موسوی در نشست خبری: آمریکا درخواست عراق برای خروج از این کشور را تمکین کند


سیدعباس موسوی سخنگوی وزارت امور خارجه روز گذشته در اولین نشست خبری خود در سال ۹۹ که به صورت مجازی برگزار شد، ضمن ابراز همدردی با تمامی ملت‌ها و دولت‌هایی که ویروس کرونا در آنها شیوع پیدا کرده، گفت: برخی دولت‌ها و کشورها خواستند موضوع کرونا را سیاسی کرده و از این آب گل‌آلود در دنیا ماهی خود را بگیرند.
سخنگوی وزارت امور خارجه افزود: ما از همه کشورهای مستقل و متمدن دنیا می‌خواهیم که به تحریم‌های یکجانبه، غیرقانونی و قلدرمابانه آمریکا وقعی ننهند.
موسوی درباره سخنان ترامپ در مورد بحث تحریم‌ها علیه ایران نیز گفت: ما درخواست رسمی و عمومی را از طریق رئیس‌جمهور و وزیر خارجه اعلام کرده‌ایم و نامه به همتایان رئیس‌جمهور و وزیر خارجه کشورمان و همچنین دبیرکل سازمان ملل نشان‌دهنده این است که ایران درخواست خود را مطرح کرده ولی متاسفانه با خوی قلدری آمریکا این درخواست‌ها رد شده‌است چرا که دنبال بهانه‌جویی هستند. ما به خیر آمریکا امید نداریم ولی شر هم نرسانند.
وی در پاسخ به سؤالی در زمینه اولین تبادل مالی اینستکس و جزئیات آن، تصریح کرد: ما از اینستکس راضی نیستیم ولی آن را به فال نیک می‌گیریم تا بدین وسیله دیگر تعهدات آنها اجرا شود.


موسوی در پاسخ به سؤال دیگری گفت: ما هیچ درخواستی از آمریکا برای ارسال کمک بهداشتی و درمانی نداشته و نداریم. درخواست ما از سردمداران رژیم آمریکا کمک نیست. آنچه آنها می‌خواهند این است که مردم ایران در این شرایط بمانند و خسته شوند تا پای میز مذاکره حاضر شوند که ما این گونه عمل نمی‌کنیم.
سخنگوی دستگاه دیپلماسی تاکید کرد: اقدامات ایران و مقامات کشورمان و درخواست از دبیرکل سازمان ملل، نشان‌دهنده این است که ما تحریم آمریکا را قبول نداریم و خواستار برچیده شدن آن هستیم.
موسوی در ادامه در پاسخ به خبرنگار مهر، در مورد اینکه با توجه به نزدیکی پایان اولتیماتوم عراق به آمریکا برای اجرای مصوبه پارلمان این کشور در مورد خروج نیروهای آمریکایی، شاهد تحرکات شدید نظامیان آمریکا هستیم و حتی شاهد انتقال موشک «پاتریوت» به عراق و بحث حمله به مواضع گروه‌های مقاومت بوده‌ایم، نظر وزارت امور خارجه در مورد اقدامات این روزهای آمریکا چیست و آیا در نهایت واشنگتن به خواست مردم عراق که برآمده از رای مجلس و تظاهرات میلیونی مردم بغداد است، تمکین خواهد کرد، گفت: تحرکات آمریکا خلاف خواست مردم و پارلمان عراق است. این اقدامات آمریکا دهن‌کجی به حاکمیت عراق است.
وی اتفاقات جاری را مسایل داخلی عراق دانست و در عین حال گفت: اقدامات آمریکا می‌تواند برای ما و منطقه خطر و تهدید بوده و برای ثبات و آرامش منطقه خطرناک‌تر است. ما اقدامات آمریکا را مخل ثبات منطقه می‌دانیم و امیدواریم واشنگتن در نهایت به خواست مردم عراق تمکین کرده و از این کشور خارج شود.
سخنگوی وزارت امور خارجه ادامه داد: آنچه که در حال اتفاق افتادن در عراق است مسئله داخلی بوده و مربوط به ملت و دولت این کشور و گروه‌های مقاومت است و اگر تهدیدی شود، خود عراقی‌ها قاطعانه جواب خواهند داد.
موسوی تاکید کرد: برخی اظهارات آمریکایی‌ها این بوده که اگر اقدامی در عراق صورت پذیرد، ما علیه ایران اقدام می‌کنیم. قاطعانه گفته ایم که ما دوستانی در عراق داریم که غیرتمند هستند و از منافع خود و سرزمین عراق دفاع می‌کنند و اقداماتشان به ما ربطی ندارد.
وی افزود: اگر آمریکایی‌ها بخواهند علیه منافع ما کاری کنند، نیروهای نظامی ما آماده پاسخ هستند. ملت ایران ملتی اهل مفاهمه و مصالحه هستند ولی در مقابل قلدری می‌ایستند.