباف گفت:« آقای قالیباف! وقتی که مردم ایران در سال 91 در تحریم‌ها گیر کرده‌ بودند و به دنبال دارو و مسائل ضروری خود می‌گشتند شما در برج میلاد بستنی 400 هزار تومانی برای چه کسی سرو می‌کردید؟ اگر هشدارها نبود شما جلوی آن را نمی‌گرفتید.آقای قالیباف! نگذارید بگویم چه کسانی طرفدار 4 درصدی‌ها هستند.»
**میرسلیم و جناح بازی
مصطفی میرسلیم اما برخلاف نخستین مناظره و همچون دومین رویارویی مستقیم کاندیداها، از لاک منطق و استدلال خرج شد و انگار که منافع حزبی و جناحی‌اش را بر منافع ملی ارجح دانسته، به تیم قالیباف و جلیلی پیوست و آنقدر به تخریب‌های غیرمستدل پرداخت که با مواجهه متقن جهانگیری مواجه شد که خطاب به او گفت: «آقای میرسلیم! شما مهندس هستید، اما نه آمار رسمی کشور را قبول دارید و نه می‌گویید که آمارتان را از کجا می‌آورید. بالاخره این کشور مرکز آمار دارد و آمار رسمی ارائه می‌دهد. بر چه اساسی شما آماری جز آمار رسمی کشور را ارائه می‌دهید، می‌آیید و می‌گویید 70 درصد کارخانجات کشور تعطیل است.»
**دوئل رئیسی و روحانی
سرانجام، دوئلی که پیش از آغاز رقابت‌های انتخاباتی ریاست جمهوری به تصویر کشیده می‌شد، با پیروزی حسن روحانی در مناظرات انتخاباتی به اتمام رسید. شب گذشته حسن روحانی و اسحاق جهانگیری خط بطلانی بر ادعای رئیسی مبنی بر حمایت از محرومان کشیدند. اسحاق جهانگیری با اشاره به مستند انتخاباتی رئیسی، خطاب به او گفت: «آقایان محترم! عزت ملت را حفظ کنید و سرزده به خانه فقرا نروید تا به عنوان تبلیغات، عکس و فیلم بگیرید و آن را پخش کنید. ما می‌خواهیم معیشت، توانمندی و عزت مردم ایران را حفظ کنیم. اگر آقای رئیسی 150 هزار تومان بدهند برخلاف اهدافی که دارند، عمل خواهد شد.» حسن روحانی نیز در این باره اظهارداشت:« آقای رئیسی! شما راجع به من هر چه می‌خواهید بگویید. هر تهمتی که می‌خواهید بزنید. آزاد هستید. شما قاضی هستید .... شما دادستان روحانیت هم هستید ....
اما من از شما خواهش می‌کنم امام رضا(ع) را برای مردم بگذارید و امام رضا(ع) را حزبی و جناحی نکنید.» روحانی ادامه داد: «امام رضا (ع) افتخار همه ما شیعیان و مردم است. اگر نبات و پارچه سبز می‌خواهید به روستاها بفرستید، بگذارید آن را بعد از انتخابات انجام دهید. الان جلویش را بگیرید. اینهایی که از ... هستند و با اتوبوس از شهرها برایت جمعیت می‌آورند، از آنان بپرس که پولش را از کجا می‌آورند. از پول بیت‌المال این کار را انجام می‌دهند. تو که قاضی هستی چرا با آنها برخورد نمی‌کنی؟»
**پیشنهاد روحانی به رئیسی
ابراهیم رئیسی یک بار دیگر پای مناظره حسن روحانی با دولتمردان دولت نهم و دهم را وسط کشید. آنجایی که گفت: «من در مناظره قبل اعلام کردم که یک بار برای همیشه تلویزیون مناظره‌ای بین آقای روحانی و دولتمردان قبل (دولت نهم و دهم) صورت دهد تا آنها با هم بنشینند صحبت کنند و دیگر این بحث‌ها تمام شود که ما هر چه می‌گوییم آقای روحانی به دولت قبلی نسبت دهد.» که با پاسخ قاطعانه حسن روحانی مواجه شد: «آقای رئیسی تا حال چند بار گفته‌اند که خوب است دولت فعلی با دولت گذشته مناظره داشته باشد. من می‌گویم ما می‌توانیم با خود آقای رئیسی مناظره کنیم. به هر حال افرادی که در ستاد ایشان هستند و برایشان برنامه می‌ریزند در همان دولت قبلی هم بوده‌اند. عیبی ندارد، مناظره‌ای را با حضور خبرنگاران با ایشان انجام می‌دهیم.» اسحاق جهانگیری هم در این باره گفت: «من از دوستانی که ناراحت هستند که چرا به دولت گذشته می‌پردازیم می‌خواهم که حرف‌های ما را تحمل کنید، چرا که من فکر می‌کنم دولت گذشته، امروز در این مناظره نشسته است و تمام افراد دولت گذشته در این ستادها فعالیت می‌کنند.»
**پیروزی قاطعانه اصلاحات
پایان این مناظرات با پیروزی قاطعانه اعتدال‌گرایان و اصلاح طلبان همراه شد. این رویداد تاریخی را می‌توانستیم از لبخند پیروزمندانه حسن روحانی و اسحاق جهانگیری ، چشم پریده رنگ ابراهیم رئیسی و لبخندهای عصبی محمدباقر قالیباف دریابیم که هیچ‌گاه نمی‌پنداشت یک «لوله» بتواند او را اینچنین سهمگین مغلوب کند.
گزیده‌ای از سومین مناظره در ادامه می‌آید:
جهانگیری: شما با املاک مردم چه کردید؟
جهانگیری خطاب به قالیباف گفت: شما با املاک مردم چه کردید؟۲ هزار و ۲۰۰ میلیارد تومان اموال مردم را بخشیدید. آپارتمان ۲ میلیارد تومانی را ۲۰۰میلیون تومان بخشیدید. مجلس خواست تحقیق و تفحص کند رفتید لابی کردید و جلویش را گرفتید. چرا جلوی تحقیق و تفحص از شورای شهر را گرفتید؟ چرا کسی که افشا کرد را ۳ ماه در سلول انفرادی انداختید.
**قالیباف:‌ ما املاک را به یکسری رفتگر داده‌ایم
محمدباقر قالیباف گفت: مشکل صادرات ما حل نخواهد شد تا وقتی که این روحیه ۴ درصدی‌ها وجود دارد چون منفعت آنها در واردات است. نکاتی که جهانگیری گفت دروغ آشکار است. ایشان گفتند ۲ هزار و ۲۰۰ میلیارد تومان دزدی در املاک نجومی صورت گرفته که باید آن را ثابت کند.
شهردار تهران ادامه داد: در موضوع املاک نجومی من خودم نامه به دادستانی کل کشور نوشتم که موضوع را بررسی کنند و ایشان جواب دادند که جرمی رخ نداده است. اما چون فساد شما در جریان حقوق‌های نجومی معلوم شده بود تصمیم گرفتید این موضوع را کش بدهید.
نامزد دوازدهمین دوره انتخابات ریاست جمهوری خطاب به جهانگیری گفت: تخلفات بانکی مسئولش دولت است. چرا از بانک گردشگری که متعلق به برادر خودتان است شروع نمی‌کنید و با آن برخورد نمی‌کنید. شما مثل آقای روحانی اینجا می‌ایستید و به مردم نگاه می‌کنید و دروغ می‌گویید. شما در همین دولت ۳۵۰ متر زمین در ونک به قیمت ۱۴۰هزار تومان گرفتید آن وقت ما که براساس مصوبه و قانونی به رفتگران و زحمت‌کشان زمین می‌دهیم خلاف کرده‌ایم؟
**روحانی: چرا نمی‌گویند از کجا می‌آوریم؟
حجت‌الاسلام حسن روحانی گفت: اگر می‌خواهیم تولیدمان رونق یابد، یکی از راه‌ها سرمایه‌گذاری است. البته باید در بخش فناوری هم کار کنیم. شرکت‌های دانش‌بنیان موفق بوده‌اند و ۳۰۰ شرکت به خوبی فعالیت می‌کنند.
او افزود: با موفقیت در عرصه مذاکرات هسته‌ای درآمد ما از امسال ۲۰ میلیارد اضافه می‌شود. تصمیم ما آن است که این ۲۰ میلیارد را که از فروش نفت و گاز و میعانات به ما افزوده می‌شود، ۱۵ میلیارد از آن مبلغ را با همکاری بانک‌ها برای توسعه سرمایه‌گذاری بکار بگیریم.
**جهانگیری: هر چیزی جز خانه‌ام دارم
مال آقای قالیباف
اسحاق جهانگیری در پاسخ به سوالی مبنی بر اینکه چه طرح و برنامه‌ای برای شکوفایی درون زا و ارتقای کیفیت صنعت خودروسازی ملی در کلاس جهانی دارید؟ عنوان کرد: آقای قالیباف! برادر عزیز گویی این دفعه برای تخریب آمدید ولی به شما اطلاعات غلط می‌دهند. من نمی‌گویم دروغ می‌گویید هر چیز جز خانه‌ای که دارم، مال آقای قالیباف. آقای قالیباف ادب و اخلاق و صداقت چیز خوبی است.
او افزود: امروز با افتخار عرض می‌کنم، زندگی من از این کاغذ سفیدتر است. خیریه هم درست نکردم که در پوشش آن اموال بدهم به کسی. اینکه شعار ایجاد شغل و ریشه کنی بیکاری را می‌دهند، مردم از شعار گوششان پر است. برنامه باید بدهید.