تاوان بی‌مسئولیتی مسئولان

آفتاب یزد- گروه سیاسی: نخستین روزهای نوروز سال 98، هرچند به اندازه نوروز امسال که دردام کرونا گرفتارآمدیم سر شار از ترس و خاموشی و غم نبود اما بی‌تردید آن زمان هم حوادثی ناگوار، شادی عیدانه مارا به کاممان تلخ کرد. امسال اگر با کرونا شروع شد، سال قبل تر با سیل کلید خورد. سیلی که بیش از هر جای دیگر دامن شیراز را گرفت.
پنجم فروردین ۹۸دروازه قرآن شیراز شاهد جان باختن ده‌ها نفر از همطونانمان ظرف چند دقیقه غیر باور کردنی بود.
بارش بی‌وقفه و شدید باران باعث به راه افتادن سیلاب از کوه‌های اطراف شیراز به سمت دروازه قرآن در شاهراه ورودی شمال شیراز شده بود، نتیجه آن جانباختن چند ده نفر از هموطنان، صدها مسدوم، نابودی و مفقود شدن ده‌ها اتومبیل و همین طور خسارت به چند هزار واحد شهری و ساختمانی بود. در مناطق روستایی شهرستان شیراز و دیگر روستاهای استان فارس نیز هم باعث خسارات جزیی و هم کلی شد.
بسیاری از واحدهای مسکونی و تجاری استان فارس هم بر اثر بارش باران و جاری شدن سیل آسیب دید.


> عکسی که بازی را عوض کرد
دراین کشاکش، ناگهان تصاویری از شیراز سال‌ها قبل در شبکه‌های اجتماعی منتشر شد که در آن مسیلی برای کنترل سیل در دروازه قرآن را نمایش میداد، مسیلی که چنددهه بعد توسط مسئولین جدید، پر شده بود. همین تصاویر کافی بود تا همه به این نکته پی ببرند که یکی از دلایل این سیل ویرانگر و خسارت آوردر شیراز اقدام غیر کارشناسانه مسئولان جدید در پرکردن مسیل موجود بوده، مسیلی که خیلی قبل تر وقوع سیل در شیراز را پیش بینی و مهارکرده بود. همین موضوع باعث شد تا بسیاری شهردار وقت شیراز را که باعث پر شدن این مسیل شده بودند را متهم اصلی وقوع سیل غم انگیز شیراز بدانند و البته شهردار فعلی را نیز همین طور.برای همین بسیاری خواهان مجازات و پیگرد قانونی برای این شهرداران شده بودند آن هم شدیدترین مجازات.
و اکنون خبر آمده که بعد از گذشت یکسال احکام سیل شیراز صادر شده است.
بر اساس این حکم، شهردار فعلی شیراز به سه سال حبس تعزیری که به صورت تعلیق درآمده محکوم شد. بر اساس این حکم شهردار اسبق شیراز نیز از حیث تعزیر مشمول مرور زمان شد.
علاوه بر این در حکم صادره شهردار فعلی، شهردار اسبق و شهرداری هر سه از حیث تضامنی به پرداخت دیه محکوم شده‌اند. البته این حکم قابل تجدید نظراست.
> چرا این حکم ؟
اما نعمت احمدی حقوقدان درباره این حکم به آفتاب یزد می‌گوید: در این حکم با توجه به اینکه مسئله‌ای مانند قتل عمد یا شبهه عمد و... در میان نیست، حادثه سیل را از نگاه عمل به مسئولیت مدنی بررسی کردند و به واسطه آن پرداخت دیه را نظر گرفتند، آن‌ها قصور شهردار فعلی و اسبق را در نظر گرفته و به شهردار جدید سه سال حبس تعزیری دادند اما آن را به حالت تعلیق در آوردند. به حالت تعلیق در آوردن یک حکم نیز در اختیار دادگاه است. قاضی مختار است با توجه به نوع جرم و یا سابقه مجرم دست به چنین کاری بزند.
وی ادامه می‌دهد: ممکن است عده‌ای در مورد حکم شهرداراسبق نیز متعجب شده باشند اما طبق قانون ما جرم‌هایی داریم که شامل مرورزمان می‌شود، البته این جدای از حدود و احکام شرعی است که آن‌ها مشمول مرورزمان نخواهد شد. برخی از جرم‌ها وقتی اتفاق می‌افتد تا یک زمانی می‌توان فرد را به واسطه آن تعقیب کرد. شهردار اسبق و اینکه مثلا مسیل را دردهه هفتاد پر کرده بوده و یا جاده را تغییرداده است، مربوط به سال‌ها قبل است و همین موضوع مشمول مرور زمان شده است و تقصیر او شامل حبس تعزیری نمیگیرد. اما درعوض پرداخت دیه هیچ گاه شامل مرور زمان نخواهد شد.
احمدی با بیان اینکه جرائم مرور زمان دو ساله، سه ساله، پنج ساله و... هستند گفت: اما اعمال و ایرادات شهردار فعلی مخصوص به همین مدت فعلی است، هرچند شهردار جدید در ساخت و ساز جاده‌ای که منجربه وقوع سیل شد، نقشی نداشته است اما مجموعه ضعف‌های او در اقداماتی مانند عدم لایروبی و تشدید سیل، حبس را شامل او کرده است.
این وکیل دادگستری می‌افزاید: به نظر میاید درمجموع از بعد قانونی دست آخر به همین احکام برمی خوردیم و رای بالاتر ازاین را نمی‌شد به آن‌ها داد.
> برگردن کدام یک است ؟
اما این سوال مطرح می‌شود که هم اکنون پرداخت دیه جانباختگان سیل بر گردن شهردار است یا شهرداری این سوالی است که احمدی در مورد آن چنین پاسخ می‌دهد: این مسئله به آن بر می‌گردد که ضعف‌ها و نقصان‌های شهردار اسبق یا شهردار فعلی به شخص آن‌ها برمی گردد یانه، یعنی فعل شخصی یا تصمیم اداری حاکمیتی در کار بوده است. که به نظر میاید باید آن را تصمیم اداری حاکمیتی تلقی کرد. شورای شهر شیراز نیز مصوبه‌ای داشته که پرداخت دیه از منابع شهرداری است. چرا که بیش از حضور یک شخص و تصمیم فردی که در نهایت منجربه سیل شیراز و خسارات آن شده است متوجه می‌شویم که تصمیمات در قالب شهرداری گرفته شده است. به هر حال در دوره‌ای افزایش رفت و آمد، گسترش ماشین آلات باعث تغییر جاده شیراز و پرکردن مسیل می‌شود و این گسترش دادن کارشناسی نشده بود و با توجه به اینکه در ایران همواره خشکسالی وجود داشت تصور چنین حادثه‌ای نمی‌رفت و بعد از آن هم که اقداماتی مانند لایروبی و... صورت نگرفت که همه این‌ها به مجموعه شهرداری برمی گردد.
او در پاسخ به اینکه حکم شهردار اسبق و یا عمل شهرداری در سال‌های گذشته را چرا باید به پای شورای شهرو شهرداری کنونی نیز باید نوشت می‌گوید: مگر وقتی دولت بدهکار است ارتباط به این دارد که دولت قبلی این بدهی‌ها را بالا آورده و یا دولت فعلی ؟ اگر احمدی نژاد یک دولت بدهکار را برای روحانی به جای گذاشت این موضوع گریبان روحانی را هم گرفت همان طور که بدهی‌های دولت روحانی گریبان رئیس جمهور بعدی را هم می‌گیرد.
> تعلیق حکم
او در باره تعلیق حکم شهردار فعلی می‌گوید: این که مجازات تعلیق شده است، با توجه به نقش تاثیر فرد است.او در گذشته پرونده نداشته ازسویی این موضوع هم بررسی می‌شود که تا چه اندازه سیل و مشکلات آن به گردن شخص او می‌افتد و بسیاری از موارد دیگر. اما در مجموع به نظر می‌رسد که دادگاه تجدید نظر نیز این حکم را تایید می‌کند.
وی در باره اینکه مهلت تعلیق حکم شهردار فعلی تا چه زمانی ادامه دارد؟ پاسخ می‌دهد: همان طور که گفتم تعلیق مجازات یعنی اینکه شما سابقه مجرمانه‌ای ندارید و انگیزه مجرمانه‌ای نداشتهاید و یا اقدامات و خدماتی هم برای برطرف کردن مشکل یا حل آن جرم انجام دادهاید و این موضوع تعلیق بنابه تشخیص دادگاه شامل حالتان می‌شود، فردی که با ماشین به یک فرد میزندو آن شخص را می‌کشد و از صحنه فرار می‌کند متفاوت با فردی است که شخص تصادفی را داخل ماشینش می‌گذارد به بیمارستان میبرد ولی آن شخص در بیمارستان جان میدهد،
تعلیق یک حکم بنابه تصمیم دادگاه زمان دارد، دو سال، سه سال، پنج سال یا هرآنچه که در رای دادگاه آمده است. یعنی اگر شهردار که هم اکنون شهردار است دوباره خطایی را تا قبل از زمان پایان تعلیق انجام دهد، آن موقع علاوه برحکم جدید به خاطر خطای جدید باید حبس قبلی را نیز تحمل کند اما اگر در طول دوره تعلیق عمل خطایی انجام نداد، اثرات این حکم بعد از پایان مهلت تعلیق منتفی می‌شود.
احمدی در باره پرداخت دیه نیز توضیح می‌دهد: به طور معمول باید مشخص شود نقش افراد در بروز این حادثه چیست، دراین جا شهردارسابق و فعلی از حیث تضامنی به پرداخت دیه محکوم شده‌اند که احتمالا شهرداری باید دیه 21 فوتی ناشی از سیل را پرداخت کند. البته پرداخت دیه دوسال از تاریخ وقوع حادثه باید صورت بگیرد، یعنی با گذشت این که یکسال هم از وقوع سیل می‌گذرد شهرداری شیراز یکسال دیگر فرصت دارد تا دیه درگذشتگان را
پرداخت کند.
سایر اخبار این روزنامه
انتقاد سخنگوی ستاد ملی مقابله با کرونا از نوع مدیریت چین با واکنش سفیر این کشور مواجه شد، عجیب آنکه برخی کاربران مخالف دولت از سفیر چین حمایت کردند آفتاب یزد رابطه ایران و چین را در پیش و پس از کرونا بررسی می‌کند یک جمع و ضرب و تفریق ساده می گوید تلویزیون از کنار سریال «پایتخت» سود چند صد میلیاردی کسب کرده است! موافقت رهبر انقلاب با برداشت یک میلیارد یورو از صندوق توسعه ملی تاوان بی‌مسئولیتی مسئولان همسان سازی حقوق بازنشستگان تامین اجتماعی در راه است؟ حمایت بیش از ۱۰۰۰ حقوقدان از اقدامات تامینی رئیس قوه قضائیه جهت عفو و مرخصی زندانیان اعلام جرم علیه یک نماینده به دلیل اظهارنظر خلاف واقع درباره هواپیمای اوکراینی بیمه مرکزی پاسخ دهد تلویزیون به دنبال ستون پنجم در پایتخت! حمایت نابجا ردپای موساد در ترور فرمانده حزب‌الله در جنوب لبنان دانش مدیریت نشده جهل مرکب است آشفتگی های اقتصادی و کرونا پایان تعطیلات پایان کرونا نیست